Tussen Skrevet 16. desember 2016 #1 Skrevet 16. desember 2016 Jeg har nettopp begynt sosionomstudier, og har svært lyst til å jobbe i NAV etterhvert. Grunnen til det er at jeg som ganske ung falt helt ut av livet pga. en vanskelig oppvekst, men fikk hjelp hos NAV etter jeg ble 100% sykemeldt. Med rådgivning, behandling, økonomisk støtte og hjelp til å fullføre videregående skole klarte jeg å bli en delvis frisk og selvstendig student etter to år på AAP. Uten ville jeg helt sikkert ikke vært her i dag. Så jeg har kjent på hvor viktig arbeidet til NAV er, og ønsker veldig å bidra selv. Men det jeg lurer på er om NAV sjekker opp jobbsøkere i systemene deres? Vil de kunne sjekke opp at jeg var to år på AAP grunnet ditt og datt? For de vil vel ikke ansette noen med en slik bakgrunn? Verdt å nevne at jeg aldri har vært rusmisbruker eller lignende, kun slitt med depresjon og PTSD. Aldri skadet noen eller gjort noe ulovlig. Men jeg tenker en som har vært på AAP pga. psykiske lidelser ikke er så fristende å ansette.
Ambador Skrevet 16. desember 2016 #2 Skrevet 16. desember 2016 Jeg har jobbet på nav men aldri ansatt noen. At du har hatt AAP trenger ikke være noe negativt for dine jobbmuligheter på nav. Heller tvert i mot. Men som du vet vil jo dette komme an på arbeidsgiveren. Personlig blir jeg skeptisk når folk sier ting som: jeg tror jeg blir en god psykolog fordi jeg har gått så lenge til psykolog. Eller, jeg hadde en fæl barndom så jeg vil jobbe i barnevernet. Det er viktig at du presenterer erfaringene dine fra tiden med AAP på en gjennomtenkt måte er det jeg prøver å si. Til spørsmålet om de kan sjekke deg i systemene sine, er svaret ja. Om de har lov, er svaret nei. Hvis jeg var deg ville jeg forholdt meg til det som at ingen sjekket meg i systemet før intervju. Hvis jeg var usikker i etterkant om rettmessig grunnlag for eventuell avvisning så ville jeg snakket med kontaktsenteret og bedt om at de sjekket om navngitt person i tidsrommet for ansettelsesprosessen hadde gjort søk i din journal. Du har innsynsrett i slike opplysninger og det er enklere å få svar jo mer konkret du spesifiserer hvilke opplysninger du vil ha, om hva og fra når.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #3 Skrevet 16. desember 2016 De sjekker. Mye fordommer og manglende intigritet blant mange. Bare å heve seg over- stå på du, ikke bry deg hva de tenker om deg:) Anonymkode: 4ab82...f29
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #4 Skrevet 16. desember 2016 Det er ikke lov å sjekke arbeidssøkere i fagsystemene. Men du blir googlet. Anonymkode: 504a4...861
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #5 Skrevet 16. desember 2016 De sjekker. Det er ikke lov, men om man feks har meldt seg som arbeidsledig ser man hele mappen og det kan sjekkes "tilfeldig". Jeg vet med 100% sikkerhet at det ble sjekket i min ansettelse. Anonymkode: 244a4...c7b 1
happiest Skrevet 16. desember 2016 #6 Skrevet 16. desember 2016 Du kommer jo til å ha huller i CVen når du søker jobb. Da kan du jo kort og greit skrive hva du gjorde når du hadde "huller". Og om du blir innkalt til intervju så pleier de jo å spørre om litt generelt om deg, erfaring osv. Ville bare prøvd å svart så naturlig som mulig uten å komme inn på hvorfor du fikk hjelp av NAV. Så kan du heller se an settingen og om de spør videre. Det er jo godt mulig de spør om dine erfaringer med NAV i forhold til at du ønsker å søke jobb hos NAV. Da kan du jo svare ærlig. Men er nok ikke lurt å bare lange ut om all erfaring med NAV i første omgang.
Tussen Skrevet 17. desember 2016 Forfatter #7 Skrevet 17. desember 2016 Så det er bedre om jeg kommer dem i forkjøpet og eventuelt snakker om mine erfaringer med NAV i søknaden og under intervju? Kan ikke det gi dem enda større grunn til å gå dypere inn i saken min og se hvorfor jeg var på AAP? Æsj, så synd de sjekker opp jobbsøkere selvom de ikke har lov. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: De sjekker. Det er ikke lov, men om man feks har meldt seg som arbeidsledig ser man hele mappen og det kan sjekkes "tilfeldig". Jeg vet med 100% sikkerhet at det ble sjekket i min ansettelse. Anonymkode: 244a4...c7b Hadde du vært innom NAV-systemet da? Og ble du ansatt?
jaro Skrevet 17. desember 2016 #8 Skrevet 17. desember 2016 20 timer siden, Tussen skrev: Jeg har nettopp begynt sosionomstudier, og har svært lyst til å jobbe i NAV etterhvert. Grunnen til det er at jeg som ganske ung falt helt ut av livet pga. en vanskelig oppvekst, men fikk hjelp hos NAV etter jeg ble 100% sykemeldt. Med rådgivning, behandling, økonomisk støtte og hjelp til å fullføre videregående skole klarte jeg å bli en delvis frisk og selvstendig student etter to år på AAP. Uten ville jeg helt sikkert ikke vært her i dag. Så jeg har kjent på hvor viktig arbeidet til NAV er, og ønsker veldig å bidra selv. Men det jeg lurer på er om NAV sjekker opp jobbsøkere i systemene deres? Vil de kunne sjekke opp at jeg var to år på AAP grunnet ditt og datt? For de vil vel ikke ansette noen med en slik bakgrunn? Verdt å nevne at jeg aldri har vært rusmisbruker eller lignende, kun slitt med depresjon og PTSD. Aldri skadet noen eller gjort noe ulovlig. Men jeg tenker en som har vært på AAP pga. psykiske lidelser ikke er så fristende å ansette. Jeg syns første delen av dette innlegget hørtes ut som en god søknad jeg :-) 1
Gjest Varma Skrevet 17. desember 2016 #9 Skrevet 17. desember 2016 Som sosionom regner jeg med at du skal ha praksis på NAV? Det er i så fall en kjempebra mulighet for å gjøre en bra jobb, for å kunne få et bein innenfor senere. Bruker de vikarer i NAV? i så fall søk om en vikarstilling som en start. Jeg heier på deg, NAV trenger ansatte som også har vært i systemet, det gir de en kompetanse mange andre ikke har. Dette tenker jeg er positivt i møte med andre i samme situasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå