Gå til innhold

Hvordan gikk Nasjonal eksamen i Anatomi i dag? (Sykepleie)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvordan gikk det med dere andre? Jeg følte selv jeg hadde god kontroll. Hadde lest mye og løst alle de gamle eksamensoppgavene og sett hva slags spørsmål som gikk igjen, hvilken type spørsmål osv.

Ble veldig sjokkert når jeg åpnet oppgaven i dag - var flere som kontet. Jeg blir glad hvis jeg får en D, og må nok ta den opp til neste år igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følte det gikk ok men ble litt usikker når jeg leste innlegget ditt :icon_frown: jeg har ikke lest så mye, ikke jobbet med eksamensoppgaver men gått gjennom emnebeskrivelsen (i litt for stor fart :p) i løpet av den siste uken og helgen så hadde en viss oversikt trodde jeg. hvilken del tror du gikk dårlig? Vi hadde også mikrobiologi eksamen og karakteren på den blir slått sammen med anatomi. Dessverre vært så opptatt med anatomien at jeg ikke hadde fått sett på mikrobiologi så det ble litt gjetning (husket noe fra forelesning)  vurderte å konte på den for den er såpass enkel at man kunne få god karakter hvis man hadde tid å se på stoffet et par dager... MEN bestemte meg for å la det stå til og drite i karakterene, for er så deilig å ikke ha noe hengende over seg :fnise:

Anonymkode: 1b6bc...b1b

Skrevet

Uff nei nå ble jeg virkelig stresset. Jeg klinte til med en den detaljer jeg var usikker på og, bare tok en sjans :fnise:Tør ikke sjekke opp mot pensum :fnise: vi må ta opp begge eksamener hvis vi skal forbedre karakter :icon_frown: 

Skrevet

Mikrobiologien hos oss syntes jeg var en spøk - var vel 219 som fikk A, 8 som fikk B og 3 som fikk C eller noe sånt, og ingen stryk. Hadde ikke lest til den...

Syntes spørsmålene var ganske keitete. Det var få spørsmål som jeg syntes la opp til at du kunne vise dybdekunnskap. Føler også de tidligere eksamensoppgavene har fått frem en mer breddekunnskap. F.eks syntes jeg spørsmålet om EKG var litt "unødvendig" - i allefall å skulle tolke P- og T-takken og QRS-komplekset - uten et bilde av et EKG (Jeg husket i allefall ikke hvordan dette så ut i hodet). Vi har i allefall fått beskjed om at vi bare skal kunne vite hvordan et normalt EKG ser ut og hva som kjennetegner det.

Syntes også spørsmålet om hjerteklaffene var litt "mangelfullt" - tidligere har det vært oppgaver om å f.eks følge en RBC fra en vene på låret og rundt kretsløpet e.l. Å bare nevne disse klaffene og hvor de ligger syntes jeg ikke utviste noen særlig anatomisk kunnskap fra min side. 

Forventet også et spørsmål om systole/diastole - syntes det var rart det var "tatt ut" til fordel for EKG-spørsmålet.

Syntes også spørsmål 2D på respirasjon var litt rart (det med ventilasjon og regulering ved hjelp av ...blabla reseptorer). Har lest mye på respirasjon og måtte gjette meg frem litt her.

På nervesystemet/sansene syntes jeg spørsmål 3B avgrenset veldig, og de kunne med fordel kuttet ut både 3C og 3E til fordel for å spørre et mer utdypende spørsmål som også omfattet aksjonspotensial OG synapsespalter - et veldig presist men åpent spørsmål.

Ikke minst syntes jeg det var sært at det var så mye fokus på øyet og reproduksjon - relativt små temaer - når det var ekstremt lite til ingen fokus på hverken endokrinologi eller fordøyelse. 

Skrevet

Får dere også slått sammen karakterene? Ja mikrobiologien var nok enkel men hadde hatt tid å kaste et blikk på den en gang 😐😐😐 ble også overrasket av EKG. Det vil si visste at man kunne bli spurt om det men trodde ikke det skulle telle så mye. Kunne "alt" om hjertet (eneste jeg kunne og :p) men husket faen ikke det med EKG.. hadde bare lest gjennom det og det var så lett å huske at jeg glemte å huske det tror jeg.. :P

Skrevet (endret)

Ligg den ute noken plass, slik at vi som er ferdig utdanna kan sjå kva vi huskar frå studietida 😜

Endret av Emas
Skrevet

Sjekket det nå og hadde svart rett på Ekg likevel! Syntes det var greit med de om øyet og sånt, enkle oppgaver å sanke litt sikre poeng.

Skrevet

Jeg går tredje året, og ser dessverre at jeg har glemt en del av dette allerede, selv om jeg kunne alt dette godt før. Heldigvis ikke det verste å lese over på nytt :-)

Anonymkode: bd3d7...ed8

Skrevet

Jeg hadde galant strøket her😳. Har vært sykepleier i snart 20 år🤔

Anonymkode: 762f8...400

• Liker 2
Skrevet

Det kan være at jeg bare er fin på det altså :fnise: Men syntes i alle fall at oppgavene la svært lite opp til å la studenten vise bredde/dybdekunnskap. 

Skrevet
19 minutter siden, Nuttery skrev:

Det kan være at jeg bare er fin på det altså :fnise: Men syntes i alle fall at oppgavene la svært lite opp til å la studenten vise bredde/dybdekunnskap. 

Hehe kanskje :P men kan være enig i det med dybde, det var vel ikke et eneste spørsmål formulert "gjør rede for". Hva syntes du om MP oppgavene? Ser hun i artikkelen syntes de var vanskelig. Jeg syntes de var greie! Verre med ventilasjon og det.. ble litt kreativt fra min side. Hvor mange sider leverte du inn?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hehe kanskje :P men kan være enig i det med dybde, det var vel ikke et eneste spørsmål formulert "gjør rede for". Hva syntes du om MP oppgavene? Ser hun i artikkelen syntes de var vanskelig. Jeg syntes de var greie! Verre med ventilasjon og det.. ble litt kreativt fra min side. Hvor mange sider leverte du inn?

Syntes de var greie, ikke noe ekstremt vanskelig i allefall. Leverte 10 sider.

Prøvde å "hevde" meg på de oppgavene det gikk an å få inn noe dybdekunnskap: Inspirasjon/ekspirasjon og gassutveksling. Den siste ventilasjonsoppgaven ble bare svada - følte på en måte jeg ikke forsto hva jeg skulle svare ift spørsmålet. Særlig på de to siste momentene (respirasjonssenteret og "nerveimpulser fra respirasjonssenteret til respirasjonsmuskulatur).

Tenker også på oppgave 3A - navngi strukturene på nervecellen. Teit at navnet "aksonhals" allerede sto på arket - da er det ganske enkelt for mange å finne ut at nr 3 er akson. Personlig hadde jeg bare kalt "aksonshalsen" for hilus, eller latt den være åpen til å sette på navn til studenten selv.

Skrevet

Ja den lo jeg litt av. På min side var jeg takknemlig for enklere oppgaver, med den hastepuggingen min.. men skjønner at det er frustrerende for de som virkelig har jobbet også får de ikke vist det. Tror kanskje dybdekunnskapen skinner litt gjennom fordi man har presise detaljer i de enklere oppgavene og. Enn hvis man merker at noen bare ror og ror og er minst mulig spesifikk! 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja den lo jeg litt av. På min side var jeg takknemlig for enklere oppgaver, med den hastepuggingen min.. men skjønner at det er frustrerende for de som virkelig har jobbet også får de ikke vist det. Tror kanskje dybdekunnskapen skinner litt gjennom fordi man har presise detaljer i de enklere oppgavene og. Enn hvis man merker at noen bare ror og ror og er minst mulig spesifikk! 

Jeg følte de oppgavene var litt sånn - mange av de i allefall. Enten så kan du svaret eller så kan du det ikke. Da syntes jeg oppgaver hvor man kan svare mer og mer detaljert etter kunnskapsnivå er litt mer hensiktsmessig da eksamen bør gå ut på å prøve å se hvor mye noen kan, ikke hvilken spesifikk detalj man kan/ikke kan.. 

Skrevet

Ja skjønner, enig, der gjør rede for oppgavene er fine. Høres ut som du er flink i alle fall, kanskje du har gjort det bedre enn du tror :)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://sykepleien.no/2016/12/godt-levert

Anonymkode: bd3d7...ed8

Dette var en lettfattelig eksamen. Kanskje ikke så rart når det er førsteår sykepleie og utdanningen ikke har noen fagkrav. Håper det har gått bra med alle. Det går gjerne bedre enn man tror selv. 

Anonymkode: 7b377...d3a

• Liker 1
Skrevet
På 16. desember 2016 den 16.13, Nuttery skrev:

Mikrobiologien hos oss syntes jeg var en spøk - var vel 219 som fikk A, 8 som fikk B og 3 som fikk C eller noe sånt, og ingen stryk. Hadde ikke lest til den...

Syntes spørsmålene var ganske keitete. Det var få spørsmål som jeg syntes la opp til at du kunne vise dybdekunnskap. Føler også de tidligere eksamensoppgavene har fått frem en mer breddekunnskap. F.eks syntes jeg spørsmålet om EKG var litt "unødvendig" - i allefall å skulle tolke P- og T-takken og QRS-komplekset - uten et bilde av et EKG (Jeg husket i allefall ikke hvordan dette så ut i hodet). Vi har i allefall fått beskjed om at vi bare skal kunne vite hvordan et normalt EKG ser ut og hva som kjennetegner det.

Syntes også spørsmålet om hjerteklaffene var litt "mangelfullt" - tidligere har det vært oppgaver om å f.eks følge en RBC fra en vene på låret og rundt kretsløpet e.l. Å bare nevne disse klaffene og hvor de ligger syntes jeg ikke utviste noen særlig anatomisk kunnskap fra min side. 

Forventet også et spørsmål om systole/diastole - syntes det var rart det var "tatt ut" til fordel for EKG-spørsmålet.

Syntes også spørsmål 2D på respirasjon var litt rart (det med ventilasjon og regulering ved hjelp av ...blabla reseptorer). Har lest mye på respirasjon og måtte gjette meg frem litt her.

På nervesystemet/sansene syntes jeg spørsmål 3B avgrenset veldig, og de kunne med fordel kuttet ut både 3C og 3E til fordel for å spørre et mer utdypende spørsmål som også omfattet aksjonspotensial OG synapsespalter - et veldig presist men åpent spørsmål.

Ikke minst syntes jeg det var sært at det var så mye fokus på øyet og reproduksjon - relativt små temaer - når det var ekstremt lite til ingen fokus på hverken endokrinologi eller fordøyelse. 

Det var jo en god del endokrinologi-spørsmål? Det er jo også naturlig at de må plukke ut noe, ellers ville de være nødt til å bruke de samme tegningene vært år.

Jeg synes eksamen så ganske grei ut. OK mulighet til å vise hva man kan, for det meste lite detaljert.

Anonymkode: 09c7b...5a8

Skrevet

Jeg syns den var grei - syns egentlig det gikk veldig bra! Men jeg reagerte også på spørsmålene, synes EKG-spørsmålet gikk et godt stykke utenfor pensum (sa vår foreleser allefall). Synes også spørsmålene om nervesystemet var alt for spesifikke og detaljerte i forhold til tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...