Gå til innhold

Kjønn, status og kvinnesak - Hvem tjener på hva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at klasse og status er et viktig punkt å tenke over når en prater om kvinnesak. De som gjerne er kvinnesaksaktivister er overklasse eller høystatus kvinner og underklasse eller lavstatus kvinner, mens de i midten ikke bryr seg så mye. Hvorfor? Jo, overklasse kvinner ønsker muligheter til å komme høyt opp i samfunnet og være sjef. De med lavere status ønsker hjelp. Mindre pene jenter tror at jobb og inntekt vil hjelpe dem å få en mann.

Blant menn er det gjerne lavstatus menn som synes kvinnesak er noe negativt, fordi de merker at færre kvinner ønsker å være med dem etter hvert som kvinners posisjon øker. Høystatus menn elsker likestilling fordi det gjør at de kan pule så mye de vil og ha mengder av kvinner å velge mellom.

Jeg er derimot ikke enig i at lavstatus kvinner i realiteten tjener på mer kvinnesak. Det de hadde tjent på hadde vert å løfte dårligerestilte (lav utdanning/lav inntekt) menn, som de kunne gifte seg med og som trolig ikke passer til det i dag. Enkelt og greitt fordi to inntekter er bedre enn en, og bedre enn å være alene med barn. Dette kan bli gjort gjennom å innføre fortidens disiplin, moral og generelt satse mer pedagogisk på deres læringsmetoder.

Anonymkode: 7d1df...4a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil også anbefale alle å se denne, de har noen gode poenger:

Skrevet

Dakar menn de har det så vondt.

Anonymkode: 91eed...e8c

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dakar menn de har det så vondt.

Anonymkode: 91eed...e8c

Det var ikke poenget med denne tråden. Videoens tittel er svært misvisende.

Skrevet

Du og dine dårligerestilte menn. :natti:

Anonymkode: 03a6e...44c

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du og dine dårligerestilte menn. :natti:

Jepp. Fordi disse er viktige for samfunnets funksjon, uansett om dere tror det eller ikke.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Fordi disse er viktige for samfunnets funksjon, uansett om dere tror det eller ikke.

Hvorfor så mange tråder om dem?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så mange tråder om dem?

1/3 så liker jeg kjeder meg og elsker å diskutere, 1/3 jeg elsker sinne her inne, 1/3 jeg bryr meg om samfunnet sin helse.

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1/3 så liker jeg kjeder meg og elsker å diskutere, 1/3 jeg elsker sinne her inne, 1/3 jeg bryr meg om samfunnet sin helse.

Er du selv en av disse mennene?

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du selv en av disse mennene?

Nei, har god utdanning og tjener godt 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har god utdanning og tjener godt 

Ok. Da er vel alt i orden for ditt vedkommende.

Skrevet

Har menn problemer i samfunnet pga kjønnet de er? Ja, vil jeg si. 

Jeg tror også at menn med lavere/ingen utdanning kan være skeptiske til å stryke kvinner sin posisjon, fordi de kan oppleve det som truende. Kanskje de også vokste opp med veldig tradisjonelle foreldre i tillegg. Jo, det er er problem for menn med svak utdanning at kvinner (som regel) velger dem bort. Men jeg vil si, som kvinne, at det å være veldig bitter og selvmedlidene ikke er til hjelp for å finne partner

Hvilke hindre har vi for å styrke menn i områder de ligger under kvinner (som selvmord, arbeidsulykker og død)?

Kvinner må innse at menn har sine problemer, særlig i barnefordelingssaker. Det hjelper ikke å le av det slik vi gjør på KG, og late som om det ikke er et problem.

Menn må også bli flinkere til å støtte andre menn. Kanskje MRAene (men's rights activists) vil at voldtekt av menn skal bli anerkjent. Dette er et viktig område. Dessverre har man da andre menn som vil bli voldtatt (av damer).

Det samme med arbeidsulykker/dødsfall i typiske mannejobber. Dette som følge av arbeidspress, dårlig opplæring og dårlig kommunikasjon (språk). Dette er ting som kan endres, som bør endres. Likevel bør vi også anerkjenne at kvinner kan ha tunge og slitsomme jobber, som å være sykepleier med tunge løft og aggressive pasienter

Når det gjelder krig: historisk sett har dette kun vært forbeholdt menn, man ville ikke ha med kvinner. Verneplikt for begge kjønn er et skritt i riktig retning for å fremme likstilling. Videre må menn gjøre noe med holdninga si, fordi de klager det ene minuttet om at "menn bare ofres i krig", men kvinner og barn skal reddes. Menn setter kvinner og barn høyere enn menn i krig, og diskriminerer således mot eget kjønn (og jo, kvinner er ikke bedre)

Det er viktig å fortså at menn har sine områder der forbedring bør skje, men det er ikke lett å få til, fordi det er to leire med menn som må slå seg sammen først, og kvinnene må innse at menn har sine kjønnsrelaterte plager.

Skrevet

Ingen bryr seg. Det handler om den påståtte skjevdelingen, ubalansen og undertrykkingen kvinner utsettes for. Uansett. En av de mest grelle eksemplene; når media skriver "kvinne antatt voldtatt hist eller her". Da vil 99 av 100 umiddelbart hevde at joda, hun ble voldtatt. 

Skrevet

Jeg tenker at det er dumt at tankene om klasse/sosial tilhørlighet virker å være utelatt når feminister reffererer til historien. Det virker som feminister kun ser på øvre middelklasse/overklasse når de hevder kvinner har vært undertrykket gjennom historien, noe som selvfølgelig gir et feil bilde. Vi ser det blant annet her inne når en del kvinner virker å tro at ytringsfrihet, utdannelse og makt har vært noe selvfølgelig for menn gjennom historien.

Ellers er det nok mye i det at "kvinnekamp" først og fremst gavner kvinnene som får kommer opp og frem som "gratispassasjerer" mens kvinnene som egentlig ikke hadde så lyst til å jobbe, være borte fra barna, være lettvinte ligg for tilfeldige menn, osv. kommer dårligere ut av dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...