Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Vilunich
Skrevet

Hei! Jeg bor i Spania på 6te året nå, og hjelper gjerne om det skulle bli til at du flytter. Jeg er i alle fall VELDIG fornøyd med livet her :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Vilunich skrev:

Hei! Jeg bor i Spania på 6te året nå, og hjelper gjerne om det skulle bli til at du flytter. Jeg er i alle fall VELDIG fornøyd med livet her :-)

Så bra, så snilt av deg! :) Kan du fortelle litt om hvor du bor, hva som fikk deg til å flytte, alder, og hva du gjør der? Utfordringer du evnt har møtt på?

Eneste jeg egentlig bekymrer meg for er at jeg vet at spanjoler kan være rimelig høylytte, men så lenge jeg evnt bor oppå dem går det vel greit :fnise:

Anonymkode: 310c5...704

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra, så snilt av deg! :) Kan du fortelle litt om hvor du bor, hva som fikk deg til å flytte, alder, og hva du gjør der? Utfordringer du evnt har møtt på?

Eneste jeg egentlig bekymrer meg for er at jeg vet at spanjoler kan være rimelig høylytte, men så lenge jeg evnt bor oppå dem går det vel greit :fnise:

Haha de er veldig(!) høylytte 😂 Og de fleste byggene er av mur, så alt av lyd forplanter seg veldig. Ble litt smålei av og til når man står feks i en kø og 2 spanjoler som står ved siden av hverandre roper til hverandre, men man blir nå vandt til det og det blir litt av sjarmen ved å

bo der ☺️  Ååååå som jeg savner Spania!! Jeg angrer veldig på at jeg flyttet tilbake til Norge, det var den beste tiden i livet mitt! Så flytt og heller angre deg, enn å aldri flytt å angre på det! 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 100% ufør, og har kort fortalt dårlig livskvalitet i Norge. Dette går nok mye på klima. Når jeg er i Spania er livskvaliteten betydelig bedre. Dvs at jeg klarer å være mer i bevegelse, jeg sover bedre, og blir ikke fullt så isolert og bundet til huset.

Men tanken på å flytte til et annet land skremmer meg veldig, for det blir jo noe jeg vil gjøre helt på egenhånd. Det er ikke det at jeg er så syk at jeg trenger hjelp til alt lenger, det er vel mer det å måtte være så langt unna venner og familie, og være i totalt ukjent terreng. Er det noen andre her som har flyttet til Spania eller lignende, og har erfaringer å dele?

Jeg lurte også på dette med skatt. Skal selvfølgelig få dette bekreftet av NAV/ligningskontor, men vil gjerne høre her i samme slengen; Jeg har skjønt at man ihvertfall tidligere må betale skatt både til Norge og det landet man flytter til, er det fortsatt slik? Gjelder dette også når man er ufør? 

Melder du varig utflytting fra Norge, er du ikke lenger medlem av nosk folketrygd. Da betaler du ikke skatt til Norge og du får heller ikke trygd fra Norge. Skal du beholde din trygd, må du max være ute av landet i 180 dager. Grunn og hjelpestømad faller bort. Du kan søke om å få Spansk trygd, tilsvarende din Norske trygd, men beløpet er betydelig laverer. 

Du må søke om NIE nummer før du kan gjøre noe som helst annet enn å være turist i Spania. Residensia får du først etter at NIE nummeret er på plass. Bankkonto er vanskelig å opprette uten NIE nummer og inntekt får du ikke konto i bank. 

Det første du må gjøre er i sette deg inn i reglene for å melde utføytting fra Norge og innflytting til Spania. 

Anonymkode: 78297...f9a

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Melder du varig utflytting fra Norge, er du ikke lenger medlem av nosk folketrygd. Da betaler du ikke skatt til Norge og du får heller ikke trygd fra Norge. Skal du beholde din trygd, må du max være ute av landet i 180 dager. Grunn og hjelpestømad faller bort. Du kan søke om å få Spansk trygd, tilsvarende din Norske trygd, men beløpet er betydelig laverer. 

Du må søke om NIE nummer før du kan gjøre noe som helst annet enn å være turist i Spania. Residensia får du først etter at NIE nummeret er på plass. Bankkonto er vanskelig å opprette uten NIE nummer og inntekt får du ikke konto i bank. 

Det første du må gjøre er i sette deg inn i reglene for å melde utføytting fra Norge og innflytting til Spania. 

Dette var veldig nyttig informasjon for meg, tusen takk. Det var vel det jeg også regnet med. Hvordan er levekostnadene i Spania i forhold til i Norge, vil det evnt utjevne seg mtp mindre trygd? 

Det er nok mest realistisk for meg å bo i Spania deltid til å begynne med uansett, det er jo greit å prøve seg litt frem og se om man faktisk drives over tid. Et par uker kontra år er jo vesentlig forskjell :)

Gjest Vilunich
Skrevet

Jeg er 32 år, bor i en liten koselig by mellom Alicante og Valencia. Her syntes jeg IKKE spanjolene er noe mer høylytte enn nordmenn. Veldig koselige folk her. Jeg er litt ung i byen her føler jeg - mange pensjonister som koser deg her - men jeg koser meg med de jeg 😂👌🏻 Jeg flyttet for kjærlighet og har giftet meg og fått barn med mannen siden den gang. Vi holder sammen ♥️ Blir nok her, ja

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk vite at dette ikke stemmer. Så lenge jeg flytter til et annet EØS-land, så får jeg fortsatt utbetalt trygd fra Norge selv om jeg ikke er medlem av Folketrygden lenger. 

Skrevet
9 timer siden, Vilunich skrev:

Jeg er 32 år, bor i en liten koselig by mellom Alicante og Valencia. Her syntes jeg IKKE spanjolene er noe mer høylytte enn nordmenn. Veldig koselige folk her. Jeg er litt ung i byen her føler jeg - mange pensjonister som koser deg her - men jeg koser meg med de jeg 😂👌🏻 Jeg flyttet for kjærlighet og har giftet meg og fått barn med mannen siden den gang. Vi holder sammen ♥️ Blir nok her, ja

Så hyggelig å høre! Dro du ned på egenhånd? :)

Gjest Vilunich
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hyggelig å høre! Dro du ned på egenhånd? :)

Ja :) all by myself 

Skrevet
13 timer siden, Vilunich skrev:

Ja :) all by myself 

Må si du er modig :) Kan jeg spørre hvor gammel du var da du flyttet ned? Hva var det som motiverte deg for å flytte, og hva slags (hvis noen) utfordringer støtte du på?

Gjest Vilunich
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må si du er modig :) Kan jeg spørre hvor gammel du var da du flyttet ned? Hva var det som motiverte deg for å flytte, og hva slags (hvis noen) utfordringer støtte du på?

Jeg var 25, men bodde også i Sveits alene fra jeg var 16 til 19 så egentlig ikke så skummelt å dra ut igjen...

utfordringen var språket (!) da de ikke snakker engelsk i området. jeg dro derfor til Valencia på et intensivkurs og lærte spansk 7t om dagen 5 dager i uka. Det hjalp veldig! 

Etter to måneder kunne jeg basik spansk og har etter det lært meg mer og mer ved å lytte og prate med mennesker

andre utfordringer er vel mat og  tidene de inntas på - 'en det er mye bedre! Sunnere og bedre mat :) så det er bra

Skrevet
På 19. desember 2016 den 0.31, Vilunich skrev:

Jeg var 25, men bodde også i Sveits alene fra jeg var 16 til 19 så egentlig ikke så skummelt å dra ut igjen...

utfordringen var språket (!) da de ikke snakker engelsk i området. jeg dro derfor til Valencia på et intensivkurs og lærte spansk 7t om dagen 5 dager i uka. Det hjalp veldig! 

Etter to måneder kunne jeg basik spansk og har etter det lært meg mer og mer ved å lytte og prate med mennesker

andre utfordringer er vel mat og  tidene de inntas på - 'en det er mye bedre! Sunnere og bedre mat :) så det er bra

Jeg må nok satse på å lære språket underveis, og ta strøkurs. Kommer formen seg, så kan jeg heller se på intensivkus da :)

Sunnere mat er èn av flere grunner til at jeg lokkes dit. Jeg har egentlig nesten bestemt meg for å bare gjøre det, ihvertfall for noen få mnd. Da får jeg kjent litt på hvordan det føles, før jeg evnt forplikter meg til å kjøpe en bolig der nede. Jeg kjenner det kribler godt i kroppen bare tanken på det :)

Gjest Vilunich
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må nok satse på å lære språket underveis, og ta strøkurs. Kommer formen seg, så kan jeg heller se på intensivkus da :)

Sunnere mat er èn av flere grunner til at jeg lokkes dit. Jeg har egentlig nesten bestemt meg for å bare gjøre det, ihvertfall for noen få mnd. Da får jeg kjent litt på hvordan det føles, før jeg evnt forplikter meg til å kjøpe en bolig der nede. Jeg kjenner det kribler godt i kroppen bare tanken på det :)

Absolutt lurt å leie først slik at du kan finne et område som passer deg. Jeg trodde jeg ville like storbyen Valencia, men endte opp i en bitteliten fiskelandsby. Dét ville jeg aldri trodd! Derfor glad vi bare leide de første årene til vi fant ut akkurat hva og hvor. :)

Skrevet
På 26. desember 2016 den 12.21, Vilunich skrev:

Absolutt lurt å leie først slik at du kan finne et område som passer deg. Jeg trodde jeg ville like storbyen Valencia, men endte opp i en bitteliten fiskelandsby. Dét ville jeg aldri trodd! Derfor glad vi bare leide de første årene til vi fant ut akkurat hva og hvor. :)

Tror også jeg vil velge meg noe mindre, og heller ha storby i noenlunde nærhet :)

Noen flere som har erfaring med å flytte til Spania de vil dele? :D

Hvordan er spanjoler i forhold til nordmenn forresten? Inkluderende, masete, hyggelige, etc?

Gjest Vilunich
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror også jeg vil velge meg noe mindre, og heller ha storby i noenlunde nærhet :)

Noen flere som har erfaring med å flytte til Spania de vil dele? :D

Hvordan er spanjoler i forhold til nordmenn forresten? Inkluderende, masete, hyggelige, etc?

Her er de herlige , åpne og inkluderende. Vet dog at i de byene der det er fullt av nordmenn er de ikke like glade i oss ;) naturlig nok...  

Skrevet
9 timer siden, Vilunich skrev:

Her er de herlige , åpne og inkluderende. Vet dog at i de byene der det er fullt av nordmenn er de ikke like glade i oss ;) naturlig nok...  

Hehe, ja jeg kan godt forstå den :) Men det har vel kanskje også med at vi ikke integrerer oss?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...