Gå til innhold

Hvordan får jeg kalkunen god og saftig? Og hvordan lager jeg den beste sausen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, som overskriften sier så lurer jeg på hvordan jeg sikrer meg en saftig kalkun? Jeg har ikke laget det på mange år og husker egentlig ikke helt hvordan jeg gjorde det da, men den ble saftig. Om jeg ikke husker feil så puttet jeg medisterfarse inni kalkunen. Tar i mot alle tips :-) Vil gjerne også ha tips til hvordan jeg kan lage den beste sausen og det beste tilbehøret. 

TUSEN, TUSEN TAKK til dere som tar dere bryet med å svare meg :-) 

Endret av Gelica
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stekepose :) ? Ellers blir jo kalkuner lett tørre. Eneste saftige kalkunen jeg har spist, var kalkunfilet i sous vide (?) som skulle trekke i varmt vann. Håper du får noen gode tips da! 

Anonymkode: 86bd8...c18

Skrevet (endret)

Stek den saaaaaakte. Gjerne på 70-80 grader og i stekepose. For en kalkun som er romtemperert når du setter den i ovnen vil det si et sted mellom 12 og 16 timer i ovnen. Jeg har pleid å ta den ut av kjøleskapet når jeg legger meg dagen før, så står jeg opp sinnsvakt tidlig og skrur på ovnen før jeg kryper under dyna igjen :fnise: Kalkunen skal bli gjennomstekt uten at det ytterste (dvs ofte brystene som blir tørre) blir for mye stekt. Helt på slutten tar du den ut av stekeposen, smører med smør og bruner den kjapt i ovn med sterk varme.

Jeg er ikke så glad i medisterstuffing så jeg dropper det og lager heller en brødterning/sopp/bacon/urteblanding med uanstedige mengder smør som jeg steker i en ildfast form ved siden av. Det går fint å ha den ved siden av når du bruner kalkunen og mens kalkunen hviler etterpå.

Brun innmaten av kalkunen i ei gryte og dekk med vann, la trekke så har du god kraft til saus. Tilsett kraften fra stekeposen også. Jeg lager ofte kalkunsaus med brunet meljevning, kraft og portvin. 

Endret av Kvist
Skrevet

Stekepose!  Hvis du har en stor fugl må du kanskje lete litt etter de aller største posene, de har ikke alltid disse i de små matvarebutikkene.

Da blir fuglen ikke tørr, og  du får masse kraft (som samler seg i posen) som du lager saus på, og så slipper du en veldig sølete ovn..

Vær to når dere håndterer den ferdige kalkunen ut av ovnen og klipper hull i et hjørne på posen, slik at dere ikke søler ut kraften.

Anonymkode: db25a...62d

Skrevet

Jeg bruker epler som stuffing istedenfor medisterfarse, eplene gir masse fuktighet. :)

Anonymkode: 4e5ce...e0a

Skrevet

En halvtime per kilo + 30 minutter. Og kjøp heller en stor kalkun enn en liten. Vi smører med smør, salt og pepper hver 30.minutt. Blir veldig bra. Det plast-termometeret bryr vi oss ikke om. Vi følger den gamle regelen på tid. Bruker ikke stuffing. 

Anonymkode: 4e548...42b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...