Gå til innhold

Kommunenes dobbeltmoral. Ang jobb som ufaglært.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som miljøarbeider/assistent men bare som ringevikar. Likevel så kan ikke arbeidsplassen min ansette meg fast, selv om jeg jobber bortimot 100% og gjør akkurat den samme jobben som mine kollegaer med utdanningen, og tjener halvparten av det de gjør, seøv om lønne er min minste bekymring. Og så føler jeg at jeg ikke kan si nei hver gang sjefen min spør om jeg kab ta en vakt, for da kan jeg gjøre ham sur og så kan han gi vakter til andre og færre til meg!! Arghh! Min lille utblåsning. 

Ps: jeg har forresten to år igjen av utdanningen min innen helse/sosialfag.

Anonymkode: 13bba...ab2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor er kommunens dobbeltmoral i dette mener du? De ønsker selvfølgelig faglært arbeidskraft, og har sikkert avtaler med diverste fagforeninger samt i interne retningslinjer at de som ansettes fast skal være faglig kompetente for stillingen. Det er da ingenting galt elelr uvanlig med det.

Anonymkode: 6b4ce...dbc

• Liker 2
Skrevet

Hva er dobbeltmoralen? At du ikke får fast stilling er jo kjipt, ser den. Men du forventer vel ikke å få samme lønn som noen med fagbrev eller bachelorgrad/mastergrad? Det får da være måte på...

Hvor jeg jobber gjør jeg (ufaglært assistent) akkurat de samme oppgavene som helsefagarbeiderne, eneste forskjellen fra sykepleier/vernepleier er at de legger dosetter - men jeg forventer da ikke samme lønn for det? Utdanning skal lønne seg, og de som har utdanning sitter på en breddekunnskap og kompetanse jeg ikke har. Jeg kan kanskje like mye som dem om akkurat våre brukere akkurat nå - men om det oppstår noe uforutsett har jeg/du null kompetanse å stille med. I tillegg ser de en helhet vi ikke ser. Det kan du faktisk ikke krangle på. 

Det er akkurat slik det er å være ringevikar. Du må si ja, ellers gir han den til andre. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, boblevann skrev:

Hva er dobbeltmoralen? At du ikke får fast stilling er jo kjipt, ser den. Men du forventer vel ikke å få samme lønn som noen med fagbrev eller bachelorgrad/mastergrad? Det får da være måte på...

Hvor jeg jobber gjør jeg (ufaglært assistent) akkurat de samme oppgavene som helsefagarbeiderne, eneste forskjellen fra sykepleier/vernepleier er at de legger dosetter - men jeg forventer da ikke samme lønn for det? Utdanning skal lønne seg, og de som har utdanning sitter på en breddekunnskap og kompetanse jeg ikke har. Jeg kan kanskje like mye som dem om akkurat våre brukere akkurat nå - men om det oppstår noe uforutsett har jeg/du null kompetanse å stille med. I tillegg ser de en helhet vi ikke ser. Det kan du faktisk ikke krangle på. 

Det er akkurat slik det er å være ringevikar. Du må si ja, ellers gir han den til andre. 

Du fikk ikke med meg poenget gjorde du? Jeg skrev at jeg ikke bryr meg om lønna, men at selv om jeg har jobbet der lenge så kan jeg ikke få fast jobb, men å jobbe bortimot 100% som ringevikar er helt greit.

Skrevet

Hva er dobbeltmoralen? Skal det ikke lønner seg med kompetanse fremfor ufaglært arbeidskraft når det gjelder faste ansettelser?

Den dagen du står der med den formelle kompetansen de etterspør, ønsker ikke du da å prioriteres ved ansettelse fremfor en ufaglært?

• Liker 3
Skrevet
På 16. desember 2016 den 16.58, AnonymBruker skrev:

Du fikk ikke med meg poenget gjorde du? Jeg skrev at jeg ikke bryr meg om lønna, men at selv om jeg har jobbet der lenge så kan jeg ikke få fast jobb, men å jobbe bortimot 100% som ringevikar er helt greit.

Og? Selvsagt har ikke kommunen lyst til å ansette ufaglærte og/eller uegnede. Fast ansatte blir man i en kommune aldri kvitt, det er helt plukk umulig med mindre du bryter loven, så en tenker seg om både 10 og 12 ganger før en gjør slikt, og sjekker opp både utdanning og arbeidsevne. Men når noen er syke så er man desperat etter å opprettholde minimum lovlig bemanning. Da hyrer man inn hvem som helst fra gata. Du kan systemet, så du er billigere enn en fra gata. Easy peasy.

Det kalles ikke dobbeltmoral, ts, det kalles normal praksis i en fungerende bedrift. :opplyser: 

Anonymkode: 3aafc...05f

Skrevet

Har du en fast helgestilling,og er du organisert?

Anonymkode: 763ea...72c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...