Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det med fordeling av arbeide?

Nå har jeg vært flere juler, i to storfamilien.  Noen kommer på juleferie. Mange setter seg ned. Rett og slett.  Julaften er det husets frue som står på kjøkkenet. De andre har kos foran tv.

Jeg er den som har bidratt med rydding, vasking, pådekking. .ja dere vet alt som skal til. 1. Juledag står folk opp til ulike tider. Greit, for da er det lang lunc. Noen kommer ikke før de andre omtrebt er ferdig spist.

Noen mener at mor skal si fra,om hun trenger hjelp. Hun er den som sjeldent klarer å si at ja, det trenger jeg. Trenger du hjelp? Da kan hun godt svare, at det går greit.

Syns folk bør ta ansvar selv. Ikke sånn at alle rydder inn oppvask. Da blir det kø. Da finner de ut at det er for mye folk der...så setter de seg. 

I fjor skulle resten av fam i bygda komme til lunc. Så da ble det mange. ( stort hus) to bad hvor skittentøyet til ungene lå slengt.  De hadde skiftet. Våte håndkle etter dusjing. Både fra barn og voksen.  Det var ikke hyggelig for vertskapet  å sende gjester inn der. Greit at folk har det sånn hjemme,men vise ansvar hos andre? 

Har prøvd å si til henne at dette går ikke. Vi vurderer å være hjemme pga det blir mye folk, og jeg står alene med vertskapet. Rene hotellet.

Det var 2 små barn der på 3 og 4 år. Et lass i gaver til jul. Masse leker. De lå strødd i stuegulvet til 10 min før gjestene kom 2 juledag.  

Jeg rasket de opp og fylte det i poser. Det skulle gå mye folk der, men ingen av foreldre hadde vett nok til å rydde.

Så hvilke avtaler har dere? Tar dere selv ansvar?  

Anonymkode: 4ccc3...983

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg... Vet ikke helt hva slags diskusjon du ønsker, for mest av alt leser jeg at du pusser glorien din. Så flink du er, du må da være en drømmegjest.

Jeg får alltid hjelp på kjøkkenet når jeg er vertinne og tilbyr alltid når jeg er invitert bort. Forsøker å utvise vett og folkeskikk. At noen er ryddigere enn andre og at barn gjør ting mer kaotisk er vel ikke noe stor overraskelse. Tror det viktigste når storfamilien møtes er å snakke sammen og vise storsinn alle veier, fordi det kan bli veldig intensivt. På mange måter. De med små barn kan irritere seg over ungdom som ser på høye actionfilmer på kvelden, eller unge voksne som fester eller kommer hjem fra en fest på bygda. Ungdommene plages av treåringen som sykler gjennom huset klokka halv åtte på morgenen. Om vertinnen føler hun ikke får hjelp og der et hennes egen storfamilie, så bør hun være voksen nok til å be om det. Mamma gjør det når vi er hos dem. Svigermor likeså. Kan dere ta bort barnetøyet fra snora, kan dere dekke bordet, kan vi lage litt plass til gjestene som kommer... 

Anonymkode: 8c35b...819

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at dette er din mors ansvar og ingen andres. Det er hun som er vertinne og om hun vil ha det annerledes enn det har vært hittil så er det hun som må si i fra. Du velger selv om du vil hjelpe til hos henne, men jeg synes det er sært å surmule over andres manglende hjelp så lenge din mor ikke ber om den hjelpen selv. 

Forøvrig er jeg enig med AB over meg at det viktigste med besøket er å ha det hyggelig og være rause med hverandre. Det trenger ikke være superryddig overalt, hva så om det flyter rundt av leker i stuen? Det er jul og ungene har hatt det gøy! Og jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke bare kan spørre om hjelp? "Kanskje vi skal ta en kjapp opprydding i stua?" "Er det noen som vil hjelpe meg med å skrelle poteter og dekke på bordet?" Det skal ikke mer til. Folk flest er mer enn villige til å hjelpe samtidig som de nødig vil ta seg til rette i andres hus. Her må man selv ta ansvar for hva man forventer av andre. 

Skrevet

Svigermor lager ofte en liste over hva som må gjøres, så sier hun at av de voksne (alle barna hennes er det) må alle skrive seg på x antall ærender/oppgaver som de skal ha ansvar for. Så blir det ettersyn etterpå av henne der man får beskjed om det er gjort ordentlig, og ev. hva som må gjøres bedre.

Med mamma er det mer slik at man gjør alle ting fortløpende, og man må selv ta initiativ. 

Anonymkode: 1c48c...19c

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svigermor lager ofte en liste over hva som må gjøres, så sier hun at av de voksne (alle barna hennes er det) må alle skrive seg på x antall ærender/oppgaver som de skal ha ansvar for. Så blir det ettersyn etterpå av henne der man får beskjed om det er gjort ordentlig, og ev. hva som må gjøres bedre.

Med mamma er det mer slik at man gjør alle ting fortløpende, og man må selv ta initiativ. 

Anonymkode: 1c48c...19c

Svigermoren din hørtes spesiell ut. Barna hennes også, som ikke gjør noe med mindre hun ber dem spesifikt om det.

Anonymkode: f030f...58b

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør dere det med fordeling av arbeide?

Nå har jeg vært flere juler, i to storfamilien.  Noen kommer på juleferie. Mange setter seg ned. Rett og slett.  Julaften er det husets frue som står på kjøkkenet. De andre har kos foran tv.

Jeg er den som har bidratt med rydding, vasking, pådekking. .ja dere vet alt som skal til. 1. Juledag står folk opp til ulike tider. Greit, for da er det lang lunc. Noen kommer ikke før de andre omtrebt er ferdig spist.

Noen mener at mor skal si fra,om hun trenger hjelp. Hun er den som sjeldent klarer å si at ja, det trenger jeg. Trenger du hjelp? Da kan hun godt svare, at det går greit.

Syns folk bør ta ansvar selv. Ikke sånn at alle rydder inn oppvask. Da blir det kø. Da finner de ut at det er for mye folk der...så setter de seg. 

I fjor skulle resten av fam i bygda komme til lunc. Så da ble det mange. ( stort hus) to bad hvor skittentøyet til ungene lå slengt.  De hadde skiftet. Våte håndkle etter dusjing. Både fra barn og voksen.  Det var ikke hyggelig for vertskapet  å sende gjester inn der. Greit at folk har det sånn hjemme,men vise ansvar hos andre? 

Har prøvd å si til henne at dette går ikke. Vi vurderer å være hjemme pga det blir mye folk, og jeg står alene med vertskapet. Rene hotellet.

Det var 2 små barn der på 3 og 4 år. Et lass i gaver til jul. Masse leker. De lå strødd i stuegulvet til 10 min før gjestene kom 2 juledag.  

Jeg rasket de opp og fylte det i poser. Det skulle gå mye folk der, men ingen av foreldre hadde vett nok til å rydde.

Så hvilke avtaler har dere? Tar dere selv ansvar?  

Anonymkode: 4ccc3...983

Kutymen er sånn at vertskapet må si fra. Noen gjester føler seg ok med å bryte inn og ta seg til rette, men de aller fleste føler seg "i veien" dersom de ikke blir bedt om å bidra. Ja, i nær familie så danner det seg ofte faste oppgaver type "svoger tar oppvasken mens bestefar leser for ungene og tante Sofie lager dessert" men de må lages, over tid. Uansett så er det normal høflighet å tilby. Men om moren din da sier "det går bra" så fanger bordet: da er det nemlig frekt å insistere og hun står uten hjelp. 

Jeg vil foreslå at din mor tar imot gjestene sine. Og så viser hun dem rommene sine og peker ut hvor håndklær er, hvor de skal etter bruk og hvor en finner normale "gjesteting" som ekstra tannbørste, såpe, q-tips og mere dopapir. Og så kan en gjerne la dem pakke ut og hvile litt før en samles til feks kakao ved peisen eller annen barnevennlig fellesaktivitet. Under den passer det å avtale bidrag til neste stadie - om det nå enn er hjelp til å bære inn ved, matlaging, oppvask eller annet.

Etter julemiddagen tenker jeg at det normale ville være å la barna og (om de er veldig unge) et par voksne trekke seg fra bordet tidlig. Så sitter resten og prater og hygger seg til maten har fått synke (få ting er mere uhøflig enn når verten starter rydde med en gang.) før en tar en felles opprydding. Da er det normalt å dele enkelt inn. Feks "eldste generasjon rydder bordet og maten mens den yngre tar oppvaska" en deler uansett hva en finner på ikke inn etter kjønn i 2016. Igjen: ufint.

Men sånn uansett så stusser jeg på gjester som lar en enslig dame i en alder der hun har rukket bli bestemor ta ansvaret for hele styret alene. Det er normalt å tro et par klarer seg, men en person - det blir veldig spesielt.

Anonymkode: 47d23...a0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...