Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har strøket på begge eksamenene mine. Jeg er helt knust og føler meg som verdens største feiler. Nå mister jeg sikkert studielånet også, og har ingen familie som kan hjelpe meg økonomisk. Jeg er 19 år. Hva skal jeg gjøre? Føler at jeg har overvurdert meg selv og trodd at jeg er smart og kan få til det jeg vil. Hadde øvd masse også. Nå føler jeg at jeg ikke duger til noe og kan bare glemme å få meg en god jobb. Er så utrolig lei meg.

Anonymkode: a98a9...e5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan være forsinket med 60 studiepoeng før du mister støtten fra lånekassen. Be om begrunnelse på eksamen, klag for sikkerhets skyld og ta dem opp igjen neste år.

Anonymkode: f510e...2b5

• Liker 2
Skrevet

Det var leit å høre, en skikkelig tøff start på studiene. Hvis disse eksamenene er for ett semester er det nok 30 studiepoeng til sammen, altså beholder du studielånet så fremt du ikke stryker på enda 30 studiepoeng. Ikke gi opp nå, jobb hardere. 

Anonymkode: 1b82b...347

Skrevet

Det er ikke nok å bare ha øvd masse. Du må finne teknikker sånn at du lærer deg pensum skikkelig og så må du knekke koden med å skrive oppgavene på en sånn måte at du får god karakter. 
Du kan konte til våren. 

Anonymkode: 19029...8b3

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har strøket på begge eksamenene mine. Jeg er helt knust og føler meg som verdens største feiler. Nå mister jeg sikkert studielånet også, og har ingen familie som kan hjelpe meg økonomisk. Jeg er 19 år. Hva skal jeg gjøre? Føler at jeg har overvurdert meg selv og trodd at jeg er smart og kan få til det jeg vil. Hadde øvd masse også. Nå føler jeg at jeg ikke duger til noe og kan bare glemme å få meg en god jobb. Er så utrolig lei meg.

Anonymkode: a98a9...e5f

Er du på høyskole eller universitet? Det er litt av en kalddusj å oppleve hvor sykt vanskelig det er i forhold til videregående. Det er MANGE som stryker både en og to og flere ganger ;-) 

Feiling er ikke feiling, det er læring ;-) Du skal bare lære av det, ikke noe annet. 

Uansett hvilket nivå/skole du går på, så er det ikke så ille som det føles nå altså. Du er ikke alene om det, og som sagt det er bare noe du skal lære av det. Petter Stordalen var ikke noe skolemester han heller ;-) Og flere med han! 

Rist det av deg, krum nakken og gå på på nytt! :-) 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke uvanlig å møte på en smell det første semesteret. Jeg forstår at det er et nederlag, men dette reflekterer ikke deg som person. Be om begrunnelse for karakter (vær imidlertid obs på at kvaliteten på begrunnelser varierer svært mye) og sett deg inn i hvorfor du fikk den karakteren du gjorde, og hva du kunne ha gjort annerledes for å oppnå en høyere karakter. Videre kan du sette opp en plan for neste semester.

Det er i hovedsak en modningsprosess, så det vil som regel skje av seg selv med tiden. 

Som andre nevner vil du fortsatt få støtte fra Lånekassen, så det rent økonomisk sett er det overhodet ikke noen krise. 

Anonymkode: e5e09...094

• Liker 3
Skrevet

Leit å høre at du fikk en så tøff start. Men ikke gi deg så lett! Be om begrunnele for karakter. Og gå i deg selv. Har du virkelig øvd så masse? Kunne du jobbet mer systematisk? Jevnt gjennom året? Skippertak funket bedre på vgs enn det gjør på høgskole/universitet. 

Børst av deg og reis deg opp igjen. Mange skoler har rådgivertjenester som tilbyr kurs i studieteknikk og andre tema. Besøk hjemmesidene deres og sjekk ut. Det er som regel gratis også. Ta i mot hjelp og åpne opp øynene og se ærlig på egen innsats  før du havner for langt bakpå at du gir opp.

Lykke til videre! 

Hilsen en med mange studiepoeng 

Skrevet

Som mange her påpeker, sier disse resultatene ingen ting om deg som person eller hvor smart du er. Overgangen fra vgs til universitet elle høgskole er tøff for mang. Selv strøk jeg på to eksamener og unnlot å møte på to i mitt første studieår. Tok et friår for så å begynne igjen. I dag har jeg en Ph.D. Be om begrunnelse og vurder å klage på karakterene. Du har jo ikke så mye å tape på det. Og hvis ikke det fører frem, så kan du alltids konte senere. Lykke til!

Anonymkode: 1a8d8...f5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...