Gå til innhold

Hvor gammel er du og hvor mye har du på bufferkonto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva er målet å ha? :)

Anonymkode: a7a00...152

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er 45 og har ca 580 000 på konto. Målet er å aldri gå under 500 000. Sparer halvparten av lønna hver måned, og har gjort det siden jeg begynte å jobbe. Har aldri tatt opp lån for å kjøpe bil e.l. Huslånet mitt ble nedbetalt for et år siden, så egentlig kunne jeg spart 5000 ekstra i måneden nå uten å merke det.

Anonymkode: db620...bd5

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er 49 år og uføretrygdet.

Jeg har 235.000 kr på sparekontoer, fordelt på tre kontoer.

Ca 100.000 på bufferkontoen,(ønsker å ha 150.000)

ca 100.000 på oppussingskonto (sparer til å pusse opp, så jeg mangler en del her)

og ca 35.000 på regningskontoen, der jeg belaster alle regningene jeg betaler i løpet av en måned. Fører over penger dit hver mnd. Varierer hvor mange tusen jeg fører over dit, men minimum 2500. Siden det alltid står en del penger der, kan jeg betale alle regninger når det passer meg, jeg behøver ikke legge dem tilside og vente på lønningsdato for å ha penger til dem.

Pengene jeg har på brukskontoen, altså der jeg har bankkort tilknyttet, er ikke tatt med her, da det er forbruk. Har jeg penger igjen på forbrukskontoen når ny lønning kommer inn, fører jeg dem over på en eller flere av sparekontoene kvelden før lønningen kommer.

Endret av Million
Skrevet

Jeg er 24år og har 1 500 000kr. Altså, en og en halv million.

Anonymkode: ae8c4...819

Skrevet

På bufferkontoen (har flere sparekontoer, blant annet boligsparing) har jeg 50.000,-, alltid. Er student. Når jeg begynner å jobbe er målet å alltid ha 100.000,- i buffer.

Anonymkode: 091d8...ba2

Skrevet

oj, nå følte jeg meg skikkelig dårlig! :ohmy:

30 år, 1200,- :skratte:

MEN! Fikk fast jobb for halvannet år siden, ferdig utdannet 2,5 år siden, og kjøpte leilighet for halvt år siden!

• Liker 6
Skrevet

26 år. Har ikke fast jobb, er vikar. Har også ett barn. Hadde 5000 kr på bufferkontoen. Men den står nå tom, da jeg måtte bruke dem. Har delmål. Ønsker å spare til 10 000 kr på bufferkontoen, og deretter øke med 5000 pr delmål som er nådd.  Sånn klarer jeg å spare 😂

De andre kontoene ser annerledes ut. 

• Liker 2
Skrevet

Så mye folk har i buffer. Jeg har 50 000. Målet er å ha 50 000 der. Man skal vel helst ha to eller tre mnd lønner etter hva jeg har skjønt. Men folk bruker kontoen kanskje mer som sparing? Jeg fyller opp bsu kontoen hvert år og setter inn ekstra avdrag på boliglånet mitt hver mnd. Har 400 000 i bsu. Nedbetalt 1 300 000 av lånet mitt. Gjenstår 700  000 så den vil jeg selvsagt ha til null etterhvert. 

Er 24 år og har to barn,bil og hus så tar jo litt tid med en inntekt under gjennomsnittet (tror jeg).

Anonymkode: 79c71...679

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke det tråden handler om, men ble nysgjerrig. Hvorfor sitter du med pengene på buffer? 

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var godt at du gjentok det med bokstaver - særlig for oss som ikke kan lese så store tall. :biggrin:

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva er målet å ha? :)

Anonymkode: a7a00...152

Du kunne ikke brukt en av de ca. 100 trådene fra før om dette temaet da?

Anonymkode: e1d31...137

• Liker 2
Skrevet

Akkurat nå har jeg 38 000. Pleier å ha 50 000 der fast.

Er 21.

Skrevet

29 år. 12 000 akkurat nå. Kjøpte leilighet i fjor og da røk hele bufferen min. Det var leilighet som var målet, så trenger ikke ha hundre tusener der nå.

Anonymkode: 81c6c...ded

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, _popcorn_ skrev:

oj, nå følte jeg meg skikkelig dårlig! :ohmy:

30 år, 1200,- :skratte:

MEN! Fikk fast jobb for halvannet år siden, ferdig utdannet 2,5 år siden, og kjøpte leilighet for halvt år siden!

Tror ikke det er alle i etableringsfasen som har så velfylte buffere, altså.

Jeg har 130000 akkurat nå. For første gang i mitt liv har jeg fått en skikkelig buffer, tidligere har jeg faktisk alltid måttet bruke mer eller mindre alt. Og jeg er nesten 40 :fnise: 

Anonymkode: 0041f...099

• Liker 1
Skrevet

Har 120 000 akkurat nå. Men planlegger å jobbe ekstremt mye neste år. Har regnet ut jeg vil stå med 400 000 ut neste år. Vet det høres dumt ut, men synes det er deilig frihet å ha så mye penger på konto. Men så har jeg 600000 igjen på boliglånet. Er jeg idiot om jeg ikke betaler ned på det i stedet?

Anonymkode: b82c0...8c7

Skrevet

35 år, fellesøkonomi med mannen så dette gjelder begge. 

Som ren buffer har vi alltid minst 50 000 hver på lønnskonto, overfører til høyrentekonto, fondet eller boliglån når beløp på disse kontoene overstiger 100 000. Så både høyrentekontoene og fondet kan også raskt "cashes ut" ved behov, selv om kontoen er ment å være sparing til større oppussingsprosjekter og nye biler, når behovet dukker opp. Og fondet (samt ekstra nedbetaling bolig) er privat pensjonssparing. 

Anonymkode: 69188...a97

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Blådiamant
  • Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har 120 000 akkurat nå. Men planlegger å jobbe ekstremt mye neste år. Har regnet ut jeg vil stå med 400 000 ut neste år. Vet det høres dumt ut, men synes det er deilig frihet å ha så mye penger på konto. Men så har jeg 600000 igjen på boliglånet. Er jeg idiot om jeg ikke betaler ned på det i stedet?

Anonymkode: b82c0...8c7

Ville absolutt gått for nedbetaling av boliglån. Tenk på alle rentene du må betale for at du heller setter pengene inn på konto enn å nedbetale lån. 

• Liker 7
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke det tråden handler om, men ble nysgjerrig. Hvorfor sitter du med pengene på buffer? 

Skal komme meg inn på boligmarkedet, men har ikke høy nok lønn til å få noe særlig lån enda. Dumt å ha de i banken.

Skrevet
50 minutter siden, chisandra skrev:

Det var godt at du gjentok det med bokstaver - særlig for oss som ikke kan lese så store tall. :biggrin:

Haha, gjorde det bare automatisk 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...