Gå til innhold

Middagsbesøk i julen, hva skal jeg lage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg slik at jeg ønsker å ha familie over en dag i julen, for å dele et måltid. Men jeg er egentlig litt håpløs når det gjelder å komme på noe som smaker og som er lett å lage en stor porsjon av, og jeg er veldig dårlig på å beregne mengder som trengs for å gjøre alle gode og mette. Jeg har faktisk aldri hatt noen over for middagsselskap tidligere, og det er derfor jeg trenger litt hjelp. Jeg er heller ikke så veldig glad i å styre på kjøkkenet over lang tid, og har ikke råd til å bruke masse penger på ingredienser. Det trenger ikke å være julemat som skal serveres, så lenge det er noe som er smakfullt, relativt enkelt å lage og med billige ingredienser som man får tak i på vanlig butikk. Det hadde også vært greit med tips om dessert som passer til. Vi blir 5-6 personer, ingen allergier eller lignende å ta hensyn til.

Er det noen som har noen gode forslag til hva jeg kan lage?

Anonymkode: 14a5d...a68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viltgryte av elg- eller reinskav med potetstappe, brokkoli, rosenkål, tyttebærsyltetøy og/eller ripsgele. Lag den (gryta) dagen i forveien. Slik mat er gjerne bedre dagen etter.

Lettvint, billig og ikke altfor mange ingredienser i selve gryta. 

Lykke til.  ☺

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, Jerry Lee skrev:

Viltgryte av elg- eller reinskav med potetstappe, brokkoli, rosenkål, tyttebærsyltetøy og/eller ripsgele. Lag den (gryta) dagen i forveien. Slik mat er gjerne bedre dagen etter.

Lykke til.  ☺

Reinskav er mørere enn de pakkene med elgskav man får i butikken. Beregn 125-150 gram per person. Men er noen storspiste beregner du mer. Velger du fisk er 250  -300 gram vanlig. Biff for eksempel er vanligvis 250 gram. Lager du kjøtt med bein, ribbe for eksempel så lager du mer.

Jeg ville kanskje laget lutefisk eller en pasta bolognese. Eller lammestek.

Endret av Atea
  • Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Atea skrev:

Reinskav er mørere enn de pakkene med elgskav man får i butikken. Beregn 125-150 gram per person. Men er noen storspiste beregner du mer. Velger du fisk er 250  -300 gram vanlig. Biff for eksempel er vanligvis 250 gram. Lager du kjøtt med bein, ribbe for eksempel så lage du mer.

Enig i mørheten du prater om, ja.  Mengdeberegning, uansett mat...mer enn man trenger. Godt tredje dagen, og. Og kan fryses. ☺

- TS ba om lettvint, billig og med få ingredienser. Er lammestek billig? Lettvint forstår jeg det er, som mye av dette "gjør'e seg sjæl".

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Enig i mørheten du prater om, ja.  Mengdeberegning, uansett mat...mer enn man trenger. Godt tredje dagen, og. Og kan fryses. ☺

- TS ba om lettvint, billig og med få ingredienser. Er lammestek billig? Lettvint forstår jeg det er, som mye av dette "gjør'e seg sjæl".

Lammestek er billig på høsten, i dag vet jeg ikke, men cirka 300 for et lår. Ribbe er billig. Da mangler det surkål, tyttebær, gulrot, poteter. Ts må  nesten svare på  hva hun kan på kjøkkenet. Lage noe hun e fortrolig med.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Atea skrev:

Lammestek er billig på høsten, i dag vet jeg ikke, men cirka 300 for et lår. Ribbe er billig. Da mangler det surkål, tyttebær, gulrot, poteter. Ts må  nesten svare på  hva hun kan på kjøkkenet. Lage noe hun e fortrolig med.

Aldri kjøpt/lagd til lammestek sjøl. Blir sulten av dette, jeg...   😜

- Ja, og TS ba jo om råd. Vi har gitt våre, og fler kommer når folket våkner.  ☺

PS. Ribbe blir muligens servert tidligere i jula. Og det behøver ikke være julemat, sa hun.

• Liker 1
Skrevet

OL jeg blir bedt på middag i jula, og det ikke blir servert julemat, kommer jeg til å være i muggent humør resten av besøket. Ikke synlig såklart!! 

Julemiddager har man en gang i året. Finnes masse forskjellig julemat. Men julemiddag bør være julemiddag!  

Anonymkode: 8cab5...518

Skrevet

- Ribbe blir litt kjedelig. Tror jeg ville gått for noe med fisk. Fiskesuppe, men kommer også an på gjestene, 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har seg slik at jeg ønsker å ha familie over en dag i julen, for å dele et måltid. Men jeg er egentlig litt håpløs når det gjelder å komme på noe som smaker og som er lett å lage en stor porsjon av, og jeg er veldig dårlig på å beregne mengder som trengs for å gjøre alle gode og mette. Jeg har faktisk aldri hatt noen over for middagsselskap tidligere, og det er derfor jeg trenger litt hjelp. Jeg er heller ikke så veldig glad i å styre på kjøkkenet over lang tid, og har ikke råd til å bruke masse penger på ingredienser. Det trenger ikke å være julemat som skal serveres, så lenge det er noe som er smakfullt, relativt enkelt å lage og med billige ingredienser som man får tak i på vanlig butikk. Det hadde også vært greit med tips om dessert som passer til. Vi blir 5-6 personer, ingen allergier eller lignende å ta hensyn til.

Er det noen som har noen gode forslag til hva jeg kan lage?

Vel. 

1. Det er i jula. 10 av 10 personer kommer til å elske deg dersom du lager noe som er verken kjøttrikt eller fett. De to blir det nemlig plenty av. Ingen forventer "julemat" mellom 24. og nyttårsaften. 

2. Jula er notorisk for sin mangel på ferskvarer. Salat og god sjømat som ikke er frossen? Glem det mellom jul og nyttår.

3. Enkelt, billig og kjapt? Vel: la meg foreslå suppe eller noe ovnsbakt. To konkrete eksempler:

kylling (du trenger 2 stk til 5-6 voksne personer) og ovnsbakte grønnsaker (her er det bare å ta det butikken har. Poteter, søtpotet, beter, gulrot, persillerot, brokkoli, blomkål etc. Du trenger 2-3 poteter og 300 g grønnsaker per person, da har du plenty) Tar 1.5 time i ovn pluss at du må tørke av og krydre kyllingen. Så under 2 timer, av dem 30 min med faktisk arbeid.

suppe. Her kan du gå for minestrone, fiskesuppe eller hva du nå enn liker. Enkelt er suppe uansett, bare husk å være meget rundhåndet med krydder, urter og kraft.

Til begge deler passer flan (en versjon av karamellpudding), eton mess eller andre enkle desserter. Eventuelt kan du servere frisk frukt med iskrem eller pisket krem og karamel- eller sjokoladesaus. Unngå altfor søte ting. Se punkt 1. innen 16 desember hater folk flest alt søtt.

Anonymkode: 21f95...479

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, Jerry Lee skrev:

Lykke til.  ☺

Oi, det høres veldig godt ut. Har du muligens en link til en oppskrift på dette? Men koster ikke elgkjøtt/reinkjøtt ganske mye per kilo?

19 timer siden, Atea skrev:

Reinskav er mørere enn de pakkene med elgskav man får i butikken. Beregn 125-150 gram per person. Men er noen storspiste beregner du mer. Velger du fisk er 250  -300 gram vanlig. Biff for eksempel er vanligvis 250 gram. Lager du kjøtt med bein, ribbe for eksempel så lager du mer.

Lutefisk tror jeg ikke alle gjestene vil like, så akkurat den tør jeg ikke å prøve meg på. Men bolognese eller lammestek kan jo gå greit, dersom jeg finner en oppskrift som er enkel og det ikke koster en formue for lammesteken.

19 timer siden, Atea skrev:

Jeg er litt sær i matveien selv og lager kanskje det som kan regnes som sære retter (ofte vegetar), så jeg er ikke fortrolig med å lage mat til mange personer. Eller, grønnsakssuppe med boller av medisterdeig går som regel greit. Så det er backup-planen min, men jeg har ikke peiling på hvor mye jeg må lage for å mette 6 personer.

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

OL jeg blir bedt på middag i jula, og det ikke blir servert julemat, kommer jeg til å være i muggent humør resten av besøket. Ikke synlig såklart!! 

Julemiddager har man en gang i året. Finnes masse forskjellig julemat. Men julemiddag bør være julemiddag!  

Anonymkode: 8cab5...518

Du er heldigvis ikke invitert, så det er ikke et problem.

• Liker 3
Skrevet

Hva med å lage en god stroganoff? Hvis du bruker oppskriften på matprat kan du legge inn antall personer og få mengde tilpasset dette.

Med god, hjemmelaget potetmos ved siden av er dette en fin rett å servere gjester.

Ellers kan grønnsakssuppe med farseboller være helt ok, men jeg tenker at hvis du bruker kyllingkraft, har oppi noen kyllingfileter som du har surret i litt karri og runder av med en liten fløteskvett så har du en festsuppe. Om jeg får god og fyldig suppe servert med ferskt brød blir jeg alltid glad.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det høres veldig godt ut. Har du muligens en link til en oppskrift på dette? Men koster ikke elgkjøtt/reinkjøtt ganske mye per kilo?

Lutefisk tror jeg ikke alle gjestene vil like, så akkurat den tør jeg ikke å prøve meg på. Men bolognese eller lammestek kan jo gå greit, dersom jeg finner en oppskrift som er enkel og det ikke koster en formue for lammesteken.

Jeg er litt sær i matveien selv og lager kanskje det som kan regnes som sære retter (ofte vegetar), så jeg er ikke fortrolig med å lage mat til mange personer. Eller, grønnsakssuppe med boller av medisterdeig går som regel greit. Så det er backup-planen min, men jeg har ikke peiling på hvor mye jeg må lage for å mette 6 personer.

Du er heldigvis ikke invitert, så det er ikke et problem.

Den suppa du lager høres god ut, kjenner en som elsker det og det samme gjør datteren og jeg. Server godt brød til suppa og  smør, gjerne kvitheradsmør. Det smøret kan brukes omtrent til pålegg.  Tror det går halv liter suppe per person, men ville satset på sju dl. Reinskav koster cirka hundre kroner for fire hundre gram. Ikke velg det billigste, det er ikke mørt. Rema bruker ha ulike typer, meny er dyrt. Varangervilt er ok. Det holder med to pakker, det kan bli i minste laget, men om tilbehøret er godt og ingen er storseiere vil det holde. Har du tenkt på dessert? De bruker gå tom for reinskav. Lag det du er trygg på, en stresset vertinne hører ikke hjemme på et kjøkken.

Skrevet

Hvis besøket er mellom 2. juledag og nyttår, så vil jeg tro at mange synes det er befriende å bli servert noe annet enn julemat. Når man har mesket seg med julemat på julaften, første og andre dag, så trenger man en pause.

Jeg synes det er mye lettere å lage mat til gjester etter at jeg fikk en litt stor leirgryte som brukes i ovnen. Da er det veldig lett å smelle sammen noe enkelt i gryta som blir godt helt av seg selv, fordi det får godgjøre seg og mørne så lenge. Kanskje det kan være en idé å gi seg selv i julegave? Jeg har laget f.eks. bolognese som står leeenge og blir sykt fyldig, eller kyllinglår med masse deilige urter, eller meksikansk bønnegryte, eller hvit fisk i en fyldig tomatsaus med løk og oliven (en slags forenklet bacalao). Så koker du mandelpoteter eller ris, etter hva som passer.

Enig i at freshe råvarer er vanskelig å få tak i i romjulen. Så ville satset på noe som har f.eks. hakket tomat som base, og rotgrønnsaker som tåler noen dager i kjøleskapet.

Anonymkode: 8acb0...ddb

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis besøket er mellom 2. juledag og nyttår, så vil jeg tro at mange synes det er befriende å bli servert noe annet enn julemat. Når man har mesket seg med julemat på julaften, første og andre dag, så trenger man en pause.

Jeg synes det er mye lettere å lage mat til gjester etter at jeg fikk en litt stor leirgryte som brukes i ovnen. Da er det veldig lett å smelle sammen noe enkelt i gryta som blir godt helt av seg selv, fordi det får godgjøre seg og mørne så lenge. Kanskje det kan være en idé å gi seg selv i julegave? Jeg har laget f.eks. bolognese som står leeenge og blir sykt fyldig, eller kyllinglår med masse deilige urter, eller meksikansk bønnegryte, eller hvit fisk i en fyldig tomatsaus med løk og oliven (en slags forenklet bacalao). Så koker du mandelpoteter eller ris, etter hva som passer.

Enig i at freshe råvarer er vanskelig å få tak i i romjulen. Så ville satset på noe som har f.eks. hakket tomat som base, og rotgrønnsaker som tåler noen dager i kjøleskapet.

Anonymkode: 8acb0...ddb

Har du oppskrifter å dele?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...