Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår har plutselig begynt å foretrekke å sove på magen. Han er snart 6 mnd. Han har sovet på ryggen helt fra han kom til verden, men nå sovner han mye bedre den andre veien.

Jeg liker liksom ikke helt det jeg da... Har liksom alltid fått høre at babyer skal sove på ryggen - så det hender at jeg snur han over på ryggen igjen etter at han har sovnet. Som oftest går det greit, og han sover fint videre, mens enkelte ganger vokner han igjen etter bare en time eller så - og sovner igjen på magen.

Vil gjerne høre deres meninger: Er det helt greit at han sover på magen? Bør jeg slutte og bekymre meg og heller ikke snu han etter han har sovnet?

(Mamma'er bekymrer seg for mye rart, de... i hvert fall jeg!!! :))

Cr@sh

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skjønner godt at du er bekymret jeg. Ikke ut fra at du har noe å bekymre deg for, men fordi mødre ofte er det. Jeg var - og er vel... :oops: en skikkelig hønemor.

Når det gjelder sovestilling hos barn så har det vært rådet til både rygg, mage og side i løpet av årene. Det som er resultatet er at flest krybbedødtilfeller skjer ved mageleie - og mageleie er derfor frarådet. Men - når man ser hvor få tilfeller det er av krybbedød - og slett ikke alle skjer ved mageleie - så er det vel som å bekymre seg stadig vekk for å krasje i bil.

Dersom barnet ditt snur seg på mage etter at du har lagt han på rygg så synes jeg du skal slappe av og la han sove slik han sover best.

Skrevet

Det är sant att de helst ska sova på rygg.

men när de själva kan vända sig till mage så är de så pass stora att den största faran för krybbedöd ska vara över. Barnet kan säkert också vända sig tillbaka till rygg eller snurra runt i sängen - precis som vi vuxna också gör under natten.

Jag skulle inte vända på honom, låt honom sova i lugn och ro

Skrevet

Jeg har hørt at du skal legge de på ryggen, men hvis de snur seg selv over på magen er dette helt greit sålenge de gjør de av seg selv.

Tror ikke du skal bekymre deg jeg, men kan jo ta en tlf. til helsesøster å høre hva hun mener...

Skrevet

Min baby e 6mnd no- og han snur seg på magen stort sett kvar kveld.

Når han har sovna snur eg han stort sett over på rygg igjen.

Litt hønemor eg og ja... :oops:

Skrevet

Hei igjen!

Takk for svar. Godt å høre at det er flere enn meg som er hønemor, Trill... :)

Skal på kontroll med gutten vår til uka - så da forhører jeg meg litt med helsesøster der... Ellers kan det vel hende at jeg etter hvert vender meg til at han kan sove på magen, evt på siden - som han også liker....

Takk igjen...

Cr@sh

Gjest Anonymous
Skrevet

Sønnen vår har sovet på magen fra han var omtrent et par måneder, han sovnet ikke på andre måter. Når han ble stor nok til å snu seg var magen helt klart en foretrukket stilling. Nå er han 2 og sover på ryggen...

Jeg har aldri bekymret meg for dette, jeg tenkte at så lenge dette er stillinge han trives i så må han få sove i den stillingen.

Jeg mener også å ha hørt som de andre at når barnet snur seg selv er det helt greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...