AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #1 Skrevet 15. desember 2016 Familien min er liten (ca 15 personer totalt på både mors og farssiden (har ikke regnet med tremenninger, grandtanter og annen fjern familie vi har lite eller ingen kontakt med)) og består hovedsakelig av voksne mennesker, bortsett fra to små gutter på 3 og 9 år. Det har i lenger tid vært snakk om at vi skal droppe gaver til de voksne da det føles ganske meningsløst å utveksle vinflasker, skjerf og andre upersonlige gaver som (bortsett fra førstnevnte) havner i en skuff og aldri blir brukt. I år ble det endelig enighet om at kun de to minste får gaver. Det ble diskutert under en familiesammenkomst tidlig i oktober og alle var enige i at det var en god ide. Trodde jeg... De siste dagene har det dumpet inn ønskelister fra et par voksne i innboksen min og i dag ringte søsteren min og spurte om vi skal spleise på en ganske dyr gave til foreldrene våre. Jeg svarte henne at jeg trodde vi var enige om at vi skulle droppe gaver til de voksne og bare gi til barna i år og nevnte at jeg hadde fått et par ønskelister på epost også, noe jeg undret meg over. Hun ble litt irritert og svarte at det var jo så stusselig med jul uten gaver, så hun, mamma, mormor og tante på pappas side har gått bort fra avtalen og visstnok er flere enige med dem (noe ønskelistene jeg mottok bekrefter). Kjenner jeg er superfrustrert nå! Jeg har ikke budsjettert med å bruke 200-1.000 kr per person på gaver til 15 personer, jeg har beregnet å bruke 500 x 2 på de to små og that's it. Hvor jeg skal finne penger til å kjøpe julegaver til hele familien vet jeg rett og slett ikke. Pengene strekker rett og slett ikke så langt. Har mest lyst til å stå på mitt og si at "Hallo! Dette ble vi jo enige om for flere måneder siden og jeg kommer ikke til å kjøpe gaver, så om dere kjøper noe til meg får dere ikke noe tilbake!", men føler det blir vanskelig siden vi er en såpass liten familie og jeg har ikke lyst til å skape en konflikt. Hva ville du gjort om du var i min situasjon? Anonymkode: 67dbf...d6a 1
Gjest gjest17 Skrevet 15. desember 2016 #2 Skrevet 15. desember 2016 Jeg ville gitt bare til barn under konfirmasjonsalder og evt egne barn. Og slettet alle mail og gaveliste og ignorert søster. Har du ikke råd, så har du ikke råd. Det må de andre bare godta. Også om du velger at slik skal det være heretter.
Bohemia Skrevet 16. desember 2016 #3 Skrevet 16. desember 2016 Jeg ville bakt noe. Eller laget brente mandler eller noe, pakket de pent inn i cellofan e.l., med bånd. En helt enkel gave, men som er hjemmelaget og dermed ekstra hyggelig å få. F.eks. kan du bake krumkaker, kokosmakroner og pepperkaker. Det er rimelige kaker å produsere. Putt noen kaker av hvert slag i en cellofanpose eller eske. Så legger du ved noe julegodis, f.eks marsipan eller sjokolade. Cellofan eller papir-esker kan sikkert kjøpes på Nille, Kremmerhuset eller hvor de kan ha slikt, kanskje kjøkkenvare-butikker som Glasmagasinet. Hjemmebakst tar TID, så det veier opp for at det ikke koster så mye. Lykke til, skjønner godt frustrasjonen din. Tullete av slekta di å ikke holde seg til avtalen. 1
Vera Vinge Skrevet 16. desember 2016 #4 Skrevet 16. desember 2016 Jeg ville henvist til avtalen, og sagt at du ikke har beregnet økonomien ut fra dette, men at det i så fall blir noen mindre gaver. Personlig syns jeg det er litt sært å ikke gi gaver til noen andre enn to barn, så jeg skjønner faktisk at familien har angret seg. Men man kunne jo gjort det enklere, da, f.eks. at man ikke brukte mer enn en viss, lav sum. Eller at man lager noe, baker noe, kjøper en mindre oppmerksomhet. Jeg syns det er utrolig hyggelig å gi noe til hverandre i jula, men det handler jo ikke om at det må være så fryktelig dyre eller voldsomme ting. 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #5 Skrevet 16. desember 2016 Hadde ikke kjøpt noe. Hadde sagt at dersom man skal kjøpe julegaver må det være hyggelig og kos, å finne gjennomtenkte bra gaver på 1 uke går ikke for min del, det blir bare stress. Skulle vi gitt julegaver i år måtte de sagt fra før. Hadde også sagt at det var helt i orden at de ikke kjøpte til meg Anonymkode: 9f7d2...de6 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #6 Skrevet 16. desember 2016 15 personer hadde jeg ikke hatt noe problem med å kjøpe til. Iallfall ikke om det er søsken og annen nær familie. Om det er pengene det går på er det jo bare å gjøre som andre sier, lag noe. Å ikke gi til foreldre f.eks syntes jeg virker sært. helt enig at for få gaver blir stusselig, trenger ikke være mye de koster, men oppmerksomheten er jo viktig. Anonymkode: 483c2...a12 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #7 Skrevet 16. desember 2016 11 timer siden, kiselle skrev: Jeg ville gitt bare til barn under konfirmasjonsalder og evt egne barn. Og slettet alle mail og gaveliste og ignorert søster. Har du ikke råd, så har du ikke råd. Det må de andre bare godta. Også om du velger at slik skal det være heretter. Jeg sliter litt med dette. Mange slutter å gi ved konfirmasjonsalder, men de gir til foreldre. De fam som er samlet da, så sitter de å deler ut til de minste og foreldre, egne barn. Så sitter det to i konfirmasjonsalder uten noe? Vi er heller ikke stor familie. Faktisk veldig liten i oppveksten. Så foreldre gjorde at vi fikk minst like mye som andre. Etterhvert har familien vokst. To søsken med barn. Foreldre. Så er det komt 6 barnebarn til i familien. 3 av de er konfirmert. Det er nå litt stusselig å ikke gi noe. Vi gir til alle. Ikke dyre gaver. Ungene får to hver. Mye er strikket lue, ser eller sokker. Så får de en ting til. Prøver å finne noe spesielt til alle. Og hvorfor starter dere så sent? Det må gjøre innhogg i budsjettet? Alle er vel innom butikker på nyåret. Da kan du gjøre kupp. Søster ønsket seg en vase i fjor av mannen. Han syns det var dyrt fir en vase, da han hadde kjøpt noe annet også. Den kostet ca 600 kr. I slutten av januar ble den solgt for minus 70%. Den kjøpte jeg, og den får hun nå. Strikket hele året. Handlet på salg, og Var ferdig med julegaver i oktober. Fordele utgifter på hele året. Eks barnegenser kostet 299 til jul i fjor. Veldig fin til 4 åringen. Januar halv pris. Ventet litt til, og da solgte de fir halve av halve prisen.75 kr kostet den gaven til en av ungene i år. Og Hvor ofte ellers husker vi på familie ned noe? Anonymkode: 70183...4c5 3
Gjest gjest17 Skrevet 16. desember 2016 #8 Skrevet 16. desember 2016 (endret) 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter litt med dette. Mange slutter å gi ved konfirmasjonsalder, men de gir til foreldre. De fam som er samlet da, så sitter de å deler ut til de minste og foreldre, egne barn. Så sitter det to i konfirmasjonsalder uten noe? Vi er heller ikke stor familie. Faktisk veldig liten i oppveksten. Så foreldre gjorde at vi fikk minst like mye som andre. Etterhvert har familien vokst. To søsken med barn. Foreldre. Så er det komt 6 barnebarn til i familien. 3 av de er konfirmert. Det er nå litt stusselig å ikke gi noe. Vi gir til alle. Ikke dyre gaver. Ungene får to hver. Mye er strikket lue, ser eller sokker. Så får de en ting til. Prøver å finne noe spesielt til alle. Og hvorfor starter dere så sent? Det må gjøre innhogg i budsjettet? Alle er vel innom butikker på nyåret. Da kan du gjøre kupp. Søster ønsket seg en vase i fjor av mannen. Han syns det var dyrt fir en vase, da han hadde kjøpt noe annet også. Den kostet ca 600 kr. I slutten av januar ble den solgt for minus 70%. Den kjøpte jeg, og den får hun nå. Strikket hele året. Handlet på salg, og Var ferdig med julegaver i oktober. Fordele utgifter på hele året. Eks barnegenser kostet 299 til jul i fjor. Veldig fin til 4 åringen. Januar halv pris. Ventet litt til, og da solgte de fir halve av halve prisen.75 kr kostet den gaven til en av ungene i år. Og Hvor ofte ellers husker vi på familie ned noe? Anonymkode: 70183...4c5 Skjønner det blir litt rart. Jeg mener at mange voksne skyter seg i leggen ved å fortsette å gi gave til voksne når det er barn i alle aldre tilstede. Hvis noen har bestemt seg for å kutte ut konfirmerte slektninger, så bør de kutte ut de voksne også. Men og ta hensyn dersom de skal feire jul sammen med noen som er blitt konfirmert og det er andre småbarn som er vedkommedes søsken der. Da syns jeg den konfirmerte bør få gave, mens de voksne kan klare seg uten gaver. Men hvis du ikke skal feire jul sammen med dem (julafta) så ser jeg ikke poenget i å gi gave til konfirmanten og alle de andre voksne. Min mor brukte å få en gave fra en venninne som gav til oss barn intil vi ble konfirmanter, men det var alltid konfekt slik at mor kunne dele. Noen velger og når alle barn er nådd konfirmasjonsalder å gi konfekt, frukt, eller noe annet til familien samlet. Og det er jo en mulig løsning om man absolutt må gi noe. Selv gir jeg egne barn penger på konto. Da blir det ikke så synlig på julaften at noen over konfirmasjonsalder får gave. Du blir bare nødt til å velge hvordan du vil gjøre det, avhengig av økonomi, og om det er snakk om å feire sammen. Det er vel enklere når det bare er kjernefamilien som feirer enn når det er storfamilie. Og tilslutt. En uting med jukegaver, det at mange velger å gi samme person 2-3 og kanskje flere julegaver. Nå tenker jeg på kjøoehysteriet og masseforbruket. Av ting mottager kanskje aldri bruker og ikke engang liker. Men finn din måte å gjøre det på, og snakk med familien om det. Det er ikke sikkert de blir enig med deg, hva du enn velger, men du nå velge selv. Endret 16. desember 2016 av kiselle
Gjest gjest17 Skrevet 16. desember 2016 #9 Skrevet 16. desember 2016 Og ang det å huske på familie.. Personlig syns jeg det er bedre å bli husket i løpet av året, enn akkurat til jul og bursdag. Det er da man får se det sanne ansiktet hos hvem som tenker på deg.
Aamu Skrevet 16. desember 2016 #10 Skrevet 16. desember 2016 Er man enige, er man enige. Kan ikke bare gå bort fra avtalen senere? Jeg synes det er stusselig uten gaver! Så hadde aldri sagt ja til det, men i deres tilfelle var jo alle enige? Merkelige greier.. En avtale, er en avtale. Her varer ærligheten lengst, du bør si at siden dere hadde avtalt at dere ikke gir gaver i år, så er det ikke i budsjettet ditt. Synes du det er ekkelt å si det, og føler du må gi gaver, kan du kjøpe fleecetepper på Jysk til alle sammen. 18 kr stk 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #11 Skrevet 16. desember 2016 Til neste år kan du foreslå at dere alle går sammen om gavene, eller at dere trekker lapp om hvem dere gir gave til slik at alle får en gave hver. Anonymkode: cf000...d45
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #12 Skrevet 16. desember 2016 Du kan donere noen kroner til forskjellige gode formål, også skriver du et julekort til hver person, med julehilsen og at du har donert penger i deres navn. Bruker jeg og min søster å gjøre til hverandre hvert år! Anonymkode: c5bbb...4cc
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #13 Skrevet 16. desember 2016 Sendte gaver til en fam i går.Der har de gått bort fra voksne. De har 4 barn. 1 er konfirmert i fjor. Ville vel følt seg utenfor når det kun kom gave til de tre andre? Ang det å gi penger til jul. Jeg syns det er en uting. Har sett folk har "byttet" konvolutter med samme dum på julaften. Hva er poenget? Anonymkode: 70183...4c5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #14 Skrevet 16. desember 2016 Jeg ville nok uansett "avtale" eller ei gitt en liten ting til mine foreldre og søsken, men droppet tanter, onkler og søskenbarn. Jeg syns det er litt spesielt at voksne folk sender ut ønskeliste.. Anonymkode: 3f60b...e92 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #15 Skrevet 16. desember 2016 Jeg skjønner godt frustrasjonen din TS! Det er såååå irriterende når man har blitt enige om å gjøre noe på en viss måte, og tre dager før så er det noen som angrer seg og gjør noe annet likevel. Moren min presiserte i sekstiårslaget sitt at hun IKKE ønsket seg gaver, men halvparten dukket opp med "noe koselig" allikevel, som moren min altså ikke hadde lyst på (det må også være lov!), og de som hadde hørt på henne og komet uten noen gave følte seg kjipe og gjerrige. Dårlig gjort, rett og slett. Synes du skal holde på avtalen, jeg, så får de andre blakke seg og bytte skjerf og vinflasker enda et år, mens du slipper. Anonymkode: 9e3a9...af0
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #16 Skrevet 16. desember 2016 Har mest lyst til å stå på mitt og si at "Hallo! Dette ble vi jo enige om for flere måneder siden og jeg kommer ikke til å kjøpe gaver, så om dere kjøper noe til meg får dere ikke noe tilbake!", men føler det blir vanskelig siden vi er en såpass liten familie og jeg har ikke lyst til å skape en konflikt. DETTE ville jeg gjort/sagt. Vi har også snakket med flere i familien, samt noen venner i år og avtalt å ikke gi julegaver. Noen ville gi gaver likevel og de gir vi selvsagt til. Andre var enige i at julegaver er unødvendig oss voksne imellom, så de gir vi ikke til. Men nå som jeg har tid til overs siden jeg ikke trenger å løpe rundt på kjøpesenteret for å finne akkurat den perfekte gaven til den og den, så har jeg hatt litt tid til å bake og lage konfekt. Tenker å ta med dette som en liten oppmerksomhet til venner/familie når vi blir invitert til andre Ei i familien har litt dårlig økonomi og var enig i at vi kunne droppe julegavene, men det var tydelig at hun synes julegaver er koslig likevel. Henne har vi kjøpt en liten oppmerksomhet til, som kostet 100 kr. Vi vil ikke at hun skal bruke 3-400 kr på noe til oss når vi vet at desember pleier å være tøft økonomisk for henne med alle andre hun "må" gi julegaver til. Anonymkode: 32ee7...3e5
Gjest gjest17 Skrevet 16. desember 2016 #17 Skrevet 16. desember 2016 (endret) Dette var noe vi etterhvert selv skjønte, at når vi ble konfirmert ble det slutt på gaver fra naboer og slekt. Da var det kun gaver fra søsken og foreldre. Altså det ble ikke triste ansikter hos oss, for vi skjønte at slik var det bare. Jeg syns det julegavehysteriet går for langt. Når skal man stoppe å gi til andres barn? Når de er 18? 21? Når? I mange familier er det tradisjon at gaver sluttes å gi når noen er forbi konfirmasjonsalder. Det er ikke synd på barnet om tanter og onkler slutter å gi gave når de også ikke gir gave til sine voksne søsken? Barnet vil jo fortsatt få gave fra mor og far, og egne søsken. Pluss evt besteforeldre. Altså, ett sted må bare grensa gå. Og hvis man absolutt vil gi, javel, så gjør det da. Det skal allikevel ikke være galt at andre slutter å gi. La nå de som vil gi penger i konvolutt gjøre det. Gaven er symbolsk. Jeg syns folk legger altfor mye i dette med julegaver at det er blitt et mas og gnål uten like. Endret 18. desember 2016 av Kiselle
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #18 Skrevet 16. desember 2016 Takk for tilbakemeldinger. Det irriterer meg at vi diskuterte dette sist familien var samlet og alle var enige i at vi gjør det sånn. At en "gruppering" nå har bestemt seg for at de er ikke enige allikevel og forventer at alle snur midt i julestria synes jeg blir for dumt. Rett og slett. Ja, det kan kanskje oppfattes som sært og stusselig at vi ikke gir gaver til noen utenom barna, men noe av kjernen i "problemet" er at de fleste ikke legger noe særlig i gavene de gir til de andre voksne (jeg mener ikke nødvendigvis den økonomiske siden). Det er vin, gavesett fra apotek/Vita etc eller skjerf/hansker etc det har gått i de siste årene. Det har vært et fåtall av oss som har lagt litt innsats og tankegang i gaveinnkjøpene og da temaet ble diskutert var det flere som virket lettet over å slippe å styre med det. Selv synes jeg faktisk det kan være hyggelig å kjøpe julegaver, men å stress-handle 15 presanger jeg ikke hadde beregnet økonomisk å bruke penger på en uke før jul? Nei takk! Ettersom i dag er nest siste fridagen jeg har før julaften og jeg skal jobbe lange dager seks av de neste syv dagene (varehandel og flere sykemeldinger i julerushet...wohoo!) er hjemmebakst og hjemmemekk uaktuelt. Det har jeg nok verken tid eller energi til, dessverre. Hadde jeg visst om dette tidligere hadde jeg jo hatt god tid. Jeg skal snakke med mamma i kveld, skal til foreldene mine på middag, så får se hva hun sier. TS Anonymkode: 67dbf...d6a 1
Gjest ClickB4it Skrevet 16. desember 2016 #19 Skrevet 16. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tilbakemeldinger. Det irriterer meg at vi diskuterte dette sist familien var samlet og alle var enige i at vi gjør det sånn. At en "gruppering" nå har bestemt seg for at de er ikke enige allikevel og forventer at alle snur midt i julestria synes jeg blir for dumt. Rett og slett. Ja, det kan kanskje oppfattes som sært og stusselig at vi ikke gir gaver til noen utenom barna, men noe av kjernen i "problemet" er at de fleste ikke legger noe særlig i gavene de gir til de andre voksne (jeg mener ikke nødvendigvis den økonomiske siden). Det er vin, gavesett fra apotek/Vita etc eller skjerf/hansker etc det har gått i de siste årene. Det har vært et fåtall av oss som har lagt litt innsats og tankegang i gaveinnkjøpene og da temaet ble diskutert var det flere som virket lettet over å slippe å styre med det. Selv synes jeg faktisk det kan være hyggelig å kjøpe julegaver, men å stress-handle 15 presanger jeg ikke hadde beregnet økonomisk å bruke penger på en uke før jul? Nei takk! Ettersom i dag er nest siste fridagen jeg har før julaften og jeg skal jobbe lange dager seks av de neste syv dagene (varehandel og flere sykemeldinger i julerushet...wohoo!) er hjemmebakst og hjemmemekk uaktuelt. Det har jeg nok verken tid eller energi til, dessverre. Hadde jeg visst om dette tidligere hadde jeg jo hatt god tid. Jeg skal snakke med mamma i kveld, skal til foreldene mine på middag, så får se hva hun sier. TS Anonymkode: 67dbf...d6a Men da må jo donasjoner være midt i blinken? Man kan jo støtte alt fra dyr til flyktninger til lefsebakerier om man vil. Er det noen av disse 15 personene som er par sånn at du kan slå sammen presanger?
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #20 Skrevet 16. desember 2016 Da ville jeg bare gitt noe smått. Noe spiselig f.eks. Det trenger ikke koste noe, men er en koselig ting. Syns gaver tar helt av til jula(ellers også forsåvidt). Gi andre voksne gaver for flere tusen. De fleste har det de trenger fra før av. Ofte er det dyre ting som ligger og støver ned eller ikke blir brukt. Min erfaring i alle fall. For meg er jula for barn. Jeg gir de gaver, men også en liten ting til de voksne bare for oppmerksomhetes skyld (ikke mer enn rundt 100kr). Anonymkode: 5b27b...f19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå