Gå til innhold

Hvordan kan jeg bli et godt menneske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan bli et godt menneske?

Hva mener du må til for å være et godt menneske? Jeg føler meg rådløs. Forvirret. Uansett hva jeg gjør, er det ikke godt nok. Jeg er den som ofte blir mobbet. Jeg gir til UNICEF hver måned. I pr har jeg brukt utrolig mange timer på julegaver til folk jeg bryr meg om. Jeg ga gaver til krisesenteret i begynnelsen av desember. Jeg er der alltid for noen hvis de trenger det. Lytter. Gir råd. Jeg gratulerer folk med dagen. Sender julekort og ønsker folk en god jul. Hilser på bekjente på gata.

Men det er ikke bra nok, føler jeg. Jeg gjør så mye galt tydeligvis. Jeg kunne ikke møte opp på et frivillig arrangement i regi av FAU, og fikk så hatten passet.

Svigermor hater meg. Baksnakker meg. Sprer løgner om meg. Hvordan besvarte jeg det? Har ikke sagt noe. Men brukte masse tid på å strikke et plagg til henne til jul som jeg håper hun blir glad for.

Jeg forsøker å snu det andre kinnet til, og besvare ondskap med godhet. Men det holder ikke, det er egentlig så mye og en så langt historie at den ikke passer inn her, men jeg føler meg bare nedbrutt. Lei meg, rett og slett.

En jeg kjenner har dødd. Trist. Men livets gang på alle måter. Det var åpent for forslag ift seremonien. Jo, alles forslag bortsett fra mitt. Alt jeg sa var feil, alt jeg foreslo var feil. Ga opp.

Kjenner jeg er i ferd med å gi opp på mange måter; akkurat nå er jeg der at jeg gjør en ekstra stor innsats for å se om det hjelper først.

Alt jeg vil er å være et godt menneske, bli anerkjent for den jeg er, og føle at mennesker rundt meg ser meg for den jeg er og den jeg ønsker å være.

Anonymkode: 4e918...3ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er mer enn god nok som menneske. Det du sliter med er tristhet over å bli behandla dårlig. Og skal du få slutt på det må du sette foten ned. 

Et godt menneske er ikke et menneske som bare hjelper andre. Et godt menneske hjelper seg selv også, ut av problemer, ut av konflikter og noen ganger må man være "stygg" i handling og ord for å sette ned foten for å få det bra selv.

Og forresten, hvorfor tar ikke din mann tak i sin mor og ber henne slutte med tullet sitt???

Skrevet

Jeg vil starte med å gi deg en klem😊

Utfra det jeg leser, så er du en veldig god person, som strekker deg langt for at andre skal ha det bra. Dessverre synes jeg ikke de rundt deg, viser deg verken den forståelsen, omsorgen og respekten du fortjener.

Jeg synes du skal si i fra, gjør deg synlig og fortell når du føler urett.

Husk at du er en flott person og ikke la andre dra deg ned.

• Liker 1
Skrevet

Du er absolutt god nok. 

Disse surmaga sutrefolka blir aldri fornøyde uansett. Men det er fordi de ikke er fornøyde med seg selv og synes det er for vanskelig å ta tak i seg selv. Så da lar de det gå utover andre. Se på de heller som usikre mennesker med svak karakter som heller trenger hjelp til å bygges opp. 

Anonymkode: 78d5b...435

• Liker 1
Skrevet

For meg så er man et godt menneske dersom man klarer å se forbedringspotensiale i seg selv og forsøker å leve etter moralske prinsipper til beste evne. Alle kan tenke godt om andre, men ikke alle tar det ekstra steget og gjør tanker om til handling :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker veldig godt sitatet "Om noen behandler deg dårlig, så husk at det ikke sier noen ting om deg, men alt om dem." 

Jeg synes det virker som at du er en god person, som er så uheldig at du har en del mindre gode mennesker rundt deg. 

• Liker 1
Skrevet

Kan det være noe med selvfølelsen din? Se om du finner noen bøker om emnet og les deg litt opp. Her kan du finne mye støtte. Kanskje stråler du litt mer ut at du er glad i deg selv da, noe som kan hjelpe mot at andre er frekke eller utakknemlige. Hvis det er noen som pleier å si stygge ting til deg, forbered deg på noe du skal si neste gang de gjør det, og gjennomfør det. La det få høre hvor dumt det høres ut. 

Anonymkode: 70d38...bed

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Det er en balansegang. Det er naturlig å ha litt av alt i seg. Men la ikke folk overkjøre deg, fordi du er godhjertet. Det er en grense der man går over til å bli for snill. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...