Gå til innhold

Noen som har erfaring med Bichon Havanais og vil fortelle litt? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe meg hund og vurderer sterkt rasen Bichon Havanais! Det er den som virker å passe meg best, men jeg kunne tenkt meg å høre noen personlige erfaringer :) Har selvsagt lest masse på nett.

Her er noen spørsmål jeg vil ha svar på:

- Bjeffer de mye?

- Har lest rasen kan være vanskelig å få husren, hva er deres erfaring rundt dette?

- Dere som klipper den kort, hvor ofte klipper dere den og hvor ofte børster dere den?

- Vil dere beskrive rasens energinivå?

- Hva ligger den på prismessig hos seriøse oppdrettere?

- Ser den har noe gjeterinstinkt, og lurer på om dette er noe jeg trenger å bekymre meg for/jobbe med?

- Vil dere anbefale hannhund eller tispe?

Ellers vil jeg gjerne høre litt mer om rasens lynne hvis noen ønsker å fortelle, og evt andre ting dere mener jeg burde vite :)

Takk på forhånd!

Anonymkode: a048c...dbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en malteser/bichon havanais som førstegangshund, så kan fortelle om min erfaring med vår hund.

Vår hund bjeffer når det ringer på eller hun hører noe ute, og er en skikkelig vakthund. Hun pleier ikke å bjeffe på andre hunder med mindre de bjeffer først, og er veldig sosial og imøtekommende mot alle hunderaser. Mot nye mennesker kan hun være reservert i starten og bjeffe litt. Vår hund ble ordentlig husren da hun var fem måneder, men jeg tror dette er veldig individuelt. Det sier at hannhunder er verre å få husrene enn tisper. Vi klipper hunden tre-fire ganger i året. Da må hun ofte klippes helt ned på grunn av floker i pelsen. For å unngå floker må pelsen børstes grundig hver eneste dag når det begynner å bli litt lengde på den. Hvis pelsen holdes kort (3-4 cm) er det ikke så stort behov for børsting.

Vår hund er en god blanding mellom hyper og lat. Hun sover mye om dagen (som de fleste andre hunder) og klarer seg fint med korte turer (15-20 min). Samtidig blir hun mer enn gjerne med på lange fjellturer og elsker å løpe rundt i skogen. Hvis hunden kun får korte turer blir hun ofte hyper om kvelden og vil leke/rive ned puter osv. Har ikke merket noe til gjeterinstinktet, men hun kan være ganske sta og egenrådig. Dette kommer nok mest av mangelfull lydighetstrening enn lynne. Tror 15.000 kr og oppover er standard for de fleste rasehunder. Vi kjøpte vår blanding for 10.000 kr, men har i ettertid oppdaget patellaluksasjon på begge bakbein. Anbefaler deg å be om dokumentasjon på at hundens foreldre er sjekket og fri for PL. Vi har en tispe og er veldig fornøyd med valget. Hun går godt overens med både hannhunder og andre tisper, og løpetiden er ikke noe problem for oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...