Gå til innhold

familiemedlem el venn spiser MYE

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen i familien eller venner som spiser MYE?

Hvor mye kan dem spise og hvordan reagere dere til det?

Har vedkommende bulimi eller rett og slett bare så sulten?

Anonymkode: 0f5d3...d00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en ellevill storeter av rang selv og har fått høre det, noe jeg synes folk kunne ha gitt fanden i å nevne mens jeg vokste opp, så jeg tenker ikke over hvor mye eller lite andre mennesker eter, man skal være forsiktig med å nevne noe om mat, mange sliter med mat på den ene eller andre måten. Uansett, det er bare hos meg selv jeg hogger innpå, blir jeg servert hos andre så nøyer jeg meg med en porsjon. 

Skrevet

Jeg sitter ikke akkurat og fører logg over hvor mye familie og venner spiser. 

• Liker 10
Skrevet

La folk få spise så mye de vil.

• Liker 5
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Aner ikke, følger ikke med på hvor mye folk spiser.

Skrevet

Har noen onkler som spiser veldig store måltider. Det blir kommentert av andre familiemåltider. Ikke noe negativt, bare en spøkende måte. Hadde ikke merka det om ikke andre hadde kommentert det. 

Anonymkode: 1c553...fca

Skrevet
14 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg sitter ikke akkurat og fører logg over hvor mye familie og venner spiser. 

Ikke jeg heller, men om noen spiser ekstremt mye tenker jeg at jeg ville merket at personen forsynte seg for tredje gang mens jeg var ferdig å spise for 2 porsjoner siden

Anonymkode: cd4e2...1d5

Skrevet

Ja, det er flere i familie og omgangskrets som kan sette til livs enorme mengder mat. (Eksempelvis fjorten kjøttkaker med tilbehør, to liter suppe, en kilo pinnekjøtt osv.). Spesielt hvis det serveres noe de synes er veldig godt. Jeg reagerer dog ikke på noen annen måte enn at jeg passer på å lage nok. Dette er helt normale mennesker på alle måter og jeg antar at de bare trenger mye mat. Hvis jeg ikke står for maten, bryr jeg meg heller ikke om hva andre spiser og hvor mye.

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns det et greit at folk spiser. MEN jeg blir sur hvis folk tar på for mye. Slik som Taco. Har ei venninne som tar på masse kjøtt og tilbehør og spiser halvparten. Ihvertfall når de ser at det er en passe mengde til alle som skal spise 

Anonymkode: 69205...55c

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det et greit at folk spiser. MEN jeg blir sur hvis folk tar på for mye. Slik som Taco. Har ei venninne som tar på masse kjøtt og tilbehør og spiser halvparten. Ihvertfall når de ser at det er en passe mengde til alle som skal spise 

Ja, det er en uting med folk som spiser mye før de ser at alle er forsynt. Det er nettopp derfor man skal ha flere serveringer. Blir så oppgitt av folk som tar en gigaposjon uten hensyn til andre. 

Anonymkode: afd55...c28

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke noe annet enn mangel på folkeskikk. Alle vet jo at når man forsyner seg selv, så skal man spise opp maten. Blir man servert, så er det «lov» å sette igjen. Har man tatt på for lite til seg, så får man som regel muligheten en gang til. Med mindre man er oppvokst blant ulver.  

Anonymkode: a0f89...7da

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor ikke bare sørge for å ha nok mat? :klo:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en i vennekretsen som spiser enormt mye. Jeg har aldri telt opp det nøyaktige antallet av ting han spiser, men hver eneste gang vi spiser sammen, så lasser han opp et fjell av mat på tallerkenen sin, og han forsyner seg flere ganger. 

Jeg har aldri sagt noe til ham, men jeg reagerer jo på mengden, rett og slett fordi han spiser veldig mye. Ingen her i huset er småspiste, men mengdene hans skiller seg betydelig fra våre. De gangene han er middagsgjest her i huset beregner jeg ham som ca 3 sultne personer når jeg lager maten, slik at det ikke skal bli for lite.  

Vedkommende har ingen diagnostisert spiseforstyrrelse, men er sterkt overvektig. Jeg anslår fedme kl 3, altså en BMI på over 40. Han vet selvsagt at han er tykk, og hvilke helserisikoer det kan medføre, så det moraliserer jeg ikke over. Han får all mulig støtte den dagen han eventuelt bestemmer seg for å jobbe med vekta. 

Anonymkode: a0f89...7da

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner en som spiser mye. Ingen reagerer noe særlig på det egentlig.. 

Skrevet

Jeg har ei venninne med spiseforstyrrelse. Hun har diagnoser, har vært innlagt og har en lang vanskelig helsehistorie, men når hun kommer til meg på middag vet hun at hun kan være seg selv og det er hun. Det finnes ritualer før og etter maten, men jeg tenker at det handler om forståelse og samvær. Jeg lager mye mat og hun koser seg midt oppi alt sammen, selv om hun er syk og kommer til å gå på badet og kaste opp etter en liten stund. Hun får gleden av smakene, synet og hyggelig samvær med en venn som ikke fordømmer.  Som husets kokk tar jeg det som et kompliment at man tar til seg ekstra. Storspisere på besøk hadde ikke vært et problem. Mennesker er forskjellige der også. Noen er småspiste og andre er ikke det. Trist blir det når måltid ødelegges av at noen skal følge med på andres mengder og snakke om kalorier og vedkommendes bmi. Der hadde ikke jeg ønsket å spise. 

Anonymkode: d994a...9f3

• Liker 7
Skrevet

Hva er det som er å spise mye da? Beste måten å se på om folk spiser mye på er jo bare å se på vekta deres. Sikkert mange som tror jeg er småspist siden jeg stor sett spiser færre og mange måltider om dagen, mens andre som faktisk er småspiste, virker storspiste når de stapper i seg et par frossenpizza og ikke spiser noe annet i løpet av en dag. 

Anonymkode: 78058...3c4

• Liker 1
Skrevet

Vi har ei i familien som spiser enormt med mat. Hun kan fint spise 3-4store porsjoner. Så trykke i seg 3 poser potegull i løpet av kvelden. Hun er ikke frisk! Er og blitt overvektig pga av dette. Vi har alle prøvd å hjelpe med å si noe. Hun har vært med på div livstilskurs.. Fått slankeperasjon, men har ikke gått ned noe spesielt, og har fortsatt med overspisingen.

Det er fortvilende for vi som ser på. Samtidig er vi forsiktige med kommentarer osv foran personen nå.

Anonymkode: 9ddb9...500

• Liker 1
Skrevet

En i familien. Lettere psykisk utviklingshemmet, og sterkt overvektig. Ikke bare store måltider heller, men med mye fett og kalorier. Spiser gjerne middagsrester 1-2 timer etterpå også. 

Anonymkode: 93f50...db1

Skrevet

Tja svogeren min spiser temmelig mye. Han fyller tallerkenen til randen og også i høyden. Spiser alt og forsyner seg også flere ganger. Han kan spise to enorme porsjoner før jeg er ferdig med min første porsjon. Han trener endel, men har etterhvert fått ganske stor mage likevel. Han er i 40 årene. 

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet

Jeg elsker at mine gjester spiser mye, for det betyr gjerne at de liker maten min. Og så sørger jeg for å ha nok til alle, rett og slett - til og med hvis det skulle dukke opp en ekstra :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...