AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #1 Skrevet 15. desember 2016 Gleder unger seg til noe? Hvor lenge varer gleden? Og hvorfor har de alt? Foreldrene! Hvilke forventninger skaper dette til unger? Jeg har tre tanteunger. Spør foreldre hva de trenger. Svaret er at de trenger ikke noe. Ble jo helt paff. Jeg foreslo det ene, etter det andre.....de har..... Så foreslo jeg billetter til badeland, med påfølgende spanderong av nat. De har kort til badeland. Så dagen etter, spør jeg ungene hva de ønsker seg. Det var veldig dyre saker. Ja gave fra tante, mener jeg, sier jeg.....ja...? De tror at alle kan bare kjøpe å kjøpe. Barnerommet ser ut som en lekeyøysbutikk. Når vi er ute med de, så vil de gjerne ha mere leker. Leker er ganske billig og foreldrene kjøper villig vekk. Er jo baren hundrelapp. Du kan ikke se den store gleden over noe nytt, når de kommer ut av butikken. Noen som kjenner seg igjen? Foreslo noen varme strømpebukser....de har nok.... Har ikke funnet på noe til de ennå. Anonymkode: 16322...be9 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #2 Skrevet 15. desember 2016 Her i huset så kjøper jeg alt sønnen min trenger det være seg leker eller klær.🤗 Men er veldig glad for opplevelser i presang. En skogstur, kanotur, en teaterforestilling osv. Forrige år så fikk vi en traktortur med en kamerat og til bursdagen så var vi i en fornøyelsespark. En venninne av meg tar han alltid med og organiserer leker som gis bort til de som har mindre enn oss osv. Foretrekker opplevelser foran noe plastikkgreier som bare blir liggende. Anonymkode: db0b7...0ed
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #3 Skrevet 15. desember 2016 De aller fleste norske barn har vel alt de trenger....? Syntes imidlertid foreldrene kan anstrenge seg for å finne på noen rimelige ønsker da. Anonymkode: 482d8...6f4 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #4 Skrevet 15. desember 2016 Mine har faktisk ikke så mye leker. For de leker egentlig ikke så mye med dem uansett. De tegner eller kler seg ut, leker sisten, spiller brettspill og lager hytter og fort av puter og stoler. Lekene ligger i lekekassa. Derfor er det sjelden vare at det blir kjøpt leker. I forhold til andre barn vi har vært hos har mine barn ingenting! Noen jeg kjenner har eget lekerom, det vil si stuen i kjelleren er stappfull fra gulv til tak med leker, pluss soverommene deres har masse leker. Jeg fatter det ikke. Får man tid til å leke med alt? Anonymkode: 5163e...8bd
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #5 Skrevet 15. desember 2016 Mine barn har alt de trenger, men de har ikke alt de ønsker. F.eks. leker. En fin genser eller skjorte er også kjekt. Selv om de har fine gensere og skjorter. Det er alltid kjekt med noen nye plagg. Du kan jo kjøpe kinobilletter. Det har de vel ikke årskort på. Eller noe annet. Evt. gavekort på kjøpesenter om de ikke har noe peiling. Anonymkode: 47eb1...125 1
Gjest Loffeliten Skrevet 15. desember 2016 #6 Skrevet 15. desember 2016 Ungene mine TRENGER forsåvidt ikke å få noe, vi har jo råd til å kjøpe det de må ha, men de har ikke store mengder med leker. Jeg har ikke lyst til å oppdra unger som forventer å få noe hver gang vi er på handletur, jeg syns det er viktig å begrense innkjøpene blant annet av hensyn til miljøet - og jeg gidder faktisk ikke å ha huset fullt av leker og plastræl. Ungene her liker diverse formingsaktiviteter. lego, og rollelek med utkledning og ymse rekvisitter (kasseapparat, lekemat, vesker osv). De fleste andre (inne)leker blir lite brukt. Vi skriver ønskelister til jul og bursdager, en lett blanding av fornuftige ønsker (som f.eks skallbukse, ullstrømpebukser eller ny bokhylle til rommet) og leker (da ønsker vi ofte forbruksvarer, som tegneblyanter, malesaker, perlegreier osv). Bøker er også flott å få i gave, syns jeg - man kan vel ikke få for mange bøker? Opplevelser er også kjekt, alt fra kinobilletter til tur på badeland eller teater. Ungene mine har aldri problemer med å finne ting de ønsker seg, i alle prisklasser, så på årets ønskelister står alt fra klistremerker til kommode (kommoden var riktignok mitt forslag ).
Alltid Vår Skrevet 15. desember 2016 #7 Skrevet 15. desember 2016 Medlemskap i OBOS, abonnement på aftenposten (junior?) eller Donald, bøker. Noe de kan få behov for når de er voksne. Mange samler på sølvbestikk f.eks. Sølv er dyrt da, men noe annen form for bestikk eller servise man kan gi deler av hvert år. Penger på (sperret) sparekonto? Men det var kanskje ikke gaveideer du spurte om... 1
Sushi Skrevet 15. desember 2016 #8 Skrevet 15. desember 2016 Vi kjøper aldri leker til ungene utenom jul og bursdag (sant å si kjøper vi stort sett ikke leker da heller, siden de ofte får det av andre). De har jo alt de trenger og mer til, som veldig mange her i Norge, men de gleder seg over alle gaver de får. Vil tro det er fordi de ikke er vant til å få masse ting på en vanlig handletur. Både klær, utstyr (ski, sykkel etc. når de trenger det), opplevelsesgaver og leker blir tatt imot med stor glede. Likevel synes jeg det blir for mye gaver både til jul og bursdag. Det er egentlig bare kvalmt hvordan verden går under mens vi lukker øynene og handler i vei. Kjøp brukt, gi en opplevelse eller bare gi av tiden din i steden. 4
Fluttershy Skrevet 15. desember 2016 #9 Skrevet 15. desember 2016 Jeg kjenner meg delvis igjen... Jentungen her i huset har alt hun trenger og litt til, og det er ganske pinlig når vi får spørsmål om ønsker til jul og bursdag. Vi klarer alltids og komme opp med noe, men.. Hun har nok mange ønsker hvis du viser henne en lekekatalog el., men vi velger ut ting vi vet vil bli brukt. Føler av og til at det ser ut som rommet hennes er en lekebutikk også, men det går stort sett i Playmo, og hun har en del store ting, derfor ser det kanskje verre ut enn det er. Likevel skal det sies at hun blir glad for alt hun får (rent bortsett fra klær, kanskje fordi hun overhode ikke bryr seg om hvordan hun ser ut, bare det er behagelig), Spør du henne hva hun ser frem til i julen, så er det og tilbringe tid med familien. (Og det er ikke fordi hun ikke har mye tid med oss ellers.) Hun ønsker seg også gaver til fattige barn, hun vil redde skogen når hun blir stor, er en stor dyrevenn og godtar ikke at man tråkker på en maur eller dreper en mygg. Hun er en god venn, som er der når det trengs, passer på de mindre barna i skolegården ol. Så ja, hun er nok matrielistisk bortskjemt, men hun er alikevel en flott jente med gode verdier. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #10 Skrevet 15. desember 2016 Regnbukser eller ullstilongs? Eventuelt kokebøker for barn Anonymkode: 9ac6c...d6b
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #11 Skrevet 15. desember 2016 Hadde blitt kjempeglad for ullundertøy, ullsokker eller skikkelige kvalitetsvotter/luer til mine barn De har jo litt av det, men burde hatt mer slik at jeg slapp å vaske halvtomme ullmaskiner 2 dager i uka... Gode kvalitetsbøker er også utrulig koselig å få, mannen og jeg leser for barna våre en halvtimes tid hver kveld og vi voksne blir litt lei av bøkene selv om vi er på biblioteket innimellom og bytter ut.. Tenk skikkelig kvalitet, jeg vil heller få en liten ting av kvalitet til barna mine enn noe plastikk-ræl som nesten ikke går an å sette sammen engang. Jeg syns for øvrig synd på dagens barn og unge i Norge. De har vokst opp med fraværende, fulltidsarbeidende foreldre og blitt "druknet" i leker og dyre klær. Den magien som vi, dagens voksne, husker med våre leker har vi fratatt våre barn. Ja, de kan virke bortskjemte, men vi har gjort dem slik. Anonymkode: 50fd3...f55 3
absinthia Skrevet 15. desember 2016 #12 Skrevet 15. desember 2016 (endret) De aller fleste barn har nok det de trenger, men jeg kjenner igjen tanken om at mange av dagens barn blir omtrent overflommet av leker, uten at de virkelig har fått kjent på følelsen av å ønske seg noe en god stund før de får det. Synes det er litt synd. Jeg ser en kjempeforskjell på konsumet som var vanlig da mine eldste barn var små og frem til nå som de yngste er små, for ikke å snakke om fra jeg selv var barn og frem til nå. Har også noen tantebarn som har alt, - mer enn sikkert 90% av barna her i Norge. Er ikke noe poeng å kjøpe f.eks deler til togbanesett, fordi foreldrene kjøpte nesten alle deler som var på lekebutikken med en gang, det samme med Duploklosser og ellers så har de faktisk mer leker enn vi har i barnehagen jeg jobber i, når vi ser bort fra uteleker. De leker ikke noe særlig med noen av dem og er generelt ganske uinteresserte, når de får noe nytt. De har mye mer klær enn mine barn, så jeg kjøper ikke, men det har hendt at jeg har lagd noe til dem. Jeg gir dem stort sett maleutstyr, lekeleire m tilbehør og ting som de kan være kreative med på en eller annen måte. Kjøpte magnetbyggesett ett år og bakeutstyr et annet år, men også eventyrbøker, sangbøker og sånt som jeg synes er et must, men som de har veldig lite av. Mine barn har også nesten litt kvalmende mye leker, men bare brøkdelen av sine søskenbarns. Svigerfamilien min er nemlig svært spandable og liker å slå litt på stortromma når de er i gang. Jeg tror at den nest minste har fått mer leker i gave enn de tre største søskene har fått hos både meg og hele sin slekt til sammen. Håper de slapper litt av de neste årene. Synes det er tragisk at man må legge bort mer enn halvparten av lekene, fordi en ikke har plass til å ha dem framme. Jeg kjøper stort sett bare ting som de kan bygge på leker de allerede har eller leker som er felles for hele familien. Dette kan være f.eks veiplater til lego, deler til Geomag, deler til togbane, ting for å lage noe, eller ski,,skøyter og andre uteleker. Endret 15. desember 2016 av absinthia
Zienna Skrevet 15. desember 2016 #13 Skrevet 15. desember 2016 De er sikkert mange som kjenner seg igjen. De som ikke gjør, synes det er vanskelig å fortelle det. For fattigdommen her til lands øker stadig. Mange flere barn enn før vokser opp under fattigdomsgrensen. Se bare på finn.no om hvor mange foreldre som ber om brukte klær til barna sine. Der tør de å spørre, fordi identiteten deres er skjult. Jeg synes det er ille! Derfor overøser vi ikke barnebarna med leker og klær, selv om vi har råd til det. Kun til jul og bursdag er det pakkedag. Foreldrene er heldigvis på samme linje. De små har hva de trenger, men vi ønsker ikke å gjøre dem til prinsesser og luksusdyr. 1
hobbykokken Skrevet 15. desember 2016 #14 Skrevet 15. desember 2016 Akebrett? Gavekort i familiepark? Penger og sparebøsse? En moro dag med tante? Fiske eller noe? Og tur på McDonald's?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #15 Skrevet 15. desember 2016 De har flust med matrielle ting, men hva får de av det som faktisk er viktig? Vis og lær dem omsorg for andre og empati. Be dem velge ut en gave som de gir til barn som ikke har så mange leker og ting. Anonymkode: f9a6e...4f7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå