AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #1 Skrevet 15. desember 2016 Jeg var dumt nok til å glemme at jeg hadde kjøpt menopur og glemte den hjemme hos ei venninne og der har den stått, i romtemperatur, i en uke. Må jeg kaste den nå? Den skal jo oppbevares i kjøleskap fram til blanding :-( Anonymkode: 3a4e2...ea5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #2 Skrevet 15. desember 2016 Ingen? :-( Anonymkode: 3a4e2...ea5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #3 Skrevet 15. desember 2016 Må kastes. Hadde ikke tatt risiko å sprøyte den inni i kroppen når man ikke vet hvordan den da påvirker folikkelvekst. Kan bli bortkastet forsøk på grunn av det. Anonymkode: e89e5...323
Enamorada Skrevet 15. desember 2016 #4 Skrevet 15. desember 2016 Hadde nesten den samme erfaring. I Porsgrunn sa de det er greit å bruke allikevel. Fikk beskjed om at det kan oppbevares i romtemperatur i korte perioder. Mer problematisk hvis det er sommer. Selv fikk jeg den tilsendt og det var vinter, så mesteparten av tiden var jo på et kaldt lager eller i transport.
Enamorada Skrevet 15. desember 2016 #5 Skrevet 15. desember 2016 Tenkte videre over saken. Det blir jo dyrt for deg hvi du bare må kaste. Er det ikke 4000 kr eller noe? Ser folk skriver følgende på andre fora: lle norske legemidler som kan oppbevares i romtemperatur står at ikke skal oppbevares over 25 grader. I Europa for øvrig er grensa ofte 30 grader (fordi temperaturen ofte er høyere). Det er ikke slik at legemiddelet blir ødelagt ve 27 grader... Menopur oppbevares også ved romtemperatur. Du skal jo blande ut før du setter sprøyta, så det som er i pakningen er tørrstoff (legemiddelet) og ampuller med løsemiddel som tilsettes umiddelbart før bruk. Ikke noe grunn til å oppbevare i kjøleskap. På apoteket oppbevares både Suprecur og Menopur i romtemperatur. Det står den max-temperaturen (Menopur er forresten 25°C), og at de ikke skal fryses.
LittleBabyBlue Skrevet 15. desember 2016 #6 Skrevet 15. desember 2016 Mener å huske at det står i pakningsvedlegget hvor lenge den kan oppbevares i romtemperatur, men husker ikke hvor lenge.
miore Skrevet 15. desember 2016 #7 Skrevet 15. desember 2016 (endret) Det Kommer litt an på hvilken variant man har. http://www.felleskatalogen.no/medisin/menopur-ferring-legemidler-as-561335 Oppbevaring og holdbarhet: 75 IU og 150 IU: Oppbevares ved høyst 25°C, beskyttet mot lys. Skal ikke fryses. Brukes umiddelbart etter tilberedning. 600 IU og 1200 IU: Før tilberedning: Oppbevares i kjøleskap. Skal ikke fryses. Etter tilberedning: Oppbevares ved høyst 25°C i maks. 28 dager. Skal ikke fryses. Endret 15. desember 2016 av miore
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #8 Skrevet 15. desember 2016 1 time siden, miore skrev: Det Kommer litt an på hvilken variant man har. http://www.felleskatalogen.no/medisin/menopur-ferring-legemidler-as-561335 Oppbevaring og holdbarhet: 75 IU og 150 IU: Oppbevares ved høyst 25°C, beskyttet mot lys. Skal ikke fryses. Brukes umiddelbart etter tilberedning. 600 IU og 1200 IU: Før tilberedning: Oppbevares i kjøleskap. Skal ikke fryses. Etter tilberedning: Oppbevares ved høyst 25°C i maks. 28 dager. Skal ikke fryses. Jeg har 1200, så da kaster jeg den :-( Anonymkode: 3a4e2...ea5
Biloba Skrevet 15. desember 2016 #9 Skrevet 15. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 1200, så da kaster jeg den :-( Anonymkode: 3a4e2...ea5 Min lå nesten 1 uke i stuen mens jeg var på påskeferie. Jeg sjekket på produsenten sin nettside for å se om den kunne brukes, og det så helt ok ut. Resultatet sover søtt i sengen sin. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå