Gå til innhold

Kjøkkenutstyr i julegave som student, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har samlet opp en del diverse av høy-kvalitet kjøkkenredskaper og elektronikk gjennom flere juler og bursdager, og til høsten skal jeg studere. Redskapene er såpass dyre at jeg ikke ønsker at andre skal bruke dem dersom jeg bor på hybel, hva gjør jeg da? Har det inne på rommet?

Takknemlig for erfaringer :) 

Anonymkode: 065b3...bf4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du muligheten til å leie et billig lager? Jeg ser jo at du er student, men hvis ikke pengene strekker til sånt, kan du kanskje pakke dem godt inn i pappesker, og ha dem stående i kjelleren hos foreldrene dine? Eller hos venner/andre? Kommer dessverre ikke på flere tips :(

Anonymkode: 274ca...5c0

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du muligheten til å leie et billig lager? Jeg ser jo at du er student, men hvis ikke pengene strekker til sånt, kan du kanskje pakke dem godt inn i pappesker, og ha dem stående i kjelleren hos foreldrene dine? Eller hos venner/andre? Kommer dessverre ikke på flere tips :(

Men jeg har jo egentlig lyst til å bruke tingene mine. Jeg er ganske glad i å lage mat og elsker redskapene mine. Blir det feil å ta food processoren til og fra rommet mitt hver gang jeg må bruke den? 

Ts

Skrevet

Jeg tok i bruk noe, og angrer :P Resten pakket jeg og satte på loftet på garasjen hos mor og far. Henta alt da jeg flytta til min første skikkelige leilighet :D 

Anonymkode: f2eb0...428

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tok i bruk noe, og angrer :P Resten pakket jeg og satte på loftet på garasjen hos mor og far. Henta alt da jeg flytta til min første skikkelige leilighet :D 

Anonymkode: f2eb0...428

Men hva gjorde du når du ville ha supper, trengte en non-stick pan, skulle bake, osv? 
Må kjøpe egen mini-frisyer i alle fall som jeg kan oppbevare på rommet siden jeg sparer utrolig mye penger på å fryse ned rester

Ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har jo egentlig lyst til å bruke tingene mine. Jeg er ganske glad i å lage mat og elsker redskapene mine. Blir det feil å ta food processoren til og fra rommet mitt hver gang jeg må bruke den? 

Ts

Jeg misforstod, og trodde at du ikke kunne bruke tingene dine før etter at studietiden din var over. Svaret er selvfølgelig ja :)  Synes du skal bruke tingene dine selv, for hvis du lar andre bruke av dine verdifulle ting, så kan jeg love deg at de ikke vil ta like godt vare på tingene dine som det du selv gjør/kommer til å gjøre.

Det er noe med at andres ting er det ikke alltid så nøye med, og den tankegangen der.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har samlet opp en del diverse av høy-kvalitet kjøkkenredskaper og elektronikk gjennom flere juler og bursdager, og til høsten skal jeg studere. Redskapene er såpass dyre at jeg ikke ønsker at andre skal bruke dem dersom jeg bor på hybel, hva gjør jeg da? Har det inne på rommet?

Takknemlig for erfaringer :) 

Du får skaffe deg en hybel for deg selv da vet du. Så er problemet løst. 

Anonymkode: fa32f...db6

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får skaffe deg en hybel for deg selv da vet du. Så er problemet løst. 

Anonymkode: fa32f...db6

Nå lurte jeg egentlig på hva som er normalt med folk som har med eget kjøkkenutstyr hjemmefra. 

Ts

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg misforstod, og trodde at du ikke kunne bruke tingene dine før etter at studietiden din var over. Svaret er selvfølgelig ja :)  Synes du skal bruke tingene dine selv, for hvis du lar andre bruke av dine verdifulle ting, så kan jeg love deg at de ikke vil ta like godt vare på tingene dine som det du selv gjør/kommer til å gjøre.

Det er noe med at andres ting er det ikke alltid så nøye med, og den tankegangen der.

Takk for svar :) Er ganske redd for at folk kommer til å ødelegge diverse utstyr selv om det er uten vilje

Ts

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Du kan spørre dine medboere om de vil kjøpe seg inn i tingene, og de som ikke vil det, får ikke bruke, for ting blir faktisk slitt. Jeg måtte nylig kaste et vaffeljern fordi tomsingene her i huset ikke gadd å vaske det. Det er bare rett og rimelig at alle som bruker skal ta sin del av kostnaden ved slitasje.

Dersom noen av medeierne flytter ut får dere ha budkrig. Hvis det f.eks er to som eier en kjøkkenmaskin, så får disse to ge hverandre bindene bud om den andres halvdel. Den som aksepterer først, må gi fra seg sin halvdel, men får til gjengjeld pengene den andre tilbød.

Og viktigst av alt. Aldri la folk som sier "spiller det så stor rolle" få viljen sin. Dette er alltid hensynsløse slasker.

Skrevet

Ikke dele kjøkken med andre, eller f.eks bo med folk som ikke ødelegger alt. Jeg har høykvalitet kjøkkenutstyr selv. Er selvsagt ikke alt jeg har på hybelen, men det skal jo litt til for folk å ødelegge støpejernsgryter fra le creuset og utstyr fra tupperware. Det er en grunn til at det jeg har koster penger, for det er god kvalitet. Har aldri opplevd at noen har ødelagt noe sånt. Har selvsagt ikke finservise på hybelen da. 

Anonymkode: fc1f6...e6b

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Er ganske redd for at folk kommer til å ødelegge diverse utstyr selv om det er uten vilje

Ts

Men er det så dårlig kvalitet det du har at det er enkelt å ødelegge da? 

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

HVIS jeg skulle tatt med meg utstyret ved flytting på hybel, ville jeg hatt det på rommet mitt. Jeg ville også vurdert om jeg kunne unnvært noe av det, og latt det stå igjen hjemme, eventuelt hatt en billig «hybelutgave» til bruk i studietiden. 

Jeg snakker av erfaring, da idioter som man ikke skulle tro kunne karre seg inn på et universitet, klarte å skrape opp en dyr non-stick-stekepanne med gaffel (!!) under biffsteking. Jeg mener: hvordan klarer de å kle på seg om morgenen, knytte skoene sine og pakke sekken sin når de ikke forstår at man ikke skraper frem og tilbake med gaffel på teflonbelegg?? :rasende:
Det handler altså ikke om kvalitet, men om feil bruk av utstyret (siste setning er myntet på AB...e6b over her).  

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det så dårlig kvalitet det du har at det er enkelt å ødelegge da? 

Nei, men det er en prinsippsak. Jeg har vært flink og ønsket med utstyr siden jeg var 15 istedenfor klær og annet elektroniske duppeditter. Alle er nok ikke like varsomme med andres produkter som de er med egne tenker jeg også, og det ville blitt dyrt som student å erstatte det som eventuelt ble ødelagt.

Ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg har et skap som bare er mitt, med lapper hengende på innsiden som forteller at utstyret er mitt, og bare mitt, hvis noen skulle finne på å snoke allikvel. Har fungert greit, har også noen ting innelåst i boden som ligger tett ved kjøkkenet. 

Anonymkode: d2abc...47f

Skrevet
1 minutt siden, Margit Spat skrev:

HVIS jeg skulle tatt med meg utstyret ved flytting på hybel, ville jeg hatt det på rommet mitt. Jeg ville også vurdert om jeg kunne unnvært noe av det, og latt det stå igjen hjemme, eventuelt hatt en billig «hybelutgave» til bruk i studietiden. 

Jeg snakker av erfaring, da idioter som man ikke skulle tro kunne karre seg inn på et universitet, klarte å skrape opp en dyr non-stick-stekepanne med gaffel (!!) under biffsteking. Jeg mener: hvordan klarer de å kle på seg om morgenen, knytte skoene sine og pakke sekken sin når de ikke forstår at man ikke skraper frem og tilbake med gaffel på teflonbelegg?? :rasende:
Det handler altså ikke om kvalitet, men om feil bruk av utstyret (siste setning er myntet på AB...e6b over her).  

Jeg tar selvsagt ikke med servise og slik, men food processor, håndmikser, vitamix (svært dyr blender, men mye brukt) er ting jeg ikke ville klart meg uten over lengre tid. Tenker å kjøpe billigutgave av bestikk og slik når den tid kommer. 

Og ja, lignende teflontabber er jeg livredd for

Ts

Gjest Herr Heftig
Skrevet
5 minutter siden, Margit Spat skrev:

Haha, akkurat det skjedde med oss også. Han nye i kollektivet var så gjerrig på smøret til steking at han sto å prøvde å dra smeltet smør rundt i en teflonpanne, med gaffel.

Skrevet

Er det kollektiv du skal bo i,eller på studenthjem med felles kjøkken? Hvis deter sistnevnte,så pleier det ofte å være et skap til hver person. Tror nok folk har høyere terskel for å ta ting når det ligger i ditt skap enn hvis det ligger i et fellesskap. I verste fall bør du oppbevare utsyret på rommet. Kjøp en slik plast-kasse med hjul fra Europris og oppbevar utstyret i den under senga. Da tar der ikke opp så mye plass.

Anonymkode: eda50...d28

Gjest Margit Spat
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar selvsagt ikke med servise og slik, men food processor, håndmikser, vitamix (svært dyr blender, men mye brukt) er ting jeg ikke ville klart meg uten over lengre tid. Tenker å kjøpe billigutgave av bestikk og slik når den tid kommer. 

Og ja, lignende teflontabber er jeg livredd for

Ts

Ja, jeg snakker også om elektronisk kjøkkenutstyr, hvis du skulle være i tvil :) Vurder å skaffe deg en billigutgave av noen av tingene, og forsøk å leve med det. Hvis det, mot formodning, holder studietiden ut kan du heller la det stå igjen på hybelkjøkkenet den dagen du flytter derfra. Da slipper du å passe så ekstremt godt på. 

Skrevet
6 minutter siden, Margit Spat skrev:

Ja, jeg snakker også om elektronisk kjøkkenutstyr, hvis du skulle være i tvil :) Vurder å skaffe deg en billigutgave av noen av tingene, og forsøk å leve med det. Hvis det, mot formodning, holder studietiden ut kan du heller la det stå igjen på hybelkjøkkenet den dagen du flytter derfra. Da slipper du å passe så ekstremt godt på. 

Men billigutgaver av kjøkkenmaskiner og blendere fungerer sjeldent like bra? F.eks. billigblender klarer som regel ikke å takle grønnkål eller spinat i smoothier 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...