AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #1 Skrevet 15. desember 2016 Når jeg skriver akademiske tekster skriver jeg gjerne for hånd. Kan ikke gjøre det når jeg får store oppgaver på mange ord. Lurer derfor på hvordan andre gjør det? Skriver dere tekstene rett inn i dokumentet på datamaskinen? Hvordan klarer dere og systimatisere det? Jeg må gjerne hente en teori og lete etter å finne sammenhengen -og så skrive det ned. Selv om jeg har lest pensum blir det et puslespill. Må søke veiledning på hvordan skrive akademsike tekster, får ikke det på skolen. Har ingen som kan hjelpe meg, så må finne andre måter, mulig sette inn en annonse i avisen eller noe. Måtte utsette eksamen pga dette, fikk alle oppgaver godkjendt så trodde jeg hadde oversikt. Så kommer jeg til eksamen og opplever å komme til kort. Anonymkode: 523aa...5ca
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #2 Skrevet 15. desember 2016 Kan du ikke lage flere dokumenter og dele opp etter teorier eller hvordan du gjør det når du skriver for hånd? Så har du et hoveddokument hvor du limer inn etter hvert. Anonymkode: a5476...76a
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #3 Skrevet 15. desember 2016 Brukte ulike dokumenter for hvert kapittel. Innledning, teori, empiri, drøfting, konklusjon. Viktig med den røde tråden gjennom hele oppgaven. Anonymkode: dfe3a...b3c 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #4 Skrevet 15. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke lage flere dokumenter og dele opp etter teorier eller hvordan du gjør det når du skriver for hånd? Så har du et hoveddokument hvor du limer inn etter hvert. Anonymkode: a5476...76a Da blir det jo direkte avskrift. Når jeg skriver for hånd så finner jeg en teori og noe som passer til. Det blir som om jeg hele tiden er på jakt etter noe som passer i et puslespill. Anonymkode: 523aa...5ca
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #5 Skrevet 15. desember 2016 Jeg gjør som noen over her skriver. Har flere dokumenter med diverse informasjon. Klipper og limer og setter det inn i et hoveddokument. Så skriver jeg inledning og avslutning til slutt. Anonymkode: 86043...d12 1
sol87 Skrevet 15. desember 2016 #6 Skrevet 15. desember 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Når jeg skriver akademiske tekster skriver jeg gjerne for hånd. Kan ikke gjøre det når jeg får store oppgaver på mange ord. Lurer derfor på hvordan andre gjør det? Skriver dere tekstene rett inn i dokumentet på datamaskinen? Hvordan klarer dere og systimatisere det? Jeg må gjerne hente en teori og lete etter å finne sammenhengen -og så skrive det ned. Selv om jeg har lest pensum blir det et puslespill. Må søke veiledning på hvordan skrive akademsike tekster, får ikke det på skolen. Har ingen som kan hjelpe meg, så må finne andre måter, mulig sette inn en annonse i avisen eller noe. Måtte utsette eksamen pga dette, fikk alle oppgaver godkjendt så trodde jeg hadde oversikt. Så kommer jeg til eksamen og opplever å komme til kort. Anonymkode: 523aa...5ca Det er da mye lettere å skrive akademiske tekster på pc enn for hånd?? Først er det lurt å tenke over hva man faktisk skal skrive om. Så er det lurt å tenke ut en omtrentlig rekkefølge for hva som kan komme hvor. Deretter er det lurt å skrive en innledning som kan holde deg på riktig vei. Når det er gjort, er det bare å skrive i vei. Du kan rydde i oppgaven etterpå. Mye av det du skriver kan fjernes, andre ting må flyttes på og omformuleres. De færreste skriver en oppgave fra start til slutt i "one sitting". De fleste skriver litt her, litt der før oppgaven til slutt begynner å ta form som en helhet. Gode skrivere skriver mye og ofte, og de reviderer tekstene sine mange ganger. Jeg tok ofte notater for hånd, eller jeg skrev dem ned i egne dokumenter, og hentet dem inn i tekstene mine om jeg skulle trenge dem. Jeg skrev alltid sidetall i notatene, slik at det ble lett å kildehenvise. Jeg kan også anbefale deg "søk og skriv", den sida gir mange gode tips. 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #7 Skrevet 16. desember 2016 2 timer siden, sol87 skrev: Det er da mye lettere å skrive akademiske tekster på pc enn for hånd?? Først er det lurt å tenke over hva man faktisk skal skrive om. Så er det lurt å tenke ut en omtrentlig rekkefølge for hva som kan komme hvor. Deretter er det lurt å skrive en innledning som kan holde deg på riktig vei. Når det er gjort, er det bare å skrive i vei. Du kan rydde i oppgaven etterpå. Mye av det du skriver kan fjernes, andre ting må flyttes på og omformuleres. De færreste skriver en oppgave fra start til slutt i "one sitting". De fleste skriver litt her, litt der før oppgaven til slutt begynner å ta form som en helhet. Gode skrivere skriver mye og ofte, og de reviderer tekstene sine mange ganger. Jeg tok ofte notater for hånd, eller jeg skrev dem ned i egne dokumenter, og hentet dem inn i tekstene mine om jeg skulle trenge dem. Jeg skrev alltid sidetall i notatene, slik at det ble lett å kildehenvise. Jeg kan også anbefale deg "søk og skriv", den sida gir mange gode tips. Takk Anonymkode: 523aa...5ca
sol87 Skrevet 16. desember 2016 #8 Skrevet 16. desember 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk Anonymkode: 523aa...5ca Du kan sende meg en pm om du vil ha noen til å se på det du har.
Ginny Skrevet 17. desember 2016 #9 Skrevet 17. desember 2016 Det varierer jo veldig etter hvilken oppgave det er snakk om, er det eksamen, innleveringsoppgave, artikkel... Jeg starter uansett alle mine oppgaver med en disposisjon, slik at jeg har noen hovedpunkter. Så fyller jeg inn stikkordsmessig hva som skal under hovedpunktene, og så tar jeg punkt for punkt hvor jeg skriver faktiske setninger. Fungerer fint for meg, selv om det jo en en individuell greie og du må finne ut hva som passer deg 😊 På større oppgaver deler jeg og inn i forskjellige dokumenter, fordi oppsettet mitt i LaTex fungerer sånn 😋 1
ArtyFarty Skrevet 17. desember 2016 #10 Skrevet 17. desember 2016 Jeg begynner med å lage et utkast til problemformulering. Med den i mente kan jeg redegjøre for relevant teori, samle inn datamaterialet, og deretter analysere datamaterialet opp mot teorien i en drøftingsdel. Jeg jobber kontinuerlig frem og tilbake i hele teksten, tar bort og legger til, etter som teksten utvikler seg. Da hadde det vært håpløst å skrive for hånd. Om jeg skriver i et dokument eller deler det i seksjoner avhenger av størrelsen, men er det oppgaver til fag på opp til 15 stp er det normalt så lite at jeg har det i et dokument. 2
Ananas. Skrevet 17. desember 2016 #11 Skrevet 17. desember 2016 På hvilken måte opplever du at det er "umulig" for deg å gjøre det du gjør for hånd på en pc? Hva er barrieren din, på en måte? Enklere å gi deg råd om du kan si noe om hvilke konkrete utfordringer du har/ser for deg at det har å skrive på pc, sammenlignet med det du skriver for hånd. De fleste skriveprosesser er jo overførbare fra papir til skjerm, men kan hende man trenger noen nye ideer for å få det til.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #12 Skrevet 17. desember 2016 1 time siden, Ananas. skrev: På hvilken måte opplever du at det er "umulig" for deg å gjøre det du gjør for hånd på en pc? Hva er barrieren din, på en måte? Enklere å gi deg råd om du kan si noe om hvilke konkrete utfordringer du har/ser for deg at det har å skrive på pc, sammenlignet med det du skriver for hånd. De fleste skriveprosesser er jo overførbare fra papir til skjerm, men kan hende man trenger noen nye ideer for å få det til. Vil først takke for svar. Det har vært en tøff uke for meg. Jeg skjønner ikke helt hva derer får ned på word dokumentet. Det blir da direkte hentet fra fagbøkene???? Det er selve skrivingen- jeg har ikke forståelse for akademisk skriving. Jeg vet det er parafisering, sitater og henvisninger, men alt står jo der egentlig fra før......... Jeg har altså feil tankegang, og må jobbe som en helt i julen for å snu den Anonymkode: 523aa...5ca
Gjest Sugemerke Skrevet 17. desember 2016 #13 Skrevet 17. desember 2016 Lukk boka og skriv det du kan. Når du ha skrevet det du kan åpner du boka og fyller inn det du mangler med egne ord. Når dette er gjort kan du ta neste bok. Prøv og jobb deg fram på denne måten. Ta tema for tema, først fra hodet og så fra boka, da blir det ikke avskrift. Så avslutter du med sitater for å løfte teksten. Kanskje det hjelper? Noen ganger må man bare tenke litt nytt.
minister-mio Skrevet 17. desember 2016 #14 Skrevet 17. desember 2016 På 16.12.2016 den 0.33, AnonymBruker skrev: Da blir det jo direkte avskrift. Når jeg skriver for hånd så finner jeg en teori og noe som passer til. Det blir som om jeg hele tiden er på jakt etter noe som passer i et puslespill. Anonymkode: 523aa...5ca Du kan da skrive akkurat det samme på PC som for hånd 2
ArtyFarty Skrevet 17. desember 2016 #15 Skrevet 17. desember 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil først takke for svar. Det har vært en tøff uke for meg. Jeg skjønner ikke helt hva derer får ned på word dokumentet. Det blir da direkte hentet fra fagbøkene???? Det er selve skrivingen- jeg har ikke forståelse for akademisk skriving. Jeg vet det er parafisering, sitater og henvisninger, men alt står jo der egentlig fra før......... Jeg har altså feil tankegang, og må jobbe som en helt i julen for å snu den Anonymkode: 523aa...5ca Du skal jo ikke finne opp ny teori - du skal redegjøre for teorien du skal bruke for å drøfte problemstillingen din. Da må du lese teori, lukke boken, og skrive ned det som er relevant for oppgaven med dine ord, med referanser selvfølgelig. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #16 Skrevet 17. desember 2016 22 minutter siden, ArtyFarty skrev: Du skal jo ikke finne opp ny teori - du skal redegjøre for teorien du skal bruke for å drøfte problemstillingen din. Da må du lese teori, lukke boken, og skrive ned det som er relevant for oppgaven med dine ord, med referanser selvfølgelig. Jeg har tilogmed problemer med egne ord. Når jeg har skrevet i basisgrupper med andre- er det ofte jeg som har snakket og DE som har skrevet ned det jeg har sagt. Alle sier som dere: i første delen teorier, i andre drøfting. Jeg gjorde det, skrev opp alle fasene til Piaget f,eks - men det er feil. Det er et tverrfaglig akademisk skriv, jeg må se andre teorier som læringsteori i sammenheng ... Alle sier i første delen slik, andre delen slik- men det er ikke det som er vanskelig, det er strukturering, egne ord/ forståelse av sitat og parafisering. Jeg er virkelig veldig takknemlig for hjelpen jeg får, så tusen takk- gir bare beskjed til dere hva jeg sliter med, på mandag starter jeg.-Skal sitte med det 24.7 til forståelsen sitter. Når man skriver oppgaver er vel første bud og forstå akademisk tekts? Anonymkode: 523aa...5ca
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #17 Skrevet 17. desember 2016 29 minutter siden, ArtyFarty skrev: Du skal jo ikke finne opp ny teori - du skal redegjøre for teorien du skal bruke for å drøfte problemstillingen din. Da må du lese teori, lukke boken, og skrive ned det som er relevant for oppgaven med dine ord, med referanser selvfølgelig. Jeg vet ikke hvordan man drøfter ulike teorier. Det var ikke slik i fagtekste, der nevnte de sosial læringsteori og den proksimale utviklingsone. Jeg kan pensum, har lest mye- men får ikke til å skrive det ned på riktig måte. Anonymkode: 523aa...5ca
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #18 Skrevet 17. desember 2016 Har du gjort egen research på hvordan man skriver akademiske tekster? Har du lest akademiske tekster? Har du lest maler på dette? Har du prøvd å se hva som fungerer og ikke? Det å skrive akademiske tekster er en modningsprosess, og du er avhengig av konkrete tilbakemeldinger for å forbedre skrivingen. Man kan ikke forvente å levere en perfekt oppgave den første gangen. Det er det ingen som gjør heller. Anonymkode: f90f5...a8a 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #19 Skrevet 17. desember 2016 De tidligste jeg leverte inn fikk jeg ikke godtkjendt, mange røde streker, ved ett tilfelle fikk jeg kjeft. Egentlig så har jeg blitt litt redd for å skrive/levere inn. Jeg skal lese bøker om emnet, og skrive andre sine tekster for å prøve å lære det. Skal virkelig gå inn for det-som sagt skal julen min brukes til dette. Anonymkode: 523aa...5ca
ArtyFarty Skrevet 17. desember 2016 #20 Skrevet 17. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tilogmed problemer med egne ord. Når jeg har skrevet i basisgrupper med andre- er det ofte jeg som har snakket og DE som har skrevet ned det jeg har sagt. Kan du ikke lese det inn først, og så transkribere det du sier? Om det er å skrive det rett ned som er problemet. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle sier som dere: i første delen teorier, i andre drøfting. Jeg gjorde det, skrev opp alle fasene til Piaget f,eks - men det er feil. Det er et tverrfaglig akademisk skriv, jeg må se andre teorier som læringsteori i sammenheng ... Alle sier i første delen slik, andre delen slik- men det er ikke det som er vanskelig, det er strukturering, egne ord/ forståelse av sitat og parafisering. Anonymkode: 523aa...5ca Ja, man må ha med relevant teori fra flere kilder. Om Piaget er temaet, så må du også redegjøre for andre syn på Piagets teori, gjerne noen som er kritiske og noen som er positive. Så i drøftingen bruker du teori fra flere for å underbygge din forståelse. Forøvrig så anbefaler jeg boken Å skrive for å lære, av Dysthe. Den har mange eksempler, og kan også brukes som et oppslagsverk. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå