Gå til innhold

Luftsmerter, så lei!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har gått konstant til legen nå over et år med tanke på problematikk i magen. Etter et år med undersøkelser fant de ut at jeg hadde cølialki mtp gastroskopiundersøkelsen. Har tatt ALT av tarmundersøkelser, og venter på den siste prøven mtp laktose. Prøvene er nå normale, fordi jeg lever glutenfritt. Blodprøvene er normale og fine, nå ingen mangler. 

Problemet er luftplager som ikke gir seg. Konstant er de der, og spesielt på morningene. Jeg føler meg på en måte "sulten" fordi magen rumler så mye. Avføring er normal, men med litt slim noe som også er normalt. Har hatt dette over et år, og har prøvd probiotika uten hell. Blir verken bedre eller verre av noen ting. Spiser normal kost, lite "light produkter" osv. Spiser mye fordi jeg føler meg sulten pga luften i magen, og har følelsen av at jeg aldri blir mett. Høres ut som en tornado i magen til en hver tid.

Er det noen der ute som vet hva jeg kan gjøre? Eller ta?Miniform hjelper det? Tar i mot all hjelp når dette går utover psyken. Er veldig frustrert når ingenting hjelper. Hilsen en jente med rumlende mage. 

Anonymkode: 4b8ef...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter med det samme uten å ha blitt utredet. Men jeg tenker at du da sikkert har tatt grep med tanke på hva du spiser og du sier du spiser mye. Tygger du maten godt eller følger det med noe luft hver gang du svelger..? Er det like ille hver dag eller har du bra dager innimellom? Fører du logg over måltidene og tidspunktene? Vanskelig å svare konkret på selvsagt..luft kan jo komme av alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å kutte ut gjær?

Har du prøvd type lavkarbokosthold, der du spiser mer fettrikt? Trenger ikke gå på diett, men spise mer fett og mindre karbohydrater.  

Anonymkode: fbaf9...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med laktose gir meg voldsomme luftplager. Kuttet det ut for å teste om det hjalp, og gjett om!

Anonymkode: 87f06...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut LOW foodmap. Mange har funnet løsningen der. Da jeg fikk min diagnose cøliaki, snakket spesialisten mye om denne "dietten". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15. desember 2016 den 11.23, AnonymBruker skrev:

Har gått konstant til legen nå over et år med tanke på problematikk i magen. Etter et år med undersøkelser fant de ut at jeg hadde cølialki mtp gastroskopiundersøkelsen. Har tatt ALT av tarmundersøkelser, og venter på den siste prøven mtp laktose. Prøvene er nå normale, fordi jeg lever glutenfritt. Blodprøvene er normale og fine, nå ingen mangler. 

Problemet er luftplager som ikke gir seg. Konstant er de der, og spesielt på morningene. Jeg føler meg på en måte "sulten" fordi magen rumler så mye. Avføring er normal, men med litt slim noe som også er normalt. Har hatt dette over et år, og har prøvd probiotika uten hell. Blir verken bedre eller verre av noen ting. Spiser normal kost, lite "light produkter" osv. Spiser mye fordi jeg føler meg sulten pga luften i magen, og har følelsen av at jeg aldri blir mett. Høres ut som en tornado i magen til en hver tid.

Er det noen der ute som vet hva jeg kan gjøre? Eller ta?Miniform hjelper det? Tar i mot all hjelp når dette går utover psyken. Er veldig frustrert når ingenting hjelper. Hilsen en jente med rumlende mage. 

Vel, du har sjekket opp matallergier. Men har du eller legen utforsket matintolleranse? Altså: irritabel tarm syndrom? Om du har det så kan absolutt alt være noe du ikke fortøyer helt OK, og det vil aldri, noensinne, slå ut på noen form for tester. Og, for å gjøre det hele enklere: du tåler å spise alt, du bare toler å spise litt av alt, ikke mye. Noen toler feks maks 2 dl melk per dag, andre 2 dl per uke. Noen fordøyer en neve korn (med eller uten gluten) i døgnet, men mer overbelaster systemet. Andre fordøyer ingen form for rå vegetabilske fibre, men greier seg strålende på varmebehandlede. Så, ts: du må bare begynne i en ende.

I forhold til sult høres det ut som magekatarr. Klassisk tegn på at du spiser noe du ikke har godt av. Om jeg var deg ville jeg sporenstreks droppet probiotiske bakterier. De er ikke medisinsk utprøvd og du aner ikke bivirkningene (ja, jeg vet at leger anbefaler dem. Jeg vet også at leger, og forskere, vet mindre om fordøyelsen enn vi vet om verdensrommet. Jeg gidder ikke være labrotte)

Anonymkode: a4ac6...68b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mye plaget med luftsmerter og magesmerter pga Ulcerøs kolitt. Bruker endel idoform og minifomtabletter. Minifom funker ikke helt optimalt, men jeg merker forskjell hvis jeg ikke tar de, så en viss effekt har det. 

(hvis du bor nærme Sverige så anbefaler jeg å kjøpe minifom på apotek der, nesten halve prisen enn på norske apotek!). 

Mat som jeg reagerer på er gluten (selv om jeg ikke har cøliaki), laktose (har laktiseintoleranse), gjær, løk, bønner, kullsyre, endel frukt som f.eks epler. Og endel andre ting. Mye pga disse matvarene trigger magesmerter pga sykdommen jeg har. 

Kan anbefale deg å føre matdagbok. Skriv ned alt du spiser og se om du etterhvert finner en sammenheng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her igjen..

Har en mistanke om at det kanskje kan være laktose. Magen er grei helt til jeg spiser et måltid, eller de første 20 minuttene på morningen dersom jeg har spist feil dagen før. Det kommer i forbindelse med mat, men kan ikke si hva som utgjør dette. Skal teste ut å kutte det helt ut i ca 3 uker for å sjekke. Venter forsatt på svar på blodprøvene som vil gi meg 100% svar.

Testet ut FODMAP, men da var det omtrent ingenting jeg kunne spise og jeg ente opp utsultet med dietten. Det var veldig mye å sette seg inn i, og jeg ga den opp etter 3 hele uker. Merket heller ikke så stor bedring pga jeg spiste for lite. Skal prøve ut dietten igjen dersom det ikke hjelper å kutte laktose. Legen kan for lite om IBS, og ville ikke sette dette som et ord før jeg var sjekket for alt annet.

Magen er som regel oppblåst, lite trøkk når jeg er på do, en del slim og bråkete rett etter feil måltid. Tro meg jeg har testet ut alle kjerringråd, mye på apoteket.. Men beslutningen var at det ikke verken blir bedre eller verre, så jeg går ikke på noen medisiner/tilskudd. Problemet er kanskje at jeg spiser for lite fordi jeg er redd for å bli dårlig. Allikevel har jeg gått opp 10 kg fra mageproblemene kom så.

Takk for innspill! Skal føre en matdagbok også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo greit å prøve ut mer selv og se om noe forandrer seg. De har altså ikke sjekket deg for laktoseintoleranse. Du får oppdatere når du har prøvd uten en stund. 

Har selv vært inne på tanken på Candida, har liten tro på at jeg ikke tåler noe..det er helt tilfeldig hvordan det slår ut på meg. Er ikke allergisk mot noe som helst ellers. Jeg har begynt å spise Kyolic hvitløk og det hjelper faktisk litt.

Lykke til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...