Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjære skal feire alene i år og vil ha ideer :laugh: hvordan ser din jul ut? Hvordan skape mest mulig jule stemning? :)

Anonymkode: 4cb8f...eee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våkne, spise frokost i pysjen, se på juleprogrammer på tv, tre nøtter til Askepott kl 11 seff! dusje, stryke og henge opp juletøyet. Ordne håret og sminke seg.  "Vandre rundt" i koseklær (dvs se på tv) til klokka blir halv tre-tre ish. Så er det på med strømpebuksa og klær. Dra til familien, spise ribbe og dessert, rydde av bordet og sette i oppvaskmaskinen. Sitte en times tid å skravle litt før vi tar kaker og kaffe, men noen ganger gjør vi dette før kakene. Uansett så er det kaker etter gavene er åpnet og så er det kvelden sånn i ni-ti tiden. Når de andre er dratt blir vi nærmeste igjen og snakker litt før vi drar hvert til vårt. Akkurat det samme skjer hvert eneste år! :laugh: Mamma pynter masse til jul så det er ikke til å unngå å få julestemning. 

Anonymkode: bf060...e0a

• Liker 2
Skrevet

Stå opp

Spise frokost

Lufte hunden

Dusje meg og ungene

Få gang på maten

Støvsuge

Lufte hunden

Få resten av de som skal være her på besøk.

Innimellom blir det nok litt tvtitting

Anonymkode: f319a...19f

Skrevet

Våkner rundt kl 9, vasser rundt i pysjen og spiser godteri og ser på tv. Så spiser jeg god frokost med rundstykker samtidig som askepott på tv. Deretter ser jeg julestjernen og andre koselige julefilmer. Dusjen rundt kl 14. Ferdig og stelle meg kl 15.30. Så er det bare å vente til klokka blir 17, da er det middag hos mamma :) 

Skrevet

Så kjekt å høre! Tre nøtter til askepott må vi også få med oss! Det har vært både meg og min mann sin tradisjon siden vi var små :)

Gleder meg til maten. Men det er ikke vits å lage noe særlig av. Bare jeg som liker ribbe og kaker så det blir for mye for en person :laugh: blir mye butikk snop :P

• Liker 1
Skrevet

stå opp, drikke kaffe og lage frokost, spise frokost, dra å hente julemat, begynne gjøre klart, dra å handle det som er glemt av mat, og de siste julegavene, spise grøt, ut å levere julegaver (inkluderer ofte 2-3 kaffekopper), dra på kirkegården, hjem å håpe det er nok varmtvann til en varm dusj, så litt tv med ett glass vin, mens mamma dekker bord og pappa tar siste finish på maten!  I år er andre gang det kun er meg, mamma og pappa på kvelden, så da spiser vi middag, så åpne vi noe gaver, så spiser vi dessert, før vi åpner de siste gavene, så blir det vanligvis litt film før vi tar en runde Scrabble :) 

Skrevet (endret)

Jeg står opp,  tar med strømpen fra mannen og setter meg i sofaen og ser på askepott. Kanskje jeg spiser litt rundstykker med pålegg. Og så går jeg ut med hunden en tur.  Kommer hjem,  må sikkert vekke mannen og si at vi må dra til svigers om en time.  Så til svigers,  spise mat og dessert,  se på unger som springer alle veier,  passe på at hunden ikke er i veien, åpne pakker for de minste, så lufte hunden mens vi venter på at ungene blir lagt  så åpner vi voksne pakker, så spiser vi litt rester til nattmat, kjøre hjem, lufte hund og natta.

Jeg elsker de timene jeg får alene om morgenen julaften. Det er så stille og godt ute og inne.  Litt spent når vi i år har hund,  men det går sikkert fint.

Endret av Cershae
  • Liker 1
Skrevet

Vi står opp, barna finner julestrømpene og ser at nissen har vært og spist av maten vi satte fram kvelden før, de beundrer gavene under treet og setter seg i sofaen for å se på TV. Vi spiser frokost. (Hadde vi feiret i min hjemby hadde vi dratt til kirkegården for å tenne lys på familiegravene.) Etterhvert begynner så smått forberedelsene til julemiddagen. Formiddagen er ganske lat hvor vi veksler mellom å se juleprogrammer på TV, forberede julemiddagen, slappe av og vase litt rundt. Bordet dekkes og pyntes, vi tar på finstasen og så spiser vi julemiddag ca kl 16. Siden vi har små barn kan vi ikke vente for lenge med middag og gaveåpning, men når de blir eldre spiser og åpner vi gavene litt senere. Etter middagen og en kjapp opprydding setter vi på litt fin julemusikk, samler oss i stua med julekaker, julegodt og god drikke. Gavene deles ut og vi åpner én og én slik at vi får god tid til å se hva alle har fått. Barna leker gjerne med gavene litt underveis. Når barna etterhvert er i seng og gavepapir er ryddet blir det kanskje litt nattmat. Feirer vi bare oss fem ser jeg og mannen en film etterpå. Har vi julebesøk (da overnatter de alltid) spiller vi i stedet til langt på natt og når barna blir eldre blir de nok med på det de også. 

Skrevet

Takk for alle svarene. Fikk skikkelig jule stemning av å lese det dere skrev :) 

Merkelig den med hunden. Hørtes litt stress ut :\

• Liker 1
Skrevet

Vi gjør det veldig likt som mange her, men i år skal vi faktisk gå i kirken på julaften. Tror det blir et koselig avbrekk fra snop og TV. 

• Liker 1
Skrevet

Eg står opp... ruller opp gardinen
Ser på en vanvittig sol
Jeg går ut og på en kaffebar
Tar jeg kaffen ut og finner meg en ledig stol
Setter meg i solen med en drittavis
Leser hva som skjedde med hvem
Folk som går forbi tenker noen har det bra
Og at jeg er en av dem

Jeg går hjem men jeg kjøper en tomat
Mozzarella, basilikum og et brød
Jeg sier hei til en jeg ikke vet hvem er
Men vi hilser slik som gamle kjente gjør
Lager deilig frokost går og henter min post
Og tar på meg noen andre klær
Setter meg i hagen med en røyk og shorts
Fordi det er så deilig vær

Jeg går inn og bort til mitt klaver
I et rom som gir meg fred og ro
Og jeg slår en lykkelig akkord
Når jeg starter å spille føler jeg meg ganske god
Og plutselig så har jeg laget en fengende melodi
Men når jeg finner frem en penn for å lage en tekst
Så har jeg ikke noe å si, ikke noe å si...
Ikke noe å si... ikke noe å si..

Anonymkode: fd7d7...6f6

• Liker 1
Skrevet

Bor med mannen min, vi venter første barn i år. Vi står opp ganske tidlig og dusjer, ser Askepott mens vi spiser frokost. Kler på oss litt penere hverdagstøy, og drar for å spise julegrøt hos slektninger klokken 13. Etter grøt drar vi hjem igjen, og går en tur ute i frisk luft, gjerne innom kirkegården for å tenne lys. På ettermiddagen skifter vi til finstasen og går på julegudstjeneste, og så drar vi til min familie direkte derfra. Middag serveres klokken 18, mens vi venter tar vi et glass vin og ser Sølvguttene. Så er det dessert og kaffe og gaveåpning. Julekaker og vin/konjakk utover kvelden. Drar hjem rundt midnatt.

Noen juler reiser vi til min manns hjemsted, og bor hos svigers, da blir julaften formiddag litt annerledes. De har ingen tradisjon for julegrøt, så da tar vi oss gjerne en skitur i skogen på formiddagen om været tillater det. 

Høres på en måte deilig ut å bare gå i pysjen frem til middag, men jeg blir rastløs og mister piffen av sånt, så unngår det selv. Trenger å komme meg ut i frisk luft og kjenne på julefreden som har senket seg over byen, da får jeg julestemning og blir klar for kvelden :)

Anonymkode: ca28f...472

• Liker 1
Skrevet

Min/vår dag blir å stå opp, lufte hunden, lage deilig frokost (kler oss hvverdagslig pent til dette), så håper jeg å få gått en god tur med hunden, dusje, se 3 nøtter til askepott og reisen til julestjernen (har begge to på film så ser de når det passer inn), pynte meg, fikse siste biten på middagsbordet, så blir det julemiddag hjemme hos oss og svigerfamilien kommer. Lufte hunden, vi spiser pinnekjøtt, så dessert, kaffe og kaker og julegaver. så regner jeg med at man sitter oppe til man selv velger å ta kvelden. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svarene. Fikk skikkelig jule stemning av å lese det dere skrev :) 

Merkelig den med hunden. Hørtes litt stress ut :\

Synes du? Jeg synes den hørtes koseligst ut :tongue:

Her er foreldre og vi tre søsken samlet. Finne julestrømpe, kalendergave om morgenen, dusje og kle på. Det er alltid en del som skal ryddes og ordnes, så er det Tre nøtter til askepott kl. 11. Ser noen minutter her og der innimellom ting jeg blir satt til å gjøre, men prøver alltid å få med meg mest mulig. Så tur til kirkegården for å tenne lys, hjem for å spise julegrøt. Legge fram pakkene under juletreet utover ettermiddagen.

Finne frem juleblad, lese litt om det blir tid. Hjelpe til med middag (ribbe, pinnekjøtt, to sorter pølse, kålrabistappe, poteter, rødkål, surkål) og dessert (riskrem). Finne frem juleservise og dekke bordet. Kirkeklokkene ringer kl. 17, pynte seg før det, så er det middag. Så litt ventetid før gaveåpning rundt 19.30-20.00. Før måtte Pappa alltid en tur på jobb, men etter at vi har begynt å legge ut julegavene selv og Julenissen har sluttet å komme på besøk har han mistenkelig nok holdt seg hjemme hver julaften kveld. Kanskje nattmat etter gaveåpning, julebrød med tunge på.

Julaften er den beste dagen i året, den eneste "hellige'", og den går så utrolig fort med alt som skal gjøres. Skulle egentlig ønske den var dobbelt så lang :nisse:

• Liker 2
Skrevet

Står opp kl 14-15. Slipper ut bikkja, lager meg en drink. Eter litt mat, lager flere drinker. Finner frem snacks, lager en drink til. Ser på en film. Mer drinker. Slipper ut bikkja igjen. Film og drinker. Så er det natta, tenker jeg.

• Liker 1
Skrevet

Våkner i ni-ti-tiden, spiser lang og god julefrokost med familien før det blir tv. Det blir kanskje en liten joggetur, men stort sett loffer vi bare rundt og venter på besøk av familievenner som pleier å stikke innom for en kaffekopp før det er pinnekjøtt i seks-sju-tiden. Noen drar i kirka. Vi er bare kjernefamilien (mor, far, barn - jeg er ett av barna), men det er en koselig kveld. Gaveåpninga er vel ferdig i nitiden, og da er det litt vin, lesing av nye bøker, småsnakk. Det er rolig og fint! 

Anonymkode: 973ff...eed

Skrevet

Står opp og spiser frokost. Labber rundt i koseklær mens jeg ser litt på tv og ordner i stand litt av julemiddagen (skreller poteter, lager dessert osv). Lufter hunden. Pleier å dusje og ordne meg sånn i 14-15 tida mens ribba står i ovnen. Så lager jeg ferdig middagen til kl 17. Sitter lenge ved bordet og koser oss med julemiddag og dessert, før vi tar en kaffe. Når vi får ryddet opp etter mat, er det gaver. Så pleier vi ta et glass vin/øl/en drink utpå kvelden, mens vi skravler og koser oss sammen. 

Skrevet (endret)

Står opp og spiser frokost til Tre nøtter til Askepott. Etter det spiser vi lunsj som alltid er lutefisk med risengrynssuppe. Mens Reisen til julestjernen går i bakgrunnen kler jeg meg siden det er kirketid ca. 15-15.30 (varierer etter hvor vi går). Etter kirken drar vi hjem og spiser pinnekjøtt med godt tilbehør. Vi orker som regel ikke dessert, men spiser litt likevel. Etter en stund deler vi ut presanger (en og en siden vi er få) og spiser julekaker og koser oss. Er det et bra/koselig program på tv etter utdelingen, får vi nok det med oss også.

Endret av sofie777
Skrevet

Jeg skal drikke meg igjennom hele julen som vanlig.

Anonymkode: 926f0...6e6

Skrevet (endret)

Jeg skal til foreldrene mine på kvelden. Før det skal jeg slappe av. Kanskje min yngste datter kommer en tur innom etter jobb,hvis ikke ser jeg barna dagen etter.

Endret av EvaLena

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...