AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #1 Skrevet 15. desember 2016 Hva behandles leddgikt normalt sett med her i landet? Jeg har blitt henvist til reumatolog, og vil gjerne lese meg litt opp på hva det er h'n kan ende opp med å snakke om, så jeg har et visst håp om å følge med i svingene om jeg ender opp med å gå. Anonymkode: 6145e...e70
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #2 Skrevet 15. desember 2016 Når man behandler revmatoid artritt så prøver man å redusere inflammasjon i leddene sånn at de blir mindre stive. Når inflammasjon (altså betennelsen) blir mindre vil det også bli mindre sannsynlig at leddene blir ødelagt. Vanlig å behandle med NSAIDS som er betennelsesdempende smertestillende, DMARD som står for Disease Modifying Anti-Rheumatic drugs eller glukokortikoider som da er kortison. Kortison brukes i et tidlig stadium, og man kan få det som injeksjon i de leddene man har revmatoid artritt i eller da i tablettform (prednisolon). I tillegg må man få medisiner som enten stopper eller bremser sykdomsutviklingen som f.eks metotreksat, sulfasalazin eller leflunomid. Vi har også biologiske immunmodulerende legemiddel som hemmer proinflammatoriske cytokriner, men det brukes først og fremst med de som har en alvorlig form for leddgikt. Anonymkode: 6abc9...8ca 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #3 Skrevet 16. desember 2016 Jøsses... litt av et opplegg bare for at jeg klaget over at jeg hadde vonde ledd dann og vann på vinteren. Men takk for svar. Anonymkode: 6145e...e70
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #4 Skrevet 16. desember 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jøsses... litt av et opplegg bare for at jeg klaget over at jeg hadde vonde ledd dann og vann på vinteren. Men takk for svar. Anonymkode: 6145e...e70 Vonde ledd "dann og vann" om vinteren, høres ut som noe helt annet. Du nevnte selv leddgikt, og da får du svar deretter. Skjønner ikke hvorfor du snakker om leddgikt, når det er lite sannsynlig at det er det du har. Anonymkode: 953ba...456 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #5 Skrevet 16. desember 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vonde ledd "dann og vann" om vinteren, høres ut som noe helt annet. Du nevnte selv leddgikt, og da får du svar deretter. Skjønner ikke hvorfor du snakker om leddgikt, når det er lite sannsynlig at det er det du har. Anonymkode: 953ba...456 Fikk utslag på reumaprøver, og legen mente leddgikt. Stort mer vet jeg ikke. Anonymkode: 6145e...e70
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #6 Skrevet 16. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fikk utslag på reumaprøver, og legen mente leddgikt. Stort mer vet jeg ikke. Anonymkode: 6145e...e70 Hvis du ikke tar i mot behandling blir leddene dine mer og mer ødelagt. Vet ikke om du vil det da? Virker ikke som om at du tar det seriøst. Anonymkode: 6abc9...8ca 1
Kittykat Skrevet 16. desember 2016 #7 Skrevet 16. desember 2016 Jeg har også testet positivt på revmatiske prøver og legen mistenker også leddgikt. Det er en kronisk tilstand, og man må ta medisiner, eventuelt opereres, endre kosthold fordi enkelte matvarer kan utløse smerter/reaksjoner på leddgikten, og ellers være aktiv da det kan bedre tilstanden noe. Jeg har fått time hos revmatolog i slutten av April og det synes jeg er lenge å vente, da jeg nesten ikke klarer å få til noe av hverdagslige ting pr i dag.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #8 Skrevet 16. desember 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke tar i mot behandling blir leddene dine mer og mer ødelagt. Vet ikke om du vil det da? Virker ikke som om at du tar det seriøst. Anonymkode: 6abc9...8ca Jeg har hatt dette i nærmere 10 år, uten at det har forverret seg (om noe, så har jeg blitt noe bedre de siste 2 vintrene), så jeg får litt følelsen av at det blir skutt spurv med kanon. Anonymkode: 6145e...e70
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #9 Skrevet 16. desember 2016 5 minutter siden, Kittykat skrev: Jeg har også testet positivt på revmatiske prøver og legen mistenker også leddgikt. Det er en kronisk tilstand, og man må ta medisiner, eventuelt opereres, endre kosthold fordi enkelte matvarer kan utløse smerter/reaksjoner på leddgikten, og ellers være aktiv da det kan bedre tilstanden noe. Jeg har fått time hos revmatolog i slutten av April og det synes jeg er lenge å vente, da jeg nesten ikke klarer å få til noe av hverdagslige ting pr i dag. Jeg fungerer greit i det daglige, er en og annen dagen/uken hvor jeg har endel smerter. Stort sett så fungerer varme og ibux greit nok. Merkelig at det er så lang ventetid for din del, når jeg hadde i overkant av en måned. Er vel forskjell over landet på dette og. Anonymkode: 6145e...e70
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #10 Skrevet 16. desember 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt dette i nærmere 10 år, uten at det har forverret seg (om noe, så har jeg blitt noe bedre de siste 2 vintrene), så jeg får litt følelsen av at det blir skutt spurv med kanon. Anonymkode: 6145e...e70 ? Du har ikke fått en diagnose enda, dette er jo bare utredning. Dersom dette ikke plager deg, så er det rart at du tok det opp med legen. Hva skulle han gjøre, om ikke henvise deg til utredning? Hva ville du legen skulle gjøre? Anonymkode: c554d...985
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #11 Skrevet 16. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: ? Du har ikke fått en diagnose enda, dette er jo bare utredning. Dersom dette ikke plager deg, så er det rart at du tok det opp med legen. Hva skulle han gjøre, om ikke henvise deg til utredning? Hva ville du legen skulle gjøre? Anonymkode: c554d...985 Jeg nevnte det nærmest i forbifarten, og han tok noen prøver i forbindelse med noe annet og haket av på de også. Det plager meg forsåvidt, smerter er aldri gøy, men det er noe jeg har lært å leve med. Jeg føler meg overkjørt på sett og vis. Jeg ble ikke spurt om jeg ville henvises, det dukket bare plutselig opp en melding om at jeg skulle til reumatolog, og det hele gikk i fra "litt vondt dann og vann" til utredning hos spesialist. Anonymkode: 6145e...e70
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #12 Skrevet 16. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg nevnte det nærmest i forbifarten, og han tok noen prøver i forbindelse med noe annet og haket av på de også. Det plager meg forsåvidt, smerter er aldri gøy, men det er noe jeg har lært å leve med. Jeg føler meg overkjørt på sett og vis. Jeg ble ikke spurt om jeg ville henvises, det dukket bare plutselig opp en melding om at jeg skulle til reumatolog, og det hele gikk i fra "litt vondt dann og vann" til utredning hos spesialist. Anonymkode: 6145e...e70 Det er vel fordi legen mente det var en medisinsk grunn til å utrede deg mer, for å forhindre forverring HVIS det er leddgikt. Har aldri hørt noen klage på at legen gjør jobben sin grundig før, det er vanligvis det man ønsker legen skal gjøre. Har du legggikt skal du være glad for at du ble utredet tidlig, slik at alt ligger klart til du trenger sterkere medisiner, og du kan starte tidligere før leddene er ødelagte. Har du ikke leddgikt, nei, da kan man kanskje tenke at det "bare" er litt stive og vonde ledd. Men da har man utelukket det alvorlige det kunne være Å utelukke diagnoser er ofte første jobben man starter med hvis noen har plager av noe slag, nettopp fordi det er skummelt å overse leddgikt som "bare litt vondt". Kan være du har høy smerteterskel og egentlig er mer plaget, eller har blitt så vant til det at du ikke innser hvor vondt du har. Uansett er det vel bare bra å få sjekket det ut? Anonymkode: 5e994...efe
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #13 Skrevet 16. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er vel fordi legen mente det var en medisinsk grunn til å utrede deg mer, for å forhindre forverring HVIS det er leddgikt. Har aldri hørt noen klage på at legen gjør jobben sin grundig før, det er vanligvis det man ønsker legen skal gjøre. Har du legggikt skal du være glad for at du ble utredet tidlig, slik at alt ligger klart til du trenger sterkere medisiner, og du kan starte tidligere før leddene er ødelagte. Har du ikke leddgikt, nei, da kan man kanskje tenke at det "bare" er litt stive og vonde ledd. Men da har man utelukket det alvorlige det kunne være Å utelukke diagnoser er ofte første jobben man starter med hvis noen har plager av noe slag, nettopp fordi det er skummelt å overse leddgikt som "bare litt vondt". Kan være du har høy smerteterskel og egentlig er mer plaget, eller har blitt så vant til det at du ikke innser hvor vondt du har. Uansett er det vel bare bra å få sjekket det ut? Anonymkode: 5e994...efe Mulig. Jeg har blitt sendt avgårde til spesialist før, og fått det slengt i meg at jeg ikke har noe der å gjøre, jeg er frisk, så jeg har blitt skeptisk. Hjelper heller ikke at jeg er overvektig, og vant med at det blir brukt mot meg (knærne mine er faktisk helt ok, det er småledd og muskler som er mest irriterende). Og tanken på å få en diagnose, og gå å vente på at jeg blir dårligere er heller ikke noe jeg ser frem til å ha hengende over meg. Anonymkode: 6145e...e70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå