Gå til innhold

Trenger hjelp med økonomisk glipp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har studielån på rundt 200k samt 100k forbukslån og 60k kredittkort gjeld som jeg skulle bruke til å fullføre studiet etter jeg mistet støtten hos lånekassen, men det greide jeg ikke. Jeg har ikke inntekt, ikke jobb og nå har en del avdragene på gjelden gått til inkasso. Jeg har spurt inkassoselskapet om en utsettelse, men det fikk jeg ikke. Jeg har betalt noen purringer, men nå er jeg tom for penger.

Hva bør jeg gjøre nå? Kan inkasso gå til inkasso?

Anonymkode: 2b2e5...d09

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inkasso går ikke til inkasso - inkassoselskapet videresender til namsmannen, du får betalingsanmerkning og det går til innkrevning.

Inkassoselskaper er som regel mer velvillige på nedbetalingsplan enn utsettelse - dvs. at de får inn noe. 

Har du noe du kan selge? Kan du spørre foreldre om et lån? 

Jeg ville slengt ut flere jobbsøknader og meldt meg som vikar (i skole, barnehage, hva som helst) ganske raskt.

Anonymkode: c337a...7ea

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inkasso går ikke til inkasso - inkassoselskapet videresender til namsmannen, du får betalingsanmerkning og det går til innkrevning.

Inkassoselskaper er som regel mer velvillige på nedbetalingsplan enn utsettelse - dvs. at de får inn noe. 

Har du noe du kan selge? Kan du spørre foreldre om et lån? 

Jeg ville slengt ut flere jobbsøknader og meldt meg som vikar (i skole, barnehage, hva som helst) ganske raskt.

Jeg har ingenting som er verdt å selge. Kan ikke spørre foreldre om lån heller. Har mange jobbsøknader ute, men jeg er lite ettertraktet på arbeidsmarkedet. Har ikke lappen, eller bil så det er vanskelig å finne noe innen rekkevidde. 

Skrevet

Glipp? Du har ingen inntekt, jobb eller verdier å selge og du har minst trehundre og femti tusen i gjeld. Dette er ingen glipp det er fullstendig økonomisk havari!

Anonymkode: 60830...b24

• Liker 12
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingenting som er verdt å selge. Kan ikke spørre foreldre om lån heller. Har mange jobbsøknader ute, men jeg er lite ettertraktet på arbeidsmarkedet. Har ikke lappen, eller bil så det er vanskelig å finne noe innen rekkevidde. 

Du har deg selv igjen å selge. Vet det høres kjipt ut, men selger du rumpa di så burde du greie å slette gjelden din i løpet av et halvår.

Anonymkode: f1b1f...a34

Skrevet

Kontakt NAV og få gjeldsrådgivning.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har deg selv igjen å selge. Vet det høres kjipt ut, men selger du rumpa di så burde du greie å slette gjelden din i løpet av et halvår.

Anonymkode: f1b1f...a34

Rompa mi er ikke tilsalgs for under millionen :tongue: Så det skjer ikke.

• Liker 3
Skrevet

Begynn med å kontakte lånekassen. Du er betalingsudyktig, men hos lånekassen kan du søke betalingsutsettelse (gjelder inntil 36 måneder). Du bør også undersøke rett til rentefritak på bakgrunn av at du er arbeidsledig. 

Anonymkode: 4fe6e...56d

• Liker 4
Skrevet

Har du sendt søknader til omsorgsboliger og sykehjem i området?:) De har ofte behov for vikarer. På boliger er det ofte også mulighet å være vikar på andre boliger under samme enhet. Dernest kan du forsøke å få til nedbetaling før du får betalingsanmerkning. Du kan også tjene inntil 55 000 skattefritt ved å ta små-oppdrag, vet noen lyser ut på finn, andre om hjelp til diverse på tavler på butikken osv. Du kan også sette opp selv.

Selv ville jeg vært forsiktig med å spørre nav om råd ang. gjeld; min far gjorde det og var en hårsbredd fra å miste både huset.

Anonymkode: d42f6...cdc

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selv ville jeg vært forsiktig med å spørre nav om råd ang. gjeld; min far gjorde det og var en hårsbredd fra å miste både huset.

NAV gir jo bare råd, det er opp til en selv hvordan en følger dem. Din far har nok tatt noen særdeles ukloke beslutninger.

TS har så vidt jeg forstår heller ikke noe eiendom å miste - eller noe i det hele tatt å tape.

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har studielån på rundt 200k samt 100k forbukslån og 60k kredittkort gjeld som jeg skulle bruke til å fullføre studiet etter jeg mistet støtten hos lånekassen, men det greide jeg ikke. Jeg har ikke inntekt, ikke jobb og nå har en del avdragene på gjelden gått til inkasso. Jeg har spurt inkassoselskapet om en utsettelse, men det fikk jeg ikke. Jeg har betalt noen purringer, men nå er jeg tom for penger.

Hva betaler du bolig, mat og strøm med?

Anonymkode: 2f0d1...4c9

Skrevet

Hva betaler du bolig, mat og strøm med?

Anonymkode: 2f0d1...4c9

Lånte penger og kredittkort.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAV gir jo bare råd, det er opp til en selv hvordan en følger dem. Din far har nok tatt noen særdeles ukloke beslutninger.

TS har så vidt jeg forstår heller ikke noe eiendom å miste - eller noe i det hele tatt å tape.

Glem det, kom på han fikk råd fra banken, ikke Nav:P De skal ikke få skylda for alt :fnise:

Men selv om TS ikke har noe å tape er jeg redd for at råd gjør ting verre, selv om det for all del er ille nok.

Men TS: har du vært i kontakt med Nav? For det første du må gjøre er å slutte å bruke kredittkort du ikke får betalt ned.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Glem det, kom på han fikk råd fra banken, ikke Nav:P De skal ikke få skylda for alt :fnise:

Men selv om TS ikke har noe å tape er jeg redd for at råd gjør ting verre, selv om det for all del er ille nok.

Men TS: har du vært i kontakt med Nav? For det første du må gjøre er å slutte å bruke kredittkort du ikke får betalt ned.

Jeg kan jo ikke slutte å spise heller da.

Skrevet

Hvis du ikke har krav på dagpenger, og ikke har sparepenger, da har du krav på økonomisk stønad(sosialstønad) fra NAV.Det første du bør gjøre er å sørge for å få inn en søknad om det, slik at du får noe inntekt, det er behandlingstid på en del uker. Hvis du har behov for akutt hjelp fra NAV må du presisere det i søknadsprosessen, da får du en utbetaling raskere. Dette er ikke store summene, men det gjør i alle fall at du ikke får mer gjeld til bolig, mat og strøm. 

Du bør sjekke med lånekassen om du kan få betalingsutsettelse. 

Du kan be NAV om økonomisk rådgivning, eller hjelp til å sette opp en oversikt over din inntekt og dine utgifter, for å vise at du faktisk ikke har noe nå. Så får resten vente til du får deg arbeid. 

Anonymkode: 4be19...a1d

• Liker 3
Skrevet

Hvis du ikke har krav på dagpenger, og ikke har sparepenger, da har du krav på økonomisk stønad(sosialstønad) fra NAV.Det første du bør gjøre er å sørge for å få inn en søknad om det, slik at du får noe inntekt, det er behandlingstid på en del uker. Hvis du har behov for akutt hjelp fra NAV må du presisere det i søknadsprosessen, da får du en utbetaling raskere. Dette er ikke store summene, men det gjør i alle fall at du ikke får mer gjeld til bolig, mat og strøm. 

Du bør sjekke med lånekassen om du kan få betalingsutsettelse. 

Du kan be NAV om økonomisk rådgivning, eller hjelp til å sette opp en oversikt over din inntekt og dine utgifter, for å vise at du faktisk ikke har noe nå. Så får resten vente til du får deg arbeid. 

Glemte å legge til at oversikten må sendes til dine kreditorer. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forsto ikke denne helt? Har det gått til inkasso, så har det gått til inkasso.

Du kan velge å utsette avdrag og renter til Lånekassen en periode. Ville konsentrert meg om å heller betale ned forbrukslånet fort som fy.

Skrevet

Lånekassen kan enkelt utsettes via nett.

Og selvfølgelig gir ikke kreditorer utsettelse når du absolutt ikke viser vilje til å rette opp i "glippen" din.
Du drar jo bare på deg mer og mer gjeld, enda du allerede har mer enn du kan takle.
om du ikke takler 350 000,- hvordan skal du takle enda mer? gjelda blir IKKE under noen omstendigheter mindre ved at du fortsetter låne penger!
Kreditorer vil neppe komme deg en millimeter i møte før du slutter ta opp ny gjeld. Tar du opp ny gjeld, så viser du jo at du ikke skjønner hvor alvorlig ting er...
Vil anbefale deg se noen episoder av Luksusfellen, for du er nok definitivt kvalifisert for neste sesong....

Anonymkode: 7ff9e...ee4

• Liker 1
Skrevet

Du må i hvert fall søke om stønad til livsopphold og boutgifter hos NAV Sosial.

Anonymkode: 97417...808

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lånekassen kan enkelt utsettes via nett.

Og selvfølgelig gir ikke kreditorer utsettelse når du absolutt ikke viser vilje til å rette opp i "glippen" din.
Du drar jo bare på deg mer og mer gjeld, enda du allerede har mer enn du kan takle.
om du ikke takler 350 000,- hvordan skal du takle enda mer? gjelda blir IKKE under noen omstendigheter mindre ved at du fortsetter låne penger!
Kreditorer vil neppe komme deg en millimeter i møte før du slutter ta opp ny gjeld. Tar du opp ny gjeld, så viser du jo at du ikke skjønner hvor alvorlig ting er...
Vil anbefale deg se noen episoder av Luksusfellen, for du er nok definitivt kvalifisert for neste sesong....

Anonymkode: 7ff9e...ee4

Dette er jo ikke en luksusfelle - problemet er ikke luksus, men manglende inntekt.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...