AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #1 Skrevet 14. desember 2016 En venninne av meg sliter veldig psykisk. Er til og med innlagt. Jeg synes det er skremmende slikt, og bør egentlig holde meg langt unna. Er det greit? mvh Mann! Anonymkode: b0615...956
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #3 Skrevet 15. desember 2016 Er hun veldig psykotisk? Du kan såklart holde deg unna, men ikke forvent at hun er venninna di lenger når hun blir frisk/bedre Anonymkode: c60a3...4e7 8
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #4 Skrevet 15. desember 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er hun veldig psykotisk? Du kan såklart holde deg unna, men ikke forvent at hun er venninna di lenger når hun blir frisk/bedre Anonymkode: c60a3...4e7 Schizofren + angst og forskjellig. Anonymkode: b0615...956
*Maja* Skrevet 15. desember 2016 #5 Skrevet 15. desember 2016 Jeg tenker at om hun virkelig er vennen din, så holder du ut. Du trenger ikke å se henne hver dag, sitte der og holde hånda hennes osv, men en sann venn stiller opp uansett hvor kjipt og fælt det er. Hvorfor mener du at du bør holde deg unna? 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #6 Skrevet 15. desember 2016 Tja, du kan jo, men jeg vil ikke si du er en spesielt god venn da. Om noen hadde ditchet meg når jeg kanskje trengte dem som mest hadde jeg nok blitt skuffa over dem, og revurdert et sånt vennskap. Men noen ganger så er en person så psykisk syk at de drar med seg andre selv om de ikke mener det. Da må man jo tenke litt på seg selv. Men det gjelder vel heller fåtallet, og de mottar gjerne tjenester fra kommunen, altså de er ikke i stand til å ta vare på seg selv i det hele tatt. Men jeg kjenner jo ikke venninnen din, jeg vet ikke hvordan hun er. Men jeg synes i alle fall du skal ha det i bakhodet at hun er syk, på lik linje som en venn med fysisk sykdom. Psykisk sykdom er bre mer stigmatisert, ukjent og skummelt, uten at det er noe mer enn bare sykdom, det og. Anonymkode: 6afb8...3fc 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #7 Skrevet 15. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, du kan jo, men jeg vil ikke si du er en spesielt god venn da. Om noen hadde ditchet meg når jeg kanskje trengte dem som mest hadde jeg nok blitt skuffa over dem, og revurdert et sånt vennskap. Men noen ganger så er en person så psykisk syk at de drar med seg andre selv om de ikke mener det. Da må man jo tenke litt på seg selv. Men det gjelder vel heller fåtallet, og de mottar gjerne tjenester fra kommunen, altså de er ikke i stand til å ta vare på seg selv i det hele tatt. Men jeg kjenner jo ikke venninnen din, jeg vet ikke hvordan hun er. Men jeg synes i alle fall du skal ha det i bakhodet at hun er syk, på lik linje som en venn med fysisk sykdom. Psykisk sykdom er bre mer stigmatisert, ukjent og skummelt, uten at det er noe mer enn bare sykdom, det og. Anonymkode: 6afb8...3fc Tror jeg kan gjøre vondt værre ved å være positiv og si at at dette går bra. Ser henne et par ganger i halvåret! Jeg er ikke nær venn, men venn. Jeg rygger nok unna.. ts Anonymkode: b0615...956
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #8 Skrevet 15. desember 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Schizofren + angst og forskjellig. Anonymkode: b0615...956 Det sier INGENTING om hvor dårlig hun er. Anonymkode: a3f67...d59 1
Rosa Sitron Skrevet 15. desember 2016 #9 Skrevet 15. desember 2016 Om du rygger unna er du en dårlig venn. Det er lov, men da må du være forberedt på å miste henne også. Man trenger ikke dra på besøk for å vise støtte, men noe syntes jeg man bør gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #10 Skrevet 15. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det sier INGENTING om hvor dårlig hun er. Anonymkode: a3f67...d59 Vedkommende har vært veldig dårlig, i følge seg selv. ts Anonymkode: b0615...956
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #11 Skrevet 15. desember 2016 Jeg skjønner deg, ts! Noen er bedre rustet, og kan være bedre venner for psykisk syke mennesker. Jeg er heller ikke en av dem. Jeg synes det er skummelt, og er redd for å si feil ting. Forhåpentligvis har venninnen din gode folk rundt seg som tar vare på henne. Anonymkode: 0d47a...61c
Hactar Skrevet 15. desember 2016 #12 Skrevet 15. desember 2016 Jeg tror ikke du verken kan gjøre eller ta skade av å opprettholde kontakt et par ganger i halvåret. Psykisk sykdom er ikke smittsomt. Det kan være veldig slitsomt for de pårørende, men det gjelder helst dem som er der i hverdagen. Du må selvfølgelig bare sette grenser for deg selv dersom hun nå plutselig ønsker en tett og destruktiv kontakt, men mye sannsynlig er alt hun trenger fra deg en prat om normale ting en gang i blant. Dette klarer du. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #13 Skrevet 15. desember 2016 Kanskje du burde drå å besøke henne hvis hun er på en åpen post, så du får avmystifisert psykiske lidelser litt? Anonymkode: ac9f6...759
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #14 Skrevet 15. desember 2016 Tenk deg godt om hvertfall. Jeg var den som trakk meg mer og mer unna en god venn som sleit. Var veldig støttende en periode, men så fikk jeg litt nok. Denne personen tok livet sitt (mest sannsynelig) og ja, samvittigheten gnager. Man blir ikke mindre glad i noen selv om de har det vanskelig. Men det krever selvfølgelig en del av deg som venn. Anonymkode: 86aec...cd2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #15 Skrevet 15. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror jeg kan gjøre vondt værre ved å være positiv og si at at dette går bra. Ser henne et par ganger i halvåret! Jeg er ikke nær venn, men venn. Jeg rygger nok unna.. ts Anonymkode: b0615...956 Men det trenger du ikke si heller:) Om du er usikker på hvordan du skal forholde deg til hennes sykdom er det helt innafor å spørre helsepersonellet som jobber for henne:) Du er en mer perifer venn altså. Har hun ellers et sterkt nettverk med familie, søsken nære venner osv? For da kan det være greit å holde mer avstand, så det ikke blir så mange å forholde seg til for henne. Har hun et lite nettverk kan det være at hun har større behov for at venner stiller opp. Det kan du jo også spørre om når hun har gode perioder. Det har jeg selv gjort med en venninne som smått er innlagt pga. angst. Men min venninne har et stort og nært nettverk jeg ikke er en del av, og "trenger" dermed ikke at jeg er så nært. Det er nok at jeg sender på en sms om at jeg tenker på henne f.eks., at det bare er å ringe osv. Anonymkode: 6afb8...3fc 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #16 Skrevet 15. desember 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du burde drå å besøke henne hvis hun er på en åpen post, så du får avmystifisert psykiske lidelser litt? Anonymkode: ac9f6...759 Uaktuelt. 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenk deg godt om hvertfall. Jeg var den som trakk meg mer og mer unna en god venn som sleit. Var veldig støttende en periode, men så fikk jeg litt nok. Denne personen tok livet sitt (mest sannsynelig) og ja, samvittigheten gnager. Man blir ikke mindre glad i noen selv om de har det vanskelig. Men det krever selvfølgelig en del av deg som venn. Anonymkode: 86aec...cd2 Vedkommende har gode venninner og et støtteapparat rundt. Anonymkode: b0615...956
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #17 Skrevet 15. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vedkommende har vært veldig dårlig, i følge seg selv. ts Anonymkode: b0615...956 Det kan godt være. Men diagnosen sier ikke noe om hvor syk man er nå. Det sier noe om hvor syk man kan være, men ikke noe om tilstanden akkurat nå. Så ignorant som du virker har veninnen din kanskj egodt av å slippe deg i livet sitt. Anonymkode: a3f67...d59 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #18 Skrevet 15. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kan godt være. Men diagnosen sier ikke noe om hvor syk man er nå. Det sier noe om hvor syk man kan være, men ikke noe om tilstanden akkurat nå. Så ignorant som du virker har veninnen din kanskj egodt av å slippe deg i livet sitt. Anonymkode: a3f67...d59 Det tror jeg også. Enig med deg. ts Anonymkode: b0615...956
fiole Skrevet 15. desember 2016 #19 Skrevet 15. desember 2016 Viss du ikke er en nær venn, så tenker jeg at du kan med god samvittighet la det være. For din del og hennes. Det blir litt platt/klamt og overfladisk tenker jeg. Min mening. Hadde det vært meg som var lagt inn.......så ville jeg nok bare hatt de aller nærmeste på besøk både når det gjelder familie og når det gjelder venner. Jeg er forresten nøye med hvem jeg kaller venner, da må de stå meg veldig nær...resten er bekjente. 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 15. desember 2016 #20 Skrevet 15. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Uaktuelt. Vedkommende har gode venninner og et støtteapparat rundt. Anonymkode: b0615...956 Hva starter du tråden for da? Er jo en enkel sak. Er det så viktig å fortelle omverden? Mitt svar til deg blir da: Ok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå