Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner jeg begynner å bli irritert. Jeg er lærerstudent som har vært ute i praksis dette semesteret, og jeg har ikke møtt en lærer som er fornøyd med de nye reglene. Jeg har personlig snakket med en rektor som har funnet "smutthull" for å hindre at elever ikke får standpunktkarakter. Så ser jeg Erna Solberg på NRK nyhetene, hun besøker en skole langt ute i gokk hvor dette fungerer såååå bra, og de stikker kamera i trynet på elever som selvfølgelig er helt enig med disse tiltakene. Hva faen? 
Slik jeg ser det, så kunne en hver idiot forutsett resultatene de nå får, de gir jo ingen noe valg. Det var alltid et selvfølge at fraværet skulle gå ned, men det betyr ikke at det fungerer. Det er jo slik de fremstiller det. "Alt er jo helt toppers nå! Vi fikk det til, skolene er bedre og det er regjeringen vi kan takke for det." Og så poserer de foran kamera og skryter av seg selv. Men det fungerer ikke. Et resultat på papiret representerer ikke virkeligheten. Jeg har snakket med lærere som ignorer fravær fordi noen ganger kommer de opp i etiske dilemmaer, skal de gjøre det som forventes eller skal de gjøre det de mener er riktig? Jeg har sett lærere sende hjem elever fordi de møter opp på skolen med omgangssyke. Elever er livredde for å være vekke fra skolen fordi de risikerer å ikke få vitnemål. 

Ja, fraværet har sunket, men betyr det at det fungerer positivt? Når lærere og rektor "jukser" med fraværet, og lærere må tvinge elever hjem fordi de er for syke til å være på skolen? 

Jeg vil ha ærlighet om dette tema, ikke politisk propaganda på NRK for at dette tiltaket skal se smart ut. Det er ikke smart. Det er et tiltak som gjør det vanskeligere for de som alle rede sliter. Hvis Høyre og FRP ville hjelpe dem som sliter med å fullføre videregående er det mange andre tiltak som er mye viktigere, de har fjernet en god del pengestøtte som kunne bli brukt til å hjelpe ungdom. 

Anonymkode: dfb03...d67

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har så å si bare møtt lærere som er fornøyd med den nye ordningen. Personlig synes jeg ikke noe om den, men nå er ikke jeg lærer heller (og ikke elev på VGS heller for den saks skyld). Det er tydelig at fraværet har sunket drastisk og miljøet har bedret seg på mange skoler. Det er helt klart bedre for klassen som gruppe å ha tydelige rammer rundt fravær. Det er mange latsabber på VGS, og jeg tror at reglene i hovedsak vil virke skjerpende på dem. 

Samtidig: Legekontorene overstrømmes av bagateller fordi elever må vise dokumentasjon på sykdom. Mange enkeltindivider faller utenom en slik løsning. Ja, sykdom kan dokumenteres, men situasjonen er gjerne mer kompleks enn som så og kan også falle utenfor dette. Hva med de som har sykdom de ikke er utredet for (enda)? Hva med de som ikke har noen venner? Eller hva med mobbing og ekskludering? Merk dere at det er mange av de som er i en slik situasjon som skammer seg og derfor ikke forteller det. Det er også mange tilfeller der det har blitt sagt ifra om uten at det har blitt tatt hånd om. Videre er kvaliteten på undervisning og lærer noe som er svært varierende. Jeg synes ikke noe om å legge til lavkvalitetsundervisning som noe obligatorisk. Hva slags nytteverdi har dette for elevene? Det er flott at du også trekker frem den etiske problematikken i dette. Det er nok lettere å se når man står midt oppi det. 

Jeg synes generelt sett at slike tiltak fungerer for gjennomsnittseleven. Det er imidlertid de svakeste jeg bekymrer meg for. 

Anonymkode: 37430...660

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes generelt sett at slike tiltak fungerer for gjennomsnittseleven. Det er imidlertid de svakeste jeg bekymrer meg for. 

Helt enig. :enig:  Hadde det vært meg personlig, så hadde det funket når jeg var ung. Jeg hadde venner og jeg likte lærerne mine. Men jeg vet om flere som det hadde gått hardt utover. Det er ikke alle som har det bra på skolen, og det er mye viktigere å ta tak i hva det er som gjør at de ikke trives enn å straffe dem. :( 
Vi skal hjelpe dem til å fullføre en utdanning, ikke sparke på ræva ut døren i arbeidsløshet og til NAV. 

Skrevet

Som voksen dame skjønner jeg ikke hva som er problemer med 10% fraværsregler. Vi hadde dette da jeg gikk på videregående i 1990 og det var ikke noe problem. Vi snakket aldri om det, men holdt regnskap over hvor mye fravær vi hadde indre ulike fagene. I arbeidslivet forøvrig er det aldri positivt å ha fravær. Fravær enkeltdager over 3 ganger i halvåret regnes som mye. 

Kan dere fortelle meg konkret hva som er problemer? 

• Liker 7
Skrevet

Det er aldri positivt med fravær , det er sant. Men problemet er i de fagene eleven feks kun har 2 timer pr uke. Da er det nok med en runde med omgangsyke som treffer den dagen så nærmer du deg allerede 10%. Så 10% fravær totalt er ikke noe problem for de fleste elever, det er de fagene de har få timer pr uke som er et problem. 

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, Kvalitet skrev:

Som voksen dame skjønner jeg ikke hva som er problemer med 10% fraværsregler. Vi hadde dette da jeg gikk på videregående i 1990 og det var ikke noe problem. Vi snakket aldri om det, men holdt regnskap over hvor mye fravær vi hadde indre ulike fagene. I arbeidslivet forøvrig er det aldri positivt å ha fravær. Fravær enkeltdager over 3 ganger i halvåret regnes som mye. 

Kan dere fortelle meg konkret hva som er problemer? 

Samme her, da jeg gikk på vgs var det samme regel og det var ikke en issue. 

29 minutter siden, Soave3 skrev:

Det er aldri positivt med fravær , det er sant. Men problemet er i de fagene eleven feks kun har 2 timer pr uke. Da er det nok med en runde med omgangsyke som treffer den dagen så nærmer du deg allerede 10%. Så 10% fravær totalt er ikke noe problem for de fleste elever, det er de fagene de har få timer pr uke som er et problem. 

Da får man jo legeerklæring hvis man har omgangssyke, så det er ikke noe problem. Det er jo 10% ulegitimert fravær. 

Anonymkode: a2bfb...315

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så ser jeg Erna Solberg på NRK nyhetene, hun besøker en skole langt ute i gokk hvor dette fungerer såååå bra, og de stikker kamera i trynet på elever som selvfølgelig er helt enig med disse tiltakene. Hva faen? 

"Gokk"? Hvilke holdninger er det lærerstudentene har for tiden?

Endret av minsinn
  • Liker 4
Skrevet

Mi erfaring med 10%-regelen.

For elevane er dette uproblematisk. 10% er mykje. I eit totimarsfag er det 75 timar i året. Det vil seie at ein må vere vekke frå dette faget i fire veker, av grunnar som ikkje er sjukdom(!), for å bli nekta karakter. 

For legekontora burde det også vere uproblematisk. Det er ikkje meininga å få legemelding for alt, det er akkurat derfor det er 10% og ikkje 0%. Først når du kjem nær 10% treng du legemelding, og dette vil nesten aldri skje (om du ikkje skulkar).

For lærarane er regelen eit stort problem. Å setje karakterar og å få elevar til å møte opp er ein del av profesjonen. At me ikkje lenger blir sett på som kompetente nok til å gjere gode vurderingar om desse utfordringane er eit stort varsku. Både om oss som lærarar og om titrua til lærarar blant politikarar og mannen i gata.

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her, da jeg gikk på vgs var det samme regel og det var ikke en issue. 

Da får man jo legeerklæring hvis man har omgangssyke, så det er ikke noe problem. Det er jo 10% ulegitimert fravær. 

Anonymkode: a2bfb...315

Og hvordan reagerer legekontorene på elever som hyppig kommer for å få legeerklæring? 

Anonymkode: 1893c...dcf

Skrevet
1 time siden, minsinn skrev:

Det betyr at skolen er ikke på en kjent plass og at de mest sannsynlig har valgt den skolen fordi den har de resultatene de ønsker å vise på TV. 

Det er ikke noe fornærmelse for de som bor der, jeg er selv fra en liten ukjent plass.

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke alt oppstyret rundt fraværsregelen. Den gang jeg gikk vgs så hadde vi akkurat samme ordningen, men da gjaldt det uansett, fravær var fravær. Så jeg som ble utsatt for en plutselig sykehusinnleggelse midt i skoleåret, balanserte faktisk på grensen i 2-3 fag.

Men, det var ingen som hylte og skrek likevel. Vi tenkte vel bare som så, at hadde du vært mye borte, ja, da hadde du ikke lært nok. Og, har du ikke lært nok, ja, da fortjener du faktisk ikke vitnemål.

Synes dette med fraværsregelen bare viser hvor ekstremt stor puter som er blitt stappet under armene på ungdommen siste tiårene.

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, minsinn skrev:

Siste skolen hun besøkte var Alta Vgs. Det er faktisk den største byen i Finnmark. Men for all del, for mange i Oslo er jo dette i 'gokk' :(

En ting er at fraværet går ned, det som blir det interessant å se er jo etter endt skoleår og noen år framover. Vil det bli mindre frafall? Fullfører flere skolen innen såkalt normert tid (innen 5år)?

10% regelen er veldig byråkratisk. Etter fravær i en dobbelt-time (i to-timersfag) må vi lærere sende ut varselbrev om fare for å miste terminkarakter. MEN, vi må inn og sjekke fraværet til hver enkelt elev. Vi må også vente og se om det kommer 'dokumentert fravær', for det er jo kontaktlæreren eleven forholder seg til, det er kontaktlæreren som får dokumentasjonen på fraværet. Det tar faktisk utrolig mye av tiden vår å skulle følge dette opp. Og når man har flere klasser, går tiden veldig raskt. Tid er fra før en luksusvare i skolevesenet.

Dersom en elev er borte i 4 skoletimer, forsvinner terminkarakteren (to-timersfag). Fraværsregelen kunne vært litt mer nyansert og mer skjønn kunne vært lov til å bruke.

Samtidig, så ser jeg at mange ikke forstår oppstyret. I grunnen gjør jeg ikke det selv. Da jeg gikk på vgs vet jeg ikke om det var noen grense, men det var forventet av alle rundt oss at vi faktisk gikk på skolen. Og det gjorde vi. Hvorfor? Jo, fordi det var jo der alle var uansett. Å være hjemme var aldri aktuelt. Det var jo selvsagt før sosiale medier tok av, så dersom man skulle være sosial måtte man faktisk ut for å treffe folk.

Anonymkode: 8863a...365

• Liker 3
Skrevet

Høyre og Frp har gjort det vanskeligere og dyrere å fullføre VGS for de som faller utenfor på forskjellige vis. Privatistordningen feks ble gjort dyrere, ikke kun på fag man tok opp igjen, som var hele argumentet for å gjøre det dyrere(fordi så mange tok opp fag igjen og igjen samtidig som mange droppet å møte opp). Men også på nye eksamener, hele poenget med å øke prisen i utgangspunktet forsvant når de la på prisen på alle eksamenene. De er elitister og idioter, og får aldri min stemme.

• Liker 2
Skrevet (endret)
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr at skolen er ikke på en kjent plass og at de mest sannsynlig har valgt den skolen fordi den har de resultatene de ønsker å vise på TV. 

Det er ikke noe fornærmelse for de som bor der, jeg er selv fra en liten ukjent plass.

Da må jeg få lov til å korrigere deg litt. Har du hørt om Alta, den største byen i Finnmark? OK - det har faktisk de fleste selv om det ikke ligger midt på det (u)sentrale Østlandet. Jeg regner med at du har hørt om Finnmark også? Og nei, det er ikke OK å kalle småplasser for "gokk" - og det er ikke noe godt tegn når våre framtidige lærere bruker dette for å poengtere sitt eget synspunkt på regjeringens politikk. Som lærer er du i en særstilling for å påvirke de som vokser opp sine synspunkter og holdninger, det er kjempeviktig å tenke gjennom hvordan du formulerer deg.

For øvrig så er skolen ikke valgt "fordi den har de resultatene de ønsker å vise på TV", men fordi det var der statsministeren var den dagen.

Men selvsagt har fraværet på skolene gått ned. Det sier seg selv at så skjer når elevene står i fare for å få "Ikke deltatt" på vitnemål. Min spådom er at samtlige videregående skoler har opplevd nedgang i elevfraværet. Men jeg å si som de øvrige her over meg - slik va det da jeg gikk på skolen også. Kom vi over et visst antall fraværstimer, så fikk vi ikke karakter. Det er bra at fraværet skjerpes inn.

Endret av minsinn
  • Liker 4
Skrevet

Når en statsråd kan si FUCK OSLO så får dere bønder tåle at siviliserte mennesker kan kalle tullebyer for GOKK.

Anonymkode: f9af5...9f4

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner jeg begynner å bli irritert. Jeg er lærerstudent som har vært ute i praksis dette semesteret, og jeg har ikke møtt en lærer som er fornøyd med de nye reglene. Jeg har personlig snakket med en rektor som har funnet "smutthull" for å hindre at elever ikke får standpunktkarakter. Så ser jeg Erna Solberg på NRK nyhetene, hun besøker en skole langt ute i gokk hvor dette fungerer såååå bra, og de stikker kamera i trynet på elever som selvfølgelig er helt enig med disse tiltakene. Hva faen? 
Slik jeg ser det, så kunne en hver idiot forutsett resultatene de nå får, de gir jo ingen noe valg. Det var alltid et selvfølge at fraværet skulle gå ned, men det betyr ikke at det fungerer. Det er jo slik de fremstiller det. "Alt er jo helt toppers nå! Vi fikk det til, skolene er bedre og det er regjeringen vi kan takke for det." Og så poserer de foran kamera og skryter av seg selv. Men det fungerer ikke. Et resultat på papiret representerer ikke virkeligheten. Jeg har snakket med lærere som ignorer fravær fordi noen ganger kommer de opp i etiske dilemmaer, skal de gjøre det som forventes eller skal de gjøre det de mener er riktig? Jeg har sett lærere sende hjem elever fordi de møter opp på skolen med omgangssyke. Elever er livredde for å være vekke fra skolen fordi de risikerer å ikke få vitnemål. 

Ja, fraværet har sunket, men betyr det at det fungerer positivt? Når lærere og rektor "jukser" med fraværet, og lærere må tvinge elever hjem fordi de er for syke til å være på skolen? 

Jeg vil ha ærlighet om dette tema, ikke politisk propaganda på NRK for at dette tiltaket skal se smart ut. Det er ikke smart. Det er et tiltak som gjør det vanskeligere for de som alle rede sliter. Hvis Høyre og FRP ville hjelpe dem som sliter med å fullføre videregående er det mange andre tiltak som er mye viktigere, de har fjernet en god del pengestøtte som kunne bli brukt til å hjelpe ungdom. 

Sykdom som omgangssyke...da har du lovlig fravær.  Jeg har møtt elever som stiller opp på skolen, som tidligere var borte pga vondt i viljen. Mange skoler er fornøyde, også elever. Dette måtte til.

Hvordan er det i arbeidslivet? De skal forberedes på det. Kan man bli borte, og tro at det er greit? 

Anonymkode: a160a...b0c

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår heller ikke problemet med dette. Det virker som om noen tror at disse reglene bare eksisterer for at folk skal være slemme. Og at det er synd på alle det går utover.

Vel - nå er det faktisk slik at man skal gjennom et pensum på skolen, og du skal ikke få en standpunktkarakter for et fag du ikke har vært tilstrekkelig igjennom. Lærere som "kludrer" med oppmøtelistene for å gi alle en standpunktkarakter, gjør elevene sine en bjørnetjeneste.

Regelen gjelder også 10% ulegitimert fravær, ikke fravær generelt. Er du syk, så får du sykemelding. Dette gir jo også et ekstra press på legekontorene, men med tiden er det grunn til å tro at dette vil jevne seg ut, når hva som er akseptabelt fravær har "sunket inn" hos elevene. Et alternativ kan være at helsesøster også kan gi fyldig fravær.

Elevene skal møte opp til time så lenge de ikke er syke og den beste måte å forsikre dette på er rett og slett å la det bli konsekvenser når man ikke gjør det.

Anonymkode: 0fabc...e82

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykdom som omgangssyke...da har du lovlig fravær.  Jeg har møtt elever som stiller opp på skolen, som tidligere var borte pga vondt i viljen. Mange skoler er fornøyde, også elever. Dette måtte til.

Hvordan er det i arbeidslivet? De skal forberedes på det. Kan man bli borte, og tro at det er greit? 

Anonymkode: a160a...b0c

Det er kun lovlig fravær dersom du får legeerklæring.

Egenmelding slik vi kjenner fra arbeidslivet gjelder ikke på vgs. Det er heller ikke godt nok at foreldre sier i fra at eleven faktisk ligger hjemme og er syk. De må på legekontoret for å dette dokumentert. Og det er kun legene sin signatur som er god nok dokumentasjon.

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun lovlig fravær dersom du får legeerklæring.

Egenmelding slik vi kjenner fra arbeidslivet gjelder ikke på vgs. Det er heller ikke godt nok at foreldre sier i fra at eleven faktisk ligger hjemme og er syk. De må på legekontoret for å dette dokumentert. Og det er kun legene sin signatur som er god nok dokumentasjon.

Jo de har jo egenmelding - i større grad enn arbeidstakere.  Elevene kan jo være borte opptil 10 prosent av tiden!

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Jo de har jo egenmelding - i større grad enn arbeidstakere.  Elevene kan jo være borte opptil 10 prosent av tiden!

Nei, elever har ikke egenmelding! Dersom de selv sier i fra, så er det såkalt Udokumentert fravær.
Dersom de får legeerklæring er det dokumentert fravær.

Det gjelder 10%  i fag, ikke totalt. Dersom en elev har udokmentert fravær f.eks to fredager hvor de har gym, så vil dem da ikke få terminkarakter med mindre det er dokumentert fravær. Ved maks uflaks er eleven faktisk syk på disse dagene, da hjelper det lite at det totalt vil utgjøre 2 skoledager av 190. Det er langt unna 10% av tiden. Det er 10% fravær i gym som medfører tap av terminkarakter. Det er terminkarakteren de søker på lærlingsplass.

Rektor kan utøve skjønn opp til 15% fravær. Over 15% forsvinner denne muligheten.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...