Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner jeg begynner å bli irritert. Jeg er lærerstudent som har vært ute i praksis dette semesteret, og jeg har ikke møtt en lærer som er fornøyd med de nye reglene. Jeg har personlig snakket med en rektor som har funnet "smutthull" for å hindre at elever ikke får standpunktkarakter. Så ser jeg Erna Solberg på NRK nyhetene, hun besøker en skole langt ute i gokk hvor dette fungerer såååå bra, og de stikker kamera i trynet på elever som selvfølgelig er helt enig med disse tiltakene. Hva faen? 
Slik jeg ser det, så kunne en hver idiot forutsett resultatene de nå får, de gir jo ingen noe valg. Det var alltid et selvfølge at fraværet skulle gå ned, men det betyr ikke at det fungerer. Det er jo slik de fremstiller det. "Alt er jo helt toppers nå! Vi fikk det til, skolene er bedre og det er regjeringen vi kan takke for det." Og så poserer de foran kamera og skryter av seg selv. Men det fungerer ikke. Et resultat på papiret representerer ikke virkeligheten. Jeg har snakket med lærere som ignorer fravær fordi noen ganger kommer de opp i etiske dilemmaer, skal de gjøre det som forventes eller skal de gjøre det de mener er riktig? Jeg har sett lærere sende hjem elever fordi de møter opp på skolen med omgangssyke. Elever er livredde for å være vekke fra skolen fordi de risikerer å ikke få vitnemål. 

Ja, fraværet har sunket, men betyr det at det fungerer positivt? Når lærere og rektor "jukser" med fraværet, og lærere må tvinge elever hjem fordi de er for syke til å være på skolen? 

Jeg vil ha ærlighet om dette tema, ikke politisk propaganda på NRK for at dette tiltaket skal se smart ut. Det er ikke smart. Det er et tiltak som gjør det vanskeligere for de som alle rede sliter. Hvis Høyre og FRP ville hjelpe dem som sliter med å fullføre videregående er det mange andre tiltak som er mye viktigere, de har fjernet en god del pengestøtte som kunne bli brukt til å hjelpe ungdom. 

Anonymkode: dfb03...d67

• Liker 5
Videoannonse