Gå til innhold

Samboeren har aldri feiret jul - hvordan få han til å bli glad i høytiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...Vel, ikke før i voksen alder.

Han jeg bor med har ikke noe forhold til jul pga. religion, og han har derfor ingen tradisjoner eller julestemning. Det er ikke akkurat perfect match for meg, jeg som er totalt julegæren! :P

Jeg er den som gleder meg hele året og pynter ALT 1. desember etter å ha kjent kribling i fingrene siden oktober. Juletre, bad, soverom, barnerom... Det er alltid adventskalender til samboer og sønnen hans. Og selvfølgelig kjempefine julegaver til alle jeg bryr meg om.

Siden han ikke lenger tilhører noen religion, blir han ikke lenger tvunget bort fra alt som heter jul. Han har aldri sunget julesanger (han fikk ikke lov til å delta på skolen som barn når det var advent pga. alle juletingene), aldri fått en julegave og aldri sett en eneste julefilm.

Den ene forelderen hans har begynt å feire jul, så han har fått litt de siste årene. Men det blir jo naturligvis ikke det samme når du ikke har feiret det som barn (det er jo der magien blir skapt!).

Så her er mitt spørsmål; hva gjør en julenisse som meg for å få han til å elske julen? :tree::nissevink:

Han har godtatt at jeg skal forandre han, men jeg trenger tips :P Vi skal i hvert fall se Snøfall, som så mange skryter sånn av!

Anonymkode: 67239...3ff

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har han ikke feiret jul? Er han Jehovas vitne?

Anonymkode: 65b90...82a

Skrevet

Ikke gjør for mye ut av det, kan skape veldig mye forventninger og føles som et mas om man introduserer alt på en gang. Ta det gradvis

Anonymkode: 9e326...0a8

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg litt igjen. 

Min mann er fra lenger sør i Europa. De feirer jul, men milevis fra det jeg er vant med. De pynter bittelitt, og har en julelunsj den 25/12. Thats it. 

Jeg har kjørt på med full julepyntgalskap siden vi møttes for 20 år siden. De første årene var han mest overrasket. Og spøkte med at det var "toooooo much". Hehe, og glemmer ikke første gang jeg inviterte svigers til førjulslunsj. Med rundt 100 nisser, og sikkert 50 levende lys. (Ja, jeg har også julepynt på badet, overalt)

Men nå elsker han min norske jul, og senest i dag kom han med smågaver til julestrømpen. 

Anonymkode: 44acd...ccc

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg litt igjen. 

Min mann er fra lenger sør i Europa. De feirer jul, men milevis fra det jeg er vant med. De pynter bittelitt, og har en julelunsj den 25/12. Thats it. 

Jeg har kjørt på med full julepyntgalskap siden vi møttes for 20 år siden. De første årene var han mest overrasket. Og spøkte med at det var "toooooo much". Hehe, og glemmer ikke første gang jeg inviterte svigers til førjulslunsj. Med rundt 100 nisser, og sikkert 50 levende lys. (Ja, jeg har også julepynt på badet, overalt)

Men nå elsker han min norske jul, og senest i dag kom han med smågaver til julestrømpen. 

Anonymkode: 44acd...ccc

Ååååh, haha. For en kjip jul de har x)

Bra at du har "omvent" han! Krysser fingrene for at jeg klarer det samme :D

Skrevet

Min mann er fra Midtøsten, og hadde ikke feiret jul før han traff meg. Heldigvis er han veldig åpen for det. Og det positive er jo at jeg og min familie 'får' julen hvert år!

Tror det er viktig at han får lov til å ta pauser fra julestyret, dersom han trenger det. Vet hvert fall at min mann trenger det innimellom. Hvis du har plass hjemme kan du jo eventuelt la ett rom være upyntet (eller litt mindre pyntet), så får han seg et fristed om det skulle være nødvendig. 

Men det høres jo ut som om dere allerede har feiret jul sammen en stund, og at han trives med det. Da tenker jeg det bare er å ta tiden til bruk, og etterhvert som deres tradisjoner 'setter seg' så vil han nok like disse like godt som andre familietradisjoner dere har...

Skrevet
8 minutter siden, Sheep skrev:

Min mann er fra Midtøsten, og hadde ikke feiret jul før han traff meg. Heldigvis er han veldig åpen for det. Og det positive er jo at jeg og min familie 'får' julen hvert år!

Tror det er viktig at han får lov til å ta pauser fra julestyret, dersom han trenger det. Vet hvert fall at min mann trenger det innimellom. Hvis du har plass hjemme kan du jo eventuelt la ett rom være upyntet (eller litt mindre pyntet), så får han seg et fristed om det skulle være nødvendig. 

Men det høres jo ut som om dere allerede har feiret jul sammen en stund, og at han trives med det. Da tenker jeg det bare er å ta tiden til bruk, og etterhvert som deres tradisjoner 'setter seg' så vil han nok like disse like godt som andre familietradisjoner dere har...

Han har ikke noe imot julen og bryr seg ikke noe om pyntinga mi. Han syntes at det var veldig koselig å pynte tre sammen med meg i fjor og han elsker å få pakkekalender. Det eneste han virkelig hater er å handle julegaver (men dette tror jeg er et syndrom menn flest har). Han liker heller ikke å få gaver :P

Han har ikke noe imot julen, men han har heller ikke noe for den. Han rett og slett bare bryr seg ikke :(

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke noe imot julen og bryr seg ikke noe om pyntinga mi. Han syntes at det var veldig koselig å pynte tre sammen med meg i fjor og han elsker å få pakkekalender. Det eneste han virkelig hater er å handle julegaver (men dette tror jeg er et syndrom menn flest har). Han liker heller ikke å få gaver :P

Han har ikke noe imot julen, men han har heller ikke noe for den. Han rett og slett bare bryr seg ikke :(

Liker ikke å få gaver?! Hvem er det som ikke liker det, liksom? (Selvom jeg forsåvidt har kommet til en alder hvor jeg syns det er minst like artig å gi gaver som å få.) 

Men hvis han liker både juletrepynting og pakkekalender så er han jo på vei! Han liker jo noe juleting! Hvis han syns det er koselig å pynte tre, så kan det vel tenkes at han etterhvert vil like å pynte andre ting? Han kan få ansvar for en del av stuen eller noe, som sitt prosjekt? Så får han kanskje litt mer eierskap til pynten.

Skrevet

Mitt tips er å ta det gradvis. Ikke pepre han med alle klisjeene og spill grell julemusikk 24/7. Legg vekt på kos, avslapning, fyr i peisen og GOD mat. La han synke litt inn i stemningen i sitt eget tempo.

Min mann vokste opp i et hjem der jul = fyll & bråk og han hadde et rævva forhold til alt og alle. Hans første julaften med meg og min familie ble noe HELT annet og etter en superfin kveld ble det noen tårer på sengekanten fordi han endelig fikk oppleve julen slik at visste det skulle være. Synd at det skulle få 23 år før det skjedde. 

Anonymkode: 6c85c...467

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror ikke du kan forvente at han får samme forhold til jul som deg. Grunnen til at noen får den enorme julestemningen er jo assosiasjonene til barndommen. Er jo dette som er "nostalgi". Juletradisjonene er bygget opp gjennom hele livet, og når det nærmer seg tiden blir man "barn" igjen. 

Du kan få ham til å bli glad i julen, men skru ned forventningene. Han kan ikke dele den "magiske følelsen" med deg.

Anonymkode: 40d6f...7ce

• Liker 1
Skrevet

Eg synest ikkje du skal prøve å endre han, eg. La han få vere med på dei tradisjonane de har, og ikkje lag så mykje pes. Om det er ei hyggeleg tid for han, så blir han jo glad i jul, men om det er eit press på at han skal ELSKE jul, så blir det jo berre mas. 

Helsing julehatar. 

Skrevet

Jeg kommer fra en familie hvor alle (tross 8 års aldersforskjell fra eldst til yngst i søskenflokken) samlet seg i mamma og pappas dobbeltseng for å se tegnefilmer og spise oss dårlige på klementiner og drikke julebrus på julaften. 

Mannen min kommer fra en familie hvor julen var stress, dårlig samvittighet og krangling. Hans mor har barn med tre fedre og det var alltid krangling og styr og aldri samhold. Han har mislikt julen. 

Derfor feiret vi alltid med min familie. Og han fikk ta det i sitt tempo. Jeg tvang ham ikke opp i dobbeltsengen til familien eller fikk ham til å se julefilmer med søsteren min og meg, men han fikk nyte god akevitt og god mat, og lærte å lage sylte av min far. Julemat ble litt interesse for ham, og så ballet det forsiktig på seg år etter år. 

Må har vi barn selv og planen er at så snart eldste blir gammel nok til å få spillkonsoll, så skal vi flytte stuebordet, ta alle dyner og puter inn foran tv og kose oss sammen i pysj og med overdose klementiner og julebrus. Jeg får litt av min barndoms jul og han får flettet inn sin interesse. 

Anonymkode: 89062...82a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...