AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #1 Skrevet 14. desember 2016 Hei. Jeg startet å jobbe på sykehjem i oktober. Som vikar fordi jeg hadde fått fast helgestilling fra 1 november. I annonsa sto det at det var hver 3 helg. Når jeg startet fikk jeg turnus som så fin ut, men etter bare et par uker måtte vi lage oss en ønske turnus. Jeg skrev som kommentar at det ikke hadde noe å si hvordan vakter jeg Fikk men at jeg ville ha de helgene jeg hadde fått på Turnus nr1. Forklarte også til jeg ville det pga jeg kun har den jobben og går på skole man-fred og vil derfor ha en mest mulig stabil økonomi selv om jeg bare jobber 18%. Fikk godkjent denne turnusen men bare 2 uker etter et igjen fikk jeg tilsendt ny. Nå jobber jeg 1 helg, fri 1, jobber 1 og fri 4. Det vil si til jeg bare har inntekt annenhver måned. Det er jo ikke hver 3 helg slik tullingen jeg økte på var. Hva kan jeg gjøre?? Er bare 18 år og bor alene. Pappa har eg ikke kontakt med og mamma døde or under 1 år siden. Har derfor ingen foresatte å spørre Anonymkode: 94a9c...514
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #2 Skrevet 14. desember 2016 Du får si at du skal ha tredjehver helg og ikke en turnus der du først har annenhver og så fri 4 helger på rad. Stå på ditt. Anonymkode: 28d4e...4cb 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #3 Skrevet 14. desember 2016 Hvis du har fått fast stilling (altså ikke vikariat) så får du fastlønn hver måned. Ikke etter timeliste. I oktober da du kun var vikar skulle du sende timeliste. Eller, det skal du vel kanskje uansett sende inn for diverse tillegg, men grunnlønnen tilsvarende 18% skal være fast. Anonymkode: 0f3e5...438 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #4 Skrevet 14. desember 2016 Du kan forresten spørre om det er sånn at du får timebasert lønn eller om du får fastlønn. Får du fastlønn spiller det jo ingen rolle, men får du timebasert lønn så sier du fra at du har fått en stilling utfra hver tredje helg, og den turnusen vil du fortsette med slik at du ikke risikerer å sitte uten lønn annenhver måned. Snakk med tillitsvalgt, turnusansvarlig eller fagforbundet ditt. Det er lov å klage på turnus, og for deg betyr det jo mye å ha hver tredje. Anonymkode: 0f3e5...438
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #5 Skrevet 14. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har fått fast stilling (altså ikke vikariat) så får du fastlønn hver måned. Ikke etter timeliste. I oktober da du kun var vikar skulle du sende timeliste. Eller, det skal du vel kanskje uansett sende inn for diverse tillegg, men grunnlønnen tilsvarende 18% skal være fast. Anonymkode: 0f3e5...438 Dette er riktig, men det er ikke alltid det passer for alle å jobbe annenhver helg og så 4 uker fri. TS søkte på en jobb der hun skulle jobbe hver 3.helg og ikke som dette. Anonymkode: 28d4e...4cb 1
boblevann Skrevet 14. desember 2016 #6 Skrevet 14. desember 2016 Sikker på du ikke har fått fast lønn? Jeg jobber akkurat som deg men har samme lønn hver mnd. Betyr at jeg får betalt for mindre enn jeg jobber en mnd, og mer enn jeg jobber neste. Altså likt hver mnd.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #7 Skrevet 14. desember 2016 44 minutter siden, boblevann skrev: Sikker på du ikke har fått fast lønn? Jeg jobber akkurat som deg men har samme lønn hver mnd. Betyr at jeg får betalt for mindre enn jeg jobber en mnd, og mer enn jeg jobber neste. Altså likt hver mnd. Jeg fikk lønn idag å fikk kun 300kr (var på møte som jeg får betalt for). Fikk helt sjokk når jeg så at jeg ikke får lønn før om en måned igjen. Har bare 500 kr ca på kontoen nå, og det skal liksom holde en måned. Hadde lett jobbet om jeg ikke hadde studert, hatt tentamen osv nå. En i klassen min er i samme situasjon. Hun skulker skolen for å jobbe Anonymkode: 94a9c...514
boblevann Skrevet 14. desember 2016 #8 Skrevet 14. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk lønn idag å fikk kun 300kr (var på møte som jeg får betalt for). Fikk helt sjokk når jeg så at jeg ikke får lønn før om en måned igjen. Har bare 500 kr ca på kontoen nå, og det skal liksom holde en måned. Hadde lett jobbet om jeg ikke hadde studert, hatt tentamen osv nå. En i klassen min er i samme situasjon. Hun skulker skolen for å jobbe Anonymkode: 94a9c...514 Men hva står i kontrakten din? Er ikke sikkert fastlønn har tredt i kraft ennå. Ville snakket med leder og hørt om evt. Forskudd på lønn det er en mulighet hvis turnus er fastsatt.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #9 Skrevet 15. desember 2016 Godt mulig den ikke er trådt i kraft enda, er ofte "rot" når man starter slik. I kommunen skal du nok ha fastlønn, altså samme hver mnd når dette er blitt fast stilling men sjekk opp. Foruten om det syns jeg dett er dårlig, sjekk kontrakten din hva som står og evnt bank i bordet med den. Anonymkode: 2cc5c...2c9 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #10 Skrevet 15. desember 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk lønn idag å fikk kun 300kr (var på møte som jeg får betalt for). Fikk helt sjokk når jeg så at jeg ikke får lønn før om en måned igjen. Har bare 500 kr ca på kontoen nå, og det skal liksom holde en måned. Hadde lett jobbet om jeg ikke hadde studert, hatt tentamen osv nå. En i klassen min er i samme situasjon. Hun skulker skolen for å jobbe Anonymkode: 94a9c...514 Tentamen? Da studerer du jo ikke, men er elev i videregående skole. Har du ikke støtte fra lånekassen? Anonymkode: 28d4e...4cb
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #11 Skrevet 15. desember 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tentamen? Da studerer du jo ikke, men er elev i videregående skole. Har du ikke støtte fra lånekassen? Anonymkode: 28d4e...4cb Det er langt fra alle som får støtte fra Lånekassen, jeg måtte selv jobbe for pengene og fikk ingen støtte. Anonymkode: 2cc5c...2c9
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #12 Skrevet 15. desember 2016 Men du må jo ha noen andre inntekter TS? Du sier du ikke har kontakt med faren din, og moren din er død. Får du bidrag? Det kan du få til du er ferdig på videregående, selv om du er over 18 år. Og du må ta fullt stipend og lån (ikke vær redd for lånet, det har gunstige betingelser, og de fleste som ikke har annen økonomisk støtte må søke det). Anonymkode: 0f3e5...438
boblevann Skrevet 15. desember 2016 #13 Skrevet 15. desember 2016 Enig med AB over som snakker om bidrag! Foreldrene dine har forsørgerplikt ovenfor deg frem til du er ferdig med videregående skole. Det betyr at faren din kan betale bidrag til deg selv om dere ikke har kontakt. Er du innenfor barnevernet eller døde moren din etter du ble 18? Hvis du er/var innenfor bv ville jeg kanskje tatt kontakt med dem og hørt - ellers ringt NAV eller lånekassen. Du får stipend som borteboer hos lånekassen, noe du er siden du ikke bor med foreldre. Ring alle instanser og hør - du har rettigheter her i verden Ellers kan du som jeg sa, høre med sjefen din om forskudd på fastlønn. Du får vel kanskje noe fra nav siden moren din er død? Jeg vet ikke altså, men en kompis av meg mistet faren ganske tidlig, og han fikk noe penger i mnd - men jeg vet ikke fra hvor..
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #14 Skrevet 15. desember 2016 24 minutter siden, boblevann skrev: Enig med AB over som snakker om bidrag! Foreldrene dine har forsørgerplikt ovenfor deg frem til du er ferdig med videregående skole. Det betyr at faren din kan betale bidrag til deg selv om dere ikke har kontakt. Er du innenfor barnevernet eller døde moren din etter du ble 18? Hvis du er/var innenfor bv ville jeg kanskje tatt kontakt med dem og hørt - ellers ringt NAV eller lånekassen. Du får stipend som borteboer hos lånekassen, noe du er siden du ikke bor med foreldre. Ring alle instanser og hør - du har rettigheter her i verden Ellers kan du som jeg sa, høre med sjefen din om forskudd på fastlønn. Du får vel kanskje noe fra nav siden moren din er død? Jeg vet ikke altså, men en kompis av meg mistet faren ganske tidlig, og han fikk noe penger i mnd - men jeg vet ikke fra hvor.. Tenker det kan være barnepensjon, er litt usikker på om det er samme rettigheter på den som ved bidrag, at den skal løpe til personen er ferdig med vanlig treårig videregående. Har du noen voksne du kan be om hjelp til for å finne ut dette TS? Jeg bekymrer meg litt for om du sitter og ikke vet om rettighetene dine, og ikke har noen som hjelper deg med det. Det er helt umulig å vite om sånne ting av seg selv, så jeg håper noen voksne har gått gjennom litt med deg? Anonymkode: 0f3e5...438
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå