Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som ekstrahjelp og hvert år ber jeg om fri på kvelden lille julaften mot at jeg jobber julaften. I år har jeg en kollega som klager sin nød om at hun må jobbe sent (d.v.s. til kl 20) lille julaften. For ordens skyld er det hennes vanlige vakt etter turnus, hun jobbet ikke lille julaften i fjor, heller ikke julaften og ikke jobber hun julaften i år heller. 

Hun nærmer seg pensjonsalder og mener at vi som er unge burde kunne ta den vakten for henne. Jeg er klar over at jeg er heldig som alltid får fri kvelden på lille julaften, men det er jo litt fordi jeg tilbyr meg å jobbe julaften (og ofte nyttårsaften også). Har hun grunn til å klage? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke slik at å jobbe turnus gjerne betyr å måtte jobbe enkelte helligdager? Ikke det at lille julaften er en helligdag heller... Eller? Har hun en eller annen personlig grunn for å ha så utrolig mye i mot å jobbe akkurat da?

Skrevet

Så lenge hun føler hun kan klage, kan hun jo klage. Betyr jo ingenting for deg annet enn at hun minner deg på det. 

Ha fri med god samvittighet. Om du bøyer deg for henne får du i beste fall et takk. Men hun kommer ikke til å tenke på deg når hun har fri og du er på jobb. 

Om hun føler så sterkt for det burde hun bytte jobb. 

Anonymkode: 33418...a6b

• Liker 10
Skrevet
10 minutter siden, The Kitten skrev:

Jeg jobber som ekstrahjelp og hvert år ber jeg om fri på kvelden lille julaften mot at jeg jobber julaften. I år har jeg en kollega som klager sin nød om at hun må jobbe sent (d.v.s. til kl 20) lille julaften. For ordens skyld er det hennes vanlige vakt etter turnus, hun jobbet ikke lille julaften i fjor, heller ikke julaften og ikke jobber hun julaften i år heller. 

Hun nærmer seg pensjonsalder og mener at vi som er unge burde kunne ta den vakten for henne. Jeg er klar over at jeg er heldig som alltid får fri kvelden på lille julaften, men det er jo litt fordi jeg tilbyr meg å jobbe julaften (og ofte nyttårsaften også). Har hun grunn til å klage? 

Jeg er drittlei av maset fra folk som "må" jobbe når de ikke har lyst, men syns at andre burde gjøre det for dem. 

Nei, dere må ikke noen ting - det er 100% frivillig å jobbe.

Nei, det er ikke god nok grunn til at man feks skal reise utenbys i jula - jula er like viktig for de som er innenbys.

Nei, å jobbe på "ugunstige" dager/tider har ikke noe med om man har barn hjemme, er gammel, har ansinitet på jobben osv.

Jeg tror på en rettferdig fordeling, sånn annenhvert år osv - jeg kan ikke se at hun har noe som helst grunn for å klage. 

Skrevet
15 minutter siden, Vesentlig skrev:

Er det ikke slik at å jobbe turnus gjerne betyr å måtte jobbe enkelte helligdager? Ikke det at lille julaften er en helligdag heller... Eller? Har hun en eller annen personlig grunn for å ha så utrolig mye i mot å jobbe akkurat da?

Hun har ikke sagt noe om en god grunn, men hun liker ikke å jobbe sent fredag kveld. 

Skrevet
1 minutt siden, The Kitten skrev:

Hun har ikke sagt noe om en god grunn, men hun liker ikke å jobbe sent fredag kveld. 

Æsj er irriterende med folk som går å klager over det samme i dagesvis eller er generellt klagete på jobb over noe som ikke kan gjøres noe med eller noe de ikke ser ut til å prøve å gjøre noe med istedet for å sutre.

Men jeg ville forstått det hvis det var en spesiell situasjon. Typ familietreff som er en tradisjon og eneste muligheten til å se enkelte familiemedlemmer eller noe. Eller en eller annen greie med lille julaften som gjør den dagen helt sinnsykt spesiell. 

• Liker 2
Skrevet

Lol, om ingen andre vil jobbe den vakta, så er det da ikke mer rettferdig at noen som er yngre skal ta den?

Jeg tipper at hun ikke vil ha den sånn at hun kan gjøre juleforberedelser og se på tv. Skjønner den, men jeg tipper at de fleste kollegaene hennes har samme tradisjon :P Noen MÅ jo jobbe om dere har åpent.

I fjor var det ei her inne som klaget på at hun måtte jobbe fra 10 - 13 på julaften. Hun mente at den vakta burde virkelig noen som ikke hadde barn ta, sånn at hun kunne være hjemme å se på jule-tv samme med guttungen og gubben. Det var en skikkelig ramaskriktråd, altså!

Det er en uting at så mange mener at det burde vært en selvfølge at alle under 25 år tar de kjipeste vaktene.

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, Tibbie skrev:

Lol, om ingen andre vil jobbe den vakta, så er det da ikke mer rettferdig at noen som er yngre skal ta den?

Jeg tipper at hun ikke vil ha den sånn at hun kan gjøre juleforberedelser og se på tv. Skjønner den, men jeg tipper at de fleste kollegaene hennes har samme tradisjon :P Noen MÅ jo jobbe om dere har åpent.

I fjor var det ei her inne som klaget på at hun måtte jobbe fra 10 - 13 på julaften. Hun mente at den vakta burde virkelig noen som ikke hadde barn ta, sånn at hun kunne være hjemme å se på jule-tv samme med guttungen og gubben. Det var en skikkelig ramaskriktråd, altså!

Det er en uting at så mange mener at det burde vært en selvfølge at alle under 25 år tar de kjipeste vaktene.

Haha, tror jeg husker den tråden fra i fjor faktisk. 

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, Coolaid skrev:

Jeg er drittlei av maset fra folk som "må" jobbe når de ikke har lyst, men syns at andre burde gjøre det for dem. 

Nei, dere må ikke noen ting - det er 100% frivillig å jobbe.

Nei, det er ikke god nok grunn til at man feks skal reise utenbys i jula - jula er like viktig for de som er innenbys.

Nei, å jobbe på "ugunstige" dager/tider har ikke noe med om man har barn hjemme, er gammel, har ansinitet på jobben osv.

Jeg tror på en rettferdig fordeling, sånn annenhvert år osv - jeg kan ikke se at hun har noe som helst grunn for å klage. 

Enig, utenom 1 ting. At de som har familie som bor langt burde kunne kanskje innimellom fått jobber inn noen fri dager i romjulen (helligdagene for de som jobber det) det året de ikke skal jobbe jul. Dette er ingen rettighet men fint om man kan på noe måte legge tilrette for det. Nei, jeg har ingen familie utenbys, men jobber med flere som har det. Og de skal jo ikke alltid jobbe jul, men si et år jobber de alle juledagene men julen etter får de fri julaften, 1. og 2. dag. 

Anonymkode: b769d...d12

Skrevet

Ikke tenk så mye på det. Det er nok bare kroppen hennes som sier i fra til henne at hun burde bli pensjonist nå, også klarer hun nok ikke å komme på å si det på den måten til dere andre. De som får jobbe, får være glade for at det.

Anonymkode: 11821...47c

Skrevet

Hun får heller ta seg fri på lille julaften når hun er pensjonist. Det er ikke uvanlig at man blir mer klagete og uffer seg når man blir eldre. Det er jo bare tull det hun klager over. 

Anonymkode: d7002...c67

Skrevet

Når du sier hun ikke liker å jobbe fredagskvelder, kan det være at hun er redd? Redd for å gå hjem eller lignende. 

Du synes ikke det hadde vært godt å hatt fri en juleaften du da? Og byttet med henne? Nå vet ikke jeg hvorfor du heller vil ha fri lillejuleaften istedet for juleaften, så beklager om det var dumt forslag :) 

Anonymkode: de2da...bf6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når du sier hun ikke liker å jobbe fredagskvelder, kan det være at hun er redd? Redd for å gå hjem eller lignende. 

Du synes ikke det hadde vært godt å hatt fri en juleaften du da? Og byttet med henne? Nå vet ikke jeg hvorfor du heller vil ha fri lillejuleaften istedet for juleaften, så beklager om det var dumt forslag :) 

Anonymkode: de2da...bf6

Jeg er mest glad i lille julaften så derfor vil jeg ikke bytte. Hun blir hentet etter jobb vanligvis, så er nok ikke fordi hun er redd. 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, The Kitten skrev:

Ingen "liker" å jobbe fredag kveld, men åpningstid er åpningstid. Enkelte mennesker tror deres tid er viktigere enn andres... du kan jo minne henne på at grevinnen og hovmesteren er lik hvert år. Skjer ikke noe nytt, liksom

• Liker 1
Skrevet

La klagingen hennes gå inn det ene øret og ut det andre, la henne holde på! Hun får fri julaften, det holder synes jeg.

Skrevet

Bare å ignorere. Ikke la kolleger presse deg psykisk til å ta vakta med mindre det har skjedd noe ekstraordinært, for jeg kan nesten garantere deg at tjenestene du gjør for dem får du aldri igjen. 

Å klage over at du har fri lille julaften når hun faktisk har fri julaften virker jo også merkelig. Det er jo mye bedre å ha fri julaften for de fleste. 

Anonymkode: 6a226...dfa

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Lille julaften er jo en helt vanlig dag, bare til å ignorere henne.

Skrevet

Jeg synes du er utrolig raus som tilbyr deg å jobbe julaften - og du bør aldeles ikke ha dårlig samvittighet. Lille julaften er en helt alminnelig, svart (i kalenderen) arbeidsdag.

Kan jo eventuelt høre om hun vil bytte da. Si at du gjerne jobber lillejulaften men da må hun jobbe julaften for deg. Da tenker jeg pipa får en annen lyd :) 

• Liker 4
Skrevet

Det er typisk en del av den eldre befolkningen å forvente at alle andre skal gjøre ting for de. Er utsatt for samme problem på min jobb. Det er faktisk helt jævlig.

Anonymkode: 22b98...46e

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er typisk en del av den eldre befolkningen å forvente at alle andre skal gjøre ting for de. Er utsatt for samme problem på min jobb. Det er faktisk helt jævlig.

Anonymkode: 22b98...46e

I know. Dessuten er lille julaften og påskeaften de eneste dagene i året jeg ikke vil jobbe. Greit nok hvis en fast vakt havnet på de dagene, og kanskje om det var en spesiell grunn til at noen ville bytte, men jeg tar ikke de vaktene bare for at noen andre vil ha fri. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...