Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg ønsker å klage på terminkarakteren min i naturfag. Grunnen til det er fordi jeg fikk 3 på den ene prøven vi har hatt å 4/3 på den andre. Jeg har fått alle forsøksraportene godkjent. Får 3 som termin karakter og ønsker en 4 er. Hvilke hodet argumenter bør jeg nevne for læreren? Har mye å si om jeg får 4, for utdanninga jeg skal ta krever en 4er

Anonymkode: dcabc...c47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke gode argumenter skulle det stå. Hilsen Ts

Skrevet

Dersom du har fått 3 på en prøve og 4/3 på den andre så fortjener du 3 i faget selv om du har gjort alle forsøksrapportene. Jeg ville heller spurt læreren om du har noen feil som gjentar seg eller om hun har noen tips for å jobbe godt med faget. Mange går opp i karakter til sommeren så det er bare å jobbe flittig så får du det nok til 

Anonymkode: c5dba...b65

• Liker 5
Skrevet

Hvordan får du - på noen som helst måte, én karakter 3, og én karakter 4/3 - til å skulle bli en 4'er?! :klo:

Anonymkode: bfeb3...d90

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke klage på terminkarakter. Uansett så har du ingen grunn til å klage. 3 og 3/4 = sterk 3.

Anonymkode: 58f8a...340

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får du - på noen som helst måte, én karakter 3, og én karakter 4/3 - til å skulle bli en 4'er?! :klo:

Anonymkode: bfeb3...d90

Hadde elevsamtal å fikk vite at jeg lå på 3 eller 4. 4 om jeg fikk bedre enn 3 på neste prøve (den jeg fikk 4/3 på) han begunna med at jeg var aktiv i timene og hadde gode forsøksraporter. 

Har samme lærer i matte. Gikk 2 på ene prøven (pga jeg var syk) og 4 på den andre. Får 4 i karakter der..

Skrevet

Det er vel i grunnen kun standpunktkarakter som man har klagerett på. Du kan jo ta det muntlig med læreren, men å tro at du får en 4'er er nok å dra strikken litt langt. Men en sterk 3'er er det, da med store muligheter til å klare å komme deg til 4 på standpunkt.

Anonymkode: 54ca2...5ed

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke klage på terminkarakter. Uansett så har du ingen grunn til å klage. 3 og 3/4 = sterk 3.

Anonymkode: 58f8a...340

Jo du kan det dersom man vipper. Jeg fikk selv 6 i nynorsk og "bare" 5 i bokmål som terminkarakter på vgs, jeg synes det var rart og lurte på om hun kunne vise karakterene mine til et par andre norsklærere for sikkerhetsskyld. Etter nyttår fikk jeg en hyggelig melding der det stod at jeg også hadde fått 6 i bokmål :) Gikk riktignok ned til 5 i nynorsk til sommeren dessverre.

Skrevet

Husker de sa når jeg gikk på u.skolen - VGS (for hvertfall for godt over ti år siden) at dersom man vippet mellom to karakterer så vippet man gjerne ned til jul og opp til sommeren. 

Anonymkode: 473dd...f51

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde elevsamtal å fikk vite at jeg lå på 3 eller 4. 4 om jeg fikk bedre enn 3 på neste prøve (den jeg fikk 4/3 på) han begunna med at jeg var aktiv i timene og hadde gode forsøksraporter. 

Har samme lærer i matte. Gikk 2 på ene prøven (pga jeg var syk) og 4 på den andre. Får 4 i karakter der..

Det der er ganske urettferdig karaktersetting.. Jeg ville vært glad med 4 i matte og ikke klaget med 3 i naturfag i tilfelle karaktersettingen til læreren blir gransket 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er ganske urettferdig karaktersetting.. Jeg ville vært glad med 4 i matte og ikke klaget med 3 i naturfag i tilfelle karaktersettingen til læreren blir gransket 

Vi har bare hatt 2 prøver i naturfag. Men flere innleveringer/rapporter og jeg er aktiv i timene, spør, diskuterer osv så syns jeg fortjener mer enn en 3er..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har bare hatt 2 prøver i naturfag. Men flere innleveringer/rapporter og jeg er aktiv i timene, spør, diskuterer osv så syns jeg fortjener mer enn en 3er..

Aktivitet i timene skal egentlig ikke ha noe å si når det gjelder karaktersetting, men det kan gi et inntrykk på læreren. Innleveringer og rapporter skal ikke ha noe å si med mindre man ligger veldig på vippen, men det gjør ikke du. Det kan kanskje sees på som urettferdig, men en 3 og 3/4 blir ingen 4'er. 
Dersom du kan klage på noe så er det i så fall at dere ikke har fått nok vurderingsgrunnlag (3 prøver per termin pleier å være normen), men da risikerer du å få enda en prøve rett før jul. 

Skrevet

Men hva er det å diskutere? Karakteren er ikke tellende før sommeren, så om du får 1,3, eller 6 så har det ingenting å si. Det som har noe å si er hva du får til sommeren.

Ligger du på 3 så ligger du på 3. Da er det bare å pugge ekstra og virkelig jobbe mer frem til sommeren :) 

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke klagerett på terminkarakterer, kun standpunkt. Men det du kan gjøre er å be læreren din om en begrunnelse, og hva du bør jobbe med for å forbedre karakteren til sommeren.

Skrevet

Med karakterene som TS nevner vil det være mest naturlig å vippe ned. 

Det ER tvil her om TS mestrer faget godt nok til å få en 4'er.

Karakterer er som høydehopp, man må over, helt over.

Dessuten stemmer det som er nevnt at det er vanlig å være streng til jul og snill til våren. 

Jobb litt hardere, lær hva begrepene betyr med  engang et nytt tema begynner, da er det lettere å skjønne hva læreren underviser. Begrep som alfastråling, homozygot eller oksidasjon. Det skal ikke veldig mye til for å få en 4'er i naturfag.

Skrevet

Enhver fornuftig lærer ville ha satt karakter 3. Se på dette heller som en motivasjon til å strebe etter 4 neste termin. Det er kun neste termin karakteren din faktisk betyr noe, så å gå inn i en håpløs diskusjon med dette utgangspunktet er ikke lurt. 

Anonymkode: 96c5a...27e

• Liker 1
Skrevet

Klag! Du kommer ingen vei om du ikke klager i hvert fall. 

Anonymkode: 727ad...666

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...