AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #1 Skrevet 14. desember 2016 Jeg og mannen vurderer å flytte forsikringene våre (hus, innbo, barn, livs/uføre etcetc) til et annet selskap. Vil vi da bli bedt om å fylle ut nye egenerklæringer når det gjelder helsa vår og barna sin, eller videreføres de gamle? Hvis vi må fylle ut nye - vil de da bli sammenlignet med de gamle? (Jeg spør fordi mannen tegnet sin forsikring da han var ung, og ble rådet av banken sin til å krysse av for tidligere psykisk sykdom fordi han hadde gått hos psykolog i en kort periode. Nå har han forhøya premie og forkorta dekningsgrad pga det, og det stemmer jo ikke overhode overens med hvor bagatellmessig psykolog-årsaken var.) Anonymkode: 44419...ef7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #2 Skrevet 14. desember 2016 Det må fylles ut nye egenerklæringer ja. Husk at det er noen måneders karantene på den nye forsikringen, så dere må ha begge forsikringene en periode. Anonymkode: 2a3ff...2ee
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #3 Skrevet 14. desember 2016 Ok, takk for svar. Men har det nye forsikringsselskapet innsikt i vurderingene til det forrige selskapet? En annen ting: Jeg er per i dag 50 % sykmeldt av psykiske årsaker, har vært det i 1 måned. Begynner for fullt igjen 14.januar. Må jeg opplyse nytt forsikringsselskap om dette? Anonymkode: 44419...ef7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #4 Skrevet 14. desember 2016 Det nye forsikringsselskapet har ikke innsikt i vurderingen til det gamle selskapet. Du må opplyse om all sykdom og legebesøk flere år tilbake i tid. De ber også om tillatelse til å kontakte lege/sykehus eller andre du har vært i kontakt med i helsevesenet. Vanligvis så anbefales det ikke å skifte selskap på helseforsikringer, nettopp på grunn av at det gjerne kan ha dukket opp ting som medfører forbehold i forsikringen. Det er imidlertid mulig i noen tilfeller å få slettet forbeholdene, vi har fått dette på en barneforsikring i hvert fall. Forbeholdet ble slettet noen år etter sykdommen, når sykehuset avsluttet oppfølgingen. Anonymkode: 2a3ff...2ee
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #5 Skrevet 14. desember 2016 De kan ikke kreve helseopplysninger som er over 10 år gamle Anonymkode: e25d4...195
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #6 Skrevet 15. desember 2016 De psykiske utfordringene til mannen min er over 10 år gamle. Etter dette har han hatt 2 møter med helsevesenet: en prolaps han var sykemeldt fra i et par måneder, og en snorkeoperasjon. Jeg har ikke vært i kontakt med helsevesenet før nå. Kan det hende at disse hendelsene vil føre til at forsikringene våre vil bli dyrere/forkorta, tror dere? Kanskje vi bare bør flytte de andre forsikringene da, eller vil det virke påfallende? Og når det nye forsikringsselskapet spør om hva vi betaler for den og den forsikringa, vil de ikke da reagere på at mannen sin pris er mye høyere enn min, og dermed forstå at det er en grunn til det? Anonymkode: 44419...ef7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #7 Skrevet 15. desember 2016 Tror du må belage deg på at mannen din ikke får dekke fremtidig uførhet pga muskel og sjelettlidelser pga prolapsen, og at du ikke får dekket uførhet pga psykisk sykdom. Poenget med forsikring er jo å sikre seg hvis noe skal skje, men forikringsselskapet ønsker selvfølgelig å minimere risikoen for utbetaling, og det gjør de ved å ikke dekke eksisterende sykdom som potensielt kan føre til uførhet. Psykisk lidelse og muskel/skjelettlidellser er de to største årsakene til uførhet i Norge, så når dere allerede har sykdom fra disse kategoriene så er det ikke sammsynlig at forsikringsselskapet vil ta risikoen med å inkludere det i forsikringen. Det kan være dere bare får høyere premie, men spesielt for din del som nettopp har vært sykemeldt pga psyken så kan jeg aldri tenke meg at det er en risiko de vil ta. Jeg ville ikke flyttet uføreforsikringen. Tidligere helseforsikring/uføreforsikring legges inn i et register, der det registreres om du har fått avslag eller forbehold, se herhttps://www.finansnorge.no/tema/liv-og-pensjon/register-over-forsikringssokere-og-forsikrede---roff-/ Så nytt selskap vil kunne sjekke dette uten å spørre dere om pris. Anonymkode: b4079...5f1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #8 Skrevet 15. desember 2016 Ok, bør vi da bare si med en gang at vi ønsker å flytte samtlige forsikringer med unntak av uføreforsikringene våre (livsforsikring også?). Er temmelig sikker på at det nye tilbudet er bedre enn det vi har i dag. Men da spør sikkert det gamle selskapet vårt om hvorfor vi ikke flytta alt - hva skal jeg da si? Anonymkode: 44419...ef7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #9 Skrevet 15. desember 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, bør vi da bare si med en gang at vi ønsker å flytte samtlige forsikringer med unntak av uføreforsikringene våre (livsforsikring også?). Er temmelig sikker på at det nye tilbudet er bedre enn det vi har i dag. Men da spør sikkert det gamle selskapet vårt om hvorfor vi ikke flytta alt - hva skal jeg da si? Anonymkode: 44419...ef7 Nei, det spør de ikke om. Ganske enkelt for at det er direkte idioti å flytte helseforsikringer, og nesten ingen gjør det. Ikke en gang om de er friske, ettersom de da må betale dobbelt i flere måneder pga karantenetiden. Vi har aldri fått spørsmål om det, og vi flytter de andre forsikringene "titt og ofte". Anonymkode: 2a3ff...2ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå