Gå til innhold

Beholde eller selge hus ved brudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarer jeg å beholde huset? Hva sitter dere igjen med etter alt er betalt i mnd?

Vi har kommet opp i en situasjon der vi skal flytte fra hverandre, jeg har god økonomisk sans, tjener godt og har fast 100% jobb. Vi er enig om at ungene skal bo hos meg.Vi eier huset sammen, men han har ikke mulighet til å beholde det uansett for han har bare en dårlig betalt 20% stilling.

vi leier ut leilighet som vi får inn i underkant av 10 000 PR mnd. Jeg har utbetalt ca 24 000-25 000 i mnd, får 3800 i barnetrygd, mulig jeg får 1500 i overgangsstønad også får jeg dekt 66% av SFO og barnehage.(det vil utgjøre ca 5000) da vil jeg ha en inntekt på ca 43 000, uten at vi har avtalt hva han skal betale i barnebidrag. 

jeg må eventuelt kjøpe ut han, vi har en takst på 500 000 over det vi sitter med i lån så det vil si jeg må kjøpe han ut for 250 000kr. Han er opptatt av at om jeg vil beholde huset skal jeg få muligheten til det siden det er bra for ungene. Vi betaler nå 12500 i mnd i huslån, dette vil jo øke litt når jeg må låne på for å kjøpe han ut, fant en kalkulator som viste rundt 1000kr mer i mnd. Jeg vet jeg kan spørre banken om å få betale kun renter i overgangsfasen, men dette ønsker jeg ikke. Jeg kan heller strekke nedbetalingstiden litt mer for å betale litt mindre i mnd. 

Så la oss si 13500 i lån, 2500 i strøm, 1200 i TV/Internett, 2400 i forsikring, 600 for mobil, 7000 i BHG/SFO, 3300 i bil(dette kan reduseres noe om jeg bytter bilen i en billigere), 1000kr sparing og 1500kr til kommunale avgifter.  Da har jeg litt over 10 000 igjen da, pluss event det jeg får i barnebidrag. 

Er det bedre å selge, kjøpe leilighet og slippe alle utgiftene med huset? Kanskje så nærme skolen at jeg kan slippe SFO? Eller er det bedre for ungene å få bo her? 

Hilsen alenemor med 3 små

Anonymkode: e4a07...d09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må legge til at jeg har en sparekonto med litt under 90 000 kr, som jeg har stående i verste fall...

ts

Anonymkode: e4a07...d09

Skrevet

Det kan jo være lurt å prøve å leve med disse utgiftene (sette av på en konto)  en måned eller to for å se hvordan det blir, hvis du har mulighet til det såklart :)

Anonymkode: 3f267...d0b

Skrevet

Du bor jo nesten gratis eller gratis i det huset pga leieinntekter. Bli boende :)

Hvis din mann bare har 20% stilling vil du jo sannsynligvis få bedre økonomi når du slipper å forsørge han.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Du kan ikke bo billigere.120000kr i skattefrie inntekter på utleie gjør at du lett klarer deg fint. du vil ikke kunne finne ei leilighet som gir deg bedre økonomi. Har selv utleiedel på mitt hus det er det som får økonomien til å gå rundt for meg.

Anonymkode: a58d7...9e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...