Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg skal begynne på sosialt arbeidet studiet (bachelor) neste høst, men fordi det er mange som utdanner seg til den samme bacheloren vil jeg gjerne gjør de grep jeg kan - for å utmerke meg i jobbmarkedet.

Hvilke tilleggsutdanninger, videreutdanninger, verv, frivillige jobber, deltidsjobber eller lignende vil være relevant for meg å begynne med? Gjerne ting jeg kan gjøre i løpet av de tre årene som gjør meg sterkere som jobbsøker kandidat? 

Er det forresten noen som vil fortelle om sin opplevelse av studiet - sosialt arbeid eller jobben, sosionom? Hadde blitt veldig glad! Nå er jeg nysgjerrig på alt omkring studiet og jobben, så gjerne fortell :)

Anonymkode: 4d5c9...379

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som sosionom er det jo ganske mye forskjellig du kan jobbe med senere. Er det noen spesielle retninger du kan tenke deg? Det vik jo være forskjellig hva som er nyttig av ekstra aktiviteter avhengig av hva slags retning du ønsker. 

Skrevet

Det kommer helt ann på hvor du ønsker å jobbe etter studiet. Sosialt arbeid er så bredt :) 

Skrevet
På 14.12.2016 den 20.02, isbjørnungen skrev:

Som sosionom er det jo ganske mye forskjellig du kan jobbe med senere. Er det noen spesielle retninger du kan tenke deg? Det vik jo være forskjellig hva som er nyttig av ekstra aktiviteter avhengig av hva slags retning du ønsker. 

På 14.12.2016 den 22.12, mjauritz skrev:

Det kommer helt ann på hvor du ønsker å jobbe etter studiet. Sosialt arbeid er så bredt :) 

Hehe - ja det var det da. Per nå er interessen veldig bred og jeg håper at gjennom studiet vil jeg finne et område jeg brenner ekstra for. Nå intresserer både temaer som barnevernstjenesten, psykisk helsevern, (i noe grad fengselsvern), stor grad rusomsorg, (tildels) skolesektoren, krisesenter, familievern og flyktningskordniator(?).. Det er kanskje enklere å si at jeg ikke i særlig grad ønsker å jobbe med eldre - og ikke i en "pleiende"/fysisk på-menneske jobb. 

Både offentlig og privat er ok, men tror jobbmarkedet her er mest i det offentlige.

Er dere udannet som sosionom? vil dere si noe om karriereuviklingen deres etter skolen? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er sosionom med videreutdanning i familieterapi. For tiden jobber jeg på krisesenter, men har vært innom både rus og barnevern. 

Anonymkode: 72e44...67c

Skrevet

Jeg går bare første året, men så langt har studiet vært veldig spennende og givende!:)

Anonymkode: 31de5...1c7

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går bare første året, men så langt har studiet vært veldig spennende og givende!:)

Anonymkode: 31de5...1c7

Vil dere som har gått/går studie fortelle litt? Hvordan har det vært? Noe man bør forberede seg på? Noe du syns hadde vært kjekt å vite selv før du startet på studiet? Hvordan oppleves studiet generelt? 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil dere som har gått/går studie fortelle litt? Hvordan har det vært? Noe man bør forberede seg på? Noe du syns hadde vært kjekt å vite selv før du startet på studiet? Hvordan oppleves studiet generelt? 

Jeg går andreåret. Så langt har jeg opplevd studiet som faglig lett, spesielt hvis man fra før av har litt kunnskaper i statsvitenskap, sosiologi og psykologi. Jeg synes fagene er veldig interessante.
Vi har også mye rollespill der vi øver oss på å være sosionom, noen ganger kan det oppleves litt kunstig, men alt i alt er det veldig lærerikt.

Anonymkode: edc4d...38a

Skrevet

Frivillig arbeid. Fritidskontakt. Vakter på ulike boliger. Osv alt som dette teller når du er ferdig og skal søke jobb.

Skrevet

Jeg jobbet som vikar i et botiltak for psykisk utviklingshemmede og jobbet frivillig som flyktningguide gjennom Røde kors, selv om jeg ikke skal bli sosionom. Førstnevnte går kanskje mer på direkte kontakt enn du kan tenke deg, men man lærer utrolig mye om kommunikasjon, og de fast ansatte er vernepleiere og sosionomer. Røde kors tror jeg er veldig bra å engasjere seg i på flyktningområdet, da får du også gratis førstehjelps- og psykisk krise-kurs. 

En venninne av meg er sosionom, og etter hennes erfaring å dømme ser arbeidgivere ofte på alder. Er du under 24 er det vanskelig, men jeg anbefaler å sende en åpen søknad om du sliter. Venninna mi gjorde det (til barnevernstjenesten i en bydel) og fikk jobb på dagen :) 

AnonymBruker
Skrevet

I studiet er det en lang praksisperiode, er det noen som kjenner til hvorvidt denne må avholdes i nærheten av studie sted, eller om man kan få praksis et annet sted i landet? 

• 2 uker senere...
Skrevet

Flere som vil fortelle om erfaringer med studiet sosialt arbeid eller jobben sosionom?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...