Altum Skrevet 14. desember 2016 #1 Skrevet 14. desember 2016 Joda, jeg vet man ikke "burde" få barn når man går på NAV og greier. Problemet her er sviktende prevensjon, samt det uomtvistelige faktum at jeg elsker kjæresten min like høyt som livet som nå vokser i magen min. Jeg kan ikke ta abort. No way. Jeg er 26 år, går på NAV, har ung ufør-tillegg på min AAP, hvilket betyr at jeg tjener litt over 220 000 kr i året. Kjæresten min går på AAP, men foreløpig uten ung ufør, selv om det kan hende han får det snart (ja, vi er litt skadeskutte fugler, begge to - krake søker make, etc.)... Så han har en årsinntekt på rundt 180 000 kr. 400 000 til sammen, ca, altså....Hva skjer økonomisk når vi får junior? Hva slags stønader kan vi forvente? Er det noen tips og triks fattige foreldre bør vite om? Jeg er så stressa at jeg ikke klarer å lese meg gjennom jungelen av info på internett, blir bare frustrert og lukker PC'en. Takk for alle tips. 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #2 Skrevet 14. desember 2016 Dere får vel barnetillegg i stønaden vil jeg tro og Barnetrygd. Engangsstønad er vel og et alternativ for dere. Kontantstøtte får dere. Og så vil jeg tro at dere har såpass lite at dere ikke må betale fullpris på barnehage. Her er maksgrense iallfall på 470000. Har du mindre enn det går du redusert barnehage og sfo. Han typen din vil kanskje få foreldrepenger siden han er på aap. Anonymkode: f7898...23b 4
moroklompen Skrevet 14. desember 2016 #3 Skrevet 14. desember 2016 Veldig lite man faktisk trenger til en baby i begynnelsen. Du kan lett få en fin brukt vogn for en billig penge. Søk opp Div babyklubber som gir bort startpakker. Selv om dere har en lav inntekt så blr dere prioritere å spare hver mnd for fremtidige uforutsette utgifter. Lykke til :-) 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 Populært innlegg #4 Skrevet 14. desember 2016 3 timer siden, Altum skrev: Joda, jeg vet man ikke "burde" få barn når man går på NAV og greier. Problemet her er sviktende prevensjon, samt det uomtvistelige faktum at jeg elsker kjæresten min like høyt som livet som nå vokser i magen min. Jeg kan ikke ta abort. No way. Jeg er 26 år, går på NAV, har ung ufør-tillegg på min AAP, hvilket betyr at jeg tjener litt over 220 000 kr i året. Kjæresten min går på AAP, men foreløpig uten ung ufør, selv om det kan hende han får det snart (ja, vi er litt skadeskutte fugler, begge to - krake søker make, etc.)... Så han har en årsinntekt på rundt 180 000 kr. 400 000 til sammen, ca, altså....Hva skjer økonomisk når vi får junior? Hva slags stønader kan vi forvente? Er det noen tips og triks fattige foreldre bør vite om? Jeg er så stressa at jeg ikke klarer å lese meg gjennom jungelen av info på internett, blir bare frustrert og lukker PC'en. Takk for alle tips. Enig med dem som sier at babyer ikke trenger all verden. Sjekk også om dere kan arve, få eller kjøpe brukt. Når det er sagt....blir litt betenkt når du sier "skadeskutte". Hvordan kan dere ta dere av et barn når dere begge er for syke til å jobbe? Det kommer selvsagt an på hva dere feiler. Dårlig rygg eller stabile fysiske lidelser kan kanskje gå bra, f eks blir barn store nok til å gå selv etterhver og må ikke bæres osv osv. Men hvis dere er det man vanligvis tenker på med skadeskutt, altså med psykiske lidelser etter vanskelig oppvekst, og dere BEGGE er så psykisk skadet at dere ikke kan jobbe bare litt engang....hvordan skal barnet få en normal, sosial oppvekst? Jeg sier ikke at det absolutt ikke går, for det kommer jo an på mye. Men jeg håper dere har et sterkt nettverk av familie eller venner rundt dere, og hvis det mangler, at dere går inn for å skaffe dere det. Tenk på om dere trenger noen form for hjelp, forsøk å legge til rette for det. Bruk helsestasjon, barselgruppe osv. Lykke til med baby Anonymkode: 171be...fc9 53
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 Populært innlegg #5 Skrevet 14. desember 2016 Du "tjener" ikke penger når du går på Nav. Du FÅR penger fordi du ikke kan tjene penger. Anonymkode: cb707...fa4 52
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 Populært innlegg #6 Skrevet 14. desember 2016 Rart hvordan folk ikke klarer å jobbe, men å gå gjennom den slitsomme jobben som det er både å bære fram og oppdra barn klarer de. Anonymkode: f7f68...b07 60
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #7 Skrevet 14. desember 2016 Jeg skjønner ikke at det går an å få barn i den situasjonen. Samboer og jeg er begge ufør, og vi klarer ikke gjøre alt husarbeid som vi burde en gang. Vasket toalettet for første gang på 1 mnd idag. Håper for guds skyld ingen av dere har en arvelig sykdom. Å være syk er helt for jævlig Anonymkode: a90d1...f11 25
Vesentlig Skrevet 14. desember 2016 #8 Skrevet 14. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rart hvordan folk ikke klarer å jobbe, men å gå gjennom den slitsomme jobben som det er både å bære fram og oppdra barn klarer de. Anonymkode: f7f68...b07 Sjarmerende 12
Tibbie Skrevet 14. desember 2016 #9 Skrevet 14. desember 2016 Hvordan ufør er dere? Er det sånn at dere aldri skal tilbake i jobb, eller er det bare akkurat nå? Og er det ingen jobb du kan ta? Du er flink til å skrive, kanskje du kan gjøre noe der? En liten ekstrajobb gjort hjemmefra? Det er mange jobber som ikke er fysisk anstrengende, og det er også jobber som ikke er psykisk anstrengende. Jeg vet ikke hvordan det er med barnestøtte for par som ikke jobber, men et godt tips kan være å begynne å lete opp ting dere kommer til å trenge allerede nå Let etter billige vogner, stellebord, klær, bleier ol. på nett. Mange gir dette bort helt gratis. Også kan dere jo ønske dere mye babyting til jul, sånn at dere får mer penger å rutte med når den tid kommer. Lykke til! :D 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #10 Skrevet 15. desember 2016 Anbefaler dere å spare så mye som mulig før babyen kommer og under oppveksten. Babyer i seg selv er kanskje ikke så dyrt, men plutselig kan man ikke amme og må ha erstatning, eller babyen tåler ikke billigere merker i bleier og må ha libero touch til 60kr pakka som holder noen få dager. Eller sykdom hos baby som gjør at man må bruke 1000 kr i medisiner på noen få dager. Mange av disse uforutsette utgiftene, men utstyr etc må ikke være så dyrt. Kan ikke noe om stønader, men vil nok gå bra. Lykke til Anonymkode: ca4c2...d7a 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #11 Skrevet 15. desember 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du "tjener" ikke penger når du går på Nav. Du FÅR penger fordi du ikke kan tjene penger. Anonymkode: cb707...fa4 Slutt å tull. Hvis de går på AAP så betaler de skatt. I tillegg har de nok begge to 2 foreldre som har betalt skatt i årevis og NAV er et system vi trenger. Mange trenger NAV i løpet av livet.. Vi tjener faktisk mer på at folk går på NAV enn ikke - så det er altså økonomisk vinning å ha et NAV-system, så skatten går fint opp i opp. Anonymkode: f8959...12d 9
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #12 Skrevet 15. desember 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Rart hvordan folk ikke klarer å jobbe, men å gå gjennom den slitsomme jobben som det er både å bære fram og oppdra barn klarer de. Anonymkode: f7f68...b07 Mener du at landet taper økonomisk på at mennesker klarer å få et barn, eller mener du at det skaper økonomisk vinning? Bare lurer på hvordan du "tenker" og hvor intelligent du er på langsiktig økonomi. I tillegg lurer jeg på hvordan helsen kommer til å bli her i landet hvis vi skal tenke sånn som du tenker...Nå er det ikke alle som bør få barn, nei. Men det tror jeg gjelder både RIKE og fattige, friske mennesker og syke mennesker.... Just saying Anonymkode: f8959...12d 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #13 Skrevet 15. desember 2016 Den ungen har jaggu skutt gullfuglen når det kommer til genene den arver! Og ts, jeg håper du tar konskvensene av valget ditt, det kommer til å bli tøft, ungen din kommer til å være fattigere enn de andre barna. Ikke kom og klag på økonomien om noen år, dette er et valg dere tok nå!! Anonymkode: 84ed1...cce 27
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #14 Skrevet 15. desember 2016 Dette vil nok gå fint til å begynne med- dere har krav på engangsstønad, og muligens kontantstøtte eller redusert pris på barnehage. Babyer er veldig billige, og nesten alt til baby og småbarn kan fåes brukt eller gratis på Finn.no. Det som er viktig er at dere tenker over hvordan ting blir ti år frem i tid. Jeg har en tenåring, og de koster ekstremt med penger. Vi hadde aldri greid oss med 4-500 000 nå, mens det gikk fint til han var kanskje 7-8 år gammel. Fritidsaktiviteter, klær, utstyr, skoleting osv, alt koster, til dels mye. Og mens treåringen ikke skjønner at klærne kanskje er brukt eller fått via Finn.no, vil fjortiser skjønne dette. mens treåringen sikkert synes at det morsomste er en skogstur med mamma og pappa (gratis!), vil fjortisen nok heller gjøre noe med venner. Som vil koste penger. Store barn er et pengesluk uten like. Jeg blir ofte litt oppgitt når alt fremstilles enkelt og rosenrødt, uten at det tenkes over at barn blir større, og det wr gjerne for denne tiden man burde ha en økonomisk plan. Anonymkode: 94958...a5b 15
Gjest Vevila Skrevet 15. desember 2016 #15 Skrevet 15. desember 2016 Det blir jo ikke engangstønad når de har krav på foreldrepenger?
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 15. desember 2016 #16 Skrevet 15. desember 2016 Dere får foreldrepenger, barnetrygd (970 kroner) og tillegg i AAP. Tipset mitt er bruk finn.no og Facebook for alt det er verdt.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #17 Skrevet 15. desember 2016 Jeg tenker bare at dette blir en mørk og dårlig framtid. Anonymkode: 68283...98c 17
Leavemealone Skrevet 15. desember 2016 #18 Skrevet 15. desember 2016 Dette kan bli bra om dere har selvinnsikt og er kjærlige foreldre så går det veldig bra. Mange fordomsfulle personer her inne som burde være veldig varsom med hva de sier til syke mennesker. Sykdom trenger ikke være permanent, og om det er det, så kan syke mennesker elske ungene sine og gi de trygghet de også. 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #19 Skrevet 15. desember 2016 Aap gir rett til foreldrepenger i permisjon. Dere får 970kr i barnetrygd og aap vil øke litt med barn. Jeg husker ikke hvor mye, men det er ikke kjempe mye. Finn.no er genialt. Man trenger ikke det nyeste og dyreste. Jeg var i din situasjon med første mann og kom veldig billig utav det ved å kjøpe brukt på Finn. Enkelte ting fikk vi også gratis. Det blir trangt, det må dere være forberedt på. Men man blir vandt med det og det går rundt på et vis. Anonymkode: 88931...8c3 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #20 Skrevet 15. desember 2016 48 minutter siden, Vevila skrev: Det blir jo ikke engangstønad når de har krav på foreldrepenger? Jo, man kan velge. Hvis mor kan fortsette på sine tiltak under AAP, så kan hun velge å gå videre på AAP, og få engangsstønaden i tillegg. Hvis graviditeten og tiden etterpå med baby gjør at hun ikke kan gjennomføre tiltaket, så må hun stoppe AAP, og dermed ta foreldrepenger for å få penger i den perioden. Når mor får ung ufør-tillegget allerede så vil jeg tro hun kan fortsette med AAP, hun er sikkert for syk til praksisplass og særlig aktive tiltak uansett. I tillegg kan dere søke bostøtte, og dere får barnetrygd på 970 kr. Sier meg enig med den lenger opp her med å tenke ti år frem i tid. Jeg har en 12-åring nå, og som pengene flyr! Både i sportsutstyr, klær etc. Vintersko koster lett 1000-1200 for noen som er varme og fine, og når barnet trenger både sko, boblejakke og boblebukse hver vinter pga mye voksing så blir det mange tusenlapper samtidig. Jo større barnet blir jo vanskeligere blir det å finne brukt, da de sliter det ut. Så å starte en sparekonto med tanke på fremtiden er nok lurt. Anonymkode: d6a1f...e7e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå