Gå til innhold

Hva gjør man når man blir så kvalm av smertestillende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tvunget til å ta paralgin forte av og til for tiden pga smerter, men blir ekstremt kvalm. Akkurat samme med tramadol. Kvalmestillende tåler jeg ikke. Det eneste jeg ikke blir kvalm av er paracet, men det hjelper ikke nå. Kan ikke ta NSAIDS. 

Noen som har tips? 

Anonymkode: abc56...7c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ta imot medisinske råd fra troll på internet. Selv de som mener vel er ofte idioter. 

Snakk med legen din, eller en smertelege. Eventuelt en farmasøyt.

• Liker 3
Skrevet

spør lege som skrev ut Paralgin.

Anonymkode: 366a5...fd7

• Liker 1
Skrevet

Muskelsmerter? Shaktimatte kan hjelpe noe. Når det gjelder kvalmen, kan det være noe de kan skrive ut som demper det? Eventuelt ingefær? Men dette blir nødløsninger til du/dere finner noe smertestillende som faktisk fungerer.

Anonymkode: 70584...550

Skrevet
1 time siden, amativeReflection skrev:

Ikke ta imot medisinske råd fra troll på internet. Selv de som mener vel er ofte idioter. 

Snakk med legen din, eller en smertelege. Eventuelt en farmasøyt.

Jeg tar jo ikke imot medisinske råd. Jeg spør etter tips mot kvalme. De er som oftest veldig ikke-medisinske kjerringråd. 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Muskelsmerter? Shaktimatte kan hjelpe noe. Når det gjelder kvalmen, kan det være noe de kan skrive ut som demper det? Eventuelt ingefær? Men dette blir nødløsninger til du/dere finner noe smertestillende som faktisk fungerer.

Absolutt ikke muskelsmerter. Har smerter i forbindelse med tarmen og er til utredning for det, men er ikke så mye å gjøre med i mellomtiden. Det finnes jo kvalmestillende av det en lege kan skrive ut, men når jeg blir dårlig av det så er ikke det så mye til hjelp ;) Ingefær var lurt. Noen andre tips? 

Skrevet

kvalmen kan skyldes at parlalgin kan gi forstoppelse. Ta laxoberaldråpe for å få fart på tarmen. Drikk mye. Spis hver 3. Time. Spiser du for sjelden blir du kvalm. Spis tørre kjeks. Cola liker jeg mot kvalme. Startr dagen med et par super cola for å få opp blodsukker. Venter en halvtime etter inntak av Paralgin før mat så jeg ikke risikerer å spy den ut igjen. Blir jeg kvalm legger jeg meg nedpå lit, men ikke for lenge så jeg glemmer å ete. Jeg tar afiptan morgen middag og kveld forebyggende mot kvalme.

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke muskelsmerter. Har smerter i forbindelse med tarmen og er til utredning for det, men er ikke så mye å gjøre med i mellomtiden. Det finnes jo kvalmestillende av det en lege kan skrive ut, men når jeg blir dårlig av det så er ikke det så mye til hjelp ;) Ingefær var lurt. Noen andre tips? 

Gurkemeie har hjulpet meg endel for tarmsmerter, så om du allikevel liker det, og tåler det, så kan du følge litt med på hvordan det påvirker magen og smertene. Det er endel kvalmestillende leger kan skrive ut, så spør de neste gang. Men utover det, så tja. Salte kjeks fungerer for noen, kokt ris, havrevelling, osv. Kan det være du kan få stikkpiller i stedet?

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kvalmen kan skyldes at parlalgin kan gi forstoppelse. Ta laxoberaldråpe for å få fart på tarmen. Drikk mye. Spis hver 3. Time. Spiser du for sjelden blir du kvalm. Spis tørre kjeks. Cola liker jeg mot kvalme. Startr dagen med et par super cola for å få opp blodsukker. Venter en halvtime etter inntak av Paralgin før mat så jeg ikke risikerer å spy den ut igjen. Blir jeg kvalm legger jeg meg nedpå lit, men ikke for lenge så jeg glemmer å ete. Jeg tar afiptan morgen middag og kveld forebyggende mot kvalme.

Nå lo jeg godt. Beklager, jeg vet at endel kan få forstoppelse av sterkere smertestillende, men hadde jeg tatt laxoberaldråper hadde jeg blitt svært dårlig. Jeg har avføring i snitt 5 ganger daglig og ofte diaré (og nei, her finnes ingen obstipasjonsdiaré, bare diaré) så tror ikke det er lurt å anbefale avførende midler til noen som helst trenger det motsatte. Og å drikke mye hjelper ingen verdens ting her i verden. Har du normalt fungerende nyrer skilles bare det overflødige ut, og det er heller skadelig enn noe annet. Har du lavere fungerende nyrer får du bare ødemer. Altså heller ikke lurt å anbefale noen å drikke mer enn normalt. Jeg inntar selvsagt også væske etter hvor mye jeg skiller ut, da jeg har en del væske som går med avføringen. 

Som sagt tar jeg heller ikke kvalmestillende. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå lo jeg godt. Beklager, jeg vet at endel kan få forstoppelse av sterkere smertestillende, men hadde jeg tatt laxoberaldråper hadde jeg blitt svært dårlig. Jeg har avføring i snitt 5 ganger daglig og ofte diaré (og nei, her finnes ingen obstipasjonsdiaré, bare diaré) så tror ikke det er lurt å anbefale avførende midler til noen som helst trenger det motsatte. Og å drikke mye hjelper ingen verdens ting her i verden. Har du normalt fungerende nyrer skilles bare det overflødige ut, og det er heller skadelig enn noe annet. Har du lavere fungerende nyrer får du bare ødemer. Altså heller ikke lurt å anbefale noen å drikke mer enn normalt. Jeg inntar selvsagt også væske etter hvor mye jeg skiller ut, da jeg har en del væske som går med avføringen. 

Som sagt tar jeg heller ikke kvalmestillende. 

Hvorfor spør du ikke heller en lege eller farmasøyt istedet for å latterliggjøre de som svarer deg. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 timer siden, Attami skrev:

Hvorfor spør du ikke heller en lege eller farmasøyt istedet for å latterliggjøre de som svarer deg. 

Da misforstod du isåfall innlegget mitt. Det var ikke ment for å latterliggjøre noen fra min side. Jeg mener jeg lo godt fordi jeg så for meg at jeg tok laxoberaldråper til tross for at jeg har alt for hyppig avføring fra før og endte med å sitte på do hele dagen :P Det er ikke sånn at alle blir obstipert av smertestillende. Jeg spør etter kjerringråd, ikke noe annet.

Endret av Sulosi
Sitat og direkte tilsvar slettet, del av større mod.
Skrevet

Jeg tar to forskjellige medisiner som begge har kvalme som bivirkning. Det som hjelper for meg er Sea Bands (sjøsykearmbånd). Selges på apotek og koster ikke så mye. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, SweetM skrev:

Jeg tar to forskjellige medisiner som begge har kvalme som bivirkning. Det som hjelper for meg er Sea Bands (sjøsykearmbånd). Selges på apotek og koster ikke så mye. 

Takk! Det skal prøves :) 

• Liker 1
Skrevet

Ingefær skal visst hjelpe mot kvalme. 

Anonymkode: 7ede4...09d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg fikk i alle fall intens kvalme og manglende matlyst som bivirkning av Paralgin Forte. 
Forstoppelse kom og gikk, dvs jeg var stoppet en dag, og når proppen løste, kom det diare noen dager.

Jeg tenkte bare at forstoppelsen (pga morfin kan det gi forstoppelse) - kunne gi kvalme. Men det at du har mye diare gir også kvalme, det merker jeg selv når diare er "på vei", tarmene er i stor aktivitet og dermed kan det gi kvalme.

I tillegg så virker det jo muskelavslappende og kan kanskje hjelpe på smertene i magen? Bare en ide... men som sagt, ikke spør på et fora. Men greit  å lufte det for legen.

Jeg har selv tarmproblematikk og har stått på en del sterke smertestillende og kvalmestillende av ulike typer.

Nå har jeg god effekt av smertestillende og kvalmestillende som jeg tar forebyggende, før tok jeg det kun ved kvalmeanfall og da ble jeg verre, men nå når jeg tar det profylaktisk (når jeg våkner, en halvtime før middag og før leggetid) har jeg ikke opplevd så mye mer kvalme. I tillegg til at jeg passer på å spise regelmessig. Går det for lang tid (over 3 timer) blir jeg kvalm.

Med å drikke masse, mener jeg ikke 3 liter, men du sier du har diare, så da er det viktig å erstatte væsketapet og. Væskemangel kan og gi kvalme. 

Drikk i alle fall ca. et par liter om dagen.

Endret av Sulosi
medisintips
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da misforstod du isåfall innlegget mitt. Det var ikke ment for å latterliggjøre noen fra min side. Jeg mener jeg lo godt fordi jeg så for meg at jeg tok laxoberaldråper til tross for at jeg har alt for hyppig avføring fra før og endte med å sitte på do hele dagen :P Det er ikke sånn at alle blir obstipert av smertestillende. Jeg spør etter kjerringråd, ikke noe annet.

Sitat red, mod.

Nei, det med Lactulose og Laxoberaldråper er om magen er treg. Men nå skriver du at du har masse avføring. Men du har diare sier du, da taper du mye væske, så pass på å få i deg nok væske. Hvordan er matinntaket? Spiser du lite pga kvalmen?

Lactulose er veldig kvalmende og søtt, så derfor gikk jeg over til Laxoberaldråper: men er lite forstoppet, så tar det kun ved behov. 

Endret av Sulosi
Skrevet

Jeg kan lite om dette og aner ikke hva alt du nevner i hovedinnlegget er ( :P ), men har du prøvd smertestillende i form av stikkpille? Kanskje du ikke blir så kvalm når du får det inn en annen vei : ) Eller tenkte du på noe som duger i kveld?

Salt potetgull og fet mat hjelper i hvert fall veldig på kvalme hos meg! Ellers har du jo de der armbåndene de selger på apoteket. Mange gravide bruker dem : )

Skrevet

Tråden er ryddet for medisintips og signering som helsepersonell, deler av innlegg har blitt slettet som følge av dette. Viser til regelverket:

Sitat

Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren i tråder hvor tråden omhandler sykdom, medisinering, dosering og lignende. 

Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. 

Mvh Sulosi, mod.

Skrevet

Har tatt Tramadol over tid en gang, men da var jeg sengeliggende og dårlig uansett. Men Tramadol kan gjøre at man blir uvel. Synes uansett at du heller bør spørre legen om dette. Er ikke sikkert det er Tramadol/paralgin forte som skaper kvalmen, men begge er jo sterke smertestillende og ikke noe man fungerer som normalt på, hvis man ikke har utviklet toleranse. 

Anonymkode: 616f5...e5b

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du spør ikke om kjerringråd, du spør om tips og det er to helt forskjellige ting.

Anonymkode: f9366...484

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...