AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #1 Skrevet 14. desember 2016 Må innrømme at jeg synes svineribbe er ganske harry julemat (jeg er oppvokst med dette selv, bare så det er sagt). Bare masse flesk og svor, med surkål og poteter. Smaker lite, bare feit fyllmat uten noen særlig karakter. Drar inntrykket enda lenger ned hvis surkålen i tillegg er fra kjøpepakke. Pinnekjøtt har i det minste mer karakter, skarpere smak, og de fleste lager kålrabistabba selv. Det er også mer spesielt for Norge, svineribbe med surkål er jo som hvilken som helst tysk pubmat. Nedover kontinentet har de ofte lekrere julemat, som and med glaserte kastanjer og gode sauser og smakfulle salater til. Typisk her oppe på nissebjerget at vi velger det mest fettete og smakløse vi får tak i som julemiddag. Provoserer litt nå. Men noen som er enig/uenig? Anonymkode: e41eb...515 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #2 Skrevet 14. desember 2016 Uenig. Det er mange ting jeg kan synes er 'harry¨', men norsk julemat er ikke en av dem. Jevnt over spiser nordmenn bedre, sunnere og mer avansert mat enn mange andre vestlige land (USA, Storbrittania...) og jeg synes det er noe litt sjarmerende ved at selv velstående nordmenn går tilbake til enkel og fet mat til jul - fordi det var tross alt det man spiste i gamle dager, også i de fleste andre land. Julemiddager rundt om i verden er for de aller fleste enkel - og fet - mat. De virkelige smaksrike julemiddagene du spiser i utlandet på restaurant er ikke representativ for folk flest. Jeg har familie i både USA og Tyskland, samt har bodd i Frankrike. Og de kan fortelle at det vi utad kjenner som deres kultur sjelden er det som står på middagsbordene. Anonymkode: 7b921...459 13
Gjest Blondie65 Skrevet 14. desember 2016 #3 Skrevet 14. desember 2016 Utover pinnekjøtt er det bare kalkun - fylt og med det britiske tilbehøret, ikke med den latterlige waldorfsalaten - som er jul for meg. Svineribbe - ordentlig tillagte med hjemmelaget rødkål - er godt, men en søndagsmiddag mer enn jul.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #4 Skrevet 14. desember 2016 Svineribbe Harry?? Nei, nå har jeg lest det også. Hva som er tradisjon i hvert eneste land blant folk flest kommer jo av hva som var tilgjengelig og mulig å anskaffe. Drar du tilbake i historien vil du se at julemiddag for folk flest var havregrøt, tørket fisk og flesk. Hvis de hadde det. Selv i andre Europeiske land er det fåtallet som hadde og fortsatt har adgang til den maten du tenker på. And var ikke mat for andre enn de rikeste. Grøt og flesk var nok normen der også. And, du liksom. Anonymkode: 5f5d8...afb 9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #5 Skrevet 14. desember 2016 Harry er det ikke. Men jeg syns det smaker så kjedelig. Bare vanlig, kjedelig kjøttsmak liksom. Anonymkode: c8d43...86c
Honey Dew Skrevet 14. desember 2016 #6 Skrevet 14. desember 2016 4 minutter siden, Blondie65 skrev: Utover pinnekjøtt er det bare kalkun - fylt og med det britiske tilbehøret, ikke med den latterlige waldorfsalaten - som er jul for meg. Svineribbe - ordentlig tillagte med hjemmelaget rødkål - er godt, men en søndagsmiddag mer enn jul. Hva inneholder dette tilbehøret? 2
Honey Dew Skrevet 14. desember 2016 #7 Skrevet 14. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Harry er det ikke. Men jeg syns det smaker så kjedelig. Bare vanlig, kjedelig kjøttsmak liksom. Anonymkode: c8d43...86c Kan jo bruke annet krydder enn pepper da... 4
Gjest Blondie65 Skrevet 14. desember 2016 #8 Skrevet 14. desember 2016 1 minutt siden, Honey Dew skrev: Hva inneholder dette tilbehøret? Fylt sopp, god saus, poteter og andre grønnsaker.
Jerry Lee Skrevet 14. desember 2016 #10 Skrevet 14. desember 2016 Er så møkk lei at mange kaller det andre liker for Harry. Hold kjeft og nyt din egen mat, og la andre nyte sin.... Uff.... 9
Gjest Catalina Culès Skrevet 14. desember 2016 #11 Skrevet 14. desember 2016 Ribbe er da ikke harry, for noe tull.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #12 Skrevet 14. desember 2016 Å spise er harry. Anonymkode: 6f4f3...af3 3
Gjest gjest17 Skrevet 14. desember 2016 #13 Skrevet 14. desember 2016 Jeg fikk såååå lyst på ribbe jeg nå!
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #14 Skrevet 14. desember 2016 Det må være noe rart med kunnskapen i noen av de 1000 hjem, - tydeligvs. Evnen til å finne et ribbestykke som har den perfekte balanse mellom kjøtt og fett (perfekt betyr at det ikke er så mye fett at steketiden ikke smelter bort 99% av fettet og etterlater mørt og smakfullt kjøtt, og ikke så lite at svoren ikke kan bli sprø eller at kjøttet blir tørt og smakløst). Kunnskapen om at krydringen finner sted flere dager før julaften. At ribben skal ligge kjølig inngnidd med ubeskjedne mengder salt og pepper i sånn omtrentlig 4 dager før julaften. Hvorledes den dampes og stekes. Øses hyppig og koses med, prepareres for spør svor. Surkålen eller rødkålen kommer ikke fra en pose. Den håndlages på kjøkkenet på julaften, og den får sin helt egne julesmak ved tilsetting av noen spiseskjeer av det fettet som har smeltet av ribben under stekingen. Kall hver enkelts mat på julaften for hva du vil, gjerne harry om det passer deg. Det blir ikke mindre jul eller mindre godt for den som er vokst opp med at akkurat den maten betyr jul. Det gjelder enten det er ribbe, pinnekjøtt (røket eller urøket er en egen 'krig'), kalkun eller juletorsk. Anonymkode: 445ec...560 11
-jk- Skrevet 14. desember 2016 #15 Skrevet 14. desember 2016 Pinnekjøtt er det ganske mange som ikke liker (meg inkludert, og jeg liker det meste) så greit å styre unna det synes jeg. Ribbe er ganske fett synes jeg og heller ingen favoritt men spiser det da. Kalkun hadde vært å foretrekke, men her går det i ribbe og svinestek. Kunne godt hatt torsk for min del, men det er ikke jeg som bestemmer og ingen får lov til å tulle med tradisjonene Harry julemat? Må være Grandiosa det 3
Athene Skrevet 14. desember 2016 #16 Skrevet 14. desember 2016 Bare fett og svor, uten smak? Da kjøper man billigribbe, og kan heller ikke lage mat. 9
Tvist Skrevet 14. desember 2016 #17 Skrevet 14. desember 2016 Ribben må jo serveres med mye tilbehør- da smaker den best. Med svisker, stekte epler, saus, poteter, rødkål, kålrabistappe, suragurk, syltet rødbeter og tyttebærsyltetøy. Da er det jul. 3
Jerry Lee Skrevet 14. desember 2016 #18 Skrevet 14. desember 2016 17 minutter siden, kiselle skrev: Jeg fikk såååå lyst på ribbe jeg nå! Slenge'n i "ommen"..... 1
Gjest kattehviskeren Skrevet 14. desember 2016 #19 Skrevet 14. desember 2016 Ikke harry, det er tradisjonsrikt og har en god forklaring. Men jeg syns det er litt ironisk at det vi spiser på selveste juleaften er ganske billig mat. Men hvis man lager ribbe skikkelig, med hjemmelaget tilbehør og alt blir ferdigkokt, ikke for hard svor osv kan det smake fortreffelig. Men det blir aldri noe favorittmat hos meg og en gang i året holder mer enn nok. Hvis jeg ikke er med foreldrene liker jeg å spise helt andre ting juleaften! And, østers etc. Gås er veldig vanlig i Tyskland, det er godt. Eller torsk mmm!
Jerry Lee Skrevet 14. desember 2016 #20 Skrevet 14. desember 2016 Akkurat nå, Tvist skrev: Ribben må jo serveres med mye tilbehør- da smaker den best. Med svisker, stekte epler, saus, poteter, rødkål, kålrabistappe, suragurk, syltet rødbeter og tyttebærsyltetøy. Da er det jul. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå