Gå til innhold

Daten nekter å la meg betale for noe som helst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte nylig å date en mann. Vi har hittil vært på kafé et par ganger, ute på pub/utested, handlet på matbutikken i lag (x2) og hatt 2 dater hjemme hos meg.

På kafé spanderte han en kopp kaffe på meg (syntes det var helt ok - det var vår første date, syntes det var hyggelig)
På pub/utested insisterte han for å betale for drinken min og sin øl (200kr totalt). 
Senere spiste vi taco hos meg, vi brukte det jeg hadde, han kjøpte resten+litt mer (kjøttdeig, tacosaus, agurk, 3pk mais, rømme, tomater, 1 plate med freia (da den fortsatt kostet 50kr:fnise:), tacolefser). 
Senere var vi på en finere kafe, hvor han betalte for kakao x2.
En gang var vi på matbutikken, og han insisterte på å betale for mine ting også (var 2 epler, så tok ikke så hardt på den da han handlet en del mer)
Vi hadde en date hos meg hvor han tok med to flasker vin+sjokolade. Vi dro for å kjøpe med oss sushi hjem, og (jeg) valgte et sushibrett til nærmere 700kr da vi skulle kose oss. Da jeg står for å betale begynner han skikkelig å diskutere for å få betale - jeg lot ham for å unngå å skape en scene på spisestedet.
I mitt hode toppet det hele seg når vi var på matbutikken og han handlet 2 ting(han skulle hjem til seg), mens jeg handlet full kurv(til meg selv), og han nektet meg å betale selv..

Vi er studenter begge to, og antar vi har noenlunde lik økonomi (begge lever på studielån+feriejobbing). Alle gangene etter den første kaffen har jeg forsøkt å betale, men han blir skikkelig oppgitt over meg og mener det er uaktuelt. Er jeg rar som begynner å føle litt på dette? Venninner av meg sier ting som "gi meg nummeret hans når du er ferdig med han", "bare nyt det" osv, men jeg føler meg både som en snylter og litt økonomisk umyndiggjort. Særlig når han insisterer på å betale for matvarer som jeg kjøper til mitt eget hjem, hvor det ikke en gang er meningen at han skal spise middag hos meg...

Er det jeg som er helt rar her? Hvordan kan jeg gjøre om på dette? Har forsøkt å ta det opp litt pent men virker ikke som han tar det særlig seriøst. Vurderer å bare vippse han en tusenlapp....

Anonymkode: f59ad...c34

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får bare la ham, du har tross alt tilbudt deg.

Men er det ikke litt unaturlig å dra i matbutikken sammen? Hvis jeg har invitert noen hjem, så handler jeg inn på forhånd. Mange gutter føler et press på å betale, selv når jenta tilbyr seg. Derfor hadde jeg syntes det er kleint å handle middag med en mann som ikke engang er kjæresten, det blir alltid ukomfortabelt når man kommer til kassen...Å ta regningen på en restaurant er ikke rart, men det er noe annet å stå i en kasse.

Anonymkode: cfd9d...191

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer å bare vippse han en tusenlapp....

Synes det er fint av deg. Men var det 1000 kr han betalte for deg? Synes det er greit og fint av ham og betale det dere skal lage hjemme hos deg, men dine ting burde du kunne betale for. Så et synes jeg du kan gjøre.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får bare la ham, du har tross alt tilbudt deg.

Men er det ikke litt unaturlig å dra i matbutikken sammen? Hvis jeg har invitert noen hjem, så handler jeg inn på forhånd. Mange gutter føler et press på å betale, selv når jenta tilbyr seg. Derfor hadde jeg syntes det er kleint å handle middag med en mann som ikke engang er kjæresten, det blir alltid ukomfortabelt når man kommer til kassen...Å ta regningen på en restaurant er ikke rart, men det er noe annet å stå i en kasse.

Anonymkode: cfd9d...191

Den første gangen vi dro på matbutikken i lag (det med eplene) var det fordi vi skulle på biblioteket for å lese, og butikken lå ved siden av.
Andre gangen (da han insisterte på å betale for alt, hvor jeg hadde full kurv) hadde vi vært ute, og siden vi bor i Oslo så går vi. Vi passerer matbutikken (både hans og min nærmeste matbutikk) og han spør om jeg vil bli med inn ettersom han skal handle et par ting på veien. Da sier jeg okei, siden jeg også må handle mat, så det passet fint (istedenfor at jeg skulle blitt med ham på butikken, gått hjem og skilt lag, for så å gå tilbake på samme matbutikk...).

Det med tacoen var vår andre date, så tenkte ikke så mye over det. Vi skulle egentlig bare få med oss dagens episode av et TV-program vi begge følger med på, og han spør når han er på vei om jeg er sulten og om jeg vil spise, så kan han stikke innom butikken. Sier så klart ok, tenkte dette var hyggelig og tenker at jeg vippser når han kommer. Hadde selv klart godis og drikke ettersom vi egentlig bare skulle se litt på TV.

Har ikke tenkt tanken på at det er rart at vi går på butikken i lag.. 

TS

Skrevet
10 minutter siden, exictence skrev:

Synes det er fint av deg. Men var det 1000 kr han betalte for deg? Synes det er greit og fint av ham og betale det dere skal lage hjemme hos deg, men dine ting burde du kunne betale for. Så et synes jeg du kan gjøre.

Anslagsvis er det vel rundt 12-1300kr det ligger på nå.

Kafé: ca 100
Blomster: +/- 130
Vin: Ca 120
Sushi: 350
Matbutikk: 450
Alkohol ute: 200

Syntes det begynner å bli litt summer jeg da..

• Liker 1
Skrevet

La nå han spandere om han absolutt vil. 

Anonymkode: d65fd...960

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Si til han, at du setter pris på at han spanderer, men at du noen ganger har lyst å betale noe selv også.

Skrevet

bare ver glad han spandere, kansje heller kjøpe med vin/øl til han nestegang dere sees? bedre det . eller mat eller noe?^^ 

Noen er bare gavmilde bare kos deg :D

Skrevet

og evt nestegang dere skal ut så tar du og går i baren og betaler:) for øl eller hva dere skal ha

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anslagsvis er det vel rundt 12-1300kr det ligger på nå.

Kafé: ca 100
Blomster: +/- 130
Vin: Ca 120
Sushi: 350
Matbutikk: 450
Alkohol ute: 200

Syntes det begynner å bli litt summer jeg da..

Mye av dette er greit at det har vært han som har betalt. 

Neste gang dere skal ut, kan du si på forhånd at da vil jeg betale for oss begge. Du har betalt så mye, så jeg setter pris på at du nå lar det være meg som betaler.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, exictence skrev:

Mye av dette er greit at det har vært han som har betalt. 

Neste gang dere skal ut, kan du si på forhånd at da vil jeg betale for oss begge. Du har betalt så mye, så jeg setter pris på at du nå lar det være meg som betaler.

Den listen var bare min del av det han har betalt - det meste kan vel ganges med 2 for å representere hans del også.

Slik jeg tenker er det rettferdig og betale ca annenhver gang.. Får bare tenke at så lenge jeg har tilbudt meg og han likevel insisterer så får det bare være. Kanskje jeg får sende han en SMS hvor jeg presiserer at det er viktig for meg å få lov til å betale jeg også.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg skjønner du reagerer ts. Selv hadde jeg regnet ut hvor mye maten og det jeg selv ville betalt for, og lagt det i en konvolutt og gitt han det. 

Faktisk, så syns jeg den der "jeg spanderer" greia er skikkelig ubehagelig og skjønner ikke hvorfor enkelte menn klamrer seg til det under dating. Skal kvinner pga det godta visse ting og tilnærmelser fordi "jeg betalte matvarene dine!"?

Endret av Kiselle
Skrevet

Bare å la han spandere det vel, hvis han syns det er greit. Jeg var selv sånn som alltid på død og liv skulle dele alt fifty fifty, men har med åra lært meg å ta i mot uten at ting på død og liv skal betales tilbake. Så lenge fyren gleder seg over å spandere på deg og ikke forventer noe tilbake, og heller ikke er typen til å bruke det mot deg siden, så ta i mot med et smil. Vis takknemlighet og glede. Man må kunne ta i mot fra menn uten at det går utover ens selvstendighet og egenverd. Kos deg.

Anonymkode: 84b8d...ce4

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare å la han spandere det vel, hvis han syns det er greit. Jeg var selv sånn som alltid på død og liv skulle dele alt fifty fifty, men har med åra lært meg å ta i mot uten at ting på død og liv skal betales tilbake. Så lenge fyren gleder seg over å spandere på deg og ikke forventer noe tilbake, og heller ikke er typen til å bruke det mot deg siden, så ta i mot med et smil. Vis takknemlighet og glede. Man må kunne ta i mot fra menn uten at det går utover ens selvstendighet og egenverd. Kos deg.

Anonymkode: 84b8d...ce4

Føler ikke det har noe med at jeg på død og liv skal  dele alt 50/50, men fordi han omtrent lager en scene hver gang jeg forsøker å betale slik at jeg bare må gi meg for å unngå offentlige ubehageligheter. Når han har betalt alt de siste 7 gangene syntes jeg det er greit å kunne bidra litt jeg også - særlig når det begynner å bli snakk om en solid sum og vi lever på samme type lavbudsjett...

TS

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde følt meg veldig dum om kjæresten min skulle betalt alt hele tiden. Og har selvrespekt nok til å ikke utnytte en slik situasjon som du beskriver. Helt ok å betale for en date, men da betaler den andre neste date. Vi lever tross alt i 21århundre og kvinner tjener egne penger. Det er ingen galant handling, en utdatert en som er mer patetisk.

Ville tatt det opp med ham og si at dere SKAL dele på utgiftene. 

• Liker 1
Skrevet

Kommer veldig an på personligheten til personen. Jeg syns det virker litt rart at han vil betale for mat du skal ha for deg selv. Hva betyr det? Hvorfor gjør han det? Hva føler han og tenker han når han bestemmer seg for å betale slike ting?

Anonymkode: 3672e...ab3

Skrevet

Ikke la deg lure. 

Denne fyren investerer i sine egne interesser. Han forsøker åpenbart å sette deg i gjeld til han, ikke nødvendigvis økonomisk, men ved å bruke penger på deg oppnår han å skape en tilknytning til deg.

En tilknytning han senere kommer til å "cashe in" i form av sex. Og ikke bare én gang, men gjentatte ganger og gjerne i en nedverdigende form.

Handlingene hans vitner om en svært utspekulert fyr, og burde få alle varsellamper til å lyse rødt. 

Anonymkode: 306ff...c54

• Liker 3
Skrevet

Har hatt noen dater som har betalt litt vel mye. Da sniker jeg inn greier på daten som en f.eks må forhåndsbestille, så bestiller og betaler jeg før han får sjans til å tilby seg der også.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Bergtatt skrev:

Jeg hadde følt meg veldig dum om kjæresten min skulle betalt alt hele tiden. Og har selvrespekt nok til å ikke utnytte en slik situasjon som du beskriver. Helt ok å betale for en date, men da betaler den andre neste date. Vi lever tross alt i 21århundre og kvinner tjener egne penger. Det er ingen galant handling, en utdatert en som er mer patetisk.

Ville tatt det opp med ham og si at dere SKAL dele på utgiftene. 

Ja, jeg føler meg liksom litt... Ja, umyndiggjort og snyltende. Dvs dum. Jeg får sende han en melding.

TS

Skrevet

Det hadde jeg blitt stresset av. Liker å være den som betaler, eventuelt dele. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...