Gjest In absentia Skrevet 14. desember 2016 #1 Skrevet 14. desember 2016 Jeg er en jusstudent på 4. studieår som ikke har noe relevant arbeidserfaring innen juss. Jeg har heller ikke gode nok karakterer til at trainee hos de største advokatfirmaene er aktuelt. Det jeg er ute etter et tips til praksisopphold, deltidsstillinger, sommerjobber eller frivillig arbeid som kan være med å styrke CVen min. Jeg er åpen for å vurdere alt, både innen offentlig og privat sektor. Jeg har inntrykk av at det er vanligst med traineeopphold på 4. avdeling. Er det noen her som vet om det er vanlig med trainee også på 5. året? Er det vanlig å gjøre dette parallelt med at man skriver master, eller kaller man det da "skriveplass"? Finnes det skriveplasser for masterkandidater i det offentlige? mvh, -In absentia
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #2 Skrevet 14. desember 2016 Tålmodighet er gull. Du kan starte med å holde deg til en tråd fremfor å opprette nye hvert 5 minutt. Anonymkode: 5ac0b...2c0 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #3 Skrevet 14. desember 2016 Driver ikke jusstudenter ulike former for gratis juss-hjelp som man kan engasjere seg i, da? Juss-buss, Jurk, Studentjusshjelpa osv osv osv. Det gir jo relevant praksis i massevis. Anonymkode: 85bc0...695
Gjest In absentia Skrevet 14. desember 2016 #4 Skrevet 14. desember 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tålmodighet er gull. Du kan starte med å holde deg til en tråd fremfor å opprette nye hvert 5 minutt. Anonymkode: 5ac0b...2c0 Jeg har satt av litt tid til å gjøre research om fremtidige jobbmuligheter nå. Om du ikke har tenkt å hjelpe meg så anbefaler jeg at du ignorerer det
Gjest moreno Skrevet 14. desember 2016 #5 Skrevet 14. desember 2016 Mekler i Konfliktrådet. Et frivillig og betalt verv som dog ikke er direkte jusrelatert, men en fin erfaring.
Gjest In absentia Skrevet 14. desember 2016 #6 Skrevet 14. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Driver ikke jusstudenter ulike former for gratis juss-hjelp som man kan engasjere seg i, da? Juss-buss, Jurk, Studentjusshjelpa osv osv osv. Det gir jo relevant praksis i massevis. Anonymkode: 85bc0...695 Det stemmer. Her hvor jeg studerer så må man sette av minst ett semester til å gjøre kun dette for å få plass, og jeg er mest interessert i tilbud som jeg kan gjøre parallelt med å studere slik at jeg blir ferdig med masteren etter planen. Tiden vil vise om det var et dumt eller fornuftig valg. Takk for svar uansett
Frukthage Skrevet 14. desember 2016 #7 Skrevet 14. desember 2016 Hvis du går på UiO så kan du velge praksis som valgemne. Det gjorde jeg - og de jeg var på praksis hos er nå min arbeidsgiver!
Gjest In absentia Skrevet 14. desember 2016 #8 Skrevet 14. desember 2016 2 minutter siden, Frukthage skrev: Hvis du går på UiO så kan du velge praksis som valgemne. Det gjorde jeg - og de jeg var på praksis hos er nå min arbeidsgiver! Jeg går i Bergen, og vi har ikke noe sånt her så vidt jeg vet. Kan jeg spørre hvem du hadde praksis hos? Var det i offentlig eller privat sektor?
Frukthage Skrevet 14. desember 2016 #9 Skrevet 14. desember 2016 Helsedirektoratet, men ble ansatt i Helse- og omsorgsdepartementet
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #10 Skrevet 14. desember 2016 5 minutter siden, moreno skrev: Mekler i Konfliktrådet. Et frivillig og betalt verv som dog ikke er direkte jusrelatert, men en fin erfaring. Godt tips. Du kan også melde deg for fylkesmannen for å bli verge (fast/profesjonell). http://www.vergemaalsportalen.no Da skal du ivareta en umyndig/umyndiggjort persons interesser. Anonymkode: 85bc0...695
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #11 Skrevet 14. desember 2016 Det finnes absolutt skriveplasser i det offentlige ja! Jeg går siste året i Bergen og har både studierelevant jobb i det private, og en skriveplass i det offentlige, men jeg har ikke så lyst å fortelle hvor på et offentlig forum. Flere venninner har gjennom studietiden jobbet i Wayback, tingretten, inkassoselskaper, låneselskaper, forsikringsselskaper, vært rettsvitner osv. Fra flere av de får du fin saksbehandlererfaring. Anonymkode: f5868...a52
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #12 Skrevet 14. desember 2016 En venn av meg studerer juss og har fått deltidsjobb på regnskapskontor. Anonymkode: f5385...d3e
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #13 Skrevet 14. desember 2016 Skriveplass er når en får et kontor / arbeidsområde hos et firma for å skrive masteren, typisk også med et stipend, og får ekstra veiledning til masteroppgaven fra en eller flere på kontoret. Om du ikke har gode nok karakterer til å få traineeopphold, tviler jeg på at du vil ha gode sjanser til å få skriveplass. Jeg går 5. avd i Bergen, og har inntrykk av at mange med skriveplass i det private har det et sted de tidligere har vært trainee. De fleste jeg kjenner gjorde unna sine traineeopphold på 3. og 4. avdeling. Har selv aldri vært trainee. Har gode nok karakterer, og vært på intervju, men er utrolig dårlig i intervjusituasjoner. Jeg har litt samme "problem" som deg; en ganske tom CV, og selv føler jeg det er for sent for min del å gjøre noe med det nå. Anonymkode: a3d03...2a7
Gjest In absentia Skrevet 15. desember 2016 #14 Skrevet 15. desember 2016 Tusen takk for svar, alle sammen. Jeg setter veldig stor pris på det!
Gjest In absentia Skrevet 15. desember 2016 #15 Skrevet 15. desember 2016 På 14.12.2016 den 21.34, AnonymBruker skrev: Skriveplass er når en får et kontor / arbeidsområde hos et firma for å skrive masteren, typisk også med et stipend, og får ekstra veiledning til masteroppgaven fra en eller flere på kontoret. Om du ikke har gode nok karakterer til å få traineeopphold, tviler jeg på at du vil ha gode sjanser til å få skriveplass. Jeg går 5. avd i Bergen, og har inntrykk av at mange med skriveplass i det private har det et sted de tidligere har vært trainee. De fleste jeg kjenner gjorde unna sine traineeopphold på 3. og 4. avdeling. Har selv aldri vært trainee. Har gode nok karakterer, og vært på intervju, men er utrolig dårlig i intervjusituasjoner. Jeg har litt samme "problem" som deg; en ganske tom CV, og selv føler jeg det er for sent for min del å gjøre noe med det nå. Anonymkode: a3d03...2a7 Da er jeg helt motsatt av deg. Har gjennomsnittlige karakterer, men er veldig sterk muntlig. Hadde det vært muntlig eksamen eller prosedyreeksamen så hadde jeg sannsyneligvis hatt betydelig bedre karakterer. Har aldri vært på intervju uten å få tilbud om jobb. Problemet mitt er å klare å bli innkalt til intervju når de bare kaster et blikk på karakterene og legger søknaden vekk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå