Gå til innhold

Hva bør man forvente av en butikk hvis man kjøper en skadet vare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, saken er den: i går kjøpte jeg en pakke vakumpakket pålegg av lettbedervelig type i nærmeste matbutikk. I dag skulle jeg ta i bruk pålegget, og før jeg i det hele tatt fikk åpnet pakken oppdaget jeg at siste forbruksdato (altså ikke "best før", men siste forbruksdato) var for TO uker siden. Med andre ord kan ikke denne butikken ha hatt opprydning eller kontroll i denne kjøledisken i løpet av de siste to ukene. Jeg var tilbake i butikken for å bytte varen i dag, og kikket på flere eksemplarer av samme produkt. Alle hadde samme dårlige dato, så det var ikke bare en tilfeldig «slenger» jeg hadde fått med meg. Da jeg gjorde personalet oppmerksom på det så fikk jeg byttet varen (skulle bare mangle), men det jeg synes er litt rart er at det ikke virket som om de reagerte på dette åpenbare avviket. Ingen unnskyldning, ingen beklagelse, ingen tilbud om erstatning ut over rent bytte av varen, krone for krone. 

Dette irriterer meg litt. Egentlig er jeg glad i denne butikken: de har gitt et godt inntrykk fram til nå, men nå lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre. Hva ville dere gjort? Tenker på alt fra å melde fra til Mattilsynet til bare å boikotte butikken en periode. 

Anonymkode: 1088d...bb7

Skrevet

Og en ting til: burde jeg forventet en aldri så liten muntlig beklagelse, eller er jeg urimelig som er litt snurt over at de tok så innmari lett på det?

Anonymkode: 1088d...bb7

Skrevet

Syntes du tar veldig hardt på det, selv om jeg er enig i at det virker rart at det ikke har vært god gjennomgang av "ferskvaredisken" på over to uker - det er jo ganske lenge. Dessverre er det ekstremt mange varer i en butikk, og det er vanskelig å holde styr på alt, så vil anta det har vært en rutinesvikt der.

Naturlig prosedyre for et slikt tilfelle ville i min butikk vært å tilby å bytte varen eller få pengene tilbake. Det er dessverre ikke så mye mer jeg hadde fått gjort - det er ikke slik at man sitter på en sum som vi kan gi ut til kunder som erstatning for dårlig kjøpt produkt. Hadde så klart beklaget så mye og takket for at kunden (du) gjorde oss oppmerksom på de utgåtte varene.

Det er sånn som skjer. Trist du ikke fikk den beklagelsen du ønsket, men tror du tenker på denne hendelsen som mer alvorlig enn den i praksis er.

Skrevet
8 minutter siden, Nuttery skrev:

Syntes du tar veldig hardt på det, selv om jeg er enig i at det virker rart at det ikke har vært god gjennomgang av "ferskvaredisken" på over to uker - det er jo ganske lenge. Dessverre er det ekstremt mange varer i en butikk, og det er vanskelig å holde styr på alt, så vil anta det har vært en rutinesvikt der.

Naturlig prosedyre for et slikt tilfelle ville i min butikk vært å tilby å bytte varen eller få pengene tilbake. Det er dessverre ikke så mye mer jeg hadde fått gjort - det er ikke slik at man sitter på en sum som vi kan gi ut til kunder som erstatning for dårlig kjøpt produkt. Hadde så klart beklaget så mye og takket for at kunden (du) gjorde oss oppmerksom på de utgåtte varene.

Det er sånn som skjer. Trist du ikke fikk den beklagelsen du ønsket, men tror du tenker på denne hendelsen som mer alvorlig enn den i praksis er.

Jeg skjønner ikke dette. Legg inn datoen på varene når de kommer i en database, og så få databasen til å si ifra hva som går ut i morgen. Sjekk om det er noe igjen.

• Liker 1
Skrevet

Hva skulle butikken gjort her? De har tusenvis av varer og sånne ting kan glippe.

synes det er helt ok at du får pengene igjen/nytt produkt. Jeg gjorde det samme på min lokale rema og fikk ny vare.

derimot for et par år siden så gjorde jeg det samme på ica. Fikk da beskjed om at jeg ikke fikk verken vare eller penger igjen  uten kvittering.. selv om jeg kunne bevise at hele hylla med lefser som jeg den gang kjøpte var utgått på dato

Skrevet
7 minutter siden, Akay skrev:

Hva skulle butikken gjort her? De har tusenvis av varer og sånne ting kan glippe.

synes det er helt ok at du får pengene igjen/nytt produkt. Jeg gjorde det samme på min lokale rema og fikk ny vare.

derimot for et par år siden så gjorde jeg det samme på ica. Fikk da beskjed om at jeg ikke fikk verken vare eller penger igjen  uten kvittering.. selv om jeg kunne bevise at hele hylla med lefser som jeg den gang kjøpte var utgått på dato

Hatt et enkelt program som har inventarkontroll? Det er ikke hjernekirurgi akkurat. 

Skrevet

Og hvordan skal den skille varene på dato?

Man må uansett gå ut  og sjekke.

Anonymkode: 11289...aec

Skrevet

Om man hadde hatt et databaseprogram for dette så måtte det manuelt blitt lagt inn dato på samtlige varer.. da måtte man hatt 2 personer fast ansatt i hver butikk bare for dette. Ikke regningssvarende for butikkene dette.

Skrevet
18 timer siden, amativeReflection skrev:

Hatt et enkelt program som har inventarkontroll? Det er ikke hjernekirurgi akkurat. 

For å få dette til å fungere må du notere dato for alle varer som blir plassert ut i butikken og du må notere dato for alle produkter som blir solgt. Hadde du vært interessert i en 3 ganger så lang kø i kassen fordi det må registreres dato for alle varer som bli handlet? I tillegg ville nok dette merarbeidet ført til høyere priser generelt. 

Anonymkode: 7c78c...319

Skrevet

Jeg hadde forventet en ny vare (ikke mer erstatning enn det), men også en muntlig beklagelse. Er irritert på at butikkene ikke klarer å passe på det. Er også irritert på at de ikke klarer å sette på priser. Når jeg gir dem beskjed om at det mangler pris, blir jeg bedt om å sjekke i kassen selv. Det jeg egentlig vil ha er en beklagelse, og at de vil ordne opp. Men det gjør de ikke, neste gang jeg kommer er det fortsatt ikke priset.

Skrevet

Vi er ikke fritatt for å sjekke dato selv, og du fikk ny vare. Forventer du erstatning?

Anonymkode: 8fed3...525

Skrevet (endret)

Snakk om om å være lettirritert!

Anonymkode: f0d9e...3be

Endret av Nori
Innlegget er redigert for personangrep. Nori, mod
  • Liker 1
Skrevet

Varen var jo ikke skadet. Den hadde gått ut på dato. To vidt forskjellige ting og en veldig misvisende overskrift.  

Anonymkode: 875d7...dd8

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å få dette til å fungere må du notere dato for alle varer som blir plassert ut i butikken og du må notere dato for alle produkter som blir solgt. Hadde du vært interessert i en 3 ganger så lang kø i kassen fordi det må registreres dato for alle varer som bli handlet? I tillegg ville nok dette merarbeidet ført til høyere priser generelt. 

Anonymkode: 7c78c...319

Nei, det må man aldeles ikke.

Du trenger å notere dato i tre tilfeller: 

• Når varer ankommer butikken
  • Når varer flyttes fra lager til butikken
  • Når databasen indikerer at en vare er nær eller på sin best før dato

Du trenger ikke å sjekke dato i kassen, du trenger KUN å registrere at noe er solgt av den varen. Hvis du har 24 kjøttpålegg som går ut i morgen, og du har solgt 28 vil du sannsynligvis ikke ha noe som er nært utgangdatoen (men du må fortsatt sjekke hyllene). Hvis du har solgt mindre enn 24 vet du med stor sikkerhet at du har en vare som må fjernes/prises ned. Når du sjekker varen oppdaterer du databasen med korrekt antall av vare som snart går ut.

Fordelen med systemet er at du vil kunne skrive ut en liste på begynnelsen av hvert skift: varer som går ut i morgen, varer som går ut i overimorgen, osv. Så kan man sjekke kun de varelinjene som faktisk går ut (en ekstra bonus er at man får mulighet til å trekke frem, eller flytte varene som har dårlig dato slik at de blir solgt før varer med bedre dato). Arbeidet man sparer ved å slippe å sjekke alle varelinjene vil gjøre opp for merarbeidet ved levering og ved påfylling av varer. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...