Fredsmegleren Skrevet 14. desember 2016 #1 Skrevet 14. desember 2016 Hver gang jeg gjør innkjøp av frukt og grønt føler jeg at jeg bruker altfor mange plastposer (du vet de gjennomsiktige man putter epler oppi) til varene mine. Er det noen guide over hvilke ferskvarer som kan ligger fritt i vognen og hvilke som behøver pose? Eventuelt noe jeg kan ta med hjemmefra for å oppbevare frukt og grønt i mens jeg blir ferdig med handleturen? Hva er det folk pleier å gjøre? 2
Bergtatt Skrevet 14. desember 2016 #2 Skrevet 14. desember 2016 Alt som skal vaskes trenger vel ikke pose så lenge en ikke skal ha mange. Småfrukt trenger pose. Bananer ingen pose, Appelsiner ingen pose, klementiner pose Eple ingen pose, mange epler pose Druer, plommer, små eksotiske frukter pose Hvis du er typen som har med eget bærenett på butikken kan du ta vare på fruktposene i nettet til neste gang. Fruktposer er ikke akkurat et stort miljøproblem så du trenger ikke ha så dårlig samvittighet, men selvfølgelig er det bra at du tenker over dine u/vaner. 3
Fredsmegleren Skrevet 14. desember 2016 Forfatter #3 Skrevet 14. desember 2016 3 minutter siden, Bergtatt skrev: Alt som skal vaskes trenger vel ikke pose så lenge en ikke skal ha mange. Småfrukt trenger pose. Bananer ingen pose, Appelsiner ingen pose, klementiner pose Eple ingen pose, mange epler pose Druer, plommer, små eksotiske frukter pose Hvis du er typen som har med eget bærenett på butikken kan du ta vare på fruktposene i nettet til neste gang. Fruktposer er ikke akkurat et stort miljøproblem så du trenger ikke ha så dårlig samvittighet, men selvfølgelig er det bra at du tenker over dine u/vaner. Jeg ser ikke på fruktposer som et stort miljøproblem, men når jeg konsumerer en god del med frukt og grønt i løpet av uka så blir det gjerne 5 plastposer hver gang. Får bare litt dårlig samvittighet for posene går som regel i bosset når jeg kommer hjem. Bærenett får jeg til jul, og tipset om å ha plastposer i bærenettet som man bruker flere ganger er kjempe lurt! Ellers så er jeg typen som gjerne kjøper 10 klementiner om gangen så jeg tror ikke at dem som jobber bak kassen ville satt så veldig pris på å registrere én og én frukt
sofie777 Skrevet 14. desember 2016 #4 Skrevet 14. desember 2016 Jeg bruker som regel brukte fruktposer til matvarer som skal inn igjen i kjøleskapet, men som er vanskelig å lukke skikkelig igjen, som revet ost (jeg bruker den boks-aktige med rød farge ganske mye) og kjøttpålegg (flere i samme pose). Så lenge de er rene og det ikke har vært mat som setter smak/lukt selvfølgelig. 1
Saphyria Skrevet 15. desember 2016 #5 Skrevet 15. desember 2016 Dersom du har papirposer, så er jo det litt meir miljøvennlig enn plastposer.
miaw Skrevet 13. februar 2017 #6 Skrevet 13. februar 2017 Jeg bruker de samme plastposene til frukt om igjen. 1
Wenda Skrevet 14. februar 2017 #7 Skrevet 14. februar 2017 Jeg har sydd egne handlenett og da sydde jeg ganske små nett i samme slengen som jeg bruker til frukt som egner seg best i pose under handleturen. Lar bare være å knyte de igjen så kan kassaekspeditøren enkelt se oppi før hen veier det. Bruker et supertynt stoff så det ikke veier unødvendig mye Så langt det lar seg gjøre så dropper jeg nett/pose til frukt og grønt, men selvfølgelig om jeg skal ha druer så er det litt tungvint å passe på en klase i kurven uten at druene faller av stilken og sånt 😂 1
An0nymBruker Skrevet 14. februar 2017 #8 Skrevet 14. februar 2017 3 minutter siden, Wenda skrev: Jeg har sydd egne handlenett og da sydde jeg ganske små nett i samme slengen som jeg bruker til frukt som egner seg best i pose under handleturen. Lar bare være å knyte de igjen så kan kassaekspeditøren enkelt se oppi før hen veier det. Bruker et supertynt stoff så det ikke veier unødvendig mye Så langt det lar seg gjøre så dropper jeg nett/pose til frukt og grønt, men selvfølgelig om jeg skal ha druer så er det litt tungvint å passe på en klase i kurven uten at druene faller av stilken og sånt 😂 Smart! Kanskje vaskeposer til ltøy (dersom de veier lite nok) også kan brukes til frukt?
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 14. februar 2017 #9 Skrevet 14. februar 2017 Har ikke fått gjort noe med dette selv enda, men tenker å ta med meg de samme posene til butikken og bruke de omigjen. Kommer jo hjem med en masse rene poser som bare blir kastet... Jeg har ikke bakterie-angst, så purre og asparges for eksempel bruker jeg ikke pose på, og heller ikke melon eller grapefrukt eller annet jeg skal ha bare èn av.
Wenda Skrevet 14. februar 2017 #10 Skrevet 14. februar 2017 1 minutt siden, An0nymBruker skrev: Smart! Kanskje vaskeposer til ltøy (dersom de veier lite nok) også kan brukes til frukt? Ja det vil jeg tro kan funke. Har faktisk ikke tenkt på det selv før nå, men slike nett til bh'er burde jo være perfekte. Og om man syr litt om på de så ser det kanskje litt mindre ut som vaskenett 😄 1
An0nymBruker Skrevet 14. februar 2017 #11 Skrevet 14. februar 2017 1 minutt siden, Wenda skrev: Ja det vil jeg tro kan funke. Har faktisk ikke tenkt på det selv før nå, men slike nett til bh'er burde jo være perfekte. Og om man syr litt om på de så ser det kanskje litt mindre ut som vaskenett 😄 Takk for svar Også kan man kanskje også spare på slike netting-plastnett som 2-kilospakninger med appelsiner ligger i? Nøtter og løk selges også i slike. Men da må man lage en ny lukkemekanisme; kanskje en snor øverst som man lukker nettet med?
Chenet Skrevet 14. februar 2017 #12 Skrevet 14. februar 2017 https://www.epla.no/handlaget/produkter/881953/ https://www.epla.no/handlaget/produkter/839855/ Flere varianter på Epla
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #13 Skrevet 14. februar 2017 Jeg er utrolig fornøyd med disse: http://www.onyabags.co.uk/onya-weigh-fruit-and-veg-reusable-bags-purple (ser de er utsolgt akkurat nå, men regner med de får inn igjen). Jeg kjøpte mine på hippo.no, men det ser ikke ut som om de selger dem lenger. Jeg har brukt mine i nesten tre år nå, og er kjempefornøyd. Anonymkode: 58d09...9c2 1
Audrey Hepburn Skrevet 14. februar 2017 #14 Skrevet 14. februar 2017 Ting der du ikke spiser skallet, trenger egentlig ikke plastpose. Jeg jobber selv i butikk, og irriterer meg ofte over kunder som putter både bananer, søtpotet og ingefær i plast. Du kan også bestille bomullsposer for frukt & grønt på nett, har bestilt fra fatogfe.no før.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #15 Skrevet 14. februar 2017 7 minutter siden, Audrey Hepburn skrev: Ting der du ikke spiser skallet, trenger egentlig ikke plastpose. Jeg jobber selv i butikk, og irriterer meg ofte over kunder som putter både bananer, søtpotet og ingefær i plast. Du kan også bestille bomullsposer for frukt & grønt på nett, har bestilt fra fatogfe.no før. Jeg irriterer meg også over at samboeren "bruker opp" en pose på bananer og én søtpotet (vi har 5 fruktnett, så om han bruker dem opp på sånt må han plutselig ha tomatene i plastpose likevel..). Men om man kjøper flere søtpotet f.eks, er det greit å ha dem i en pose for å holde dem samlet, så tar det mindre tid i kassen. Anonymkode: 58d09...9c2
Audrey Hepburn Skrevet 14. februar 2017 #16 Skrevet 14. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg irriterer meg også over at samboeren "bruker opp" en pose på bananer og én søtpotet (vi har 5 fruktnett, så om han bruker dem opp på sånt må han plutselig ha tomatene i plastpose likevel..). Men om man kjøper flere søtpotet f.eks, er det greit å ha dem i en pose for å holde dem samlet, så tar det mindre tid i kassen. Anonymkode: 58d09...9c2 Haha, kjenner meg igjen Ja, om man har en hel haug av noe er det selvfølgelig greit å bruke pose.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #17 Skrevet 14. februar 2017 Jeg bruker posene flere ganger, så lenge de er hele og rene. Jeg bretter posene pent sammen så de tar mindre plass, og legger i en slik papirlommetørkle-boks som jeg har stående i et skap. Det er lett å dra en og en pose opp fra denne boksen, så da tar jeg med meg 4-5 når jeg drar i butikken. Posene bruker vi også til annen matoppbevaring, og også til grønnsaker vi høster selv. Mannen pleier ikke å ta med fruktposer hjemmefra, så vi får hele tiden påfyll til å bytte ut slitte eller skitne poser. Jeg bruker ikke pose til kål, purre og slike ting jeg bare kjøper en av, og heller ikke til banan som jo kommer i en samlet pakke fra naturens side. Alt jeg kjøper mer enn to av på en gang bruker jeg pose til. Jeg bruker også pose til brokkoli og blomkål hvis de ikke er pakket inn fra før. Anonymkode: 3810c...ad9 1
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 14. februar 2017 #18 Skrevet 14. februar 2017 5 timer siden, Audrey Hepburn skrev: Ting der du ikke spiser skallet, trenger egentlig ikke plastpose. Jeg jobber selv i butikk, og irriterer meg ofte over kunder som putter både bananer, søtpotet og ingefær i plast. Du kan også bestille bomullsposer for frukt & grønt på nett, har bestilt fra fatogfe.no før. Fantastiske produkter, takk for tips! Dette skal jammen skaffes, er dritt lei av å ta hjem all den plasten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå