Gå til innhold

Forslag til julemiddag i romjulen som ikke tar så lang tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å invitere familie på besøk en av dagene i romjulen, men jeg jobber hele romjulen så de eneste dagene det passer så er jeg på jobb frem til kl 15, og er nok ikke hjemme før ca 16. Lurer derfor på hva jeg kan servere? Vil at det skal være litt julestemning over det, men jeg har jo ikke tid til å stelle i stand and, kalkun, svineribbe, pinnekjøtt osv. Helst noe hvor ikke alle forberedelsene må gjøres dagen før (jobber jo da også), men ok om det er noe som må gjøres på forhånd så lenge det ikke blir for mye. 

Anonymkode: cb9a7...436

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er godt å spise noe lett innimellom alle de tunge kjøttmiddagene. Kanskje ørret? Eller nøttestek (vegetar).

Skrevet

Medister kaker, julepølser ?

Anonymkode: d2bda...b45

Skrevet

Hva med finnbiff eller en annen gryte og fløtegratinerte poteter eller hjemmelaget potetmos?Kanskje ikke typisk jul, men mange synes det kan være godt med noe annet enn julemat i løpet av julen. Dessuten kan både gryte og gratinerte poteter fint lages dagen i forveien og bare varmes opp før servering.

• Liker 1
Skrevet

Siden du nevner and: Jeg skal selv lage til en romjulsmiddag under liknende forhold, og da har jeg tenkt å servere nettopp and, dvs confit de canard. Dette er andelår på boks, og verdens beste fastfood. De varmes på rist i ovnen i 20-30 min, og i en form under kan du steke poteter, feks hele småpoteter m/skall, evnt også andre rotgrønnsaker.

Med rødkål til blir dette veldig julete. Saus er ikke nødvendig. Rødkålen kan lages i stand i god tid og fryses ned, og så bare varmes fra frossen tilstand mens andelårene er i ovnen.

Anonymkode: 8233c...cfc

Skrevet
4 timer siden, Tvist skrev:

Synes det er godt å spise noe lett innimellom alle de tunge kjøttmiddagene. Kanskje ørret? Eller nøttestek (vegetar).

Nøttestek er ikke rask å lage :PGår fint dersom den er ferdiglaget, men ellers tar det år og dag 

Skrevet
13 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Nøttestek er ikke rask å lage :PGår fint dersom den er ferdiglaget, men ellers tar det år og dag 

Jeg har laget rask, enkel nøttestek. Finnes forskjellige oppskrifter på det.

Skrevet
Akkurat nå, Tvist skrev:

Jeg har laget rask, enkel nøttestek. Finnes forskjellige oppskrifter på det.

Dele? Den jeg har laget innebærer bløtlegging av diverse i et døgn, lage farse, forsteking, osv, så det tar litt vel mye tid. Jeg har rester fra i fjor så da går det greit :) 

Skrevet
3 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Dele? Den jeg har laget innebærer bløtlegging av diverse i et døgn, lage farse, forsteking, osv, så det tar litt vel mye tid. Jeg har rester fra i fjor så da går det greit :) 

Bruker en tysk oppskrift. Er den eneste jeg noensinne har laget, så aner ikke om det smaker slik nøttestek skal smake. Jeg liker den i alle fall:

2 SS olivenolje
1 finhakket løk
100 g mandler
100 g Cashewnøtter eller andre nøtter
50 g griljermel
100 ml grønnsaksbuljong
Revet skall og saft av 1 sitron
1 ss finhakket rosmarin
salt/pepper.

Smør inn en brødform med olje. Dunst løken i en panne, tilsett hakkede nøtter, griljermel, grønnsaksbuljong, sitronskall og saft og rosmarin.Hiv massen i formen og stek i 30-45 min.

Tror det er til to-tre personer, synes å huske at jeg stekte den lenger.

Skrevet
Akkurat nå, Tvist skrev:

Bruker en tysk oppskrift. Er den eneste jeg noensinne har laget, så aner ikke om det smaker slik nøttestek skal smake. Jeg liker den i alle fall:

2 SS olivenolje
1 finhakket løk
100 g mandler
100 g Cashewnøtter eller andre nøtter
50 g griljermel
100 ml grønnsaksbuljong
Revet skall og saft av 1 sitron
1 ss finhakket rosmarin
salt/pepper.

Smør inn en brødform med olje. Dunst løken i en panne, tilsett hakkede nøtter, griljermel, grønnsaksbuljong, sitronskall og saft og rosmarin.Hiv massen i formen og stek i 30-45 min.

Tror det er til to-tre personer, synes å huske at jeg stekte den lenger.

takk takk :) 

Skrevet

Enkel fiskegryte: fisk, tomater, purre lagvis i en ildfast form. Fløte over. Ost på toppen. Inn i ovnen på 180 grader i 30 - 40 min.

Krydre med hvit pepper og salt

Skrevet

Stek en svinestek eller skinkestek noen dager i forveien og pakk den inn i folie, frys ned, og så bare varme opp dagen du skal ha den.

Anonymkode: 6d096...2a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...