Gå til innhold

Hvor lenge kan hunden stå ute eller i bilen alene på vinterstid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Når en er på jobb noen timer og hunden er alene - hvilken temperatur er da ideell inne? Dersom det er litt kaldere inne enn ellers kan en sette på en ovn da? Eller er det dumt å la en ovn stå på når hunden er alene?

2. Hvor lenge tenker dere er maks antall minutter en hund kan stå alene ute ELLER i bilen? F.eks om en går tur til kjøpesenteret og skal innom noen få butikker, skal storhandle på butikken, en tur il frisøren osv. Det kommer nok sikker an på temperatur ute også, så hvor lenge kan de stå ute/ i bilen om det er mildt/sommer/vinter (vet de ikke skal være i bil alene om det er for varmt)?

3. Trenger hunder dekken når det er vinter, eller er det en grense på minusgrader for når hunder bør bruke dekken? Kommer jo selvsagt an på rase, men f.eks beagle, JRT, dvergschnauzer ol. 

Anonymkode: ef3af...b6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du? Du bør ha på en ovn uansett. Holder med 15 grader, hvis du har en "normal hund", men vil du komme hjem til "iskaldt" hus, da? 

Jeg ville ikke hatt en hund i en bil hvis jeg skulle handle på kjøpesenteret altså.. da har den det bedre hjemme.. Pleier du å skru av alle ovnene hjemme når du drar? Det er ikke normalt at hunder biter på ovner, eller skaper brannfare. Jeg synes bare det høres gørr ut for hunden å sitte fast bak i en bil i flere timer. Uansett temperatur. 

Ditt siste spørsmål: se an hunden. Ikke alle hunder trenger dekken, i det hele tatt. Men står hunden din og rister, betyr det at den fryser, og at den trenger klær. Jeg, personlig, foretrekker gensere fremfor dekken. 

Det er helt individuelt, det varierer fra individ til individ innenfor samme rase også. Jeg har hatt en korthåret hund som måtte ha dress på om vinteren (vinterdress, ja), mens andre av samme rasen kun trengte et dekken. Og nei, det har ingenting å si om man "herder pelsen" fra høsten av ;) Som mange tror. Hvis noen skulle nevne det, liksom.

• Liker 2
Skrevet

Det kommer som du sier veldig an på rase. Jeg har eurasier som jeg har sett fryse på den ene labben fordi han hadde gummisokk på den én gang, ellers vil han helst bo ute. Så vi pleier å skru ned varmen litt inne. Han vil helst ikke ha mer enn absolutt maks 19 grader, og hadde sikkert satt pris på kuldegrader inne, men vil ikke ha det så kaldt fordi det er mye å varme opp igjen. Men med tynn pels kan det jo godt hende de vil ha ovnen på. Det kommer litt an på hva slags ovn du mener også, da, sånn frittstående ovn er jo litt mer brannfarlig enn en vanlig.

Ville aldri latt hunden være alene utenfor butikk noen gang. Farlig mtp folk som kan komme bort, eller som kan stjele hunden. Ville i alle fall aldri gått på senter eller til frisøren med hunden ute bundet, helt forsvarsløs! I bil ville jeg tenkt det var greit med et par timer om krise-nødvendig, vi trente alenetrening hjemme med å gjøre ham trygg på å være alene i bil. Men ideelt sett vil jeg ikke la det gå over 1 time, og som Aamu sier har hunden det bedre hjemme. Ikke spesifikt pga kulda, men fordi det både er kjedelig og ubehagelig å være der lenge uten å kunne skifte stilling og få strukket seg og sånn. Så over en time ville jeg ment at var veldig spesielle tilfeller og da ville jeg sørget for en god tur på forhånd og etterpå. Men er det kuldegrader blir det veldig fort kaldt i bil for sånne tynnpelsa raser, så da ville jeg sagt maks en halvtime, tror jeg.

Dekken vet jeg ikke noe om siden min har masse underull. 

Skrevet

1. Aner ikke hvordan du bor, men det er da ikke vanlig at det blir så kaldt innomhus at det blir et problem for hunden. Så lenge det ikke er under 10 grader er det ikke noe du trenger å tenke på med mindre du har en nakehund, whippet eller lignende..
Hva gjelder ovner så er det helst ledninger som bites på, er ledningen sikret kan hunden fint være alene med den.

2. På vinteren kommer det helt ann på hvilken hund du har, er det en polarhund er det ikke noe problem med mange minus selv om hunden sitter i ro. På andre raser må man nesten bruke ull og dekken, samt tepper under. Har de det tørt og varmt kan de fint stå i bilen i flere timer. Ville ikke forlatt en hund bundet ute i minusgrader uansett påkledning med mindre den hadde polarpels.
Om sommeren, vår og høst er det sola som er det skumleste, når den skinner blir det raskt veldig varmt i bilen. Skal du ha med hund da må du enten ha bakluka og alle vinduer på vidt gap, eller parkere i et parkeringshus. På gråværsdager med rundt 15 grader går det som regel greit, men du må ha mulighet til å sjekke hunden ofte.
Utenom det, så burde du aldri sette hunden utenfor en butikk med mindre du har mulighet til å følge med den hele tiden fra butikken.

3. Det er veldig individuelt hvor raskt hunder fryser, det må du se an på din egen hund. Når hunden skjelver eller kryper litt sammen/skyter rygg, er det et tegn på at den er kald.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...