Gå til innhold

Roadtrip i California som 18-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig for to 18åringer å leie bil i California? Og om man gjør det, er det mulig å leie bil et sted og så levere den et annet sted? 

Anonymkode: 0ef4f...45b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok mulig, men viktig å gjøre research hos ulike selskaper før dere planlegger turen. Det er nok å forvente at dere ikke får leie de dyreste bilene, samt at dere må betale mer per dag enn hva de over 23-25 må. Det er selvfølgelig mulig å leie i en by og levere i en annen. 

Gjest Overrasket
Skrevet

Typisk 99 % av utleieselskapene krever en minstealder på enten 20, 21 eller 25. De eneste jeg vet om som tilbyr leie for 18-åringer er E-Z Rent-A-Car og Rent-a-Wreck. 

E-Z tar ca 300 kr ekstra per dag for å leie ut til 18-åringer. Rent-a-Wreck varierer, der må du søke opp hver lokasjon og ringe de direkte for å høre om den enkelte lokasjonen kan leie ut til dere. 

Skrevet

Mye bedre om dere haiker. Billigere og dere kommer i kontakt med folk.

Anonymkode: a04e4...330

Skrevet

Nå har jeg bare vært i los angeles, men veiene der var voldsomt overveldende for meg hvertfall. Mange felt, mye bilder, det går fort og svære SUVer til høyre og til venstre. Lett å miste avkjørsler og det det er ikke akkurat mulig å snu.. Hadde aldri turd å begi meg ut på det som 18 åring med lite kjøreerfaring.

Anonymkode: 9401f...518

Skrevet

Min erfaring med å leie bil i USA er at det er, som nevnt ovenfor her, svært få utleiefirma som leier ut til 18-åringer. Jeg var 25 på tidspunktet og kunne fint leie bil, mens min kjæreste som var 24 ikke kunne leie bil i sitt navn. 

Skrevet

Hei,

Ser det har kommet en del svar allerede men skal komme med mine innspill:

- Generellt hos de store leiebil selskapene gjelder en aldersgrense på 25 år med mulighet for de som er 21 år å leie mot en tilleggsavgift "young driver surcharge".

- Laveste aldersgrense jeg har funnet med mulighet for turister å leie er 19 år hos FOX Rent a Car.

- Noen selskaper leier ut til 18 åringer men det krever at man har egen forsikring. I USA er det vanlig at forsikring følger eier så man også kan bruke den på  biler man leier i sitt navn. E-Z (som er nevnt ovenfor) er et av disse selskapene så de leier i følge hjemmesiden sin ikke ut til 18 åringer som ikke er bosatt i USA.

Så det blir nok vanskelig og dere må nok vurdere å vente minst et år. Vet det er surt, jeg leide selv min første bil i en alder at 18 år (en rød cabriolet i Miami) og det var stor stas. Men det er nå over 20 år siden:-)

Dere kan lese litt mere om aldersgrenser på leiebil i USA her

Gjest Overrasket
Skrevet

Dere kan evt. bytte stat, og dra til New York (staten, ikke byen) eller Michigan. Der kan du leie som 18-åring. Ulempen er at ingen av statene er utpreget spennende. En annen komplikasjon er trolig medsjåfør. Dersom dere er to 18-åringer som skal veksle på å kjøre tror jeg at selv om hovedleietager er 18 at det blir vanskelig å få aksept for ha en medsjåfør under 20 på leieavtalen. Hvilket betyr at kun én kan kjøre hele veien. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...