AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #1 Skrevet 14. desember 2016 Jeg er gravid i uke 21, nesten 22 og har hatt et helt problemfritt svangerskap etter at kvalmen gav seg i uke 13. Har kjent daglige, tydelige spark fra 17+0. Stort sett er det ikke stille fra magen mer enn en time eller maks to. I går var jeg hjemme fra jobb med sterk hodepine og feberfølelse. Begge deler kom seg utover dagen og jeg kjente bevegelse i magen frem til i går kveld. I dag gikk jeg på jobb, men fikk hodepine og diare, frysninger og kvalme og måtte gå hjem. Ringte legen og har fått time senere i dag. På vei hjem fra jobben gikk det plutselig opp for meg at jeg ikke har kjent bevegelse fra magen i hele dag. Ingenting. Det er ikke så uvanlig at mini først våkner ordentlig rundt 10-11 tiden, men noe bevegelse pleier det å være før det. Er dette normalt? Burde jeg ringe jordmor? Jeg føler meg ikke så dårlig, men dårlig nok til at jeg ikke tar sjansen på å bli på arbeid (har pasienter) og er litt redd for at jeg bare overdramatiserer. Men er ganske redd nå. Anonymkode: 0778c...e17
Gjest Sugemerke Skrevet 14. desember 2016 #2 Skrevet 14. desember 2016 Har du forsøkt safttrikset? Drikk tjukk kald sukkersaft og ligg på sofaen og kjenn etter. Dult litt i magen og virkelig kjenn om du får respons? Safta pleier å vekke opp babyen, gi den energi. Det skader heller ikke å ta kontakt med jordmor om du er redd.
pautina Skrevet 14. desember 2016 #3 Skrevet 14. desember 2016 Tøm nedpå en halvliter brus med sukker og legg deg på ryggen og slapp av og kjenn, er det stille ville jeg tatt en tur til jordmor hvis ikke legen du skal til etterpå har utstyr til å sjekke kula og . Jeg hadde forresten mange dager jeg ikke kjente spark i mine svangerskap, kjente det ikke daglig før neste uke 30 jeg, men hvis du har kjent mye er det bedre å sjekke enn å gå rundt nervøs. 1
Gjest Sugemerke Skrevet 14. desember 2016 #5 Skrevet 14. desember 2016 (endret) 3 minutter siden, Runforit skrev: Ring føden asap! Ikke sikkert det hjelper, her har de en regel på 24 uker. Tåpelig, men sant. Mulig de har andre regler i andre byer. Uansett skader det ikke å forsøke. Og du får beskjed om å forsøke safttrikset først. Endret 14. desember 2016 av Sugemerke
Gjest Runforit Skrevet 14. desember 2016 #6 Skrevet 14. desember 2016 Akkurat nå, Sugemerke skrev: Ikke sikkert det hjelper, her har de en regel på 24 uker. Tåpelig, men sant. Mulig de har andre regler i andre byer. Uansett skader det ikke å forsøke. Etter OUL så skal man kunne ringe føden da det sykehuset som tok OUL som skal være ansvarlig for alt relatert til babyen.
Gjest Sugemerke Skrevet 14. desember 2016 #7 Skrevet 14. desember 2016 Akkurat nå, Runforit skrev: Etter OUL så skal man kunne ringe føden da det sykehuset som tok OUL som skal være ansvarlig for alt relatert til babyen. Ja, det varierer sikkert fra by til by. Dere har sikkert andre regler i byen du bor i. Håper ts sitt sykehus har samme regler som der du bor, det ville jo vært supert!
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #8 Skrevet 14. desember 2016 Ringte føden. De ba meg ta en paracet, drikke noe søtt og ta kontakt om noen timer dersom jeg fortsatt ikke følte noe. Hun sa det kunne være at baby var stille på grunn av nedsatt almenntilstand hos meg. Jeg har verken saft, brus eller annen søt drikke. Vil det fungere med marsipan eller melk tilsatt sukker tror dere? Kjenner meg egentlig for kvalm til å drikke søtt, men skal gi det et forsøk. Anonymkode: 0778c...e17
pautina Skrevet 14. desember 2016 #9 Skrevet 14. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ringte føden. De ba meg ta en paracet, drikke noe søtt og ta kontakt om noen timer dersom jeg fortsatt ikke følte noe. Hun sa det kunne være at baby var stille på grunn av nedsatt almenntilstand hos meg. Jeg har verken saft, brus eller annen søt drikke. Vil det fungere med marsipan eller melk tilsatt sukker tror dere? Kjenner meg egentlig for kvalm til å drikke søtt, men skal gi det et forsøk. Anonymkode: 0778c...e17 Kan spise søtt også, men tanken er en rask stigning av blodsukkeret, Jeg prøvde å skylle ned en bolle med en sukkerbrus på vei inn til 3D ultralyd i håp om å få litt liv på bildene, men neida, hun sov søtt gjennom hele den seansen og det var ikke noe galt der så ikke få panikk om det ikke virker Tror føden har rett også har vel legen i alle fall en doppler etterpå.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #10 Skrevet 14. desember 2016 7 minutter siden, pautina skrev: Kan spise søtt også, men tanken er en rask stigning av blodsukkeret, Jeg prøvde å skylle ned en bolle med en sukkerbrus på vei inn til 3D ultralyd i håp om å få litt liv på bildene, men neida, hun sov søtt gjennom hele den seansen og det var ikke noe galt der så ikke få panikk om det ikke virker Tror føden har rett også har vel legen i alle fall en doppler etterpå. Håper det. Fant noe iskrem i fryseren og lagde meg en milkshake. Skal legge meg nedpå litt nå og kjenne etter. Dersom ikke får jeg vel bare vente til legetimen. Ikke noe moro dette. Anonymkode: 0778c...e17
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #11 Skrevet 14. desember 2016 Man skal selvsagt følge med, men såpass tidlig i svangerskapet er det ikke uvanlig at det kan gå lengre perioder (mange timer) tilsynelatende uten liv. Baby har god plass fortsatt, og kan ha snudd seg slik at du ikke kjenner sparkene. Dette har skjedd meg i begge mine svangerskap. Følg rådene over, legg deg flatt og drikk/spis noe søtt, og bare kjenn etter spark en time eller to. Anonymkode: cf1df...800
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #12 Skrevet 14. desember 2016 25 minutter siden, Runforit skrev: Ring føden asap! Synes det er ganske overilt å be ei som er i uke 21 og ikke har kjent liv hittil i dag (klikken er nå 10:03) å ringe føden asap. Det er HELT normalt at det går noen timer mellom hver gang man kjenner liv så tidlig i svangerskapet, spesielt hvis man har vært på farten hele dagen og kanskje ikke har hatt tid til å kjenne etter. Som jeg skrev over så skal man selvsagt følge med, men det TS beskriver er faktisk helt normalt. Anonymkode: cf1df...800 5
Gjest Runforit Skrevet 14. desember 2016 #13 Skrevet 14. desember 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er ganske overilt å be ei som er i uke 21 og ikke har kjent liv hittil i dag (klikken er nå 10:03) å ringe føden asap. Det er HELT normalt at det går noen timer mellom hver gang man kjenner liv så tidlig i svangerskapet, spesielt hvis man har vært på farten hele dagen og kanskje ikke har hatt tid til å kjenne etter. Som jeg skrev over så skal man selvsagt følge med, men det TS beskriver er faktisk helt normalt. Anonymkode: cf1df...800 Man kjenner sin baby best og hva som er normalt eller ei. Om Ts har kjent jevnt med liv og plutselig ikke noe på unormalt lenge for hennes baby som tar man heller en telefon for mye enn for lite. Din erfaring er ikke relevant i den forstand.
Vera Vinge Skrevet 14. desember 2016 #14 Skrevet 14. desember 2016 Det er vel strengt tatt tidlig å forvente å kjenne liv hver dag, sånn generelt, men jeg ser jo bekymringen når du har kjent liv hver dag i flere uker, og dette avviker fra mønsteret. Samtidig er det ennå tidlig på dag og du er syk (jeg husker hvertfall at det kunne redusere aktiviteten hos mine barn, men vet ikke om det var tilfeldig), i tillegg til at babyer ofte har noen roligere dager. Jeg ville drukket søt saft og sett an litt. Å drikke noe søtt er uansett alltid lurt, men det er klart man bør være enda mer på alerten om man er enda lengre på vei enn i en såpass tidlig fase. Men er man i tvil, ringer man sykehus, helsesøster og lege, og det ser jeg du allerede har gjort. Men det er ikke noe unormalt at babyer i den fasen har veldig ujevn aktivitet, eller at de har en del aktivitet du ikke kjenner. Jeg var faktisk på kontroll hos jordmor i uke 22, hvor hun ikke fant fosterlyden, etter å ha funnet den flere ganger tidligere i svangerskapet. Og jeg kom på at jeg ikke hadde kjent liv den dagen, noe som var litt annerledes enn vanlig. Etter forsøk med flere dopplere, ble jeg sendt til ultralyd, hvor de fant en baby som hadde lagt seg godt til langt bak og ned, og dermed var vanskelig å fange fosterlyden på når han var så liten fortsatt. Men altså, man kan jo bare ringe om man er i tvil, og så huske at babyer ikke har et fast mønster sånn på timen (mtp. at det fortsatt er tidlig på dag). 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #15 Skrevet 14. desember 2016 8 minutter siden, Runforit skrev: Man kjenner sin baby best og hva som er normalt eller ei. Om Ts har kjent jevnt med liv og plutselig ikke noe på unormalt lenge for hennes baby som tar man heller en telefon for mye enn for lite. Din erfaring er ikke relevant i den forstand. Nei, min erfaring er ikke relevant. Men rådet mitt er det samme man får av helsepersonell. Ditt råd derimot er et overilt råd man typisk får på div forum av folk som ikke har peiling. Uansett hva du mener så er det vanlig å ikke ha kjent liv før kl 10 om morgenen når man er i uke 21, særlig hvis man har vært på farten, noe TS har. Anonymkode: cf1df...800 6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #16 Skrevet 14. desember 2016 Du kan trykke litt lett på magen når du ligger flatt? ilke trykke hardt altså, men bare slik at babyen må bevegw litt på seg Anonymkode: 87ae7...79b
Gjest Runforit Skrevet 14. desember 2016 #17 Skrevet 14. desember 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, min erfaring er ikke relevant. Men rådet mitt er det samme man får av helsepersonell. Ditt råd derimot er et overilt råd man typisk får på div forum av folk som ikke har peiling. Uansett hva du mener så er det vanlig å ikke ha kjent liv før kl 10 om morgenen når man er i uke 21, særlig hvis man har vært på farten, noe TS har. Anonymkode: cf1df...800 Har godt med peiling da jeg har vært gravid. Men min baby min sin rytme og din baby sin rytme har fremdeles ikke noe med Ts sin babys rytme. Å ta en telefon opp til kyndige jordmødre som kan sakene sine er faktisk mye bedre enn å spørre på et forum hvor det faktisk ER masse folk som ikke har peiling. Hvem er du til å påstå at det er normalt å ikke kjenne liv før klokka 10.00?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #18 Skrevet 14. desember 2016 5 minutter siden, Runforit skrev: Har godt med peiling da jeg har vært gravid. Men min baby min sin rytme og din baby sin rytme har fremdeles ikke noe med Ts sin babys rytme. Å ta en telefon opp til kyndige jordmødre som kan sakene sine er faktisk mye bedre enn å spørre på et forum hvor det faktisk ER masse folk som ikke har peiling. Hvem er du til å påstå at det er normalt å ikke kjenne liv før klokka 10.00? Mine råd er basert på råd jeg har fått fra helsepersonell. Hvis meg gjerne det helsepersonellet som råder gravide i uke 21 å ringe føden fordi hun ikke har kjent liv fra hun stod opp til klokka er 10, særlig når hun har vært på farten hele dagen. Ser at du mest sannsynlig ikke kommer til å innrømme at rådet ditt var som å skyte spurv med kanon, og det er helt greit for meg. Du må gjerne argumentere og krangle alt du vil, men det gir deg ikke mer rett av den grunn. Anonymkode: cf1df...800 4
Gjest Runforit Skrevet 14. desember 2016 #19 Skrevet 14. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ringte føden. De ba meg ta en paracet, drikke noe søtt og ta kontakt om noen timer dersom jeg fortsatt ikke følte noe. Hun sa det kunne være at baby var stille på grunn av nedsatt almenntilstand hos meg. Jeg har verken saft, brus eller annen søt drikke. Vil det fungere med marsipan eller melk tilsatt sukker tror dere? Kjenner meg egentlig for kvalm til å drikke søtt, men skal gi det et forsøk. Anonymkode: 0778c...e17 Så lenge det er sukker så burde baby responderere raskt. Sukker melk vil bli tatt opp like fort som saft
Gjest Runforit Skrevet 14. desember 2016 #20 Skrevet 14. desember 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper det. Fant noe iskrem i fryseren og lagde meg en milkshake. Skal legge meg nedpå litt nå og kjenne etter. Dersom ikke får jeg vel bare vente til legetimen. Ikke noe moro dette. Anonymkode: 0778c...e17 Iskald milkshake burde absolutt sette i gang baby Bra du ringte føden. Bedre med en telefon for mye. Mest sannsynlig er alt OK, men nå de registrert at du har tatt kontakt og kan følge deg kjapt opp OM det skulle være noe. Alt for mange er redd for å ringe føden, men det skal en ikke være. Det er nettopp derfor de er der Om jeg var sliten eller slapp så ble min baby mer aktiv som på kveldene når jeg slappet av eller sov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå