Catnip Skrevet 14. desember 2016 #1 Skrevet 14. desember 2016 Jeg har et palmeproblem. Kjøpte en billig (men sykt kul) palme på IKEA i juni. Det er denne: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/46804005/ Den passer såå bra inn i rommet, MEN den trives ikke Det står den skal vannes moderat, og jeg har vannet når jorda kjennes tørr. Palmen begynner å visne.Tenkte kanskje det var for mye, for det samlet seg mye vann i potta. OK, prøver å vanne mindre, lar det tørke godt inn før jeg vanner og passer på at jorda suger til seg alt. Prøver meg litt frem. Palmen visner bare mer og mer og mer! Greit, kanskje den får for lite lys. Det er ikke så veldig mye lys i rommet den står, og det står at den skal stå lyst, men ikke i direkte sollys. Forsøker å flytte den nærmere vinduet. Funker ikke. Palmen visner. Faen. Hvor vanskelig kan det være å ta vare på en fuckings palme?! Tror løpet er kjørt for akkurat denne palmen, jeg har gitt den opp og nøyer meg med å sende den hatefulle blikk og gi den vannslanter fra glasset mitt. Men om jeg kjøper en ny, hva er det jeg gjør feil? Hvordan kan jeg unngå at dette skjer med neste palme?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #2 Skrevet 14. desember 2016 Her står det om utøy på palmen Kan det være noe sånt? Anonymkode: 70ebb...f80
Catnip Skrevet 14. desember 2016 Forfatter #3 Skrevet 14. desember 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her står det om utøy på palmen Kan det være noe sånt? Anonymkode: 70ebb...f80 Jeg har sånt hvitt nederst på stilkene, nede mot jorda! Trodde kanskje det var en form for råte, og det var litt av grunnen til at jeg mistenkte at jeg vannet for mye. Får utøy palmen til å visne? Hadde egentlig vært litt ålreit hvis dette var grunnen, da er det ikke bare meg som er helt palmeidiot :D 1
Rumle Skrevet 14. desember 2016 #4 Skrevet 14. desember 2016 Jeg er ingen ekspert, men akkurat en slik en fikk jeg en liten av i en julesammenplanting for 3-4 år siden, så jeg kan jo dele mine erfaringer Jeg plantet den over i en egen potte og den har klart seg relativt fint. Av og til kommer det litt "svimerker" på bladene, regner med at det er enten pga for mye eller for lite vann, så jeg prøver å tilpasse vanningen etter hvordan planten ser ut. Ellers har jeg den stående i bra dagslys, men ikke direkte sol. Hadde den ute på terrassen i sommer, da fikk den litt mer sol og det gikk bra. Har gitt litt vanlig blomstergjødsel til den et par ganger. Leste et sted at den trives best med å få være i fred, altså at man ikke skal dulle så mye med den og plante den om ofte osv. Så det har jeg latt være med 1
Rumle Skrevet 14. desember 2016 #5 Skrevet 14. desember 2016 (endret) 17 minutter siden, Catnip skrev: Jeg har sånt hvitt nederst på stilkene, nede mot jorda! Trodde kanskje det var en form for råte, og det var litt av grunnen til at jeg mistenkte at jeg vannet for mye. Får utøy palmen til å visne? Hadde egentlig vært litt ålreit hvis dette var grunnen, da er det ikke bare meg som er helt palmeidiot :D Hvis du har anledning til det kan du kanskje prøve å undervanne den en periode og se om det hjelper. Da trekker den til seg det den trenger av vann selv Bare pass på å ikke gi så mye vann at den står i vann hele tiden. Endret 14. desember 2016 av Rumle
Catnip Skrevet 14. desember 2016 Forfatter #6 Skrevet 14. desember 2016 6 minutter siden, Rumle skrev: Jeg er ingen ekspert, men akkurat en slik en fikk jeg en liten av i en julesammenplanting for 3-4 år siden, så jeg kan jo dele mine erfaringer Jeg plantet den over i en egen potte og den har klart seg relativt fint. Av og til kommer det litt "svimerker" på bladene, regner med at det er enten pga for mye eller for lite vann, så jeg prøver å tilpasse vanningen etter hvordan planten ser ut. Ellers har jeg den stående i bra dagslys, men ikke direkte sol. Hadde den ute på terrassen i sommer, da fikk den litt mer sol og det gikk bra. Har gitt litt vanlig blomstergjødsel til den et par ganger. Leste et sted at den trives best med å få være i fred, altså at man ikke skal dulle så mye med den og plante den om ofte osv. Så det har jeg latt være med Hmm, hos meg visner hele blader (stilker?) av gangen. Noen er friske og fine, men stadig flere visner hen. Da kan de nappes lett ut av jorda, mens de som ikke er visne, sitter godt. I det siste har jeg prøvd undervanning, men siden den nå er mer vissen enn noensinne, så virker det ikke som om det var løsningen. Litt dumt spørsmål kanskje, men kan visne blader vokse ut igjen på en sånn plante? Kan den reddes hvis jeg gjør en skikkelig innsats fra nå?
fiole Skrevet 14. desember 2016 #7 Skrevet 14. desember 2016 I tillegg til det Rumle skriver ville jeg prøvd å dusje den 1 gang og 2 i uken med en sånn dusjflaske man fukter tøyet med når man stryker klær og med tanke på undrevarming så hadde jeg en oasis i bunn på krukka slik at palmen ikke blir våt på føttene. 1
Rumle Skrevet 14. desember 2016 #8 Skrevet 14. desember 2016 1 minutt siden, Catnip skrev: Hmm, hos meg visner hele blader (stilker?) av gangen. Noen er friske og fine, men stadig flere visner hen. Da kan de nappes lett ut av jorda, mens de som ikke er visne, sitter godt. I det siste har jeg prøvd undervanning, men siden den nå er mer vissen enn noensinne, så virker det ikke som om det var løsningen. Litt dumt spørsmål kanskje, men kan visne blader vokse ut igjen på en sånn plante? Kan den reddes hvis jeg gjør en skikkelig innsats fra nå? Jeg pleier også å nappe bort de bladene som er visne, eller svidde. Det kommer nye på min, men tror ikke de kommer fra det samme stedet. Jeg vet jo ikke hva som feiler den, men kanskje du kan prøver å potte den om i ny jord, da vil du jo også se hvordan røttene ser ut. Så kan du være nøye på vanningen en periode, og gi den litt gjødsel og ro og fred. Det ville nok jeg prøvd i alle fall Enig med fiole ang. oasis, det er smart, ja Jeg burde nok bli flinkere til å dusje mine planter selv også, husker det nesten aldri men, ser jo at de liker det i sommerhalvåret når de står ute og blir dusjet flere ganger i uken 1
fiole Skrevet 14. desember 2016 #9 Skrevet 14. desember 2016 Sett planten i dusjen og dusj den en gang i uken fremover og sett den så lyst som mulig...ved eller i et vindu...lurer på om du har fått noe plantemidd på den jeg...da hjelper det med dusjen
Rumle Skrevet 14. desember 2016 #10 Skrevet 14. desember 2016 (endret) Natively Areca Palms come from the tropics so they're used to regular daily tropical showers and having their roots in constantly damp soil. With this in mind the ideal watering requirements would be to ensure the soil is moist for much of the time. Mulig jeg lar min tørke litt for mye innimellom da Men, selv om røttene skal ha mye fukt er det viktig at overflaten tørker mellom hver vanning, så ja - oasis er sikkert bra! Endret 14. desember 2016 av Rumle 1
Catnip Skrevet 14. desember 2016 Forfatter #11 Skrevet 14. desember 2016 Tusen takk for tips, folkens! Skal forsøke å potte den om og begynne å dusje den fra nå 1
fiole Skrevet 14. desember 2016 #12 Skrevet 14. desember 2016 Akkurat nå, Rumle skrev: Natively Areca Palms come from the tropics so they're used to regular daily tropical showers and having their roots in constantly damp soil. With this in mind the ideal watering requirements would be to ensure the soil is moist for much of the time. Ja, akkurat...jeg kom plutselig på at jeg plantet den om i en selvvanningspotte...pluss dusjing og palmen ble så frodig og stor at den byttet eier rett og slett 1
Rumle Skrevet 14. desember 2016 #13 Skrevet 14. desember 2016 1 minutt siden, Catnip skrev: Tusen takk for tips, folkens! Skal forsøke å potte den om og begynne å dusje den fra nå http://www.ourhouseplants.com/plants/areca-palm Du kan jo lese mer om den her - håper du får den til å trives, lykke til 1
Rumle Skrevet 14. desember 2016 #14 Skrevet 14. desember 2016 2 minutter siden, fiole skrev: Ja, akkurat...jeg kom plutselig på at jeg plantet den om i en selvvanningspotte...pluss dusjing og palmen ble så frodig og stor at den byttet eier rett og slett 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #15 Skrevet 14. desember 2016 49 minutter siden, Catnip skrev: Jeg har sånt hvitt nederst på stilkene, nede mot jorda! Trodde kanskje det var en form for råte, og det var litt av grunnen til at jeg mistenkte at jeg vannet for mye. Får utøy palmen til å visne? Hadde egentlig vært litt ålreit hvis dette var grunnen, da er det ikke bare meg som er helt palmeidiot :D Råte gjør vel heller at plantedeler blir svarte/mørke. Hvis det er ullus eller skjoldlus så finner du hjelp her Siden hele stilker visner og dør tror jeg ikke det hjelper med bare dusjing og skifte av jord. Håper du finner ut av det og får berget palmen! Anonymkode: 70ebb...f80
Gjest Coolaid Skrevet 28. desember 2016 #16 Skrevet 28. desember 2016 Disse skal ikke tørke ut. En god dusj er bra samtidig som den får renne av seg, altså ikke stå i vann eller ha vann i potten. Mitt beste råd til alle som har planter, inne eller ute, er faktisk å stikke fingeren i jorden og kjenne godt etter hvordan det står til litt langt nedi potten - samtidig ser du på planten. Dette gjør du hver gang du skal vanne, til slutt får du en aha opplevelse og forstår hva du skal gjøre. Tørk også forsiktig av bladene med en fuktig klut med litt grønnsåpe vann slik at du fjerner støv og skit, planten puster gjennom bladene. Det er også forebyggende mot lus og andre skadedyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå