AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #1 Skrevet 14. desember 2016 Jeg er en voksen kvinne på 26 som lurer på hva jeg skal gi foreldrene mine til jul. Som vanlig får jeg ikke noe hjelp fra dem, de vil bare ha snille barn. Jeg har vært på coolstuff.no og sett på litt av hvert. De har blandt annet sånn maskin som lager vakum i plastikposer slik at du kan oppbevare ting, de har mikrobølgeovn riskoker, mikrobølgeovn trykkkoker osv osv. De har masse greier som jeg syns virker skikkelig kult, men mamma og pappa klager alltid over at folk skal kjøpe så mange duppeditter de ikke trenger. Så jeg blir litt sånn... hvis ikke duppeditter hva skal man kjøpe da? Men saken er at de begge røyker. Og selv om de holder seg på altanen eller under kjøkkenviften og ikke røyker foran barnebarna, så vil jeg jo ikke at de skal røyke. Jeg må hele tiden forsvare dem fra andre som hater røyk med å si ting som "ja, men det er deres valg og det er ikke lett å slutte." Det vet jeg fordi mamma har slutta mange ganger, men hun sier at hun blir sure av det. Men... jeg vil jo at de skal være friske også da. Kan jeg kjøpe en selvhjelpbok for folk som vil slutte å røyke? Kan jeg gi dem noe slikt uten at det er frekt? Saken er... de kan jo kjøpe det selv, om de virkelig ville. Jeg vet at mange sverger til sånn e-sigarett, men pappa sier han har prøvd og det er bare tøv. Faktisk tror jeg han har det, han bare bruker den ikke. Og hvis ikke noe hjelp til å slutte å røyke, hadde dere likt en av de andre gavene over? Anonymkode: f6843...997
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #2 Skrevet 14. desember 2016 De fleste voksne har huset fullt, og orker ikke mer ting som skal ha plass. Spesielle redskaper for å koke ting f eks (riskoker, eggkoker, pølsekoker) - mye mer praktisk og plassbesparende å bruke en helt vanlig kjele som man allerede har. Og siden de har gitt uttrykk for at de ikke liker dingser, hvorfor kjøpe det? Å kjøpe en røykesluttbok tenker jeg er rimelig bortkastet. Det er såpass vanskelig å avvenne seg fra nikotin at man må ha motivasjonen selv. Ville hørt på hva de sier og heller kjøpt noe de forbruker enn noe som fyller opp huset. Blomster, vin, en spekeskinke, bøker, teater/konsertbilletter, gavekort på restaurant? Anonymkode: e970f...602 14
Cleopatra. Skrevet 14. desember 2016 #3 Skrevet 14. desember 2016 De vet det er farlig, og en bok vil nok ikke overbevise dem om å slutte; ville nok spart de pengene for å være ærlig. 5
sol87 Skrevet 14. desember 2016 #4 Skrevet 14. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en voksen kvinne på 26 som lurer på hva jeg skal gi foreldrene mine til jul. Som vanlig får jeg ikke noe hjelp fra dem, de vil bare ha snille barn. Jeg har vært på coolstuff.no og sett på litt av hvert. De har blandt annet sånn maskin som lager vakum i plastikposer slik at du kan oppbevare ting, de har mikrobølgeovn riskoker, mikrobølgeovn trykkkoker osv osv. De har masse greier som jeg syns virker skikkelig kult, men mamma og pappa klager alltid over at folk skal kjøpe så mange duppeditter de ikke trenger. Så jeg blir litt sånn... hvis ikke duppeditter hva skal man kjøpe da? Men saken er at de begge røyker. Og selv om de holder seg på altanen eller under kjøkkenviften og ikke røyker foran barnebarna, så vil jeg jo ikke at de skal røyke. Jeg må hele tiden forsvare dem fra andre som hater røyk med å si ting som "ja, men det er deres valg og det er ikke lett å slutte." Det vet jeg fordi mamma har slutta mange ganger, men hun sier at hun blir sure av det. Men... jeg vil jo at de skal være friske også da. Kan jeg kjøpe en selvhjelpbok for folk som vil slutte å røyke? Kan jeg gi dem noe slikt uten at det er frekt? Saken er... de kan jo kjøpe det selv, om de virkelig ville. Jeg vet at mange sverger til sånn e-sigarett, men pappa sier han har prøvd og det er bare tøv. Faktisk tror jeg han har det, han bare bruker den ikke. Og hvis ikke noe hjelp til å slutte å røyke, hadde dere likt en av de andre gavene over? Anonymkode: f6843...997 Da ville jeg heller gitt en sånn "geit" i gave til redd barna, hvis du skjønner hva jeg mener. Selvfølgelig vil du at dine foreldre skal slutte å røyke, det forstår jeg, men jula er ikke tida for å kritisere folk for deres skadelige uvaner. Om de var tjukke, ville du gitt dem ei slankebok? 8
exictence Skrevet 14. desember 2016 #5 Skrevet 14. desember 2016 (endret) Er ikke frekt med en sånn bok, men tror ikke det er så ideell gave som jo sier at de må endre seg og at de gjør noe galt. Jeg synes forslagene til Ab over er gode. Eller noen kvalitetssokker. Noe god sjokolade, kanskje du kan lage? Endret 14. desember 2016 av exictence 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #6 Skrevet 14. desember 2016 En bok om å slutte å røyke må være tidenes dårligste julegave..... Anonymkode: 8d2a8...856 5
Arkana Skrevet 14. desember 2016 #7 Skrevet 14. desember 2016 Om ikke frekt så i allefall både uhøflig og ufølsomt. Dette høres ut som en gave til deg heller enn til mottakeren og man bruker virkelig ikke julegaver for å kritisere andres vaner. Må du bestille noe fra akkurat den nettbutikken? De fleste godt voksne har skapet fullt av alle slags apparater og maskiner. Hvis de ikke trenger noe ville jeg kjøpt en kurv med noe god mat og drikke eller andre forbruksvarer. 7
exictence Skrevet 14. desember 2016 #8 Skrevet 14. desember 2016 .....en kurv med noe god mat og drikke eller andre forbruksvarer. Kjempe fin gave 3
Gjest Chroma Skrevet 14. desember 2016 #9 Skrevet 14. desember 2016 Hva med en god vin og/eller noe spiselig? Du kan lage noe selv også, drops, karameller eller noe..
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #10 Skrevet 14. desember 2016 Røykeslutt er helt avhengig av egen motivasjon, og jeg tror ikke den blir noe bedre av å få en bok. Så ja, jeg synes det er en dum gave. De fleste har mer enn nok av ting og tang, særlig når de har blitt voksne. Cool-stuff ting høres ut som en dårlig gave til noen som ikke ønsker seg dubbeditter. Gi opplevelser (resturantbesøk, teaterbilletter, reise..), eller forbruksartikler (gjerne en litt finere versjon av noe du vet de bruker; ekstra fin kaffe, ekstra fin te, utvalgt spekeskinke, god håndkrem, god vin.. Anonymkode: c9c67...805 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #11 Skrevet 14. desember 2016 Nei, ikke kjøp en slik bok, det faller garantert ikke i god jord. Anonymkode: df1de...523
Tutta89 Skrevet 14. desember 2016 #12 Skrevet 14. desember 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en voksen kvinne på 26 som lurer på hva jeg skal gi foreldrene mine til jul. Som vanlig får jeg ikke noe hjelp fra dem, de vil bare ha snille barn. Jeg har vært på coolstuff.no og sett på litt av hvert. De har blandt annet sånn maskin som lager vakum i plastikposer slik at du kan oppbevare ting, de har mikrobølgeovn riskoker, mikrobølgeovn trykkkoker osv osv. De har masse greier som jeg syns virker skikkelig kult, men mamma og pappa klager alltid over at folk skal kjøpe så mange duppeditter de ikke trenger. Så jeg blir litt sånn... hvis ikke duppeditter hva skal man kjøpe da? Men saken er at de begge røyker. Og selv om de holder seg på altanen eller under kjøkkenviften og ikke røyker foran barnebarna, så vil jeg jo ikke at de skal røyke. Jeg må hele tiden forsvare dem fra andre som hater røyk med å si ting som "ja, men det er deres valg og det er ikke lett å slutte." Det vet jeg fordi mamma har slutta mange ganger, men hun sier at hun blir sure av det. Men... jeg vil jo at de skal være friske også da. Kan jeg kjøpe en selvhjelpbok for folk som vil slutte å røyke? Kan jeg gi dem noe slikt uten at det er frekt? Saken er... de kan jo kjøpe det selv, om de virkelig ville. Jeg vet at mange sverger til sånn e-sigarett, men pappa sier han har prøvd og det er bare tøv. Faktisk tror jeg han har det, han bare bruker den ikke. Og hvis ikke noe hjelp til å slutte å røyke, hadde dere likt en av de andre gavene over? Anonymkode: f6843...997 Hva med personlige gaver? Fotobok, bilder el?😊 En slik slutt å røyke bok er kansje ikke den beste julegaven, selv om at jeg skjønner du vil at de skal slutte!☺ 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #13 Skrevet 14. desember 2016 Her får foreldrene våre alltid kalender med bilder av ungene, og så får de forbruksvarer, f.eks. gode såper og kremer, en kurv med god mat, kaffe, sjokolade osv, eller noen gode bøker (ikke selvhjelpsbøker, hehehe). Det pleier å falle i smak hos våre foreldre ihvertfall, som også har huset fullt av duppeditter. Anonymkode: 08e14...d39 1
Saphyria Skrevet 14. desember 2016 #14 Skrevet 14. desember 2016 Kjøp heller ein kurv med godsaker enn å kaste bort pengene på ei bok som aldri blir lest, men som heller bare støver ned i ei hylle før den blir kastet eller gitt bort. Du kan ikkje tvinge noen til å slutte å røyke, og det er heller ikkje noe kult å få sånt i gave når man ikkje har ønsket seg det. Om de har alt de trenger og ikkje ønsker fleire duppeditter og ting som fyller opp boligen, så kjøper du forbruksting. Mat, alkohol, godteri, såper, kremer, barberskum, deodorant, aftershave, kaffe, te. Eller kjøp abb. på eit magasin de liker, ei avis de liker f.eks. Eller kinobilletter. Gavekort på restaurant.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #15 Skrevet 14. desember 2016 En julegave synes jeg at skal være noe som mottakeren har glede og/ eller nytte av og/ eller noe som mottakeren har sagt at han/ hun ønsker seg. En slik bok kan du heller snakke med dem om og evt vise dem ved en annen anledning. Men IKKE til jul! Anonymkode: 5164a...b0b 3
Gjest Blondie65 Skrevet 14. desember 2016 #16 Skrevet 14. desember 2016 Blomsteroppsats levert på døren litt før jul? En eske konfekt på julaften i tillegg. Det er sånn som snille barn gjør!
The Kitten Skrevet 14. desember 2016 #17 Skrevet 14. desember 2016 Jeg snuser og hadde bare blitt irritert hvis jeg fikk en bok om "hvordan slutte å snuse." 2
mjauritz Skrevet 14. desember 2016 #18 Skrevet 14. desember 2016 Jeg ville ikke kjøpt eller satt pris på en bok (eller noe annet for den saks skyld) som skulle sette lys på mine svakheter på julaften. Hva forventer du av reaksjon? "Åh, endelig en røyke-slutte-bok! Nå skal det sluttes, for det var denne vi trengte!"? Kanskje noe spiselig? Sånn salt kjøtt? De der "pølsene" man får kjøpt i sånne boder? Et fenalår? 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #19 Skrevet 15. desember 2016 Jeg tror gavekort på opplevelser er tryggere! Da fyller du ikke opp huset deres med flere duppetitter og dingser. Ølsmaking? Vinsmaking? Middag ute? Sånne ting! Anonymkode: 9fdf9...c38
minister-mio Skrevet 15. desember 2016 #20 Skrevet 15. desember 2016 Det er dårlig stemning å legge noe sånt under juletreet. Jeg hadde gitt den gaven uten at det var noen anledning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå