Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! i går fant vi ut at både min mann og jeg har hpv viruset.. Jeg er livredd for at jeg muligens kan ha hatt dette i flere år.. så derfor også livredd for kreft eller at jeg er i forstadie til kreft. Vi er prøvere og har prøvd i 8 mnd. men har ikke brukt prevensjon på 2 år. Jeg skal til legen i senere i dag og snakke med legen om veien videre (ta celleprøve osv). Er det noen med lignende erfaringer som har lyst å dele? jeg er egentlig ganske lei meg nå... :(  Er 22 år gammel så er ganske sint på meg selv for at jeg ikke har tatt hpv vaksine før. Denne skal jeg selvsagt ta hos legen senere i dag...

Anonymkode: b5147...f87

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! i går fant vi ut at både min mann og jeg har hpv viruset.. Jeg er livredd for at jeg muligens kan ha hatt dette i flere år.. så derfor også livredd for kreft eller at jeg er i forstadie til kreft. Vi er prøvere og har prøvd i 8 mnd. men har ikke brukt prevensjon på 2 år. Jeg skal til legen i senere i dag og snakke med legen om veien videre (ta celleprøve osv). Er det noen med lignende erfaringer som har lyst å dele? jeg er egentlig ganske lei meg nå... :(  Er 22 år gammel så er ganske sint på meg selv for at jeg ikke har tatt hpv vaksine før. Denne skal jeg selvsagt ta hos legen senere i dag...

Jeg fikk påvist HPV helt tilfeldig etter en vanlig 3 års kontroll i vår. Jeg hadde ikke celleforandringer. Jeg har fått beskjed av både fastlegen min og lege på privatklinikk at det ikke skal ha noe med å få problemer med å bmi gravid. Hvordan fant du ut at du hadde HPV? Jeg fikk beskjed at de tok ikke prøver uten påvist celleforandringer egentlig og etter 25 års alderen. Jeg er 36 år, men var singel i noen år før jeg møtte min nåværende samboer. Det er helst unge som pleier få dette, så dette har plaget meg og jeg har vært ganske bekymret selv. Jeg skal ta nye prøver når det har gått 1 år og som oftes ordnet kroppen opp selv og det går borr. Vi har prøvd i 7 mnd og jeg har tenkt tanken på om det kan være pga jeg har HPV. Mannen testet de ikke og det pleide de visst ikke gjøre?

Anonymkode: 13b89...635

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk påvist HPV helt tilfeldig etter en vanlig 3 års kontroll i vår. Jeg hadde ikke celleforandringer. Jeg har fått beskjed av både fastlegen min og lege på privatklinikk at det ikke skal ha noe med å få problemer med å bmi gravid. Hvordan fant du ut at du hadde HPV? Jeg fikk beskjed at de tok ikke prøver uten påvist celleforandringer egentlig og etter 25 års alderen. Jeg er 36 år, men var singel i noen år før jeg møtte min nåværende samboer. Det er helst unge som pleier få dette, så dette har plaget meg og jeg har vært ganske bekymret selv. Jeg skal ta nye prøver når det har gått 1 år og som oftes ordnet kroppen opp selv og det går borr. Vi har prøvd i 7 mnd og jeg har tenkt tanken på om det kan være pga jeg har HPV. Mannen testet de ikke og det pleide de visst ikke gjøre?

Anonymkode: 13b89...635

Bra jeg ikke er alene! Jeg fikk sjokk og det føltes ut som om alt raste sammen i et sekund der. hehe :P Samboeren min var til legen i går for noe annet, da min samboer bare nevnte at han hadde en liten klump på utstyret sitt (haha, denne klumpen er veldig liten, men siden den plutselig bare kom så tenkte han at han skulle spørre) og da sa legen at dette var tegn på hpv, eller at det var hpv. Så det var helt tilfeldig at vi oppdaget det. Ingen av oss har vorter noe som er vanlig når man har hpv... Samboeren min hadde visst en liten vorte som da skyldes hpv.. Den var så liten at jeg trodde det var en talgkjertel etter barbering eller noe, men det var det visst ikke. så da er jo det nesten garantert at jeg også har det.. Er jo livredd med tanke på hvor lenge jeg eventuelt har gått med dette.. Føler jo selv at noe er galt, og kommer vel ikke til å få sove før jeg har fått svar på de celleprøvene.. 

Skrevet

Er det ikke relativt vanlig med hpv da? Er jo bare et par av 80 typer som kan gi celleforandringer.  Jeg fikk hpv for over 10 år siden, aldri tenkt noe over det.

Anonymkode: efadc...025

• Liker 9
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke relativt vanlig med hpv da? Er jo bare et par av 80 typer som kan gi celleforandringer.  Jeg fikk hpv for over 10 år siden, aldri tenkt noe over det.

jo det er veldig vanlig :) men synes ikke at man skal ta så lett på det heller. som regel så er det ufarlig, men det kan jo også være tegn på kreft (Svært sjelden). Men som jeg har forstått det så kan man gå med hpv i 10-15 år før det utvikles til kreft. så man skal jo sjekke celleendringer med jevne mellomrom bare for å forsikre seg om at det står bra til. Men igjen som du sier, det er veldig veldig vanlig :) 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jo det er veldig vanlig :) men synes ikke at man skal ta så lett på det heller. som regel så er det ufarlig, men det kan jo også være tegn på kreft (Svært sjelden). Men som jeg har forstått det så kan man gå med hpv i 10-15 år før det utvikles til kreft. så man skal jo sjekke celleendringer med jevne mellomrom bare for å forsikre seg om at det står bra til. Men igjen som du sier, det er veldig veldig vanlig :) 

Ikke tegn på kreft! KAN være grunn til kreft. HPV er så vanlig at 80% av alle får det en eller annen gang i livet. Det er virkelig ingenting å ta på vei av. Å føle at man går i sjokk av å få påvist HPV blir jo omtrent som å få sjokk av å få influensa. Det er noe som skjer når man lever. Alle burde forvente HPV en eller annen gang i livet. Det er jo derfor det nettopp IKKE testes, fordi det er mer vanlig å ha det enn å ikke ha det. Celleprøver er det man sjekker seg for, ikke HPV. 

Stress ned TS. Det er ingen big deal. Har hatt HPV i gud vet hvor mange år, blitt konisert, fikk beskjed om at jeg ikke hadde det etter operasjonen, og nå har jeg sikkert fått det igjen siden jeg er seksuelt aktiv. Gidder ikke bry meg om det, som nevnt, mer vanlig å ha det enn å ikke ha det. Og man holdes under kontroll ved celleprøver. 

Anonymkode: a66ae...e57

• Liker 10
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det toget er vel gått nå? Det er en grunn til at HPV gis til jenter/unge kvinner (forhåpentligvis før de debuterer seksuelt). Hvis du har fått vite at du har HPV bør de også ha avdekket om det er en risikovariant eller en harmløs type. Dette er avgjørende og så lenge du følger kontroller gjør du alt riktig med tanke på å redusere fremtidig sykdomsfare. Lykke til!

• Liker 2
Skrevet

Slapp av. :)
Jeg fikk HPV da jeg var 22. Da jeg var 27 fortalte legen min at jeg ikke lengre har viruset i kroppen,. Tok 2 prøver, ingen utslag på noen! Ikke hatt et eneste symptom de siste 3 årene.
Det finnes forskjellige typer derimot. Husker jeg fikk testet positivt på et par av de "snille" som sjeldent gir kreft. Du er jo bare 22 år, du har ingenting å være redd for! Det går mest sannsynlig helt bra! :)

Anonymkode: f6a4a...e91

Skrevet

Ikke vet jeg, min samboer fikk beskjed av legen sin om at jeg måtte ta vaksinen. så jeg vet ikke. Jeg stresser heller ikke, men synes ikke det er noe greit heller. Min tante døde av livmorhalskreft for to år siden, hun ble bare 33 år gammel, så det sitter dypere inne for meg. Jeg også vet at hpv som regel er ufarlig, men når man vet at slike ting ligger litt i familien så stresser man litt og man får en klump i magen.  
Så til dere lenger oppe her som sier det ikke er en big deal og at jeg burde stresse ned, så ja jeg burde vel egentlig det. Men det ligger mer bak for meg enn kanskje hos andre :)

ts

Gjest ClickB4it
Skrevet
5 minutter siden, Nemigirl skrev:

Altså, det toget er vel gått nå? Det er en grunn til at HPV gis til jenter/unge kvinner (forhåpentligvis før de debuterer seksuelt). Hvis du har fått vite at du har HPV bør de også ha avdekket om det er en risikovariant eller en harmløs type. Dette er avgjørende og så lenge du følger kontroller gjør du alt riktig med tanke på å redusere fremtidig sykdomsfare. Lykke til!

Neida, det kan hjelpe likevel.

Skrevet
1 minutt siden, ClickB4it skrev:

Neida, det kan hjelpe likevel.

Ja synes det er litt rart om toget har gått og jeg får beskjed fra legene om å ta den likevel? om jeg ikke har noen celleforandringer så vil jeg tro at det hjelper med vaksine selvom jeg har hpv virus? 

ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vet jeg, min samboer fikk beskjed av legen sin om at jeg måtte ta vaksinen. så jeg vet ikke. Jeg stresser heller ikke, men synes ikke det er noe greit heller. Min tante døde av livmorhalskreft for to år siden, hun ble bare 33 år gammel, så det sitter dypere inne for meg. Jeg også vet at hpv som regel er ufarlig, men når man vet at slike ting ligger litt i familien så stresser man litt og man får en klump i magen.  
Så til dere lenger oppe her som sier det ikke er en big deal og at jeg burde stresse ned, så ja jeg burde vel egentlig det. Men det ligger mer bak for meg enn kanskje hos andre :)

ts

Livmorhalskreft grunnet HPV ligger ikke til familien, det er ikke arvelig. Det er et virus du blir smittet av gjennom sex. Jeg forstår godt at du er redd når du har mistet din unge tante pga kreft, men du er ikke sjekket engang. Ikke ta sorgene på forskudd. Få tatt celleprøver og vent med å uroe deg til du har svaret. 

Anonymkode: ad406...763

• Liker 2
Gjest ClickB4it
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja synes det er litt rart om toget har gått og jeg får beskjed fra legene om å ta den likevel? om jeg ikke har noen celleforandringer så vil jeg tro at det hjelper med vaksine selvom jeg har hpv virus? 

ts

Det viser bare at du har en oppdatert lege. Det er veldig bra! :)
Dette går fin-fint, TS, ingen grunn til å stresse. Mitt beste tips til deg er å ligge unna Google (samme hvor vanskelig det er!) og forholde deg til lege og gynekolog.

Skrevet
Akkurat nå, ClickB4it skrev:

Det viser bare at du har en oppdatert lege. Det er veldig bra! :)
Dette går fin-fint, TS, ingen grunn til å stresse. Mitt beste tips til deg er å ligge unna Google (samme hvor vanskelig det er!) og forholde deg til lege og gynekolog.

Hehe ja. Men hun i resepsjonen på legekontoret sa det var for seint med vaksine, så tror jeg bare må snakke med legen min og få litt oppklarhet i det her. Skjønner egentlig ingenting nå! Men jeg får se hva hun sier :D 

ts

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes 29 varianter av viruset og omtrent 6 av disse kan videreutvikle seg til kjønnsvorter, eller kreft. Så selvsagt er det fullstendig mulig å ha en ufarlig variant. Men ettersom TS' samboer har en variant som har gitt ham vorte(r), så er det klart de vil være obs, da er det ikke en av de "passive" variantene.

HPV er relativt vanlig ja, og ikke noe å gå i kjelleren av. Men det er klart at nå som vi vet langt mer om det er det blitt mer fokus på det, da det kan unngås.

Anonymkode: 7bb46...b9a

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe ja. Men hun i resepsjonen på legekontoret sa det var for seint med vaksine, så tror jeg bare må snakke med legen min og få litt oppklarhet i det her. Skjønner egentlig ingenting nå! Men jeg får se hva hun sier :D 

ts

Vaksinen skal primært gis til de som ikke er smittet, men noen hevder at det kan ha positiv effekt også på de som er smittet.

Om du får det dekket likevel, vet jeg derimot ikke. 

Skrevet

Vel... holder man seg til én partner hele livet, så får man ikke sånt. 

Når det er sagt, går det sikkert bra :) Sikkert mange som har det uten å vite det, som lever i beste velgående!

Anonymkode: 6688f...d3a

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel... holder man seg til én partner hele livet, så får man ikke sånt. 

Når det er sagt, går det sikkert bra :) Sikkert mange som har det uten å vite det, som lever i beste velgående!

Anonymkode: 6688f...d3a

Og hva hvis den ene partneren allerede er smittet? Hva da? Du vet at de fleste ikke har symptomer på HPV-smitte og at viruset ligger latent i kroppen for ettertiden? Du kan være så puritansk som selveste jomfru Maria og likevel risikere å bli smittet første gangen du drister deg til å ha sex. Det er ikke alltid at kondom hindrer smitte heller - bare sånn til opplysning ;-)

• Liker 4
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Det ligger mye bak for meg også, tre levende familiemedlemmer med kreft, og tre døde. Tok jeg på vei da jeg fikk alvorlige celleforandringer og måtte opereres? Ja, litt Burde du ta på vei bare av et lite virus du uansett hadde fått iløpet av livet? NEI. Samme hvor mye som ligger bak. Den gangen du er på biopsi og får påvist celleforandringer, da kan du freake ut litt. Men ikke for dette altså, samme hva som ligger bak. Slutt å tenk at HPV=kreft. HPV KAN gi celleforandringer. Som igjen KAN føre til kreft i sjeldne tilfeller. Du må rett og slett tenke på tallene, tenk statistikk. 

Du hadde fått HPV uansett iløpet av livet så lenge du ikke vaksinerte deg. Tenk på det som en barnesykdom alle får. Nå vet du det, da kan du gå videre og heller fokusere på å ta celleprøver jevnlig. 

Anonymkode: a66ae...e57

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Nemigirl skrev:

Og hva hvis den ene partneren allerede er smittet? Hva da? Du vet at de fleste ikke har symptomer på HPV-smitte og at viruset ligger latent i kroppen for ettertiden? Du kan være så puritansk som selveste jomfru Maria og likevel risikere å bli smittet første gangen du drister deg til å ha sex. Det er ikke alltid at kondom hindrer smitte heller - bare sånn til opplysning ;-)

H*n svarte selvsagt med utgangspunkt at det gjelder begge to...

Som med alle kjønnssykdommer så øker risikoen ved mange partnere, ubeskyttet sex eller med "risikofylte" partnere. Selv om det selvsagt er fullstendig mulig å få det første gang du har sex med en "forsiktig" og restriktiv partner. Men stigma rundt kjønnssykdommer kommer nok ikke til å forsvinne, så lenge statistikken er som den er. Alle kjønnssykdommer er mindre utbredt blant de som er restriktive, og forsiktige. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...