AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #1 Skrevet 14. desember 2016 Jeg har det ikke bra, Sliter veldig med akademisk skriving, har spurt om veiledning her inne mange ganger. ( Takk for tålmodigheten ) nå er det eksamen, og opplever at jeg kommer til kort. Har møtt på alle forelseninger, kan mye av pensumet, men likevel: jeg kommer til kort, har grått mine tårer, jeg vil-men får det ikke til. Begynte en stund å lure på om det er noe gale med meg ( har lest ørten sider med akademisk teksthjelpe bøker). Det hjelper ikke, ser sammenheng mellom teori og praksis, men sliter med å få det ned på papiret. Har bært på dette lenge, for er egentlig flink. Men nå er det nok, jeg orker rett og slett ikke ha det slik lenger. Måtte bare få noen tanker ut her jeg sitter. Anonymkode: 252fd...7a8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #2 Skrevet 14. desember 2016 Kan du snakke med en rådgiver og/eller en lærer ved skolen om dette, og be om råd? Anonymkode: ae7e5...6ba
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #3 Skrevet 14. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan du snakke med en rådgiver og/eller en lærer ved skolen om dette, og be om råd? Anonymkode: ae7e5...6ba Har sendt en melding til lærer, jeg kan ikke ha det slik som dette lenger. Er flink i praksis, stiller på forelseninger og er aktiv. Så det er direkte flaut. føler jeg lurer dem. Anonymkode: 252fd...7a8
Sulosi Skrevet 14. desember 2016 #5 Skrevet 14. desember 2016 Hva har du som problemstilling? Kan du si noe om hva du så for deg skulle skje i oppgaven?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #6 Skrevet 14. desember 2016 6 minutter siden, Sulosi skrev: Hva har du som problemstilling? Kan du si noe om hva du så for deg skulle skje i oppgaven? Jeg har hele 4 oppgaver på 3000 ord. Anonymkode: 252fd...7a8
Sulosi Skrevet 14. desember 2016 #7 Skrevet 14. desember 2016 Fire helt unike oppgaver, skal du velge en d eller må du skrive alle? Kan jeg spørre etter tema?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #8 Skrevet 14. desember 2016 Flott at andre bryr seg og vil hjelpe, men må gå den tunge veien selv. Skulle hatt en flink veileder ved siden av meg nå, det mangler dessverre i mitt liv. Anonymkode: 252fd...7a8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #9 Skrevet 14. desember 2016 Akkurat nå, Sulosi skrev: Fire helt unike oppgaver, skal du velge en d eller må du skrive alle? Kan jeg spørre etter tema? Kan jeg ta det på pm? Anonymkode: 252fd...7a8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #10 Skrevet 14. desember 2016 Du må rett og slett øve deg på å skrive akademisk tekst. Det kan hjelpe å analysere en tekst og skrive ned overskrifter type "Hva" "Hvorfor" "Hvordan" for HHH-oppgaver. Mer detaljert kan du skrive hva hovedpoenget i eller med avsnittet er. Det gjør jeg når jeg leser. Jeg skriver også overskrifter for å hjelpe meg selv å holde orden når jeg skriver, så fjerner jeg dem når jeg er ferdig. Anonymkode: fde70...021
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #11 Skrevet 14. desember 2016 10 timer siden, Sulosi skrev: 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må rett og slett øve deg på å skrive akademisk tekst. Det kan hjelpe å analysere en tekst og skrive ned overskrifter type "Hva" "Hvorfor" "Hvordan" for HHH-oppgaver. Mer detaljert kan du skrive hva hovedpoenget i eller med avsnittet er. Det gjør jeg når jeg leser. Jeg skriver også overskrifter for å hjelpe meg selv å holde orden når jeg skriver, så fjerner jeg dem når jeg er ferdig. Anonymkode: fde70...021 Jeg vet, trenger en veileder. Får se meg om etter det/skrivekurs- har ikke fått noe oppfølging på skolen. Får bare skrive slik jeg tror det skal gjøres og satse på og stå. Anonymkode: 252fd...7a8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #12 Skrevet 14. desember 2016 Det å skrive oppgaver er (dessverre) en del av studier. Nå er det en del skrivearbeid innebygget i ungdomsskolen og videregående, og da forventes det at man har den teknikken "inne" før studier. Selvsagt kan man få noe hjelp på skolen - som regel ligger det noen guider ute på nettet, samt at det er noe hjelp tilgjengelig på biblioteket. Til de store, viktige oppgavene (bachelor/master), så har man som regel en veileder. Men selve oppbygningen, strukturen og terminologien av en akademisk oppgave skal man ha fått trening i gjennom skolegangen, til en viss grad. At man blir guidet gjennom en oppgave er ikke normen for de "mindre" oppgavene man har i hvert enkelt fag. Så skal det sies at folk har forskjellige talenter - der noen er gode til å formulere seg skriftlig, noen er mer muntlige, noen er musikalske, noen er kreative og noen er gode i matematikk. Det virker som det er blitt litt slik nå at alle skal være gode i alt, og anser det som en krise om man scorer dårlig i ett enkelt fag (ref. tråden her om norskkarakter). Akademisk skriving er riktignok noe som kommer hendig med i mange yrker, også de som ikke er innen akademia. Men dersom det ikke kommer naturlig for en, så burde man også velge utdannelse og yrke deretter. Mitt eneste tips er å få ned så mange ord som mulig i starten, og redigere senere, akkurat slik forfattere opererer. Skal du utbrodere en tekst, kan det være lurt å stille seg selv spørsmålet "hvorfor?" etter hver fullførte setning, og så skrive videre. Anonymkode: ddd61...e11
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #13 Skrevet 14. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det å skrive oppgaver er (dessverre) en del av studier. Nå er det en del skrivearbeid innebygget i ungdomsskolen og videregående, og da forventes det at man har den teknikken "inne" før studier. Selvsagt kan man få noe hjelp på skolen - som regel ligger det noen guider ute på nettet, samt at det er noe hjelp tilgjengelig på biblioteket. Til de store, viktige oppgavene (bachelor/master), så har man som regel en veileder. Men selve oppbygningen, strukturen og terminologien av en akademisk oppgave skal man ha fått trening i gjennom skolegangen, til en viss grad. At man blir guidet gjennom en oppgave er ikke normen for de "mindre" oppgavene man har i hvert enkelt fag. Så skal det sies at folk har forskjellige talenter - der noen er gode til å formulere seg skriftlig, noen er mer muntlige, noen er musikalske, noen er kreative og noen er gode i matematikk. Det virker som det er blitt litt slik nå at alle skal være gode i alt, og anser det som en krise om man scorer dårlig i ett enkelt fag (ref. tråden her om norskkarakter). Akademisk skriving er riktignok noe som kommer hendig med i mange yrker, også de som ikke er innen akademia. Men dersom det ikke kommer naturlig for en, så burde man også velge utdannelse og yrke deretter. Mitt eneste tips er å få ned så mange ord som mulig i starten, og redigere senere, akkurat slik forfattere opererer. Skal du utbrodere en tekst, kan det være lurt å stille seg selv spørsmålet "hvorfor?" etter hver fullførte setning, og så skrive videre. Anonymkode: ddd61...e11 Takk for svar. I det yrket jeg utdanner meg til har jeg hatt en ledende stilling i mange år, fått gode tilbakemeldinger på skriftlig tekst. Det er ikke akademisk, tekst mer muntlig-og det klarer jeg veldig fint. Har også tatt ett annet studie tidligere og bestått en b grad. Tror dette handler mer om skrivesperre og at akademisk oppbygging ikke er logisk for meg. Ikke har jeg trening i det heller ( maaange år siden forrige gang, og da var det på en annen måte). Derfor tror jeg at det er noe jeg faktisk kan mestre ved trening. Mange studier tilbyr skrivekurs, og slik jeg har fortsått det er det mange som sliter med akademisk oppgaveskriving. Med riktig veiledning tror jeg det kunne ordnet seg for veldig mange. Og si at man ikke passer til et yrke fordi akademisk skriving ikke kommer naturlig, blir feil. Det sier ingenting om deg som menneske, ingenting om hvor flink du er i jobben i virkelig liv, din intigritet og din helt spesielle evne til å se mennesker. Ser at denne teksten ikke er sammenhengende, er trøtt- mitt fokus nå er å skrive ferdig eksamen, håpe på at jeg står og videreutvikle mine evner i forhold til akademisk tekst. Har også god norskkarakter fra vdg ( 5 ) så jeg tror det må greie seg om manglende trening, veiledning og skrivesperre. Får gjøre det beste ut av det. Anonymkode: 252fd...7a8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #14 Skrevet 14. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det å skrive oppgaver er (dessverre) en del av studier. Nå er det en del skrivearbeid innebygget i ungdomsskolen og videregående, og da forventes det at man har den teknikken "inne" før studier. Selvsagt kan man få noe hjelp på skolen - som regel ligger det noen guider ute på nettet, samt at det er noe hjelp tilgjengelig på biblioteket. Til de store, viktige oppgavene (bachelor/master), så har man som regel en veileder. Men selve oppbygningen, strukturen og terminologien av en akademisk oppgave skal man ha fått trening i gjennom skolegangen, til en viss grad. At man blir guidet gjennom en oppgave er ikke normen for de "mindre" oppgavene man har i hvert enkelt fag. Jeg kan ikke si at ungdomsskolen og vgs forberedte meg på akademisk skriving på universitetet, og jeg hadde seks i norsk. Men det er ikke akkurat rocket science, de fleste kan forbedre seg med litt trening og veiledning. Anonymkode: fde70...021 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #15 Skrevet 14. desember 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke si at ungdomsskolen og vgs forberedte meg på akademisk skriving på universitetet, og jeg hadde seks i norsk. Men det er ikke akkurat rocket science, de fleste kan forbedre seg med litt trening og veiledning. Anonymkode: fde70...021 Nettopp, jeg har ikke nok trening. Karakter 5 i norsk fra vdg-ingen trening i akademisk skriving fra vdg. Anonymkode: 252fd...7a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå