Gå til innhold

Hva er forskjellene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellene på hunder som f.eks

hovawart og golden retriever

Mittelspitz, kleinspitz og pomeranian

Pyreneerhund, maremma, pyreneisk mastiff og polsk owczarek podhalanski

Serra da estrelahund og leonberger

Volpino italiano, amerikansk eksimohund og japansk spisshund? 

Anonymkode: 5e2a0...a02

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Howavart og Golden retriever - Howavart er en arbeidshund som nok har ganske mye mer motor og arbeidsvilje enn golden. Den er også, så vidt jeg husker, større. Golden kommer også i ulike varianter, alt etter hvilke linjer man går for, men selv om de også kan være aktive så er den del av dem også ganske sedate og rolige. 

Mittlespitz, kleinspitz og pomeranian - forskjellen er for det meste størrelsen. Mittel og klein er samme rase bortsett fra størrelsen. Pomme er vel den minste av de tyske spitzene.

Pyreneer-rasene kan jeg lite om, men alle de du nevner er vokterhunder. Ofte har de levd alene i saueflokker for å beskytte dem mot rovdyr. Dvs at de er store, selvstendige, lite føreroritenerte og har sterke vokterinstinkter. Ikke hunder for hvem som helst.

Estrala vet jeg lite om, men jeg tipper de passer mer i pyreneer-flokken enn leonberger. De er også store vokterhunder, leonbergere er ikke avlet for dette. 

Volpino, am.eskimo og japaner er også temmelig like. De to siste er i bunn og grunn samme rase og kan kryssavles, om jeg husker riktig. Det er nok ingen nevneverdige forskjeller mellom volpino og japaner heller (bortsett fra at volpino er mindre).

Endret av Tabris

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...