AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #1 Skrevet 13. desember 2016 Hei Jeg (mann 37) var på julebord med jobben for en drøy uke siden. Dette er en håndverksbedrift bestående av kun menn, bortsett fra økonomiansvarlig som er en dame på rundt 50+ år. Som håndverksbedrift kan det gå lenge mellom man møter kollegaene. Vi var ute å spiste og drakk alle sammen og hadde det hyggelig. Etter en stund kommer damen i bedriften og byr meg opp til dans. Hyggelig det, tenkte jeg. Tenkte ikke noe særlig over hva jeg har hørt av rykter om denne damen. Vi gikk ned i underetasjen hvor det var mulig å danse, danset en kort stund. Jeg var nokså påvirket, men skjønte at dansingen min ikke var helt storveis. Dette var ikke slowdance, men dans med litt fart i. Plutselig kjenner jeg at hun tar et grep med hånda mellom beina på meg. Jeg trekker meg unna og avviser henne med at det ikke er så lurt da jeg er gift. Jeg trekker meg unna og forlater henne for å gå tilbake til de andre. Det er jo hyggelig å bli lagt an på og føle seg attraktiv, men tross alt litt ubehagelig og upassende. Det var ingen flørting eller andre tegn fra min side. Jeg har ikke sagt noe annet til kollegaene enn at vi danset. Den ene kollegaen min fleipet litt med at det kanskje var noe annet enn bare danse hun ville. Jeg har ikke møtt henne etter dette, men kommer til å møtes sporadisk i jobben. Jeg regner med at alkoholen hadde en finger med i spillet og håper dette var en engangsforeteelse. Håper det ikke blir ubehagelig neste gang vi møtes. Enten late som ingenting eller snakke ut om det? Bør jeg gå videre til sjefen min med det som skjedde? Jeg har tenkt en del på det som skjedde i ettertid og spørsmålet er om jeg bør informere min kone om situasjonen som oppstod eller anse dette som en uskyldig hendelse som oppsto på julebordet? Hilsen undrende uskyldig Anonymkode: d6e99...fbb
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #2 Skrevet 13. desember 2016 Seksuell trakassering er ikke greit fordi du er mann. Du skal ikke ha dårlig samvittighet ovenfor din kone på grunn av dette, du kunne ikke håndtert situasjonen annerledes. Jeg synes du kan kjenne på det selv, om du vil fortelle det til kona di. Hvis du vil snakke om det og være åpen med henne, så gjør det, men ikke fortell det fordi du føler noen skyld. Dette er ikke din feil i det hele tatt. Om du føler at det blir vanskelig på jobb fremover synes jeg du skal ta det med sjefen. Jeg vet ikke hva slags type han er, men hvis han er typisk "mannemann" så kan det hende han ikke tar deg seriøst med en gang, men du må stå på ditt. Kvinner har ikke lov til å forgripe seg på menn noe mer enn menn har lov til å forgripe seg på kvinner. Klem til deg Anonymkode: f9032...b4c 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #3 Skrevet 13. desember 2016 Ts her. Jeg føler ingen skyld for det som skjedde, men tenker at det kanskje er greit å si fra om det til kona. Særlig om det skulle bli noe tull med dette på jobben. Sjefen er ingen "mannemann", ganske grei, snill, omgjengelig og tar ting seriøst. Jeg tenker jo litt tanken at det å gå til sjefen pga seksuell trakassering blir litt rart som mann, blir egentlig snudd om på rollene. Det har vel kanskje blitt sånn pga likestilling 😁 Føler at det blir litt "kvinnelig", ikke negativt ment, men det føles rart som mann å gå videre til høyere hold med seksuell trakassering. Tusen takk for gode råd! Anonymkode: d6e99...fbb
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #4 Skrevet 13. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Jeg føler ingen skyld for det som skjedde, men tenker at det kanskje er greit å si fra om det til kona. Særlig om det skulle bli noe tull med dette på jobben. Sjefen er ingen "mannemann", ganske grei, snill, omgjengelig og tar ting seriøst. Jeg tenker jo litt tanken at det å gå til sjefen pga seksuell trakassering blir litt rart som mann, blir egentlig snudd om på rollene. Det har vel kanskje blitt sånn pga likestilling 😁 Føler at det blir litt "kvinnelig", ikke negativt ment, men det føles rart som mann å gå videre til høyere hold med seksuell trakassering. Tusen takk for gode råd! Anonymkode: d6e99...fbb Så bra. Det er akkurat det jeg mener, at mange menn kanskje føler på at det er et problem de ikke burde ha, men det er absolutt reelt. Snakk med kona, snakk med sjefen. Lykke til! Anonymkode: f9032...b4c
Kapt.Chat Skrevet 17. desember 2016 #6 Skrevet 17. desember 2016 Hvor hårsåre skal vi bli til slutt, rapportere dama til sjefen for hun prøvde seg på deg. Hun prøvde seg på deg og ble avslått, regner med at hun tok avslaget og kanskje følte seg litt dum etterpå (ikke sikkert så lenge alkohol var inne i bildet) Men å rapportere henne til sjefen synes jeg er å gå mange hakk for langt. Nei det er ikke seksuell trakassering, hun prøvde seg på deg og gjorde et fremstøt, du avviste det og situasjonen ble brakt under kontroll uten stor dramatikk slik jeg forstår det. Det er no engang sånn menneskelig interaksjon fungerer, det blir gjort et fremstøt og visst dette fremstøtet ikke blir gjengjeldt så betyr det at motparten ikke er interessert. Forstår det slik at.forsøket ble avslått og at dette ble respektert, hvorfor lage noen stor scene av dette, er det ikke bare mulig å la dette gå, eller har du noe ønske om å skade henne? Så lenge du mener du responderte riktig i settingen, så er ikke dette noe du trenger å forklare partneren din. Jeg har ikke lyst til å leve i en verden hvor vi ikke får lov til å vise litt følelser og impulsivitet. Så lenge hun respekterte ditt avslag så synes ikke jeg dette er noe du skal gå videre med. Hvor hårsåre skal vi være, dette har ingenting med seksuell trakassering som enkelte nevner. Det nå være lov å prøve seg så lenge man respekterer et avslag, visst ikke så vil vi måtte forby all flørting og henvise til nettdating hvor alle var innforstått med reglene på forhånd og kanskje skrevet en kontrakt. f Hvem har ikke i ungdommen vært hodestups forelsket og bøyd seg mot den potensielle partneren for et kyss, tror i sitt eget hode at det er gjensidig for deretter bli avvist. Dette var en del av gamet, selv om vi har fått digitale pallformer å operere på, bør vi ikke glemme den gode gammeldagse forføringens kunst. Den besto av tilnærming og avvisning og respekt for utfallet. Hvor skal vi ende til slutt " han så for lenge på meg til at det var naturlig" og jeg følte meg krenket. Ha en god helg :-) 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #7 Skrevet 17. desember 2016 På 13.12.2016 den 22.29, AnonymBruker skrev: Hei Jeg (mann 37) var på julebord med jobben for en drøy uke siden. Dette er en håndverksbedrift bestående av kun menn, bortsett fra økonomiansvarlig som er en dame på rundt 50+ år. Som håndverksbedrift kan det gå lenge mellom man møter kollegaene. Vi var ute å spiste og drakk alle sammen og hadde det hyggelig. Etter en stund kommer damen i bedriften og byr meg opp til dans. Hyggelig det, tenkte jeg. Tenkte ikke noe særlig over hva jeg har hørt av rykter om denne damen. Vi gikk ned i underetasjen hvor det var mulig å danse, danset en kort stund. Jeg var nokså påvirket, men skjønte at dansingen min ikke var helt storveis. Dette var ikke slowdance, men dans med litt fart i. Plutselig kjenner jeg at hun tar et grep med hånda mellom beina på meg. Jeg trekker meg unna og avviser henne med at det ikke er så lurt da jeg er gift. Jeg trekker meg unna og forlater henne for å gå tilbake til de andre. Det er jo hyggelig å bli lagt an på og føle seg attraktiv, men tross alt litt ubehagelig og upassende. Det var ingen flørting eller andre tegn fra min side. Jeg har ikke sagt noe annet til kollegaene enn at vi danset. Den ene kollegaen min fleipet litt med at det kanskje var noe annet enn bare danse hun ville. Jeg har ikke møtt henne etter dette, men kommer til å møtes sporadisk i jobben. Jeg regner med at alkoholen hadde en finger med i spillet og håper dette var en engangsforeteelse. Håper det ikke blir ubehagelig neste gang vi møtes. Enten late som ingenting eller snakke ut om det? Bør jeg gå videre til sjefen min med det som skjedde? Jeg har tenkt en del på det som skjedde i ettertid og spørsmålet er om jeg bør informere min kone om situasjonen som oppstod eller anse dette som en uskyldig hendelse som oppsto på julebordet? Hilsen undrende uskyldig Anonymkode: d6e99...fbb For din egen del og beste så ville jeg nok rådet deg til å gå videre med det. Kan lett bli kleint og ukomfortabelt når dere begge går rundt og tenker på hverandre, men uten å tørre å ta det helt ut. Når du møter hun på jobben igjen ville jeg nok hintet til at du liker at hun tar på deg, og prøvd å fått henne til å gjenta seansen fra julebordet, bare denne gangen så lar du hun ta det helt ut. Tror nok dette vil lette trykket for dere begge og gjøre arbeidsdagen lettere. Kona de ville jeg iværtfall ikke sagt det til, dette kan bli deg og kollegaen din sin lille hemmelighet Anonymkode: 08efe...e9c
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #8 Skrevet 17. desember 2016 Jeg derimot er som oftest eneste kvinne i et mannsdominert yrke og har opplevd lignende flere ganger enn jeg ønsker å telle. Heldigvis har det aldri gått så langt fysisk, men nok til at det har vært ubehagelig og jeg har vurdert å ta det opp. Min konklusjon er at det er bedre å la det gli så lenge en ikke føler seg truet og det ikke går utover arbeidsprestasjonen. Du må regne med å krangle og argumentere med sjefen, og da kommer du ikke langt med "ubehagelig", så lenge dama ikke er klin gærn og trakasserer deg til daglig er det ikke noe poeng å gå videre med dette. Som regel vil den som har tråkket over streken late som ingenting har skjedd og da gjør du det samme, etter en stund slutter du å tenke på hendelsen hver gang du ser henne. Anonymkode: 40046...ec4
eksentrisk Skrevet 17. desember 2016 #9 Skrevet 17. desember 2016 3 timer siden, MiniMjau skrev: Julebordfjas. bare glem det. Han ble tatt i skrittet? Det er et overgrep. Spørsmålet er om han burde bare anmelde det, eller si ifra på jobben. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #10 Skrevet 17. desember 2016 6 timer siden, MiniMjau skrev: Julebordfjas. bare glem det. Julebordfjas? Så om noen kommer å griper deg i fitta under et julbeord så er det "Julebordfjas"? Nok et eksempel på at overgrep og seksuell trakassering mot menn bare blir feid under teppet og ikke tatt seriøst. Anonymkode: 3575b...c72 1
MiniMjau Skrevet 17. desember 2016 #11 Skrevet 17. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Julebordfjas? Så om noen kommer å griper deg i fitta under et julbeord så er det "Julebordfjas"? Nok et eksempel på at overgrep og seksuell trakassering mot menn bare blir feid under teppet og ikke tatt seriøst. Anonymkode: 3575b...c72 Tror om det hadde skjedd en gang, på dansegulvet i full offentlighet og med promille så hadde jeg ledd det bort ja. Hadde jeg blitt dratt inn på et kott mot min vilje hadde det vært noe annet. synes jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #12 Skrevet 17. desember 2016 Jeg ville sagt det til kona, men ikke de andre. Ikke legg noe mer i det! Hvis vi kvinner skulle lage masse styr hver gang noen tafset på oss, så hadde vi ikke gjort stort annet, ihvertfall ikke unge jenter på byen. Det er ubehagelig, men ikke farlig. Anonymkode: 04730...0c9
FruKG Skrevet 17. desember 2016 #13 Skrevet 17. desember 2016 Det har skjedd på hvert julebord jeg har vært på siden jeg begynte å jobbe når jeg var ung. Ikke bare på meg altså. Jeg synes det er greit at de tafser på meg, deilig det, men det er ikke alle som synes det. Om det ikke er noe mer enn tafsing så tror jeg ikke du kommer så langt med det uansett. Jeg skal innrømme at jeg også kan være litt frempå også på julebord, men jeg tar ikke menn i skrittet uten at jeg vet at de har lyst. Noen har nok blitt knepet i rumpa, men ikke hvem som helst. Prøver nå å se folk litt an.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå