Gå til innhold

Grand Danois som førstegangshund?

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 14.12.2016 den 9.16, AnonymBruker skrev:

Nå har ikke jeg GD, men en Irsk Ulvehund. Så størrelsemessig er de ganske like. Det har svært lite å si hvor stor leilighet man bor på, for dette er rolige hunder som tar overraskende liten plass. De løper ikke rundt som mange andre mindre hunder gjør. Det krever en relativt stor hundeseng, men det er det. Jeg har aldri hatt så rolig hund som min IU og han får utrolig mye oppmerksomhet og folk er så overrasket over at han er så rolig og lydig. Det må være veldig mange ulydige og masete hunder der ute siden folk blir overrasket når de treffer en som ikke er sånn, bare fordi han er stor.

Å ha en så stor hund er ikke annerledes enn en mindre en. De krever selvfølgelig absolutt lydighet, men det gjør andre også. Det mener jeg er et minimum. Det er viss ting han aldri har fått opplæring i,bla å gi labb, for da kommer det en enorm og tung labb som faktisk kan skade. Når man velger en så stor hund så vær klar for å få mye oppmerksomhet og kommentarer og noen blir redde og går over på andre siden av veien.

Anonymkode: 95d1a...fa4

Jo, men er en irsk ulvehund noe du vil anbefale en person som aldri har hatt hund før?

Skrevet
På 12/13/2016 den 21.52, Alice123 skrev:

Jeg kjenner en som hadde det som førstegangshund, og det gikk bra. I følge han selv måtte ha "ta den" én gang som valp, så bøe det aldri noe tull igjen.

MEN HAN BODDE PÅ SMÅBRUK

Får ikke endret innlegget.

Kom på at han hadde jobbet mye med hest, esler og geiter i en mannsalder før hun fikk hund.

Skrevet

Har hatt to GD'er. Ekstremt herlige hunder. Og 60kvm rr helt greit for en GD. Er en del jobb med GD'er som med andre hunder. Når man trener en GD så må man være veldig happy og rose opp i vilden sky. En GD gjør ikke mer enn det den må. Og ja, alt går i slow motion. Begge mine gikk veldig fint i bånd. Men hadde alltid halti (Grime) når vi var steder med mye action eller lignende.(feks den første GD'n min var med på jobb hver dag. Tok tog , buss og T-bane. Da er det greit med ekstra sikkerhet ,da veldig mange er redd så store hunder)  For bestemmer en hund på 70kg seg for å gå en vei, ja så går dem den veien. ;) så brukte halti som en sikkerhet. Så jeg visste jeg hadde 100% kontroll. Kjipe med GD er sykdommene og den korte levetiden. (Begge mine ble bare 6 år) Og man må være veldig obs på magedreining. Hvile før mat, og 1-2 timer hvile etter mat. Så man må lage en rutine på det. Dem skal heller ikke gå i trapper det første året. Så det kan bli et problem om man har mye trapper i hus, eller bor i blokk. Har venninnen din noe erfaring med hund i det hele tatt? Om ikke så ville jeg nok besøkt en del oppdrettere og blitt virkelig kjent med rasen før jeg evt hadde kjøpt. Og fått en veldig god dialog med oppdretter, så han/hun kan hjelpe til med alt av spm Osv. Greit å ha et lite nettverk. :) 

Anonymkode: 61526...97a

• Liker 1
Gjest ClickB4it
Skrevet

Kom på enda en ting hun bør tenke på - har hun noen rundt seg som er villig til å passe en så stor hund når hun er på ferie, eller som kan sitte barnevakt hvis hun blir fryktelig opptatt i perioder?

Skrevet

Jeg har aldri eid en Grand Danois, men har vært medlem av hundeklubb i en årrekke, hvor flere av den rasen har vært innom. Noen av hundene har vært de mest godlynte hundene, men det er jammen ikke alle som egner seg som familiehund! Det virker på meg som om lynnet varierer svært mye innen samme rase her, noen krever mye mental stimuli, noen krever mye fysisk stimuli, noen trenger en skikkelig fast hånd for å ikke bli helt ustyrlig. Mens andre igjen har rett og slett bare vært verdens greieste hunder, enkle og familievennlige.

Vi har en nabo et kvartal unna som har en Grand Danois, og de har måttet gjerde inn hele tomten sin med et høyt, tett gjerde. De har satt opp varselskilt om at ingen må forsøke å klatre over, stikke hånden under eller lirke fingre inn i gjerdet pga hunden. Tro meg; den hunden er utrolig skummel. Og de har hatt samme rase flere ganger tidligere, med ulike lynner, men dette er den eneste som har vist seg å være helt "galen", som de sier. De sier selv at de aldri vil gå for den rasen igjen, utelukkende pga hunden de har nå. De tenker på Irsk Ulvehund neste gang.

Når det gjelder plass i leilighet, så går det an. Vi hadde en 60 kilos am. Akita i en 40 kvm leilighet. Rolig hund, så det gikk som smurt. Men da er det viktig med gode luftemuligheter! Vi hadde hage hunden kunne være i, løpe og lufte seg i. 

Grand Danois er vel ikke akkurat en ultimat turhund heller, stort sett. De er store og tunge, og de kan by på mange sykdommer.

Anonymkode: eb153...200

• Liker 4
Skrevet

Hadde først en liten hund, så en gd. GD var lettest og trene, få til å høre etter osv. Men med en så stor hund må man tenke på hvordan hverdagen hennes er. Når du sier hun skal gå to timer tur hver dag, føler jeg med en gang ugler i mosen. Om man får seg hund må man ha tid til den hele dagene, så lenge den lever. Den blir ett familiemedlem. Går ikke å bare gi den oppmerksomhet mellom klokka 16-18. Så om hun ser for seg å kunne ta med seg en GD hvor enn hun oppholder seg i hverdagen er dette en super hund, med masse personlighet og de er veldig godhjertet. Men en gåtur i bånd trimmet den ikke. Han måtte få være løs, snuse og utforske. Treffe folk og være med på det dagligdagse for å bli utslitt og legge seg til ro på kvelden. Den passer ikke til enslige som jobber fulltid, de trives ikke med å være aleine i timesvis. Sånn var i allefall min. De spiser deg også ut av huset, min gikk på spesialfor til 1000 kr sekken. Gikk fort 3 sekker i mnd. De sikler også mye, elsker soffan og våte kyss. Røyter gjør de også, og er ikke egnet i bratte trapper. (Vår trapp er bratt, og det var ikke bare bare å bære en 70 kg hund ned heller..) Og finn en GOD oppdretter, det er aaalt for mye ulumsk ute å går når det gjelder denne rasen. Send meg gjerne en pm om du trenger veiledning. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har skrevet mitt om GD tidligere og uansvarlighet, men må takke Cancider på at du påpeker at 2 timer gåtur IKKE er tiltrekkelig for en GD, ei heller mange andre hunder. De MÅ kunne løpe løst. Hver dag.

Det betyr alt annet enn å binde de ute i bånd som er dyremishandling å betrakte. 

Anonymkode: 773c5...2f1

Skrevet
På Sunday, December 18, 2016 den 15.39, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i helvete vil hun ha den typen hund som førstegangs hund? Helt seriøst, det anbefaler jeg ikke. Grande er store og sterke hunder, og som unghund kan de bli vanskelig å håndtere (slik som alle andre hunder). 

Nei ærlig talt det er en svært dårlig ide

Anonymkode: 0659a...a22

Men trenger du å banne, da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...